Forfatter |
|
BowieCool Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til foråret, skal jeg igang med at bygge nyt hus. Jeg skal ha bygge min biograf i et rum ved siden af stuen. Rummets størrelse bliver 4,60 x 5,55 meter.
Min plan: Gulvet er der styr på, det bliver sænket 15 cm, så jeg kan lave et svævende gulv (bedre bass). Jeg har også læst mig frem til, at det er smart, at hænge et sort tæppe op bag lærred, som skjuler højtalere og evt støjbatts osv.
Det jeg mangler at finde ud af, er hvad jeg skal bruge til vægge og loft. Akustikgips eller noget andet ? Hvilket materiale er bedst i en biograf ? __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BowieCool
Jeg ville ikke bruge gips, men i stedet min. 20mm MDF træ til vægge over det hele. MDF er langt langt dyrere end gips, men også meget bedre til akustik. Jeg skal selv snart i gang med at bygge min bio op fra bunden af. Til loftet har jeg tænkt mig at bruge troldtekt, hvilket skulle være udemærket. Alternativt kunne man lave det af rigtige akustiklofter, men så ryger prisen langt over de 100k. På samme måde er det vigtigt at du bygger dine vægge af træ, og ikke stål, da stål vibrerer Der skal så være ca. 45mm rockwool. idéen er at få rummet perfekt afstemt, ikke for dæmpet, men heller ikke for lidt dæmpet. Samtidig skal der være en tilpas diffusion i rummet. Bagvæggen skal så bygges anderledes end resten, da det vel nok er den vigtigste væg af alle. Den skal helst bygges så den absorberer tilpas meget bas. Men meget af det har du vel styr på. Hvordan har du tænkt dig at bygge gulvet?
I går fik jeg lige købt 5 biostole til 2800,- Yderst fornuftig pris! Måske jeg skal bruge 1-2 mere.
http://www.jysk.dk/130/133/3698141/a/catalog
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ja, de stole kender jeg rigtig godt. De er i min nuværende bio og skal også med i den nye. Du kan se den gamle her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81957&titl e=bowies-home-cinema
I den gamle bio har jeg brugt gipsvægge, som er blevet beklædt med et tyndt sort gulvtæppe. Det har jeg egentligt været godt tilfreds med. Nu er jeg bare blevet hook på, at lave den nye bio mere akustisk korekt, for jeg tror, at der er rigtig meget at hente der....
Det skal ikke være prisen, på materialerne, der skal afgøre, hvad jeg vil bruge. Jeg vil ha det som er bedst akustisk set. Selvfølgelig alt med måde....
Gulvet: blir sænket 15 cm, derefter vil jeg lægge strøjer ud, isolering imellem, så 22 ml gulvspon, derefter en absorber, derefter et billigt parketgulv og til sidst et tykt gulvtæppe.
Loftet: Jeg har Troldtekt i den gamle bio, jeg tror bare ikke at det er optimalt. Troldtekt absorbere kun lyden, den diffusere ikke. Jeg er ret sikker på at akustik gipsloft er meget bedre.
Vægge: Du vil altså mene, at jeg skal bruge MDF til vægge og f.eks støjbatts til for og endevæg ? __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er MDF ikke for hårdt til væggene ? Det absorbere vel ikke ret meget ? __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså hvis du vil bygge rummet 100% akustisk korrekt, så kommer du til at bruge mange hundrede tusinder kroner til 25kvm.
Jeg tror det er bedre end gips. Det er dog kun noget jeg tror Derefter betrukket med noget filt eller gulvtæppe (det med gulvtæppet er egentlig en go idé)
PS; er det to dragere du har lagt ind der på tværs af rummet?
Hvad er støjbatts?
Din måde at bygge gulvet på ligner meget min tegning. Hvad vil du bruge som absorber til gulvet? Jeg tror bestemt du kan hente meget på akustikken i gulvet ift. din nuværenden bio.
Hvordan er akustisk gipsloft ift. alm. Jeg synes bare troldtekt er pænt, og det er jo sådan set også godkendt til akustik. Samtidig er det billigt og nemt at arbejde med.
|
Til top |
|
|
power Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 417
|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har selv troldtekt i loftet i min bio. OG jeg vil ikke bruge det igen. samt gulvtæppe. Troldtek er ALT for meget dæmpning i rumet. du mister meget dynamik sam du skal bruge masser af forstækerkraft til at spille det op. Jeg ville lave gibsloft med akusik gibs i midten. eller listeloft med enkelte troldtek i loftet. og så ville jeg lave vækkene med gibs frem for MDF. men som Elite siger skal du bruge træ rægler. og dem skal du sætte for hver 30cm. for at undgå væggen spiller med.
Ellers skal det første lag laves af osb plade. og så gibs på anden lag. så har du også altid noget at skrue i .
power
|
BowieCool Forum Bruger

|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
power skrev:
Ellers skal det første lag laves af osb plade. og så gibs på anden lag. så har du også altid noget at skrue i .
|
|
|
Akustik gips er også det, jeg hele tiden har troet, at jeg skulle bruge. Jeg er dog også lidt i tvivl, om der skal være en plade bag ved akustik gipsen eller ikke. Hvad mon er bedst akustisk set ? __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
power skrev:
Hej.
Jeg har selv troldtekt i loftet i min bio. OG jeg vil ikke bruge det igen. samt gulvtæppe. Troldtek er ALT for meget dæmpning i rumet. du mister meget dynamik sam du skal bruge masser af forstækerkraft til at spille det op. Jeg ville lave gibsloft med akusik gibs i midten. eller listeloft med enkelte troldtek i loftet. og så ville jeg lave vækkene med gibs frem for MDF. men som Elite siger skal du bruge træ rægler. og dem skal du sætte for hver 30cm. for at undgå væggen spiller med.
power
|
|
|
Inde på www.danoline.dk skriver de det skal være for hver 60cm. Carsten siger det er super dyrt det akustikgips, men han skriver også, at det er mest nødvendigt i de reflekterede områder (et sted imellem stamsæde/alle sæder & højttalerne. Det kunne man måske nøjes med så. På samme måde i loftet selvfølgelig.
Men vil I bare sætte kinopladerne på udenpå evt. filt/gulvtæppe? Det kunne være federe at flette dem sammen med de alm. gipsplader.
|
Til top |
|
|
power Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 417
|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
På loftet skal du ikke have en plade bag
power'
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
power skrev:
|
|
|
Akustik gips er også det, jeg hele tiden har troet, at jeg skulle bruge. Jeg er dog også lidt i tvivl, om der skal være en plade bag ved akustik gipsen eller ikke. Hvad mon er bedst akustisk set ?
|
|
|
Inde på deres hjemmeside viser de en tegning, hvor de bare sætter kinopladerne på udenpå gipspladerne (ganske enkelt) MEN, det kunne også se fedt ud hvis man havde dem overalt, men ikke hvis man kun satte nogle enkelte op. Det er her jeg mener det kunne være fedt at flette dem sammen, hvis det selvfølgelig ikke ødelægger deres funktion.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
Er MDF ikke for hårdt til væggene ? Det absorbere vel ikke ret meget ?
|
|
|
Man kan hurtigt komme til at lave rummet for dødt. Den nemmeste fremgangsmåde er faktisk at have hårde, faste flader der reflekterer men ikke spiller med, og så tuner akustikken ved at dæmpe og diffusere de rigtige steder. Så kan du lave en akustik som er tilpas levende, uden at være hård.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
BowieCool skrev:
|
|
|
Man kan hurtigt komme til at lave rummet for dødt. Den nemmeste fremgangsmåde er faktisk at have hårde, faste flader der reflekterer men ikke spiller med, og så tuner akustikken ved at dæmpe og diffusere de rigtige steder. Så kan du lave en akustik som er tilpas levende, uden at være hård.
|
|
|
Men, det er bare ikke den pæneste løsning, hvis man skal til at sætte akustiske elementer op på væggene bagefter. Det flotteste, er helt klar at kunne integrere det fra starten __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
audiogon Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg tidligere læser af High Fidelity, og en af medarbejderne fik lavet et bølgende loft i gips.
Tænk: Du ligger strøer op i forskellige tykkelser for hver 40-60 cm, og spænder gipspladerne på der. Det skulle give bølgende
lofter, og med spredning til følge.
Som Otto nævner, så kan det blive for dødt.
www.fastaudio.de kunne evt. inspirere. Og nej det er ikke skumgummi. Det vejer under en trediedel og densiteten er ca 3-4
gange tættere.
Ang. Troldtex så har de størst virkning, når de er mont. med en afstand af ca 50 mm fra væggen eller loftet, så de absorberer
på begge sider. HUSK DET, fordi du kan muligvis nøjes med 33% mindre plader på den måde.
__________________ Teufel subs, tør, dyb, højt.
Canton højtt., neutral, dynamisk, spilleglæde, bedste finish.
|
Til top |
|
|
audiogon Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hunecke.de/de/rechner/raumakustik.html
Her er en akustikberegner, hvor du kan indsætte forskellige materialer og mål på dit rum, og aflæse direkte hvad indvirkning
det har.
__________________ Teufel subs, tør, dyb, højt.
Canton højtt., neutral, dynamisk, spilleglæde, bedste finish.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
AV Precision skrev:
BowieCool skrev:
|
|
|
|
|
|
Men, det er bare ikke den pæneste løsning, hvis man skal til at sætte akustiske elementer op på væggene bagefter. Det flotteste, er helt klar at kunne integrere det fra starten
|
|
|
Tror det bliver svært at integrere dem i rummet, med mindre man vælger at ha dem overalt på væggene $$$$$$
Ringede lige til mit lokale byggemarked i dag, og de kunne gi mig en "go pris" på kinopanel til 550,- ex. moms pr. m2, plus bøsningsskruer, alm. skruer, samt 100m. filt (man kunne ikke købe mindre), som man skal ha med Det er pebret.
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde godt hørt den høje pris.... Men, man kan jo vælge kun og bruge kino panelerne i de kritiske områder, tror man kan lave et flot "spil" på væggene....
__________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er at de ikke leveres til byggemarkederne i store mængder. Nok fordi de sjældent sælger kinopaneler, men skal specialfremstilles. Derfor den dyre pris. Til loftet tror jeg jeg vil sætte danopanel eller tectopanel op, måske med kinopanel på de kritiske steder. Ellers kinopanel på væggene de kritiske steder, fra gulv til loft.
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget koster alm akustik gips egentligt pr m2 ?
__________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ringede samtidig på alm. akustikgips (den der hedder danopanel) Den kunne han lave til mig for 120,- pr. m2. Normalpris er vist 160,- plus moms selvfølgelig. Så det er til at ta og føle på 
Men der er jo mange forskellige slags. Men danopanel, tectopanel & designpanel er vel de mest gængse til loftet i en hjemmebio.
|
Til top |
|
|