Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 11:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Høj musik + naboer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 09 November 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
NAD-Mand skrev:
HAHA !!! :D De klager der, har jeg også haft alt for mange af. Det endte med Naboen flyttede! :D

Ja, sikke en klovn, den nabo.

Ja, hun var et fjols. Hun var ikke til go' musik!
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 November 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:

jazzman skrev:
NAD-Mand skrev:
HAHA !!! :D De klager der, har jeg også haft alt for mange af. Det endte med Naboen
flyttede! :D

Og du er så åbenbart ikke til ironi
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2010 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
NAD-Mand skrev:

jazzman skrev:
NAD-Mand skrev:
HAHA !!! :D De klager der, har jeg også haft alt for mange af. Det endte med Naboen
flyttede! :D

Og du er så åbenbart ikke til ironi

Præcis, og den disrespekt han udviser, skyldes nok heller ikke at studenterhuen trykker.
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2010 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 10 November 2010 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Jo bedre akustik jo lavere kan man spille med musikalsk fornøjelse i behold!

Hvis man skal skrue op for musikken før den rigtig lyder fedt og her mener jeg ikke rigtig højt, men moderat højt ja så er det et tegn på akustiske problemer.

Det er tror jeg, for her er det baseret på egen erfaring og derfor at rubricere som tro, oftest problemer i basområdet hvor drilske rumresonanser maskerer mellemtonens klarhed. Det for den konsekvens at man lige gir den en ekstra tand på volumen for at opleve alle de dejlige detaljer som ellers gemmer sig i musikken.

Jeg er selv ramt af fænomenet, dog nu kun med en fed peak i bassen ved 46-48 hz på ca. 12 dB.
Min løsning har været at anvende vægabsorbenter fra Ghost. De virker i modsætning til rockwool eller skumgummi ved at være "tunet" med fibermateriale opspændt i en ramme, med opspændte membaraner så de har en bred absorbtion i det egentlige basområde omkring 80-200 hz. Det har ryddet gevaldigt op i klarheden i billedet og dynamikken, samt detaljerigdommen kom godt frem. Men den helt store synder ved de 46-48 hZ er jeg ikke kommet af med endnu.

Min overbo har ikke brokket sig over høj lyd siden jeg hængte vægabsorbenterne op.

Løsningen på den sidste peak bliver at bygge et kabinet højt tyndt og smalt som kan hænge på væggen i et hjørne bag en dør. Heri skal så skrues slaveenheder som så tunes via basport til lige netop at resonere ved 46-48 hz hvorved absorbtionen skulle "æde" min rumressonans.

Nå, lang historie omkring problemet. Løsningen få ORDENTLIGT styr på akustikken og så er det iøvrigt rigtigt at man svært kan blive vred på folk man kender. Så mit råd er at fremvise til naboerne din indsats og forklar dem omkring problemets natur, så kommer i nok frem til en god og afslappet løsning.

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Sendt: 10 November 2010 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer siger også at for meget bas påvirker anlægets evne til at formidle detaljerne. Jeg bruger en sub-woofer, men den er justeret ned til et forholdsvis lavt niveau.

Hvis der er kraftige resonancer i rummet, må det være en fordel at få dæmpet dem, både for din egen skyld, og for naboens skyld, for med ensartede lejligheder anslår du sikkert de samme resonancer inde hos ham.

Jeg overvejer selv en parametrisk equalizer for ikke at pumpe for meget energi ud i rummet ved de værste resonancer.

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 10 November 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke helt om det er bassen der er problemet hos naboerne, men det kan jeg spørge dem om. Under alle omstændigheder vil jeg også invitere dem ind til lidt musik, så vi kan lave nogle aftaler. 
Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 November 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Inviter naboerne på øl, bed dem om at tage en CD med,
demonstrer dit anlæg og få en snak om hvornår der kan spilles højt. Det er svært at blive vred, når man kender hinanden bedre.

Hørt, en super løsning

madklub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Sendt: 11 November 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

I det nyeste 'Gør det selv' er der en beskrivelse på hvordan man laver en lydisoleret væg på en week-end.

Jeg arbejder på at poste et link her senere.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 11 November 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

madklub skrev:

I det nyeste 'Gør det selv' er der en beskrivelse på hvordan man laver en lydisoleret væg på en week-
end.

Jeg arbejder på at poste et link her senere.

En enkelt væg kan ikke lydisolere ordentligt da specielt bas, transporteres gennem materiale... Så hvis du bygger en væg,
kommer bassen alligevel ind gennem gulv, loft og de andre vægge.

Ordentligt lydisolation kræver desværre at man bygger et rum i et rum... :(
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 November 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Der er vist noget med at højttalere, som ikke er store nok til virkeligt at gå dybt, har en tendens til at være mere hørbare hos naboerne.

En af mine venner har Dali 40 SE, som vitterligt kan gengive helt ned i kælderen, og som også har basrefleks-åbninger. (Disse er dog kun en del af bassystemet, som er en slags push-pull system, hvor de to synlige basser på fronten arbejder ind i et indre kabinet, som så indeholder to basser mere, som kun snakker gennem portene bagpå).

Det er sjovt at konstatere, at disse højttalere for det første er ret lette at placere, hvilket man egentlig ikke skulle tro, da de jo sætter meget luft i sving. Men de er faktisk meget ukritiske, og spiller fornuftigt i mange positioner. Måske fordi de spiller meget ubetonet i bassen.
Desuden er de ikke ret slemme til at give problemer hos overbo og underbo.

Jeg tror at mange højttalere afstemmes med en pukkel nær deres nederste frekvensgrænse, for at de skal lyde fyldigt og potent. Jeg ved med sikkerhed at dette er tilfældet med en del mindre standerhøjttalere, som simpelt hen vil lyde alt for spinkelt og slankt med helt lineært forløb i bassen. Dette løft vil naturligvis oftest ligge i den øvre del af basområdet, da kun meget få magter at gå bare rimeligt lineært ned til f.eks. 25Hz. Dette "buldreløft" kan genere naboerne, og det kan man høre selv fra forbløffende små og billige systemer, især med "subwoofere", som faktisk ikke er rigtige subwoofere, men blot bas/mellemtonekasser, som måske ikke rækker meget under 40-50Hz.

Valget af Q spiller også ind her, da et højt Q vil give en mere svampet og fyldig bas, og et lavere Q en mere stram og præcis bas, som måske lyder lidt spinkel.

Så mit bud ville være at forsøge med nogle højttalere, som enten kan række virkeligt dybt, (uden at betone bulder-området), eller med høj-Q modeller, som prioriterer dynamik og præcision mere end at gå dybt. Jeg tror nok at visse af de Britiske fabrikanter, måske Harbeth, Spendor etc. kan noget med hurtighed mere end bulder.

Har du plads til det, kan du måske kombinere egenskaberne.

Ud over de nævnte Dali 40, kunne jeg da lige komme i tanker om de gamle IMF transmissionslinje-højttalere TLS 50, TLS 80 og Reference Standard. Jeg beklager at jeg ikke lige kan komme i tanker om noget lidt nyere. Disse gamle kæmper kan allesammen det der med at gå rigtig dybt, men uden betoning og bulder.

Måske kan andre herinde foreslå nyere konstruktioner, som kan det samme?

Jeg vil lige tilføje, at jeg heller ikke tror på dæmpning som en brugbar løsning.
Men du kan evt sætte en taktil transducer i din sofa, som så skal stå på dæmpende fødder. Den vil give dig fornemmelsen af dyb bas, uden at genere naboerne. Men det er jo en helt anden sag.

God vind med det.

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 11 November 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Det drejer sig om mit nye setup med DIY højttalere. De har hver en Dali SWA-12 i bunden i trykkammer, og de går fint dybt. Men jeg ved også godt at det ikke er dér problemet ligger - det ligger ovre ved den der store, runde knap på min forstærker! 
Jeg vil prøve at lægge granitfliser under højttalerne (og noget blødt under fliserne), og så se hvor langt jeg når med det. Sådan en bass-shaker har jeg overvejet, det vil da lige ta' lidt ekstra når der ses film.
Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 11 November 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Eneste mulighed er praktisk talt umugligt.

For at det virker skal gulve og lofter have 5-10 cm isolering i hele lejligheden. Herudover skal vægge til naboer også have 5-10 cm isolering.

Alternativt kan du nøjes med at kapsle hele rummet ind i 5-10 cm isolering (loft/gulv/vægge).

Hvis det kun er underboen, der brokker sig kan det måske hjælpe at koble højtalerne fra gulvet vha spiles eller gummifødder.

En basfælde hist og pist hjælper stort set kun på akkustikken i det rum højtalerne er i.

Flyt i hus eller benyt hovedtelefoner.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

HAHA! Den "note" kan jeg godt huske du viste. Classic.

"Venligst ret dig efter det!"

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 November 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle. Efter at have læst indlægene , er der et par gode råd imellem. Dog når man bor i lejlighed er det jo ikke et spørgsmål om, at fyre den af. jeg kan skimte, at her i forrummet, specielt i dette indlæg er det unge mennesker, der nok ikke tager naboer alvorligt, men går mere op i hvor højt deres fede hi-fi kan larme, og så mener jeg larme. Hvis man nu indrettede sit rum med træmøbler og lidt gulvtæpper hist og her (har selv 3 lag tykke gulvtæpper ) kan man komme langt hen af vejen. problemet ligger i , at når man lige skal fyre den seneste tekno sjov for fuld jesus, så holder verden ikke længere, og det lyder af helvede til, og man bliver lige så langsomt døv, altså ørerne bliver bedøvet, efter gengangne eskapader , så får man en permanent øreskade. prøv, at gribe det omvendt fat. Hvad med, at træne ørerne til ypperlighed. jeg selv er høreskadet ( musiker ), og taler af erfaring. væn sig til et max niveay af lyd, læg mærke til, at ørene og  indtryk suger mere detaljer og information til sig. Efter en del træning med et absolut  minimum   niveau og  folk kan stadig konversere ,  har man trænet sig til en hel del detalrigdom, som ellers vil blive blæst væk, uanset hvor fedt et anlæg er eller har kostet. Unge mennesker der lider af total omdrejnings tæller i bund (volume ) , med gentagne utilfredse naboer tilgengæld , kommer man ikke langt med. man skal jo huske på, at det er jo ikke alle , der deler ens interesse . Medmindre man er ligeglad og skider på det hele. Jeg har set unge mennesker inde fra min anden opgang , gå rundt i andre opgange og diskutere , det lyder faneme fedt, man kan høre det hele 5 opgange væk, de er ikke engang hjemme , når skruen er i bund, men ude for , at tjekke hvor højt det lyder, altså må det lyde fedt. altså en misfor ståelse, af mennesker, der ikke har en døjt forstand på lyd, og heller aldrig får det. Et rigtigt fedt setup, kan altid , altid spille fedt, uden at forstyrre .Et dårligt anlæg larmer bare. kan man ikke disse elementære ting, har man enten købt det forkerte anlæg og er bleven snydt, ellers bor man det forkerte sted.

mvh Spaceman_2

Ps : Når rockbandet er ude og spille har vi max 10.000 watt, men der er ingen der siger, at den skal i bund. Vi spiller efter forholdene , og efter akustikke forhold.

Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 November 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Du kan købe et sæt DLS R55 og en Peachtree Audio Nova Det er godt til at spille lavt, og stadig have alle toner med. Alternativ et sæt Dynaudio X12 som skal have en lidt kraftigere forstærker, og så en sub til som du kan tænde når der er fest. Så kan du gå til koncert eller spille med hørebøffer når det skal være højt, men pas på ørene.
Til top Vis 440Hz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 440Hz

madklub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Sendt: 13 November 2010 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Lydisoleret væg fra 'Gør det selv'

Go' week-end

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 13 November 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Jo bedre akustik jo lavere kan man spille med musikalsk fornøjelse i behold!

Hvis man skal skrue op for musikken før den rigtig lyder fedt og her mener jeg ikke rigtig højt, men moderat højt ja så er det et tegn på akustiske problemer.

Det er tror jeg, for her er det baseret på egen erfaring og derfor at rubricere som tro, oftest problemer i basområdet hvor drilske rumresonanser maskerer mellemtonens klarhed. Det for den konsekvens at man lige gir den en ekstra tand på volumen for at opleve alle de dejlige detaljer som ellers gemmer sig i musikken.

Jeg er selv ramt af fænomenet, dog nu kun med en fed peak i bassen ved 46-48 hz på ca. 12 dB.
Min løsning har været at anvende vægabsorbenter fra Ghost. De virker i modsætning til rockwool eller skumgummi ved at være "tunet" med fibermateriale opspændt i en ramme, med opspændte membaraner så de har en bred absorbtion i det egentlige basområde omkring 80-200 hz. Det har ryddet gevaldigt op i klarheden i billedet og dynamikken, samt detaljerigdommen kom godt frem. Men den helt store synder ved de 46-48 hZ er jeg ikke kommet af med endnu.

Min overbo har ikke brokket sig over høj lyd siden jeg hængte vægabsorbenterne op.

Løsningen på den sidste peak bliver at bygge et kabinet højt tyndt og smalt som kan hænge på væggen i et hjørne bag en dør. Heri skal så skrues slaveenheder som så tunes via basport til lige netop at resonere ved 46-48 hz hvorved absorbtionen skulle "æde" min rumressonans.

Nå, lang historie omkring problemet. Løsningen få ORDENTLIGT styr på akustikken og så er det iøvrigt rigtigt at man svært kan blive vred på folk man kender. Så mit råd er at fremvise til naboerne din indsats og forklar dem omkring problemets natur, så kommer i nok frem til en god og afslappet løsning.

mvh. M

Det største problem med de fleste højttalere, at de er udviklet i lyddøde rum. En ret frekvensgang her vil automatisk give et pænt hæv fra nedre mellemtone og ned. Det er yderst få fabrikanter, der seriøst tager højde for de tendenser en normal dagligstue vil medføre, når en sådan højttaler skal sættes op i en stue. En lille 2-vejs højttaler fylder faktisk pænt op i stuen, fordi man er nødt til at holde dem godt fri af væggene. Det burde ikke være nødvendigt i næsten alle tilfælde, at skulle købe en 75000kr dyr digital rum korrektions enhed for at rette konstruktørens irriterende fejl op, når man kan løse det i højttaleren under udviklingen af den. Selvfølgelig er der helt umulige rum, men så må man tage den derfra og købe eventuelle hjælpemidler.   ()

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 13 November 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

RiverKing skrev:

jazzman skrev:
Inviter naboerne på øl, bed dem om at tage en CD med,
demonstrer dit anlæg og få en snak om hvornår der kan spilles højt. Det er svært at blive vred, når man kender hinanden bedre.

Hørt, en super løsning

Hvad nu hvis de tager Smølfeparty med? Uuuuha...
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 November 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:

RiverKing skrev:

jazzman skrev:
Inviter naboerne på øl, bed dem om at tage en CD med, demonstrer dit anlæg og få en snak om hvornår der kan spilles højt. Det er svært at blive vred, når man kender hinanden bedre.

Hørt, en super løsning

Hvad nu hvis de tager Smølfeparty med? Uuuuha...

Så ødelægger afspilleren desværre uheldigvis CD'en

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes