Forfatter |
|
Faffe Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 22 August 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey folkens.
Jeg har et problem med bassen på mit værelse. Når jeg sidder i min sofa som er ca. 2 meter foran højtalerne bliver bassen markant reduceret i forhold til hvis jeg bare går en meter frem.
Jeg bor på 1. sal og har skrå vægge, hvor der er hængt lydadsorberende rammer/billeder op.
Burde de rammer/billeder ikke hjælpe på mit problem?
Hvad kan jeg gøre for at forbedre det?
Udstyr:
Dali Concept 8
NAD T747
Sony XA30ES
mvh.
Faffe
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 22 August 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flyt om. Problemet er stående bølger. De vil altid være der i varierende grad, selvom du har absorbenter.
|
Til top |
|
|
Faffe Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er problemet så bare at mit værelse er temmelig dårlig indrettet med en stor skorsten direkte op igennem midten af
værelset.
Kan det ikke forbedres på andre måder?
Hvad med et gulvtæppe?
faffe
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 22 August 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det er ikke manglende dæmpning men rummets dimensioner.
Tip: sæt en ht der hvor dit hoved gerne vil lytte. Gå / kravl rundt og lyt efter god bas. Når du finder god bas, byt om på ht og
hoved
|
Til top |
|
|
AMILO Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 22 August 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 23 August 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er "nulls" og "peaks" forskellige steder i rummet. Det gælder om at undgå at sidde i et af dem.
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 23 August 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og det kan være det rene helvede at finde den rigtige placereing...som sikkert ikke findes, men man må nøjes med den mindst dårlige placering...
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Faffe Forum Bruger

|
Sendt: 23 August 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået rykket lidt på mit setup og kan allerede efter første afspilning høre en kæmpe forskel:D Der er kommet mere
power og dybde i bassen.
Efter jeg har hørt hvor stor en forskel så lidt kan gøre er jeg kommet til at tænke på om kabler kan gøre det samme. Lige nu
bruger jeg nok noget der er på højde med kabler fra Rema 1000.
Er nye kabler noget der vil kunne høres?
Faffe
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 23 August 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er morsomt at du nævner kabler - placering af højttalere i rummet er den allervigtigste parameter for god lyd.
Kabler er den allermindst vigtige. Skift dem når du har penge til overs (eller endnu bedre: køb musik!)
|
Til top |
|
|
Faffe Forum Bruger

|
Sendt: 23 August 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne nu være lækkert med nogle flere Pink Floyd cd'er
Og tak for rådene!
Over and out
Faffe
|
Til top |
|
|
power Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 417
|
Sendt: 24 August 2010 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kommet til at tænke på om kabler kan gøre det samme. Lige nu bruger jeg nok noget der er på højde med kabler fra Rema 1000.
Er nye kabler noget der vil kunne høres?
Faffe[/QUOTE]
Hej.
Ja hvis du bare bruger noget 220Volt ledning. Eller det helt billige fra Harald nyborg. Vil Du opleve en markant bedring ved at købe noget lidt dyre kabel. Kørte selv med det til at starte med. og købte så dengang noget taralab højtaler kabel. Og Sikken en forbedring i hele frekvensgangen
Kan klart anbefales
power
|
Faffe Forum Bruger

|
Sendt: 24 August 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg nægter at tro på at det er noget af god kvalitet da jeg fik det af en af mine venner som havde en kilometer liggende.
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 24 August 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb endelig nyt kabel med returret - og få en hjælper til at bytte kabler for dig, og se om du/I kan høre forskel.
|
Til top |
|
|
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med nye kabler, betyder stort set ikke noget. I de fleste tilfælde er det bare penge ud af vinduet, med mindre dine
nuværende kabler er sindsygt dårlige, og her taler vi om kabler af dårligere kvalitet end normale 220V ledninger.
Der er så meget voodoo i hifi verdenen omkring kabler, og deres betydning for god lyd. Der hvor det kan betale sig at bruge
penge på bedre kabler, er hvis dem man har enten ikke er tykke nok til at levere den power der skal til, eller hvis
signalkablerne er så ringe at der opstår løseforbindelser i dem, i løbet af ingen tid.
De signalkabler man benytter i de fleste studier og til de fleste koncerter koster ca 20kr meteren, så at bruge 4000kr på
højttalerkabler giver slet ingen mening, selv om der er nogle der gør det. men ja hvis man mener at man kan høre forskel på
et kabel til 2-300kr og et på 4000kr så er de sikkert det værd. Jeg vil nok hellere bruge de penge på en bedre afspiller eller
forstærker.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
Til top |
|
|
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
Sendt: 10 November 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok også arbejde med akustikken/placering af højtalere/lytteposition længe før jeg brugte penge på kabler  __________________
|
Til top |
|
|
quadmand Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 10 November 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Det med nye kabler, betyder stort set ikke noget. I de fleste tilfælde er det bare penge ud af vinduet, med mindre dine nuværende kabler er sindsygt dårlige, og her taler vi om kabler af dårligere kvalitet end normale 220V ledninger.
Der er så meget voodoo i hifi verdenen omkring kabler, og deres betydning for god lyd. Der hvor det kan betale sig at bruge penge på bedre kabler, er hvis dem man har enten ikke er tykke nok til at levere den power der skal til, eller hvis signalkablerne er så ringe at der opstår løseforbindelser i dem, i løbet af ingen tid.
De signalkabler man benytter i de fleste studier og til de fleste koncerter koster ca 20kr meteren, så at bruge 4000kr på højttalerkabler giver slet ingen mening, selv om der er nogle der gør det. men ja hvis man mener at man kan høre forskel på et kabel til 2-300kr og et på 4000kr så er de sikkert det værd. Jeg vil nok hellere bruge de penge på en bedre afspiller eller forstærker. |
|
|
Du har helt ret, jeg kan heller ikke høre forskel
Har inviteret venner til at høre mine "nye" kabler ( de gamle var skjult i en fancy indpakning )
Vi var alle enige om at det havde løftet lyden enormt .
Jeg fortalte om hvordan jeg var så heldig at jeg kunne købe den billigt ( ca. 420 kr. m ) engros.
Da jeg senerer fortalte sandheden blev de stille og :
Desværre er der en af mine , nu tidliger ven , der ikke syntes det var en god jokes, så vi ses ikke mere.
Så " prøv ikke dette der hjemme hvis du ikke vil miste nogle af dine venner " det var jo bare for sjov. __________________ Møller
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 10 November 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
quadmand skrev:
Christian Jense skrev:
Det med nye kabler, betyder stort set ikke noget. I de fleste tilfælde er det bare penge ud af vinduet, med mindre dine nuværende kabler er sindsygt dårlige, og her taler vi om kabler af dårligere kvalitet end normale 220V ledninger.
Der er så meget voodoo i hifi verdenen omkring kabler, og deres betydning for god lyd. Der hvor det kan betale sig at bruge penge på bedre kabler, er hvis dem man har enten ikke er tykke nok til at levere den power der skal til, eller hvis signalkablerne er så ringe at der opstår løseforbindelser i dem, i løbet af ingen tid.
De signalkabler man benytter i de fleste studier og til de fleste koncerter koster ca 20kr meteren, så at bruge 4000kr på højttalerkabler giver slet ingen mening, selv om der er nogle der gør det. men ja hvis man mener at man kan høre forskel på et kabel til 2-300kr og et på 4000kr så er de sikkert det værd. Jeg vil nok hellere bruge de penge på en bedre afspiller eller forstærker. |
|
|
Du har helt ret, jeg kan heller ikke høre forskel
Har inviteret venner til at høre mine "nye" kabler ( de gamle var skjult i en fancy indpakning )
Vi var alle enige om at det havde løftet lyden enormt .
Jeg fortalte om hvordan jeg var så heldig at jeg kunne købe den billigt ( ca. 420 kr. m ) engros.
Da jeg senerer fortalte sandheden blev de stille og :
Desværre er der en af mine , nu tidliger ven , der ikke syntes det var en god jokes, så vi ses ikke mere.
Så " prøv ikke dette der hjemme hvis du ikke vil miste nogle af dine venner " det var jo bare for sjov. |
|
|
Ja, humor er skam en alvorlig sag! Mon ikke du skulle invitere den frafaldne alvorsmand til en belgisk øl i magnumstørrelse? Måske var det bare dét han ventede på, dén dag du valgte at lege kabelillusionist? Han gik på grund af skuffelse og tørst... ;-) Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 10 November 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, man skal passe på med ikke at blive for grebet af det med kabler. Der er dog ind imellem pæn forskel. Man skal bare ikke samligne 2 "luksus kabler" med hinanden. Har man f.eks 3 signalkabler man vil samligne, skal man sætte hver enkelt op mod et almindeligt standard. På den måde hører man mest den forskel, hvis der er en.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|