| Forfatter |
|
r.bardino Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2013 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 30 Maj 2013 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa alle...
Jeg er sprit ny her på siden, og dette er altså min første tråd. Jeg er helt ny og blank hvad angår vintage HIFI og vil gerne
starte i det små. Jeg har fundet disse sager til en okay pris synes jeg.
Pioneer SX-636 forstærker - http://www.youtube.com/watch?v=Y1WlmB4_HDQ
Pioneer PL-12D mkII - http://www.youtube.com/watch?v=rsuAH1x5ans
Men jeg er i tvivl om om jeg skal have fat i en RIAA for at kunne overføre signalet til forstærkeren?
Håber ikke folk er ved at brække sig over begynderspørgsmål, i så fald, beklager jeg meget
På forhånd tak,
Mvh Rasmus
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 30 Maj 2013 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bruger bare Phono indgangen, og grats med det nye legetøj
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen, Rasmus
Og du fyrer bare løs! Folk, der er ved at brække sig over begynderspørgsmål, kan passende brække sig uden for disse sider
Og tillykke med legesagerne - der skal nok komme flere til med årene
|
| Til top |
|
| |
r.bardino Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for velkomsten, det sætter jeg stor pris på. Jeg havde ikke regnet med så stor aktivitet herinde på denne tid af
dagen, men er glædeligt overrasket
Live21 og andre - Hvornår er det så man skal bruge en RIAA, og hvornår ikke???
Analogueman - Ja det er jeg ikke i tvivl om, altså at der kommer flere til, men nu skal jeg få alt hvad der er muligt ud af
startsættet, så tager vi den derfra...!
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, hvis din forstærker/forforstærker ikke har indbygget RIAA, så er den en absolut nødvendighed, hvis du vil spille lp'er. Den er også nødvendig, hvis
den indbyggede RIAA i forstærkeren er så dårlig, at det vil give et kvalitetsløft med en løs RIAA (som så tilsluttes en linjeindgang på forstærkeren).
Det an selvfølgelig også være, at du skifter mellem flere forskellige pladespillere, tonearme og pick upper - det er der jo nogen, der gør  - og så
kan det være nødvendigt med adskillige løse RIAA'er ...
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle gamle forstærkere vil have et indbygget phonostage der forstærker signalet fra en pladespiller, altså en indbygget riaa.
eftersom meget få bruger den slags mere så er det oftest sparet væk i nye forstærkere, her skal man altid have en seperat
riaa forstærker.
nogle phonostages kan være overraskende gode, det er langt fra givent at en ny seperat riaa vil være bedre end det
indbyggede.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Maj 2013 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
En RIAA ikke bare forstærker, men frekvenskorrigerer også signalet. Lp'er indspilles med sænket bas og hævet diskant. Hvis det ikke var
tilfældet, så kunne en lp ikke indeholde særlig meget musik, da basområdet ville kræve enorme rilleudsving, ligesom det ville være vanskeligt
(umuligt!) for en pick up at spore pladen.
RIAA'en frekvenskorrigerer signalet, der genereres fra lp/pick up, så det samlede toneområde atter fremstår frekvenslineært, dvs. hæver bassen og
sænker diskanten.
Og som Live21 ganske rigtigt siger, så kan nogle indbyggede RIAA'er have særdeles god lyd, men til gengæld er de sjældent særlig fleksible, hvis der
er brug for at tilpasse, hvor meget pick up-signalet skal forstærkes, og hvad pick uppen skal belastes med.
Det er sjældent et problem, hvis man udelukkende benytter MM-pick upper, hvor belastningsmodstanden typisk er 47Kohm, mens MC-pick upper ikke
rigtig har nogen standardbelastning. Belastningsmodstanden på en MC-pick up har meget stor betydning for især en korrekt diskantgengivelse.
|
| Til top |
|
| |
r.bardino Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2013 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op en videnskab, dog vildt spændende
Jeg skal bare i gang kan jeg høre, tak for det folkens, der kommer nok flere spørgsmål ven ad vejen
|
| Til top |
|
| |