Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: KSB tilbagemeldinger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg efterhånden lavet en del handler gennem H4A's køb/salg/bytte afdeling og kom til at tænke på noget.

På andre sites jeg frekventerer, hvor der også foregår handler mellem private, er der et forum tilegnet tilbagemeldinger på handler.
Hvis jeg f.eks. har haft en handel med 'Disco-John' og den er gået uden problemer, altså at varen var som beskrevet, leveret til tiden osv. så kan jeg oprette en tråd, f.eks. 'God handel med Disco-John' - Han kan så svare tilbage i tråden om hans oplevelse med handlen. På den måde kan man så, hvis man står og skal handle med en fra KSB, lige lave en søgning i forum på brugernavnet og se om den person har lavet andre handler og hvordan de er gået.
Det er en del lettere end at skulle kode et QXL agtigt system ind i brugerdatabasen og det har en vis præventiv effekt imod folk der er lidt kreative med deres varebeskrivelser, eller ikke betaler til tiden.*

Var det ikke en idé at overveje at få implementeret den funktion på H4A?

* Det skal lige siges at jeg stort set kun har haft positive oplevelser med handler herinde.
Til top Vis VonLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VonLarsen

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 December 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Har også gået og tænkt på det, på de fora jeg plejer at være på er der også en sådan sektion.

Eks.
http://www.rprhosting.dk/nytsite/forum/viewforum.php?forum_i d=28

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 December 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Det var da en fremragende ide'

vh. T

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 December 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Et eller andet sted synes jeg at have lidt "blandet" med det. Det er ikke fordi jeg har handlet meget på siden her, hverken den ene eller anden vej. Men jeg er lidt bange for, hvis man laver noget i den stil, så vil der kunne opstå en masse "ballade. Man skal jo huske at den som siger "god eller skidt" om én, kun er den person´s mening om en handel og derfor ikke behøver være noget som andre kan bruge til noget som helst. Lad os forestille os, at en eller anden får en "torn i øjet" på mig, eller en anden for den sags skyld, så ville vedkommende måske ødelægge mine handler på sitet, det ville jeg sg da være træt af.

- Specielt hvis det er uberettiget!

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Der vil self. altid være en risiko for at én eller flere personer kunne lyve, men min erfaring er at dette ikke er et problem.

Der er af gode grunde kun to personer (køber og sælger) der kan komme med deres besyv af handlen, og hvis de to er ueninge om noget med handlen, kan dette debatteres i tråden og så må det være op til folk selv hvem (hvis nogen) af de to parter der er mest troværdig. Hvis sælger er åben og ærlig omkring det produkt han/hun sælger vil der af gode grunde ikke opstå nogen problemer. Det er dog klart, at de der er lidt kreative med beskrivelsen af produktet og måske glemmer at nævne nogle fejl eller mangler, hurtigt vil få håret i postkassen.

Jeg spår at det vil være ekstremt usandsynligt at nogen vil påstå at de har haft en dårlig handel med en anden bruger, kun for at stille dem i et negativt lys. Lad os sige at du har en forstærker til salg, til 10.000,- Der er kun én der kan købe den forstærker og den person skal så melde tilbage i KSB forum. Hvis personen udelukkende har til hensigt at smudse dig til uanset hvordan handlen gik og oven i købet bruger 10.000,- på det, så er der self. ikke meget at gøre.

Men igen, så tror jeg det er _meget_ usandsynligt. Det er jo ikke fordi at alle bare kan skrive 'Jeg handlede med rattanhuset og han er en svindler' - Der skal self. ligge en (dårlig) handel til grund for det og du kan jo hurtigt selv hoppe på tråden og sige, hov hov - jeg har slet ikke handlet med den person.

Edit:
Mobildebat.dk http://mobildebat.dk/forumdisplay.php?f=49 bruger et lignende system. De er bare gået så vidt at de har lavet en 'blacklist' og en 'whitelist' - Det er måske ikke nødvendigt at gøre. Jeg har selv. handlet masser af gange der og bruger altid deres forum som reference.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 December 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

VonLarsen skrev:
Der vil self. altid være en risiko for at én eller flere personer kunne lyve, men min erfaring er at dette ikke er et problem.

Der er af gode grunde kun to personer (køber og sælger) der kan komme med deres besyv af handlen, og hvis de to er ueninge om noget med handlen, kan dette debatteres i tråden og så må det være op til folk selv hvem (hvis nogen) af de to parter der er mest troværdig. Hvis sælger er åben og ærlig omkring det produkt han/hun sælger vil der af gode grunde ikke opstå nogen problemer. Det er dog klart, at de der er lidt kreative med beskrivelsen af produktet og måske glemmer at nævne nogle fejl eller mangler, hurtigt vil få håret i postkassen.

Jeg spår at det vil være ekstremt usandsynligt at nogen vil påstå at de har haft en dårlig handel med en anden bruger, kun for at stille dem i et negativt lys. Lad os sige at du har en forstærker til salg, til 10.000,- Der er kun én der kan købe den forstærker og den person skal så melde tilbage i KSB forum. Hvis personen udelukkende har til hensigt at smudse dig til uanset hvordan handlen gik og oven i købet bruger 10.000,- på det, så er der self. ikke meget at gøre.

Men igen, så tror jeg det er _meget_ usandsynligt. Det er jo ikke fordi at alle bare kan skrive 'Jeg handlede med rattanhuset og han er en svindler' - Der skal self. ligge en (dårlig) handel til grund for det og du kan jo hurtigt selv hoppe på tråden og sige, hov hov - jeg har slet ikke handlet med den person.

Hmm det kan der selvfølgelig være noget om, men ovenstående var bare lige hvad der faldte mig ind i den forbindelse. Som sagt handler jeg ikke ret meget, så mig personligt ville det ikke berøre, så det var bare en tanke. Men jeg kan godt se du har en pointe

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Dette er nok ikke det rigtig sted at gøre dette, selv om iden er god, grund til jeg ikke synds at det er en god iden, er alt person angreb, som har
ramt dette forum, dette ville nok også blive til et KSB forum, desværre

Og dette ville gøre det umulig for nogle at sælge noget over KSB, hvis man har fået en dårlig omtale, selv om der ikke er en grund til det.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

1. Hvis problemet med personangreb er så slemt her på forum, så må administratorerne og moderatorerne til at pille fløjlshandskerne af. Vi er da, i hvert fald størstedelen af os, voksne mennesker.

2. Én ting er at kalde folk noget grimt i en tråd* - debatterne kan godt blive ophedede, men derfra og så til at oprette falske salgstråde og beskylde andre for snyd, der er altså langt.

Jeg mener ikke at dette kan være en begrundelse for ikke at bruge et sådan forum med tilbagemeldinger. Fordi nogen tror det er en børnehave, betyder det vil ikke at resten af os ikke kan have et ønske om et positivt og voksent forum.

* Jeg ryger da også en gang i mellem op under loftet og siger nogle ting der måske ikke er velvalgte, men jeg kunne ikke finde på at oprette tråde om fiktive handler for at sætte andre i et dårligt lys. Hvis man har den trang, så skal man måske søge hjælp.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Der er folk fra dette forum, der har fået grimme private PB, og derfor trukke sig ud af dette forum, det er desværre nogle, der ikke se at dette er
en debat side, hvor man skal holde en god tone.

Så længe at der disse folk, på dette forum, kan en KSB forum, ikke kom til at virke, som ide er med det, desvære

Man skal opførse sig pæn, men der er desværre få, der ikke kan finde ud af dette, og misbruge et KSB forum, de få der ødlægger for de fleste.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Man kunne jo tilføje en lille pointskala på alle registrerede brugere, så man kan få point i stil med qxl.dk, hvordan en handel er gået...

Men så ryger ideen med hifi4all.dk nok næsten hen og bliver et KSB websted, mere end et fælles hobby-dyrke sted.

perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 December 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er en ekstrem farlig ide, og dum. folk er alt for hurtige på aftrækkeren herinde og mistroiske de vil kunne ødelægge mange gode køb eller salgs annoncer ved og starte en debat om dem. Se bare her hvad der skete for min relativt uskyldige annonce her i weekenden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47393&K W=pas+p%E5 hvorfor det gik således vides ikke men hvis der kom et direkte forum til den slags ville det da gå helt galt. -heldigvis og mange tak til thomas sillesen fra densen blev jeg da i denne situation reddet. Men jeg nåede og få ikke mindre en 5 privat beskeder hvor jeg fik og vide jeg var det støste svin og fuld af løgn, til ingen verdens nytte.

Men mange har et horn i siden på hinaden på dette forum er mit indtryk, og det vil blive skarpt udnytte i et sådan forum, er jeg sikker på.

(info til vonlarsen: jeg har vært bruger i 1 år og en månede, der står 2005 dog er december god nok;-) )

Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Det er da fantastisk hvis det ikke kan lade sig gøre at lave det KSB forum på H4A.. På mobilsiden.dk der primært benyttes af brugere fra 14år, fungerer det ganske fint. Jo vist, der er folk der kommer i maskinen men ofte er det altså også selvforskyldt.

Ang. din annnonce perbnil, synes jeg det er fint nok der bliver oprettet en tråd. At den så kunne have været holdt lidt mere saglig, med et pænere sprog og med din viden er en anden ting. Jeg synes det er en yderst brugbar måde at få afklaret de spørgsmål man måtte have i forhold til produktet og få inputs fra andre omkring værdien osv.

MEN jeg vil gerne lige pointere at det IKKE er sådan et forum jeg efterlyser. Dette er et EFTERHANDELS forum, altså et sted hvor du kan 'give karakter' til den du allerede HAR handlet med.

Lad os bruge din egen annonce som eksempel.. Nu er jeg klar over at du har skrevet '..Densen plejer gerne at ville lave deres produkter for forsendelsesomkostningerne' Så er du lissom på den sikre side. Havde du nu skrevet 'Densen laver den gratis, da der er livstidsgaranti' og køber havde betalt og fået forstærkeren og derefter kontaktet Densen som (måske) nægtede at lave den gratis, SÅ ville det være berettiget at køber lavede en tråd der hed 'Dårlig handel med perbnil' fordi produktet ikke levede op til beskrivelsen.

Jeg har KUN brugt din annonce som eksempel - Jeg siger ikke der er noget i vejen med den, eller at du prøver at skjule noget.

Folk der har 'rent mel i posen' burde ikke have noget at frygte mht. til mit forslag.

Nu kan jeg se du har været bruger i under en måned og det er self. ikke rart med sådan en 'velkomst' med tilsvinende privat beskeder osv. men mit generelle indtryk af forum er altså ikke at folk sviner hinanden sådan til.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

perbnil skrev:

Jeg synes det er en ekstrem farlig ide, og dum. folk er alt for hurtige på aftrækkeren herinde og mistroiske de vil kunne ødelægge mange gode køb eller salgs annoncer ved og starte en debat om dem. Se bare her hvad der skete for min relativt uskyldige annonce her i weekenden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47393&K W=pas+p%E5 hvorfor det gik således vides ikke men hvis der kom et direkte forum til den slags ville det da gå helt galt. -heldigvis og mange tak til thomas sillesen fra densen blev jeg da i denne situation reddet. Men jeg nåede og få ikke mindre en 5 privat beskeder hvor jeg fik og vide jeg var det støste svin og fuld af løgn, til ingen verdens nytte.

Men mange har et horn i siden på hinaden på dette forum er mit indtryk, og det vil blive skarpt udnytte i et sådan forum, er jeg sikker på.

Efter at have læst tråden om din annonce kan jeg godt forstå du er lidt skeptisk, der er flere indlæg der som ikke holder et fornuftigt niveau, typisk fra folk der hopper med på vognen og skal rakke ned på én (eller noget) og egentlig ikke helt ved hvad pokker det er de udtaler sig om.

Jeg synes desværre ofte når der bliver oprettet tråde med forslg til forbedringer/ændringer på hifi4all, så kommer der kommentarer som din der henviser til, at nogle brugere ikke kan håndtere det på en fornuftig måde, så derfor er det en dårlig idé.
Det synes jeg er lidt ærgeligt. Jeg er ikke uenig i de kommentarer, det er desværre ikke alle brugere her der er lige "gode". Men vi er en del brugere her, der forsøger at holde en fornuftig tone, så vi fortsat kan hygge os med at udveksle erfaringer og jeg synes vi skal passe på, at det ikke er de "dårlige elementer" der sætter standarden.

Jeg synes umiddelbart at en eller anden form for tilbagemelding på handler kan være en rigtig god idé. Jeg er enig med dig i, at der er en risiko for, at nogle få vil forsøge at misbruge det, men jeg tror også hurtigt disse personer vil blive opdaget, og så vil der alligevel ikke være mange der tager dem seriøst. Jeg tror til gengæld også at mange vil bruge det positivt. Hvis du læser i folks "egne" tråde, så dukker der jævnligt historier op om gode købsoplevelser.

Tidligere kunne man have én forum profil og en anden KSB-profil, men i dag er det den samme. Når jeg ser på en annonce tjekker jeg altid hvem det er der står bag, og hvis det er en jeg kender til fra forummet, så bruger jeg da også det i min vurdering af annoncen. Der er da folk her fra jeg ikke ville købe fra, om så de forærede deres brugte udstyr væk, baseret på den måde de opfører sig på i forummet og omvendt er der andre hvor jeg ikke ville betvivle deres seriøsitet i et sekund.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Har lige haft en lidt kedelig oplevelse her på siden. Havde en Squeeze box til salg.

Person 1 vil gerne købe, men har et par spørgsmål. Jeg svarer på spørgsmålene. Endnu en person (2) henvender sig. Jeg beder person 2 vente, da person 1 jo kom først. Da jeg ikke hører noget fra person 1 efter en dags tid, kontakter jeg person 2 og spørger om vedkommende stadig er interesseret. Person 2 vil gerne købe den, men ønsker at "forhandle" lidt om prisen. Jeg kommer med mit bud og har ikke hørt fra person 2 siden.

De 2 personer er brugere her på siden, så hvis det havde været muligt at give en tilbage melding på en handel (eller forsøg på samme), så var der to der havde fået et stort minus.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes