Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 00:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Bedre forklaring på heliumstemmer søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Hmm jo jo...men jeg synes ellers jeg engang har læst om nogen højtalere som indeholdt en tungere luftart ...som følge deraf fik lavere egenresonans.

mvh

Cerwin Vega havde på et tidspunkt højttalere fyldt op med en gasart. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Schwa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2010
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juni 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeg opdagede at min forklaring på heliumstemmer er blevet diskuteret her. Jeg indrømmer at forklaringen er lidt tynd, så derfor har jeg skrevet en mere teknisk forklaring her:

http://schwa.dk/akustik/hvorfor-giver-helium-lys-stemme-en-t eknisk-forklaring/

Umiddelbart havde jeg selv accepteret den forklaring med at lydbølgerne transformeres fordi de bevæger sig gennem helium, men den holder ikke, får de transformeres tilbage når de forlader heliummet. At bølger bevæger sig gennem et andet medie, ændrer ikke ved deres egenskaber, men forskyder dem bare i tid og rum.

Forklaringen er, som flere har været inde på, at resonansfrekvenserne bliver højere hvis en resonator er fyldt med helium (og lavere hvis de er fyldt med en tung luftart). En lettere luftart har samme virkning som en mindre resonator. Den tekniske forklaring findes i ovenstående link.

Tak til de mange fornuftige bidragydere der gjorde mig opmærksom på problemet.

Mvh Ruben, schwa.dk

Til top Vis Schwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schwa Besøg Schwa's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Schwa skrev:
Jeg opdagede at min forklaring på heliumstemmer er blevet diskuteret her. Jeg indrømmer at forklaringen er lidt tynd ...

Hej Ruben

Det var såmænd ikke specielt din forklaring, men Mythbusters' forklaring jeg ikke var tilfreds med.
Når det er sagt, er jeg glad for at du har suppleret med en grundig og holdbar forklaring.

At jeg rejser spørgsmålet her på forummet skyldes naturligvis at det drejer sig om akustik. Når jeg i øvrigt har fundet frem til din side er det fordi jeg også interesserer mig for sproget i almindelighed.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Under fridykning kan man måske opholde sig i noget hvor man kan holde sig i en slags kasse, og da man er dybere end til almindelig dykning, er det klart at ens tale _____ også hvis samme skal via en mikrofon og via ledning op til overfladen ____ at lyden er blevet mærkelig, den lyd som sendes via kabel til overfladen (måske). Anvendelse af Helium fremfor Kvælstof (N).

Hvad hedder sådan noget? Bygning af broer, nå ja, sænkekasser selvfølgelig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes