Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 17:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Basstrap under hjørnebord??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Virker det at placere en basstrap under et hjørnebord eller vil bordet reflektere/ødelægge noget af effekten af basstrappen????????????? bordet er 57cm højt og 70x70.

Der skal jo tages hensyn til WAF da konon også har noget at sige. Bordet er ikke anskaffet endnu men  skulle i følge sælger være et massivt egetræsbord.

Et sidespørgsmål til basstrappen... Hvad er mest effektivt, at lave en basstrap som er massiv af noget absoberende matriale eller skal den have nogle af de der parralelle rum inden i????????? Vil helst undgå at skulle til at lave mit projekt om!

Hvis jeg skal give et forsigtigt skud så tror jeg det er fra 100hz og nedefter jeg døjer med bullerbas.

På forhånd tak.
Til top Vis Parion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Parion

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mulighed for det, kan du prøve at placere en hel balle Rockwool eller lign. i hjørnet. Så vil du finde ud af, om det giver noget. Da der er tale om bas og dybbas, vil bordet have mindre betydning - jo lavere frekvens, jo mindre betydning.

Og du må gerne pakke rockwoolen ind i noget plastik.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Parion skrev:
Virker det at placere en basstrap under et hjørnebord eller vil bordet reflektere/ødelægge noget af effekten af basstrappen????????????? bordet er 57cm højt og 70x70.

Der skal jo tages hensyn til WAF da konon også har noget at sige. Bordet er ikke anskaffet endnu men  skulle i følge sælger være et massivt egetræsbord.

Et sidespørgsmål til basstrappen... Hvad er mest effektivt, at lave en basstrap som er massiv af noget absoberende matriale eller skal den have nogle af de der parralelle rum inden i????????? Vil helst undgå at skulle til at lave mit projekt om!

Hvis jeg skal give et forsigtigt skud så tror jeg det er fra 100hz og nedefter jeg døjer med bullerbas.

På forhånd tak.

En "rigtig" basstrap virker normalt ved én given frekvens, som den så skal være tunet/designet specifikt til. Det kan sagtens være at du vil have en gevinst ud af at putte noget dæmpemateriale ind under bordet, men en egentlig basstrap bliver det ikke. Og no offence, men hvis du virkelig vil forbedre din bulderbas, så skal du droppe "forsigtige skud", og enten regne eller måle dig frem til præcist hvor dit problem ligger, så du kan gøre noget reelt ved det.

Har du forsøgt at eksperimentere med højttalerplaceringen?

Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Hvis du har mulighed for det, kan du prøve at placere en hel balle Rockwool eller lign. i hjørnet. Så vil du finde ud af, om det giver noget. Da der er tale om bas og dybbas, vil bordet have mindre betydning - jo lavere frekvens, jo mindre betydning.

Og du må gerne pakke rockwoolen ind i noget plastik.

Det var helt sikkert også en tanke at smide en balle derind.Fandt ud af med en kammerat at bulleren tilsyneladende er mellem 49-54hz ca. Det er slemmest ved 51-52hz. Meget af bulleren var pludseligt væk efter vi skruede 15 db ned for det område. Ved godt det ikke er optimalt men det må være sådan indtil jeg får lavet en bass trap som kan tage det.

Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Otto J skrev:

En "rigtig" basstrap virker normalt ved én given frekvens, som den så skal være tunet/designet specifikt til. Det kan sagtens være at du vil have en gevinst ud af at putte noget dæmpemateriale ind under bordet, men en egentlig basstrap bliver det ikke. Og no offence, men hvis du virkelig vil forbedre din bulderbas, så skal du droppe "forsigtige skud", og enten regne eller måle dig frem til præcist hvor dit problem ligger, så du kan gøre noget reelt ved det.

Har du forsøgt at eksperimentere med højttalerplaceringen?

Fandt ud af med en kammerat at bulleren tilsyneladende er mellem 49-54hz ca. Det er slemmest ved 51-52hz. Meget af bulleren var pludseligt væk efter vi skruede 15 db ned for det område. Ved godt det ikke er optimalt men det må være sådan indtil jeg får lavet en bass trap som kan tage det.

Angående min højttaler placering så har jeg prøvet at sætte et større mellemrum fra hinanden men syntes dog det gav mest at vinkle højttalerne ind imod lytteposition. Har da hørt lidt om at nogle folk mener at mm kan gøre forskellen men syntes at have erfaret at der skal mere til. Ellers tager mine øre røven på mig

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Parion skrev:

Angående min højttaler placering så har jeg prøvet at sætte et større mellemrum fra hinanden men syntes dog det gav mest at vinkle højttalerne ind imod lytteposition. Har da hørt lidt om at nogle folk mener at mm kan gøre forskellen men syntes at have erfaret at der skal mere til. Ellers tager mine øre røven på mig

For det første: Har du prøvet afstanden til bagvæggen? For det andet: Det er generelt sådan med højttalerplacering, at når de først står "rigtigt", så skal der nogle gange meget lidt til at "ødelægge" oplevelsen. Den første skade er den største (eller rettere, kan være det). Det betyder at når du går "baglæns", og skal forsøge at finde den korrekte placering, så kan forskellene være relativt små, indtil det så at sige "falder i hak". Man kan også sige det sådan, at hvis de står forkert placeret i forhold til bagvæggen, så skaber det nogle problemer som "overdøver" de problemer forkert vinkling skaber.

Når det er sagt, så er nogle rum vanskeligere end andre.

Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Det ville nu ikke være så dårligt endda at flytte højttalerne en meter fra bagvæggen men det er desværre ikke en mulighed! I så fald tror jeg at jeg vil få damen på nakken  20 cm bagud ca er desværre alt det kan blive til som det står nu.

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Parion skrev:
Det ville nu ikke være så dårligt endda at flytte højttalerne en meter fra bagvæggen men det er desværre ikke en mulighed! I så fald tror jeg at jeg vil få damen på nakken  20 cm bagud ca er desværre alt det kan blive til som det står nu.

Hej evt 45cm fra bagvæggen. Husk nu , at planter kan gøre underværker, køb nogle palmer af en art, placer dem stratetisk i det hulrum . kontra sidevæg og til siden. Bassen er ligeglad, da planter er Hi-fI rigtige, og godt kan lide musik , de har med at vokse med opgaven , og ikke mindst husk hvad Planter kan gøre( Blomster ). Endvidere bevirker det visuelle meget mere ro, bare tænk på et akvarium. Du bliver THE MAN

mvh Space.

NB. Køb endelig ikke SVIGERMORS SKARPE TUNGE, da de har det modsatte virkning , de bliver til BAS VIOLA.

hold af dine nærmeste og lev et liv med lyd. Det er det nemmeste

Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2

Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2011 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede faktisk at flytte højttalerne ca 1 meter frem fra bagvæggen og jeg må da ærligt tilstå at jeg havde glemt hvor meget det gav!!! Desværre ser det tosset ud set i forhold til indretning så de måtte modvilligt tilbage til deres plads.

Prøvede også at give alle 4 basporte et par strømmer i hver port. Det hjalp også meget på bulleren og bassen blev som forventet mere stram men på bekostning af slagkraften. Men uden tvivl et godt alternativ indtil der bliver lavet noget ved akustikken.

Larsen69
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 12 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hej :-)

Her er en sand guldgrube af information om hvordan man forbedrer akustikken i sit lytterum: http://forums.musicplayer.com/ubbthreads.php/forums/24/1/Eth an_Winer_Acoustics_Forum

Den gennemgående (samt bedste og billigste) løsning er bredbåndsabsorbenter bestående af plader af stift rockwool eller fiberglas. Disse placeres på skrå i så mange hjørner som muligt: http://www.realtraps.com/placing_mt.htm

Her kan du se en "lav din egen basstrap" video: http://www.youtube.com/watch?v=iyYUpkpL0gw  (det er blot et eksempel - du kan lave dem på flere andre måder).

Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
Til top Vis Larsen69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsen69

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes