Forfatter |
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i gang med en stor redesign af min stue, så det egentligt bliver en hjemmebio med stue som sekundær funktion :)
Mht. akustik har jeg set på de forskellige muligheder for akustiklofter og har kigget meget på Rockfon (A-kant er billig og grim,
og pænere plader/kanter er på grænsen af hvad jeg gider betale for et loft).
Jeg faldt i dag over disse plader: http://www.alpha-akustik.dk/produkter/alpha-industri som er 40mm tykke og ikke kræver
noget voldsomt skinnesystem at sætte op. Jeg havde oprindeligt tænkt mig at sænke loftet 10cm men er kommet i tvivl om
hvorvidt dette gør rummt for småt. Deres data ser udemærkede ud, men dæmper dog ikke så langt ned som jeg gerne ville -
men dette kræver dog mere end 4cm, så det må jeg leve med.
Men mit egentligt spørgsmål: Er det besværet værd? Vil meget gerne høre om dem som har lavet hele loftet til én stor
absorberende flade og om hvorvidt de synes det er forbedringen værd. (Mit rum er lige under 30kvm).
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.
Ville det ikke give bedre resultat, hvis du starter med at dæmpe på væggen bag højtalerne og væggen bag sofaen? Evt også på gulvet foran højtalerne?
Det blir meget dødt, hvis du dæmper loftet, men det er jo bare min vurdering :-)
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
Hmm.Ville det ikke give bedre resultat, hvis du starter med at dæmpe på væggen bag højtalerne
og væggen bag sofaen?Evt også på gulvet foran højtalerne?Det blir meget dødt, hvis du dæmper loftet, men det er jo bare min
vurdering :-)
|
|
|
Jeg vil også gerne have efterklangstiden meget langt ned. Det skal optimeres til filmlyd hvor efterklangen skal være en del
lavere end musik, så jeg foretrækker et forholdsvis dødt rum. Har også tænkt mig, at dæmpe dele af væggene, men da
rummet også skal fungere som stue, er loftet bare mange "gratis" m^2 som er meget billigere da materialet ikke behøver
være så slagstærkt osv. Derfor ville jeg tage hele loftet først, og så tilpasse på vægge efterfølgende.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siddevægge er ikke så vigtig en flade og dæmpe, da de "bare" skal spille med. Der hvor du skal ligge dine penge er bagvæggen som den allervigtigste flade overhovedet. Dernæst frontvæggen.
Hvad med troldtekt. Jeg sætter selv troldtekt loft i min bio, og det har en absorberingsevne på 95%, rockfon ca. 85%, hulgips ca. 35% osv derud af.
Hvis du gerne vil ha meget dæmpning så billigt som muligt, vil jeg foreslå troldtekt. Mine har jeg så malet helt sorte.
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Siddevægge er ikke så vigtig en flade og dæmpe, da de "bare" skal spille med. Der hvor du skal ligge
dine penge er bagvæggen som den allervigtigste flade overhovedet. Dernæst frontvæggen.
Hvad med troldtekt. Jeg sætter selv troldtekt loft i min bio, og det har en absorberingsevne på 95%, rockfon ca. 85%,
hulgips ca. 35% osv derud af.
Hvis du gerne vil ha meget dæmpning så billigt som muligt, vil jeg foreslå troldtekt. Mine har jeg så malet helt sorte.
|
|
|
Troldtekt synes jeg simpelthen er for grimt - som sagt skal rummet også være en stue :)
Men troldtekt i sig selv har jo ingen absorberingsevne - det er det bagvedliggende materiale der er afgørende. Men du har ret -
troldtekt er fristende da det er så billigt! Koster 1/3 af det jeg ellers havde tænkt mig.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
The Elite skrev:
Siddevægge er ikke så vigtig en flade og dæmpe, da de "bare" skal spille med. Der hvor du skal ligge dine penge er bagvæggen som den allervigtigste flade overhovedet. Dernæst frontvæggen.
Hvad med troldtekt. Jeg sætter selv troldtekt loft i min bio, og det har en absorberingsevne på 95%, rockfon ca. 85%, hulgips ca. 35% osv derud af.
|
|
|
Troldtekt synes jeg simpelthen er for grimt - som sagt skal rummet også være en stue :) Men troldtekt i sig selv har jo ingen absorberingsevne - det er det bagvedliggende materiale der er afgørende. Men du har ret - troldtekt er fristende da det er så billigt! Koster 1/3 af det jeg ellers havde tænkt mig. |
|
|
Det kan jeg selvfølgelig godt følge dig i. Jeg havde heller ikke valgt det hvis det var en stue. Til det formål synes jeg også det er grimt. For mig faldt valget derpå pga. lav pris og høj absorbtionesevne.
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rockfon er bestemt pengene værd.
Jeg har ti små Sonar Activity 60x60 på sidevæggene og de gør en voldsom forskel. Måske kunne du nøjes med at sætte
pladerne på på en del af loftet.
|
Til top |
|
|
hewi Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har Troldtekt på loftet i garagen, der er over hovedet ingen efterklang hvis man f.eks klapper i hænderne, så det kommer nok også op i stuen.
M.v.h.
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Rockfon er bestemt pengene værd.
Jeg har ti små Sonar Activity 60x60 på sidevæggene og de gør en voldsom forskel. Måske kunne du nøjes med at sætte
pladerne på på en del af loftet. |
|
|
De plader jeg har kigget på hos Alpha-Akustik har faktisk præcis samme absorbtionsevne som Sonar Activity (og samme
tykkelse) - de er bare lettere at sætte op. Så det er nok den løsning jeg vælger.
Jeg vil helst undgå kun at dække dele af loftet, da jeg synes det er pænest med én stor flade.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas der er faktisk en der sælger rockfon plader billigt herinde nu. Det er der jeg har købt mine. 240,- pr. m2. i special mål.
Rockfon er fremragende som absorption. Men ikke bedre end troldtekt lige præcis til at absorbere. Rockfon er dog lavet til formålet lyd i studier/heimkino osv.
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Jonas der er faktisk en der sælger rockfon plader billigt herinde nu. Det er der jeg har købt mine.
240,- pr. m2. i special mål.
Rockfon er fremragende som absorption. Men ikke bedre end troldtekt lige præcis til at absorbere. Rockfon er dog lavet til
formålet lyd i studier/heimkino osv. |
|
|
Jeg forstår ikke du skriver, at Troldtekt er så godt absorberende? Troldtekt alene er ret dårligt. Se evt. dette link:
http://www.troldtekt.dk/Erhverv/Egenskaber/God-akustik/Lydma alinger-og-absorptionskoefficienter/Direkte-paa-
beton/Troldtekt-lydmaaling-4a.aspx
Det er troldtekt direkte på reflektivt underlag. Rockfon/Rockwool er Troldtekt overlegen når det kommer til absorb. Til
sammenligning, er dette Rockfon i samme tykkelse limet direkte på konstruktionen: http://produkter.rockfon.dk/?
alttemplate=product_config#3156:3527:1118:
Tak for tip mht. Rockfon! Det vil jeg se nærmere på. Vil dog helst undgå deres skinneystemer, men der er vel intet galt i at
skrue det op i stedet for...
EDIT: Sorry jeg ikke har lavet "klikbare" links.. Men H4A's text editor er håbløs sammen med OSX+Chrome
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
The Elite skrev:
Jonas der er faktisk en der sælger rockfon plader billigt herinde nu. Det er der jeg har købt mine. 240,- pr. m2. i special mål.
Rockfon er fremragende som absorption. Men ikke bedre end troldtekt lige præcis til at absorbere. Rockfon er dog lavet til formålet lyd i studier/heimkino osv.
|
|
|
Jeg forstår ikke du skriver, at Troldtekt er så godt absorberende? Troldtekt alene er ret dårligt. Se evt. dette link: http://www.troldtekt.dk/Erhverv/Egenskaber/God-akustik/Lydma alinger-og-absorptionskoefficienter/Direkte-paa- beton/Troldtekt-lydmaaling-4a.aspx Det er troldtekt direkte på reflektivt underlag. Rockfon/Rockwool er Troldtekt overlegen når det kommer til absorb. Til sammenligning, er dette Rockfon i samme tykkelse limet direkte på konstruktionen: http://produkter.rockfon.dk/? alttemplate=product_config#3156:3527:1118:
Tak for tip mht. Rockfon! Det vil jeg se nærmere på. Vil dog helst undgå deres skinneystemer, men der er vel intet galt i at skrue det op i stedet for...
EDIT: Sorry jeg ikke har lavet "klikbare" links.. Men H4A's text editor er håbløs sammen med OSX+Chrome
|
|
|
Det har jeg fået at vide, af hvem kan simpelthen ikke huske. Har snakket med så mange at jeg snart selv er forvirret Men selvfølgelig direkte på en reflekterende overflade er troldtekt ikke særlig brugbart. Deres fremragende absorbtionsevne tilkommer når der ligger rockwool oppe bagved. Så frembringer du en absorbtion der skulle være bedre en rockfon. Jeg havde også valgt rockfon hvis det ikke var så sindssygt dyrt. Jeg skal bruge 40kvm. jo.
Dem jeg har købt kan skrues i væggen og loftet med skruer. Det kan du i princippet med alt rockfon, men det anbefales at bruge skinner. Til loftet vil jeg nok vælge skinnesystem.
Dem jeg har købt her igennem hedder Koral, og de måler 120*120*40mm. De har en absorbtionsevne på 86% imod Sonar´s 85%. Sonar er så billigere hvis du skal ud og købe den, så Koral er ikke rigtig et issue. De fleste bruger Sonar til deres hjemmebio.
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Jonas_h skrev:
The Elite skrev:
Jonas der er faktisk en der sælger rockfon plader billigt herinde nu. Det er der jeg har købt mine. 240,- pr. m2. i special
mål.
Rockfon er fremragende som absorption. Men ikke bedre end troldtekt lige præcis til at absorbere. Rockfon er dog lavet til
formålet lyd i studier/heimkino osv.
|
|
|
Jeg forstår ikke du skriver, at Troldtekt er så godt absorberende? Troldtekt alene er ret dårligt. Se evt. dette
link: http://www.troldtekt.dk/Erhverv/Egenskaber/God-akustik/Lydma alinger-og-absorptionskoefficienter/Direkte-paa-
beton/Troldtekt-lydmaaling-4a.aspx Det er troldtekt direkte på reflektivt underlag. Rockfon/Rockwool er Troldtekt overlegen
når det kommer til absorb. Til sammenligning, er dette Rockfon i samme tykkelse limet direkte på konstruktionen:
http://produkter.rockfon.dk/? alttemplate=product_config#3156:3527:1118: Tak for tip mht. Rockfon! Det vil jeg se
nærmere på. Vil dog helst undgå deres skinneystemer, men der er vel intet galt i at skrue det op i stedet for... EDIT: Sorry
jeg ikke har lavet "klikbare" links.. Men H4A's text editor er håbløs sammen med OSX+Chrome |
|
|
Det har jeg fået at vide, af hvem kan simpelthen ikke huske. Har snakket med så mange at jeg snart selv er forvirret
Men selvfølgelig direkte på en reflekterende overflade er troldtekt ikke særlig brugbart. Deres fremragende
absorbtionsevne tilkommer når der ligger rockwool oppe bagved. Så frembringer du en absorbtion der skulle være bedre en
rockfon. Jeg havde også valgt rockfon hvis det ikke var så sindssygt dyrt. Jeg skal bruge 40kvm. jo.
Dem jeg har købt kan skrues i væggen og loftet med skruer. Det kan du i princippet med alt rockfon, men det anbefales
at bruge skinner. Til loftet vil jeg nok vælge skinnesystem.
Dem jeg har købt her igennem hedder Koral, og de måler 120*120*40mm. De har en absorbtionsevne på 86% imod
Sonar´s 85%. Sonar er så billigere hvis du skal ud og købe den, så Koral er ikke rigtig et issue. De fleste bruger Sonar til
deres hjemmebio. |
|
|
Jeg skal selv bruge ca. 30kvm, så Rockfon løber også op hos mig... Så det jeg har fundet hos Alpha-Akustik (som egentligt
bare er Rockwool med pæn overflade+kanter) synes jeg er en fin løsning. Det bliver omkring 10.000 for loftet, og det synes
jeg er til at overskue. Ifølge de data der er angivet på begge hjemmesider, absorberer det ligeså godt som Rockfon
alternativerne (det er også samme tykkelse). Der er også en fas på det fra Alpha så man undgår at samlinger ser lidt skæve
ud.
Lidt off-topic: Ved du (eller andre) hvad THX/SMPTE "reglerne" siger ang. efterklangstid i et rum?
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
Hmm........Det blir meget dødt, hvis du dæmper loftet, men det er jo bare min vurdering :-)
|
|
|
Det tror jeg faktisk du har meget ret i. Sad den anden dag og så på at sønnen spillede noget håndbold og studsede lidt over
akustikken i den meget store nybyggede hal (så billigt som muligt, Aabybro, med jern spær og mursten imellem samt
trægulv). Hallen burde være fuldstændig umulig at føre samtale i, MEN der var på hele loftet sat noget der ligner halm-plader
på, samt 1m ned af siderne.
Jeg syntes der var en meget dæmpet og tyst "stemning" uvant fra andre haller, men trænere etc.. kunne gøre sig forståelig
på lang afstand af "poderne". Prøv at gå i en hal near by you ;-)
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
svendborg@email skrev:
Hmm........Det blir meget dødt, hvis du dæmper loftet, men det er jo bare min vurdering :-)
|
|
|
Det tror jeg faktisk du har meget ret i. Sad den anden dag og så på at sønnen spillede noget håndbold og studsede lidt over
akustikken i den meget store nybyggede hal (så billigt som muligt, Aabybro, med jern spær og mursten imellem samt
trægulv). Hallen burde være fuldstændig umulig at føre samtale i, MEN der var på hele loftet sat noget der ligner halm-plader
på, samt 1m ned af siderne.
Jeg syntes der var en meget dæmpet og tyst "stemning" uvant fra andre haller, men trænere etc.. kunne gøre sig forståelig
på lang afstand af "poderne". Prøv at gå i en hal near by you ;-)
Hilsen Flemming |
|
|
Lyder som Troldtekt  Og det er netop den "stemning" du beskriver jeg gerne vil have.. Taleforståelsen i film bliver helt
suveræn og dynamiske peaks bliver "behagelige" selvom lydtrykket er højt.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
The Elite skrev:
Jonas_h skrev:
The Elite skrev:
|
|
|
Jeg forstår ikke du skriver, at Troldtekt er så godt absorberende? Troldtekt alene er ret dårligt. Se evt. dette link: http://www.troldtekt.dk/Erhverv/Egenskaber/God-akustik/Lydma alinger-og-absorptionskoefficienter/Direkte-paa- beton/Troldtekt-lydmaaling-4a.aspx Det er troldtekt direkte på reflektivt underlag. Rockfon/Rockwool er Troldtekt overlegen når det kommer til absorb. Til sammenligning, er dette Rockfon i samme tykkelse limet direkte på konstruktionen: http://produkter.rockfon.dk/? alttemplate=product_config#3156:3527:1118: Tak for tip mht. Rockfon! Det vil jeg se nærmere på. Vil dog helst undgå deres skinneystemer, men der er vel intet galt i at skrue det op i stedet for... EDIT: Sorry jeg ikke har lavet "klikbare" links.. Men H4A's text editor er håbløs sammen med OSX+Chrome |
|
|
Det har jeg fået at vide, af hvem kan simpelthen ikke huske. Har snakket med så mange at jeg snart selv er forvirret
Men selvfølgelig direkte på en reflekterende overflade er troldtekt ikke særlig brugbart. Deres fremragende absorbtionsevne tilkommer når der ligger rockwool oppe bagved. Så frembringer du en absorbtion der skulle være bedre en rockfon. Jeg havde også valgt rockfon hvis det ikke var så sindssygt dyrt. Jeg skal bruge 40kvm. jo.
Dem jeg har købt kan skrues i væggen og loftet med skruer. Det kan du i princippet med alt rockfon, men det anbefales at bruge skinner. Til loftet vil jeg nok vælge skinnesystem.
Dem jeg har købt her igennem hedder Koral, og de måler 120*120*40mm. De har en absorbtionsevne på 86% imod Sonar´s 85%. Sonar er så billigere hvis du skal ud og købe den, så Koral er ikke rigtig et issue. De fleste bruger Sonar til deres hjemmebio.
|
|
|
Jeg skal selv bruge ca. 30kvm, så Rockfon løber også op hos mig... Så det jeg har fundet hos Alpha-Akustik (som egentligt bare er Rockwool med pæn overflade+kanter) synes jeg er en fin løsning. Det bliver omkring 10.000 for loftet, og det synes jeg er til at overskue. Ifølge de data der er angivet på begge hjemmesider, absorberer det ligeså godt som Rockfon alternativerne (det er også samme tykkelse). Der er også en fas på det fra Alpha så man undgår at samlinger ser lidt skæve ud.
Lidt off-topic: Ved du (eller andre) hvad THX/SMPTE "reglerne" siger ang. efterklangstid i et rum?
|
|
|
Nej det ved jeg ik. Men det kan selvfølgelig godt blive for lyddødt. ja det kan næsten blive så lyddødt, at man kan høre hinandens vejrtrækning (det er jo ikke meningen). Til biolyd anbefales det dig at man dæmper temmelig godt, og det er hos mange 1. prioritet.
Sonar har så den fordel, at den kan fås i 100mm. tykkelse. Det kan være en fordel til bagvæg eks. som skal absorbere de lave frekvenser. Men smid noget rockwool bagved, så giver resultatet sikkert det samme.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
Flemming Skov skrev:
svendborg@email skrev:
|
|
|
Det tror jeg faktisk du har meget ret i. Sad den anden dag og så på at sønnen spillede noget håndbold og studsede lidt over akustikken i den meget store nybyggede hal (så billigt som muligt, Aabybro, med jern spær og mursten imellem samt trægulv). Hallen burde være fuldstændig umulig at føre samtale i, MEN der var på hele loftet sat noget der ligner halm-plader på, samt 1m ned af siderne.
Jeg syntes der var en meget dæmpet og tyst "stemning" uvant fra andre haller, men trænere etc.. kunne gøre sig forståelig på lang afstand af "poderne". Prøv at gå i en hal near by you ;-)
Hilsen Flemming |
|
|
Lyder som Troldtekt Og det er netop den "stemning" du beskriver jeg gerne vil have.. Taleforståelsen i film bliver helt suveræn og dynamiske peaks bliver "behagelige" selvom lydtrykket er højt. |
|
|
Så er det jo troldtekt du skal ha 
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Så er det jo troldtekt du skal ha  |
|
|
Haha
Men mit spørgsmål til at starte med, lader til at være et "ja" - det er besværet værd :) Da det er blandet stue og bio har jeg
dog gjort mig klar på at visse ting ikke bliver 100% optimale. Men nu er jeg endelig blevet færdiguddannet, og så kan jeg slet
ikke overskue at skulle ud og købe lejlighed - så bliver boende og optimerer det så godt jeg kan til nuværende rum :) Glæder
mig som et lille barn til at komme i gang! Hehe.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan jeg sgu godt forstå. Jeg er selv godt i gang med at bygge hjemmebio, og det er utrolig spændende og fedt endelig at kunne lave det man har drømt om så mange år.
Bor du stadig hjemme da??
Du må poste lidt billeder af det hele, hvis du da ikke allerede har gjort det i en tråd herinde??
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Kan jeg sgu godt forstå. Jeg er selv godt i gang med at bygge hjemmebio, og det er utrolig spændende
og fedt endelig at kunne lave det man har drømt om så mange år.
Bor du stadig hjemme da??
Du må poste lidt billeder af det hele, hvis du da ikke allerede har gjort det i en tråd herinde?? |
|
|
Nej nej, flyttede skam hjemmefra for læææænge siden :) Ellers var jeg da hurtigt blevet smidt ud efter jeg fik min nye sub
 Men bor til leje nu, så hvis jeg skulle finde noget nyt ville det betyde stort lån etc. Når jeg endelig slipper for SU'en vil jeg
ikke ødelægge det hele ved at låne til boligkøb.
Jeg har billeder af mit nuværende setup herinde (min www), men stort set alt udstyr står til udskiftning og hele rumlayoutet
bliver lavet om. Tidshorisonten har jeg ikke helt fundet ud af endnu dog
|
Til top |
|
|