Forfatter |
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har søgt lidt her på forummet, og synes altid at folk henviser til plader man kan købe. Er det muligt man kan lave noget selv? Af forskelligt materiale? Jeg har et rigtigt hårdt rum, med trægulv og murstensvæg på 3 flader! (Til venstre, lige bagved sofaen og lige overfor mig) Se evt min anden tråd under "min hjemmebio" - Ungfyrs hjemmebio på SU.
Nå videre, når man taler med en i tlf eller bare føre en rimelig høj samtale, kan man hører der er ekko herinde. - Hvordan kan jeg få det væk, på billigst muligt måde. Er sikker på det vil give et kæmpe løft i lyden også.
Mvh Lars!
|
Til top |
|
|
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens lave noget selv. Hvis du har mulighed for tykke tæpper på gulvet, især foran højttalerne, så er det et hit. Et tæppe eller lignende på væggen bag højttalerne kan også give meget. Tunge gardiner er ligeledes godt, og det samme er malerier på lærred. Hvis malerierne skal være ekstra effektive, kan du beklæde bagsiden af dem med rockwool, glasuld eller lignende "uldent" materiale.
__________________ HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udover ovennævnte kan du lave dine egne absorbenter. Har skrevet lidt om det i min tråd ved min underskrift.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan laver et træ ramme og beklader den med design stof fra ikean og så fylder den med rokwol ,,, der er noget der virker  , har selv lavet en del af dem __________________
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene gutter. Jeg har lige hængt 2 kæmpe dyner op, der dækker 2 indgange, ind til Køkken og soveværelse, det har løftet lyden en hel del faktisk, og gjort den mere præcis. Men jeg må prøve at lave nogle akustik plader med rockwool, og få den f****** ekko ud. :D Jeg har et jeg et tæppe på ca 140x220 der ligger foran højttalerne, som også har hjulpet lidt.
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede også selv med dyner i sin tid for at afprøve om det rent faktisk gav en forbedring  Nu har jeg stuen fyldt med
Rockfon + tykke molton scenetæppe i hele højre og venstre side hele længden af rummet. Det har givet et kæmpe løft i lyden!
Men rockwool er helt sikkert vejen frem IMO!
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var altid noget det ikke kun er mig der kan finde på at hænge dyner op i rummet :P - Jamen det er jo det jeg må få gjort så, kan ihvert fald hører at der kom en del mere styr på bassen, og dynamikken er helt anderledes. Jeg må i gang med at finde noget rockwool og noget mdf? Eller skal jeg bruge en anden form for noget træ?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 89
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv tænkt mig at forsøge dæmpning med Rockwool, men er det ikke møg giftigt? man er jo nødt til at pakke det godt ind så det ikke støver og så går noget af effekten vel af?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
martin hj2 skrev:
Jeg har selv tænkt mig at forsøge dæmpning med Rockwool, men er det ikke møg giftigt? man er jo nødt til at pakke det godt ind så det ikke støver og så går noget af effekten vel af?
|
|
|
2 lag stof foran gør at det er lukket nok til at fibrene ikke kommer ud, men samtidig åbent nok til at lyden kan passere igennem. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thuekay - Super fin beskrivelse, den vil jeg prøve at følge. Tænker jeg vil have en 2-3 stykker på min bagvæg, da sofaen står lige op af den. Og igen 3 ligeoverfor mig. da jeg ikke har nogen dør ind til soveværelset eller køkkenet, har jeg tænkt på at lave noget ala en form for en dør, som bare er lavet op i KUN rockwool og ramme, med filt. Da jeg hang dynerne i åbningerne, var der en ganske stor forskel. Lyden blev mere varm, og knap så skinger. Dog kunne man stadigt fornemme resonancen i rummet :)
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Thuekay - Super fin beskrivelse, den vil jeg prøve at følge. Tænker jeg vil have en 2-3 stykker på min bagvæg, da sofaen står lige op af den. Og igen 3 ligeoverfor mig. da jeg ikke har nogen dør ind til soveværelset eller køkkenet, har jeg tænkt på at lave noget ala en form for en dør, som bare er lavet op i KUN rockwool og ramme, med filt. Da jeg hang dynerne i åbningerne, var der en ganske stor forskel. Lyden blev mere varm, og knap så skinger. Dog kunne man stadigt fornemme resonancen i rummet :)
|
|
|
Jeg vil klart anbefale dig at benytte dem ved dine første reflektioner i første omgang. Det giver mest udbytte. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Første reflektioner? Hvordan kan jeg finde svar på hvor første reflektioner opstår?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Første reflektioner? Hvordan kan jeg finde svar på hvor første reflektioner opstår?
|
|
|
Hold et spejl parallelt med den væg du vil dæmpe. Det sted hvor du kan se dine højttalerenheder i spejlet er en førsterefleksion. Det er de vigtigste punkter at dæmpe. Indgangsvinkel = udgangsvinkel. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
[QUOTE=NAD-Mand]Første reflektioner? Hvordan kan jeg finde svar på hvor første reflektioner opstår? |
|
|
Hold et spejl parallelt med den væg du vil dæmpe. Det sted hvor du kan se dine højttalerenheder i spejlet er en førsterefleksion. Det er de vigtigste punkter at dæmpe. Indgangsvinkel = udgangsvinkel. [/QUOTE.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, det skal da prøve af. Og det er vel fronthøjttalerne vi snakker om, eller gælder det samtlige højttalere?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Super, det skal da prøve af. Og det er vel fronthøjttalerne vi snakker om, eller gælder det samtlige højttalere?
|
|
|
Jeg har kun erfaring med at dæmpe refleksionerne fra fronthøjttalerne da jeg kører stereo. Men tror da kun det kan gavne at give alle højttalernes refleksioner en tur. Man kan dog godt komme til at overdæmpe. Så "dør" musikken. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyner og skummadrasser er sjove at lege med, men ikke særligt velegnede til akustikforbedring. De absorberer simpelt
hen ikke dybt nok, og bedste effekt opnås normalt ved bredspektret absorption.
Rockwool og andet mineraluld er bedre, men gå efter typerne med højeste densitet.
Til sammenligning har Rockfon Sonar en densitet på 175 kg per m3.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver med rockwool, og placere det lidt hist og her i rummet. Må lige få en kammerat til at løbe rundt med et spejl for mig, så jeg kan se hvor de skal hænges op henne.
|
Til top |
|
|