| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 28 August 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når CPU'en står for dekodning af DVB-T signaler, er det da ligegyldig hvilken HW man sætter i HTPC'en?
Jeg vil gerne have både MPEG2 og MPEG4 understøttelse, og hvis det er via CPU'en antager jeg at det er softwaren der skal understøtte dette. Er det korrekt?
|
| Til top |
|
| |
Korsbæk Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 28 August 2009 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Når CPU'en står for dekodning af DVB-T signaler, er det da ligegyldig hvilken HW man sætter i HTPC'en?
|
|
|
Du har ret i at dekodning af mpeg2 og mpeg4 sker ved hjælp af det software du bruger altså ikke dit tv-kort. Men du skal jo selvfølgelig have en cpu der har kræfter nok til at dekode mpeg4
Kjeldsen skrev:
Jeg vil gerne have både MPEG2 og MPEG4 understøttelse, og hvis det er via CPU'en antager jeg at det er softwaren der skal understøtte dette. Er det korrekt? |
|
|
Det er helt korrekt. __________________ HTPC: HFX mini
Effekt: Hypex 400 HXR
Højtaler: Elysium Passage 3.0 & Elysium Passage 1.0c
Sub: Elysium Passage Sub
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2009 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mao. kan jeg ligesågodt købe det billigste (stabile) DVB-T kort på markedet?
|
| Til top |
|
| |
Korsbæk Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kan du. Men nu kommer problemet da stabilliteten afhænger af gode drivere og det eneste tv-kort der er på markedet med stabile drivere og hvor de forsat udvikler på dem er floopy-dtv eller fire-dtv.
__________________ HTPC: HFX mini
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korsbæk skrev:
| Ja det kan du. Men nu kommer problemet da stabilliteten afhænger af gode drivere og det eneste tv-kort der er på markedet med stabile drivere og hvor de forsat udvikler på dem er floopy-dtv eller fire-dtv. |
|
|
Det er for meget. Jeg har læst godt om Terratec, så måske jeg skal prøve to af disse.
|
| Til top |
|
| |
nuri58 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kræver det ikke at tuneren kan handle MPEG 4 signaler eller kan den det blot den kan modtage digitale signaler? Hvis det kun er SW spørgsmål er der så et råd til hvilken SW der kan anvendes og har jeg ret i, at Windows 7 faktisk har det indbygget så jeg blot ved at lægge en Win7 på min Acer 510 kan modtage de nye MPEG 4 encodede signaler?
__________________ Arcam AVR600; Martin Logan: Aeon I, Cinema I, Script i, Grotto; Projet RPM 1.3/Denon DL103r; Pioneer BDP-320; Electrola Monster MKII; Philips 37PF9830, Panasonic AE4000
|
| Til top |
|
| |
Miagi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har indkøbt et Terratec T5 (dual usb DVB-t mpeg4 tuner), og det virker uden problemer i WIN7 (Vista har ikke native understøttelse af h264, og det kræver derfor en smule "fiflen", at få det til at virke i Vista.)
MEN.... og der er absolut et men!! - Selvom det virker i WIN7, og jeg nu kan se/optage alle DVB-T (free to air) kanaler, incl DR-HD, så er kvaliteten bare ikke god! - Jeg havde en forventning om, at billedkvaliteten ville være sidestillet med kvaliteten fra en indbygget dvb-t tuner i TV´et, men jeg blev desværre fæl skuffet!
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare min oplevelse af kvaliteten, men det virker lidt somom, der ikke sker en ordentlig/effektiv dekomprimering.. tekst der står skarpt på tv´ets tuner bliver udvasket og verikal scrollende tekst hakker... og nej, det er ikke grundet cpu belastning, ell opløsnings frekvens. - Jeg kører 1080P@50hz output til et Philips 9732D TV & en Sony VW40 projektor! (Begge native 1080P)..
DR-HD (sendes i 720p) burde jo i min naive barnetro være sammenlignelig med eksempelvis .mkv filer i 720p, og dem kan min HTPC vise uden problemer, men DR-HD billedet fra HTPC´en ser nærmest ud somom der er lagt en "hinde" over billedet.. det er uskarpt... og jeg kan simpelthen ikke regne ud, hvad problemet er!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme jeg har droppet tanken. Der er alt for mange problemer. Om HTPC nogensinde bliver egnet til TV modtagelse kan jeg godt have min tvivl om.
|
| Til top |
|
| |
nuri58 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Idea 510 kører med et pænt MPEG 2 billede, næsten på højde med min SAGEM. Så det kan lade sig gøre. Jeg har dog for nu opgivet håbet om MPEG 4 og Betalings kanaler over sat. Er der en som kender et godt system (mere eller mindre out of the box) som kan dette hører jeg gerne. Ved nogen om WIN 7 understøtter DR1/TV2 undertekster?
__________________ Arcam AVR600; Martin Logan: Aeon I, Cinema I, Script i, Grotto; Projet RPM 1.3/Denon DL103r; Pioneer BDP-320; Electrola Monster MKII; Philips 37PF9830, Panasonic AE4000
|
| Til top |
|
| |
Korsbæk Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Jeg må indrømme jeg har droppet tanken. Der er alt for mange problemer. Om HTPC nogensinde bliver egnet til TV modtagelse kan jeg godt have min tvivl om. |
|
|
Det kan da helt bestemt lade sig gøre, men det er bestemt ikke bare lige at købe nogle komponenter og sætte dem sammen og så kører det. Der er mange opsætning ting der skal tages højde for. __________________ HTPC: HFX mini
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korsbæk skrev:
Kjeldsen skrev:
| Jeg må indrømme jeg har droppet tanken. Der er alt for mange problemer. Om HTPC nogensinde bliver egnet til TV modtagelse kan jeg godt have min tvivl om. |
|
|
Det kan da helt bestemt lade sig gøre, men det er bestemt ikke bare lige at købe nogle komponenter og sætte dem sammen og så kører det. Der er mange opsætning ting der skal tages højde for.
|
|
|
Og det er lige nøjagtigt det jeg ikke gider, og netop det jeg mener med at det ikke er modent. Der er kun for de få, der gider sætte sig ind i tingene.
|
| Til top |
|
| |
nuri58 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Korsbæk skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
Det kan da helt bestemt lade sig gøre, men det er bestemt ikke bare lige at købe nogle komponenter og sætte dem sammen og så kører det. Der er mange opsætning ting der skal tages højde for.
|
|
|
Og det er lige nøjagtigt det jeg ikke gider, og netop det jeg mener med at det ikke er modent. Der er kun for de få, der gider sætte sig ind i tingene. |
|
|
Men det er derfor du anskaffer en stueren model som Idea 510 (som vist nu er udgået), men der findes andre. __________________ Arcam AVR600; Martin Logan: Aeon I, Cinema I, Script i, Grotto; Projet RPM 1.3/Denon DL103r; Pioneer BDP-320; Electrola Monster MKII; Philips 37PF9830, Panasonic AE4000
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
nuri58 skrev:
Kjeldsen skrev:
Korsbæk skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
|
Og det er lige nøjagtigt det jeg ikke gider, og netop det jeg mener med at det ikke er modent. Der er kun for de få, der gider sætte sig ind i tingene.
|
|
|
Men det er derfor du anskaffer en stueren model som Idea 510 (som vist nu er udgået), men der findes andre. |
|
|
De "billige" jeg har set støjer og får ofte ord med på vejen som "langsom kanaskift". Det gælder også Acer. Et mærker som jeg i det hele taget vil gå i en lang bue uden om. Jeg har også set systemer som umiddelbart virker tiltalende, men så er prisen også derefter. Indtil videre afspiller jeg min musik og radio via PC, men film og TV må vente lidt endnu.
|
| Til top |
|
| |
nuri58 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
nuri58 skrev:
Kjeldsen skrev:
Korsbæk skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Men det er derfor du anskaffer en stueren model som Idea 510 (som vist nu er udgået), men der findes andre. |
|
|
De "billige" jeg har set støjer og får ofte ord med på vejen som "langsom kanaskift". Det gælder også Acer. Et mærker som jeg i det hele taget vil gå i en lang bue uden om. Jeg har også set systemer som umiddelbart virker tiltalende, men så er prisen også derefter. Indtil videre afspiller jeg min musik og radio via PC, men film og TV må vente lidt endnu.
|
|
|
Idea fik som en af de meget få gode ord med på vejen fx i T3 og støjen er meget begrænset bla, da alt er komponenter til bærbare (og dermed en høj pris). Skifter nu relativt prompte, der skal læses ind i en buffer først, men det gælder alle da det hænger på WIN. Jeg har set en del HTPC og også prøvet Zietecs meget omtalte som led af det fiskenet foran billedet du taler om. Også de relativt dyre mærker jeg har set er af varierende kvallitet fx. hos MM visions.
Nogle af de high end HI Fi mærker forsøgte sig med HTPC, men opgav også. Måske mere fordi klientellet rynkede på næsen af det og dermed intet salg? Og at det ikke er slået igennem er nok fordi det er for besværligt. Du skulle måske kigge på Popcorn og lign. Nogle tillader at montere en TV tuner.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bærbare støjer også, og især Acer har problemer med støv og andet skidt der sætter på udsatte steder, og fører til at varmen hober sig op, og blæser kører på fuld hammer (jeg har selv en Acer, og skal aldrig mere have det mærke). Problemet er ikke større end, at der kan købes luft på spray og blæse skidtet ud.
En stationær kan gøres helt lydløs da der er plads til passiv køling.
|
| Til top |
|
| |
Korsbæk Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu ikke noget problem at lave så den ikke støjer. Man skal bare vælge de rigtige komponenter. F.eks. kan man købe et HFX kabinet så er man godt på vej da det hele bliver passiv kølet også den siger den ikke en pind. Det bliver godt nok lidt dyrere men hvis det virke er den vej man vil så er det den eneste rigtige synes jeg. Man kan også lave yderest støj svage systemer der er aktiv kølet men igen skal man finde det rigtige kabinet hvor der er plads til nogle 12cm blæsere. Da de ikke behøver at køre så hurtigt for at flytte samme mængde luft og på den måde larmer de mindre.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korsbæk skrev:
Det er nu ikke noget problem at lave så den ikke støjer. Man skal bare vælge de rigtige komponenter. F.eks. kan man købe et HFX kabinet så er man godt på vej da det hele bliver passiv kølet også den siger den ikke en pind. Det bliver godt nok lidt dyrere men hvis det virke er den vej man vil så er det den eneste rigtige synes jeg. Man kan også lave yderest støj svage systemer der er aktiv kølet men igen skal man finde det rigtige kabinet hvor der er plads til nogle 12cm blæsere. Da de ikke behøver at køre så hurtigt for at flytte samme mængde luft og på den måde larmer de mindre.
|
|
|
Det er det jeg har gjort. Godt nok med to 80 mm blæsere med styring. Den er næsten støjfri. Godt nok burde det være nok med den passive køling af CPU'en, men jeg går gerne med livrem selv det ikke er helt nødvendigt.
Hvis man finder den rigtgie CPU og ikke skal køre meget krævende applikationer, så kan man ofte nøjes med helt blæserfri PC, endda uden at bruge dyre hfx kabinetter.
|
| Til top |
|
| |
Korsbæk Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er de primære problemer siden du har droppet projektet? Hvad brugte du af OS? Programmer?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korsbæk skrev:
| Hvad er de primære problemer siden du har droppet projektet? Hvad brugte du af OS? Programmer? |
|
|
Jeg bruger XP og primære årsag er at alle de fora jeg har læst på, hvor DVB-T har været emnet, har emmet at problemer. Den medfølgende software er ofte ikke anvendelig. Understøttelse af undertekster og MPEG4 kan være problematisk. PVR kan også tit være problematisk. Problemer bliver løst, men det er ofte meget besværligt. Andre sikre løsninger viser sig at være ret dyre.
Jeg har haft en romantisk idé om en alt-i-en boks, men jeg tror ikke jeg er klar til dette endnu.
|
| Til top |
|
| |
Korsbæk Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg bruger XP og primære årsag er at alle de fora jeg har læst på, hvor DVB-T har været emnet, har emmet at problemer. Den medfølgende software er ofte ikke anvendelig. Understøttelse af undertekster og MPEG4 kan være problematisk. PVR kan også tit være problematisk. Problemer bliver løst, men det er ofte meget besværligt. Andre sikre løsninger viser sig at være ret dyre.
Jeg har haft en romantisk idé om en alt-i-en boks, men jeg tror ikke jeg er klar til dette endnu. |
|
|
Det er helt korrekt at de med følgende problemer ikke er noget bevendt. Men hvis man kan finde et brugt Floppy-DTV/Fire-DTV er man meget godt begyndt. Hvis du så vælger at bruge windows 7 der er indbygget codec for mpeg4. Jeg vil nu mene at hvis du finder et Floppy-DTV/Fire-DTV og installer win 7 og bruger win7 MCE. Så er du kørende inden meget kort tid. __________________ HTPC: HFX mini
|
| Til top |
|
| |