Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 07:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Klasse A/B --> Klasse A (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nustrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 02 September 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Luxman M03 som er en klasse A/B forstærker. Kan man ændre den til en klasse A forstærker ved at hæve tomgangstømmern.

Mvh
Tommy
Til top Vis Nustrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nustrup

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 September 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Nej...det kan man ikke...og en god AB spiller også godt...

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Nustrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 September 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Øv, men tak for svaret 
Til top Vis Nustrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nustrup

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 September 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

- Delvist rigtigt...

Man kan principielt skrue den så højt op i Bias, at den kører i klasse A, idet klasserne er defineret udfra transistorens "open-time", hvor i en klasse a forstærker skal transistorerne være åbne i 360 grader.
  Det er dog meget sikkert, at den rammer 2nd breakdown ( varme ) hvis man gør det.
  For det meste kan der hentes en smule varme / musikalitet når man spiller lavt, ved og hæve Bias en smule, men det er noget man justerer med "boller af stål", diagrammet, samt typisk et stegetermometer og masser af tid...

JBLfan

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 September 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Ja...det er muligt man kan 'lokke' et par W ud af den i klasse A inden den løber varm...det bliver den ikke en klasse A forstærker af. Det er en 200W forstærker..dvs den kan aflevere 40V rms... så over udgangs-transistorerne ligger den mindst 40 X 1,4 X 2 = 112Vpp. Jeg vil således anslå forsyningen til at være  +- 60V inc tab.

For at få 5W ud i klasse A  skal tomgangs stømmen indstilles til  2,4App som vil give følgende effekttab...120V X 2,4A = 288W vedvarende i kølepladerne.

Det kan den ikke holde til... heller ikke det halve...så jeg synes mit svar er rigtigt.

EDIT; Jeg har lige fundet ud af at tomgang-strømmen er 0,5A og forsynings-spændingen lidt højere...nemlig 140V som giver 140V X 0,5 = 70W i kølepladerne, men det er strømmen som er interessant i klasse A sammenhæng og 0,5A giver under 0,5W i A. Skurken her er den høje forsyning som gør det umuligt at hæve strømmen yderligere.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Jeg melder mig enig med tubemania.
Selv om man teoretisk set 'blot' kan skrue op for tomgangsstrømmen, så er der så mange ulemper hvis ikke forstærkeren er bygget til klasse A fra starten af:

1) Varmeafgivelsen stiger eksponentielt med effektafsættelsen, så kølepladen bliver MEGET varm,
2) Udgangstransistorerne er 'kun' dimensioneret til Klasse AB, og får derfor for meget varme og det forkorter levetiden væsentligt.
3) Strømforsyningen bliver overbelastet og performer væsentligt dårligere med hensyn til støj/ripplestrøm, og levetiden på kondensatorerne forkortes også væsentligt.
4) Printbaner, emittermodstande etc. er heller ikke forberedt til det - igen større tab og kortere levetid.
...kort sagt : lad være!

Jeg har også repareret en hel del forstærkere ( dog ikke helt så mange som tubemania) og selv forstærkere der oprindeligt er solgt som klasse A bliver væsentligt mere 'slidt' end klasse AB forstærkere med samme alder. Afsvedne printbaner, afsvedne emittermodstande, knastørre kondensatorer, kompononenter der 'lodder' sig selv ud....nogen gange er det en katastrofe der venter på at ske selvom forstærkeren stadig lader til at virke fint.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes