Forfatter |
|
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj
I mangel på kapital, har jeg lige brugt et par timer og lavet mig et low budget DIY net kabel.
Som enhver anden husejer, havde jeg noget 5x1,5mm² installationskabel liggende, nogle ruller PTFE tape, industri strømskinne og et kraftigt stik.
Det blev til dette:
Al ydre isolering pillet af kablet, så de fem ledere ligger frit. Så blev de rettet ud, ved at holde om hver leder og trække. Dernæst blev de parret op, sort/blå og grå/brun. Jord er nu taget fra. Samle de fire ledere i en ende med evt. gaffa og spænd dem fast. Saml lederne i den anden ende par vis, og sikre dem ligeledes med gaffa. Frem med en skruemaskine og før de samlede kabler ind i hovedet og spænd. Så ganske roligt lad skruemaskinen gøre arbejdet med at sno de fire ledere om hinanden.
Det færdig snoet kabel:
Så blev der eller viklet PTFE tape på af to omgange. Efterfølgende har jeg markeret for hver 10cm,der hvor jord skal ligge.
Så blev jorden viklet om de fire ledere modsat deres vikling. Efterfølgende to lag PTFE tape.
Her er så det færdige resultat.
Det ville på alle måder klæde kablet, at få sig en kabelstrømpe, men der er jo tale om "low budget".
Det er forberedt til jord, men pinnen i stikket er pt. pillet ud.
Mvh
Thor __________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smart smart  Er det noget, du har grebet ud af luften, en mørk krog i sindet, eller kommer inspirationen udefra? - Og vigtigst: Lyder det godt/bedre/anderledes end før?
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvad er ideen keder du dig bare eller .......?
|
Til top |
|
|
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
halløjsa . men hvor den skærm henne ?? skal jo beskytte fra alle de amp/ volt der kommer ud af 230 volt
|
Til top |
|
|
sosaudio Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 156
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu du havde flettet det i en 3 flet med jord havde du fået et langt bedre resultat. Hvis ikke det er så brug solid core giver bedre resultat.
hilsen Ole
|
Til top |
|
|
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det der har ingen effekt
samt ikke at glemme, ulovligt da du har pillet yderkappen af __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
Til top |
|
|
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm....pga manglende kapital siger du.....et NKT 3*1.5 koster vidst ikk mange basseøre ! 
Int. stikprop og strømskinne du bruger.....ser bekent ud 
Flot gulv forøvrigt !
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ts_riders skrev:
Så blev jorden viklet om de fire ledere modsat deres vikling. Efterfølgende to lag PTFE tape.
|
|
|
Hvad mener du med modsat deres vikling? For de snor da samme vej, som jeg ser det...
En skærm ville nok have været at foretrække. Du kan jo prøve at vikle alu-grillfolie rundt om lederne og give det en gang tape mere udenover...
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie B. R. skrev:
det der har ingen effekt
samt ikke at glemme, ulovligt da du har pillet yderkappen af
|
|
|
Ronnie her har ret, du må ikke afisolere den ydere kabe, det er mange år siden den lov tråtte i kraft
det er for din egen sikker hed at denne lov blev lavet, da man ikke brugte denne ekstra kabe var der mange der fik stød af de gamle ledninger og så inførte man den lov for en ca. 20 år siden
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er tale om 1,5mm² solidcore NKT kabel.
Det har netop ingen brug for skærm, idet lederne viklet om hinanden fungerer som en skærm i sig selv. Det kaldes Hyperlitz.
Ideen er som sådan ikke ny eller ekstraordinær, det er bare summen af, hvad man kan læse og se sig frem til, og da jeg havde delene liggende, skulle det prøves af. Kedeligt måske, men da en del af læserne her sysler med tanken om DIY, ville jeg smide lidt inspiration.
Lyden vil jeg ikke komme ind på, for så ryger der vist nogle sikringer rundt omkring...
Det med at det ingen effekt har, ville jeg da godt lige ha' vidst lidt før. Så kunne jeg jo have brugt tiden på noget andet. Men tak alligevel for den "heads up". __________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg er ked af at flame dig TS
men NKT's kabel er snoet omkring 20 gange pr meter. hvis jeg husker rigtigt (gør jeg sikkert ikke) men snoet rigeligt er det i al fald
du ville have fået samme effekt hvis du bare havde lagt lederne dobbelt i kablet som det var
jeg har noget kabel du kan købe hvis det er du vil have med skærm, smid en privat beksed hvis det er __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ts_riders skrev:
Der er tale om 1,5mm² solidcore NKT kabel. prøv at klip den ene tråd fra + & - , når du liger dobelt får du en støre masse af martrialet og kan være orgsagen til du muligvis ikke får det du søgte, i vægen er der kun 1 1,5mm til + & - og så er der lige en anen ting og det er hvilken kabel har du hen til stikdåsen ??? eller tager du diregte fra stikkontakten ??? |
|
|
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var jeg vist lige lidt for hurtigt ude mht. kabelmærke. Der er ikke tale om NKT med derimod JO-EL. Lederne i dette kabel er ikke snoet om hinanden men ligger parallelt.
Jeg har netop ikke brug for en skærm med denne konstruktion. Denne konstruktion er et pre-run, inden jeg laver de "rigtige" kabler. Jeg ville med dette forsøg blot erfare, om det kunne lade sig gøre, og om konstruktionen lykkedes. Og det gjorde den.
Jeg tager hjertens gerne imod jeres kritik, men konstateringer om hvorvidt ting fungerer eller ej, vil jeg gerne have underbygget af egne erfaringer. Så er jeg lydhør overfor alt.
nhj4, jeg har netop fået noget ud af projektet. Jeg oplever, tro det eller ej, en større dybde i lydbilledet. Kald det placebo eller ej, men med en "hov hvad var det" oplevelse i Eva Cassidy's Cheek to Cheek, kan jeg ikke fornægte, at dybden har ændret sig. Har jeg så modsat mistet noget, det vil tiden så vise.
Men tak for jeres opmærksomhed
__________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|