Forfatter |
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
Sendt: 20 December 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har det problem, at alt under 60 Hz forsvinder ud af selve stuen og i stedet kører lystigt rundt i min karnap  Beskrivelse af stue: 4.8 gange 4.8 med 3.1 meter til loftet. Derudover er der en karnap midt på den ene væg 2 meter bred, og så raver den udover gaden i bue der er 1 meter på det bredeste (buen er fordelt på 7 lige flader). Højttaler er et par Von Schweikert 4 jr. Jeg havde før anlægget stående så karnappen var på højre side af lytteposition, hvilket gjorde at mit lydbillede tiltede mod venstre, og jeg måtter korrigere kraftigt med højttalerne. Derudover var der en temmelig boostet bas. Så fik jeg taget mig sammen og rykkede l**tet rundt. Modsat af før blev bassen hævet yderligere, lydbilledet var stadig hældende mod venstre side (hvorfor nu det ?), så jeg prøvede at have karnappen mellem mine højttalere. Resultatet var at lydbilledet blev rettet op, og at bassen ikke var så generende som før. Den var mere tør og slank - jeg var temmelig tilfreds da jeg ikke er bassman på nogen måde. Så burde alt være godt, men en ven bemærkede at der manglede noget bas. Så jeg fik fat i nogle lydfiler (fra Stereophile), der viste at han havde ret. Jeg havde lidt respons på 30 Hz, men næsten ingen på 40 og 50 Hz - næsten lyddødt. Men som tidligere beskrevet var der liv i karnappen, virkelig meget bas der  Men 60 Hz rykkede for vildt i stuen, fra 70 Hz og opefter lyd det mere sammenhængende. Jeg har prøvet at placere højttalere overalt langs væggen, men så snart de begge er sat til ryger frekvenserne. Medmindre at jeg kører baselementerne i modfase, men så er der ingen lyd på 60 Hz og da baselementer kører op mod de 200 Hz (tror jeg ) vil det vel ikke være en idé ? Det er langs denne væg der er den bedste allround lyd, så de skal stå der. Men kan man evt løse problemet med en subwoofer ? Men hvordan skal jeg så bruge den - kan den stå længere inde i stuen og så udfylde hullet som karnappen laver ? Hjælp!!!
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 21 December 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor har du placeret lyttepositionen?
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Hvor har du placeret lyttepositionen? |
|
|
Den er placeret midt for karnappen, så jeg ser ud af vinduet - omkring 2,5-3 meter fra midt mellem højttalerne. Jeg kan oplyse at jeg har investeret i en subwoofer, og det er åbenbart det der skal til - men så er der bare det med at få justeret den rigtigt ind... Der skal justeres volumen, fase og lowpass-filter - og hver enkelt del har enorm indflydelse. Får jeg den til at køre i fase med høttalerne får jeg ganske rigtigt mere bas under 60 Hz, men 60Hz følger med og peaker stadig vildt. Lige nu tror jeg at jeg har fået cuttet den til at køre fra 60/70 Hz og nedefter i modfase hvilket har fået styr på peaket, og samtidigt er der mere output nedefter. Men så har jeg noget at lave resten af året
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 23 December 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker som om at karnappen opfører sig som et horn og har en tydelig forstærkning lige ved de 60hz. Von Sweickert er vist heller ikke nemme at have med at gøre og stille dem tilfredse. Jeg ved ikke om din model har basser i siden. Har den det, så prøv at bytte om på ht'erne.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 23 December 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste er at få fuldt styr på hvad fronthøjttalerne gør og hvad subben gør = aktiv deling af begge (3 "kasser"). Herved vil det ikke være rent gætteri der styre opsætningen. I og med den aktive deling kan der måske også sniges lidt PEQ ind, til at dæmpe eventuelle rum resonanser, som et aktivt delefilter måske kan tilbyde (afhænger af valgt udstyr).
Mvh. Robert
|
Til top |
|
|
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
Sendt: 23 December 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Resonansen ved 60 Hz skyldes nok stående bølger i dit kvadratiske lytterum. At resonansen mellem gulv og loft ligger ved næsten samme frekvens gør det ikke bedre.
De mulige løsninger kan være at flytte højttalerne længere ud fra væggen og evt. hæve dem op fra gulvet. Hvis dette ikke er acceptabelt må du bruge frekvenskorrektion.
Det manglende niveau ved de laveste frekvenser skyldes nok at højttalerne ikke når så langt ned.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 24 December 2010 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt et sæt Von Sweikert VR4 i en stue på ca 5 x 6 meter, også med højt til loftet og forholdsvis bare vægge. Og det gik ganske fint. Det var da lidt bastungt, men masser af foot-tramp
Men jeg syntes nu de Von Sweikert er lidt krævende med deres placering. De er jo kendt for at banke en solid dyb bund i musikken.... men igen, kun hvis de er brugt rigtigt 
Herhjemme har jeg selv et større system i min stue på ca 7 x 4,5 meter. Den er også med lidt skråvægge til den ene side, åben til den anden og med et stort kvistvindue lidt midt i det hele. Og det virkede heller ikke rigtigt i starten for mig. Nogle frekvenser manglede og andre blev for meget.
Nu har jeg lavet systemet aktivt med en forstærker til hver enhed og aktivt filter foran. På den måde kan jeg justere hvert enkelt enhed individuelt og på den måde "omgå" mange drilske og irriterende akustiske problematikker.
Det virker i hvertfald i min stue nu 
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 24 December 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
Det manglende niveau ved de laveste frekvenser skyldes nok at højttalerne ikke når så langt ned. |
|
|
De går nu pænt ned, så... Men ja, efter hvad jeg har hittet ud af efterhånden, så tror jeg også at de 60 Hz er grundet rummets egenfrekvens.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 24 December 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 60hz tone har en bølgelængde 5.6m. Så der nok mellem 30 og 120hz du har de største problemer. Det med at sætte subben i modfase, er faktisk en rigtig god ide i dit tilfælde. Det er også ærgerligt at have et helt firkantet rum. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 24 December 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Jeg har hørt et sæt Von Sweikert VR4 i en stue på ca 5 x 6 meter, også med højt til loftet og forholdsvis bare vægge. Og det gik ganske fint. Det var da lidt bastungt, men masser af foot-tramp
Men jeg syntes nu de Von Sweikert er lidt krævende med deres placering. De er jo kendt for at banke en solid dyb bund i musikken.... men igen, kun hvis de er brugt rigtigt 
Herhjemme har jeg selv et større system i min stue på ca 7 x 4,5 meter. Den er også med lidt skråvægge til den ene side, åben til den anden og med et stort kvistvindue lidt midt i det hele. Og det virkede heller ikke rigtigt i starten for mig. Nogle frekvenser manglede og andre blev for meget.
Nu har jeg lavet systemet aktivt med en forstærker til hver enhed og aktivt filter foran. På den måde kan jeg justere hvert enkelt enhed individuelt og på den måde "omgå" mange drilske og irriterende akustiske problematikker.
Det virker i hvertfald i min stue nu  |
|
|
Næsten alle amerikanske højttalere er bygget til store omgivelser og bedre bliver det ikke ved, at man udvikler dem i lyddøde målerum, så de får et ret stort hæv fra 200hz og ned. Du har i modsætning til Pingel et stort rum ,som også er et rektangel, hvilket giver dig lidt bedre resultater med Sweickert, der nok er lidt volsomme i bunden. Når man i lyddødt rum opnår en ret frekvensgang i bassen, vil den når den placeres i en stue få for meget bas, medmindre man altså har et meget stort rum, så de kan komme helt fri af alle vægge.__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 24 December 2010 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu mene at netop von Schweikert er forholdsvis nemme at placere.
Har læst flere reviews, hvor f.eks. VR4 serien bliver rost for hvor nemme de er at placere og er meget linære i lytterummet - IKKE i målerummet. Hvilket mine egne også bekræfter, når jeg måler på dem.
Har selv et sæt VR4 og der er en klassehøjttaler i min verden.
Men resonanser og forstærkninger i et rum, kan "ødelægge" en hvilken som helst højttaler. Man kan prøve sig frem med placeringen af højttalerne, men hvis fænomenet er meget kraftigt, som det lyder her, kan man ikke nøjes med at rykke højttalerne 1m frem/tilbage/til siden.
Så skal du ud i akustisk tilpasning af lytterummet, med f.eks. helmholtz-resonatorer og andet gøjl.
Jeg har et lytterum med en voldsom forstærkning ved 35Hz... Næsten uanset hvad jeg gør med korrektion gennem min Velodyne SMS-1, subwooferens egen korrektion og til slut en Audessey rumkorrektion - så kan de ikke tumle den uheldige resonans. Vi er på -26dB og stadig et boost ved 35Hz.
I sådan et tilfælde er der ikke meget at gøre end rumbehandling med skum/dæmpeplader helmholtzresonatorer etc.
Der er ofte ikke meget andet end trial-and-error med placering af højttalere, møbler og andet. Har du mulighed for at eksperimentere med akustikplader, kunne det være en ide. Jeg ville nok angribe det med akustikplader, gardiner, gulvtæpper og lignende. Nogle gode tunge gardiner og et par tykke tæpper foran højttalerne, har gjort underværker hos mig.
Men det er selvfølgelig altid en kamp mellem det æstetiske og lyden...
Hvis du virkelig vil angribe sagen, kan du købe sådan en her: http://www.xtz.se/uk/products/mearurement-system/room-analyz er
Det kan være en del nemmere at udmåle rummets akustik efter hver gang man flytter rundt på noget. Jeg mener pengene er givet godt ud, og kan undres over hvorfor flere ikke angriber sit rums akustik som noget af det første, når vi taler om "god" hifi. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 24 December 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Næsten alle amerikanske højttalere er bygget til store omgivelser og bedre bliver det ikke ved, at man udvikler dem i lyddøde målerum, så de får et ret stort hæv fra 200hz og ned. Du har i modsætning til Pingel et stort rum ,som også er et rektangel, hvilket giver dig lidt bedre resultater med Schweikert, der nok er lidt voldsomme i bunden. Når man i lyddødt rum opnår en ret frekvensgang i bassen, vil den når den placeres i en stue få for meget bas, medmindre man altså har et meget stort rum, så de kan komme helt fri af alle vægge. |
|
|
Ja det er jo en forklaring - måske. Men det ændre ikke ved det faktum at Pingel har et problem med at integrere sine Von Schweikert højttalere - om de så er udviklet til et 300 m3 rum med overdæmpning eller ægte tæpper eller hvad der nu findes i firmaets demo rum. Hvad ville du gøre i Pingels sted? Bare acceptere at højttalerne var udviklet til... men bare ikke til hans rum? Jeg vil ikke acceptere at betale en formue og så i virkeligheden være bedre tjent med et par bas lette stander højttalere. Basgengivelsen er med til at skabe det oprindelig rum på musik indspilninger.
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 24 December 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt finde på at sælge dem og købe noget mindre, men nu prøver jeg lige at give dem en chance til.
Men jeg synes at det er lidt sjovt, at når jeg drejer stuen en kvart omgang og spiller på en anden væg, så er der peak omkring de 40 Hz og højttalerne bliver helt umulige at styre i bunden.
Ser spændende ud den der XTZ, måske en lille efterjulegave...
|
Til top |
|
|