Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Skifte kondensator? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicklassim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2013 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hej derude, håber I kan hjælpe mig med min forstærker.

Jeg har overtaget den gamles forstærker, en Sansui AU-517 fra 70'erne, som jeg nu skal have til at virke igen.
Da jeg lever på SU har jeg ikke råd til at sende det til en reparatør, så jeg må gøre jobbet selv selvom det indebærer at gøre ting jeg
ikke har prøvet før.

Efter at have læst en del rundt omkring fra netten om denne forstærker, er jeg kommet frem til at jeg skal skifte kondensatorne i
den for at se om det hjælper.

Som man kan se på billedet nedenunder sidder der lim omkring capen, som over tid vil starte en kemisk reaktion der vil korrodere
komponenterne. Så det lim skal jeg have fjernet og alt det den har rørt skal udskiftes. (noget jeg har læst rundt omkring, så ret mig
endelig hvis det er forkert)

Jeg har følgende spørgsmål til udskiftningen af kondensatorne som jeg håber I vil hjælpe mig med:

1. Jeg tænker at der forskel på kvaliteten af capsne, så hvilke mærker skal jeg gå efter? Jeg har kigget på http://www.el-supply.dk/?
Gid=30 som er ret billige, men afhænger kvalitet og pris af hinanden i dette tilfælde?

2. Har hørt at Sansui dengang brugte de mindst mulige kondensatorne der virkede på forstærkeren, for at spare lidt på de dengang
meget dyre caps. Er det rigtigt at de gjorde det, og vil det så være muligt at udskifte dem med nogle der er lidt større og få mere
ydelse?

3. Er der andre vitale komponenter der bør udskiftes nu når jeg er i gang?

Skal nok poste nogle flere billeder af forløbet med i standsættelsen

Mvh Nicklas
Til top Vis Nicklassim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicklassim Besøg Nicklassim's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juni 2013 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Inden du laver en fullblown kæmpeoperation på den og skifter det halve af indmaden ud - kunne det være rigtig fint, hvis du fortalte lidt om, hvordan det kan være, at du siger, at den ikke virker?

Det er slet ikke sikkert, at du lige skal overfalde alle kondensatorerne.

Hvordan oplever du fejlen?

Det kan være en ganske lille ting. Lad være med at flyde med på alt, hvad du hører rundt omkring.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Juni 2013 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

ja for lytterne ser fine ud. ingen tegn på udbulning eller lækager :)

start med at lede efter "kolde" lodninger. de kan ses på at lodningen er revnet omkring komponent benet

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 12 Juni 2013 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt, at den gamle lim kan være korroderende, hvis den har haft berøring med komponentben. Udover det er der ikke et eneste forkert ord i Freddys indlæg . Find fejlen før du foretager dig noget som helst andet. Når den så spiller, kan du afgøre, om den lyder lamt og vil profitere af nye lytter m.m. Glem alt om "jeg kender en, der har gjort......."

Nicklassim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2013 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar, det ser ud til at jeg skal starte i det små :)

Relæet på anlægget begyndte at bruge længere og længere tid på at slå, altså hvor den bare står og klikker i op til 30 sek. Men
nu sætter relæet sig ikke engang i gang.

Jeg kan umiddelbart ikke finde nogle kolde lodninger som du beskriver det.

Der er et par resistorer i systemet der er i samme tilstand som den på billedet under. Det er vel nok der skal skiftes? Håber I
kan se noget på billedet :)
Til top Vis Nicklassim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicklassim Besøg Nicklassim's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2013 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hvis relæet ikke vil slå til, kan det skyldes 2 ting, DC på udgangen eller udtørrede "lytter" i relækontrolkredsløbet. Først måler du DC på punkterne 21 og 22 i forhold til stel på det print, hvor relæet sidder. Der skal være 0 volt +- max 50 mVolt. Hvis det forholder sig sådan, så check/skift C601, C23, C24, C603, C604, C605, C606, C607 på samme print. Hvis der ikke er fejl på forstærkeren, slår relæet nok til igen, hvis du skifter de 8 "lytter" .
P.S. HUSK nu at vende dem rigtigt

Nicklassim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2013 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Okay du ved en del!

Jeg får 0 volt når jeg måler spændingen mellem 21, 22 og stellet, så de lytter skal skiftes.

Haha ja jeg skal nok huske at vende dem rigtigt :P

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2013 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Glemte at sige, at du selvfølgelig skal måle, medens den er tændt

Nicklassim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2013 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

argh.. det var derfor ;)

ej så stor noob til elektronik er jeg heller ikke :D det der med at have den tændt for at kunne foretage målinger, så langt er jeg
med

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2013 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Husk at "keep us updated" med hensyn til, hvordan det går

Nicklassim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2013 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg bestilte en masse komponenter som jeg nu kan skifte. har ikke andet at lave her i weekenden ;)

Jeg starter med strømforsyning da det formentlig er den der forsager problemet

Det er noget være rod, men det lykkedes mig at få den ud uden at skulle afmontere ledninger

Jeg fik fjernet lytterne og to resistorer som har været i berøring af limen.

Limen blev fjernet og er nu klar til at få skiftet komponenterne

Er dog stødt ind i et problem. Da jeg bestilte lagde jeg ikke mærke til størrelserne på modstandene, som man kan se på
billedet under (lille - gammel, stor - ny). Hvordan vil det fungere hvis jeg montere den nye modstand der kan tåle større
effekt?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Modstandsstørrelsen (fysisk størrelse) har ingen betydning elektrisk - men den fysisk større modstand kan tåle mere effekt uden at overophede - hvilket dybest set er positivt.

Vh

freddy

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juni 2013 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

fedt projekt ,jeg laver en del renovering af ældre audio gear ,du er på rette vej
kemiske kondensatorer har en levetid på typisk 20år ,så er de tørret for meget ud til de fungerer optimalt ,og de begynder at
lække dc ,og man får sjoive fejl i sit udstyr og knas i potmetre
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

Nicklassim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2013 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar freddy :D Jeg monteret de nye lyttere og modstande

Efter det satte jeg det hele sammen igen for at teste. Jeg tændte maskinen og 4 sek efter slog relæet til. Den kunne spille
men der var en smule knas i lyden, så jeg valgte at forsætte udskiftning af elektrolytterne.
Jeg gik i gang med de to, som jeg går ud fra, som er selve forstærkeren for hver kanal.

Igen var der lim som blev fjernet

Og nye installeret

Halvvejs med de to enheder

Så er det hele udskiftet, og forstærkeren kan samles igen

Kan næsten ikke nænne at smide et cover over dette.

Sådan ser over 30 år gamle komponenter ud

Efter udskiftningen af dele på de sidste 2 enheder stoppede den knasende lyd, og kunne nu høre forskel når jeg justerede på
"Tone" indstillingen. Kan dog ikke høre nogen forskel når jeg ændre på "Subsonic Filter".
Når jeg indstiller på volumen, balance, bass og treble kommer der noget knas, men har selvfølgelig ikke skiftet lytterne på
disse enheder. Jeg kan godt leve med det, så her der er et projekt til en anden weekend.

Så efter 10-15 timer og 126,75 kr fattigere står jeg nu med en forstærker der bare virker! Den spiller p***e godt og håber at
den holder mange år endnu :)

Tak for hjælpen til alle dem der gav inputs, det har virkelig hjulpet mig

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Du er satme ihærdig - og handlekraftig - og fuld af mod - det må man lade dig. Tilmed har du også fået has på nogle af ankepunkterne.

Du skrev aldrig præcist i starten af projektet, hvad din forstærker egentlig fejlede og hvordan du oplevede det (jeg spurgte ellers om det), men hvorom alting er, så er du da kommet et stykke frem mod en spilledygtig forstærker - og tillykke med det!!

Jeg har dog et par kommentarer:

Selvom det formentlig ikke har den store betydning, så ser det for mig ud som om du ikke monterer de nye lytter så tæt på printet, som jeg egentlig (og de fleste andre) ville gøre. De "dingler" sådan lidt oppe i luften over printboardet - det ser ikke så "ordentligt" ud, hvis du spørger mig (men det gør du jo ikke)

Dernæst bliver jeg nødt til at nævne, at det ikke er alle sygdommes medicin er "udskiftning af lytter"- der kan være talrige andre problemer med sådan en dims uden at det behøver at have en snus at gøre med lytterne. dog har du (og dem, som du lytter til) dog ret i ,at man ofte ser, at ældre og til tider "ikke-længere-virkende-som-de-skal-lytter" er kilde til problemer i mange apparater - ingen tvivl om det. Det kan jo også være, at det, at du har udskiftet mange komponenter har fjernet en dårlig lodning et sted?? - det er så umuligt at vide nu - og slutresultatet er da også fedt - den spiller i begge kanaler og med god lyd.

Så kommer vi til at du nok også lige skal have check på, hvorvidt bias og DC-balancen i forstærkeren har det. Det kan man måle - og justere sig ud af som oftest, men jeg mener helt bestemt, at det er noget, som du SKAL have foretaget. Dette er oftest beskrevet i servicemanualerne.

Så til skrat og knas:

Det skal du rense dig ud af på en god og korrekt måde - dette er beskrevet mange steder på nettet. Men du skal være grundig og pertentlig, så du ikke kommer til at svine ud over hele indmaden i den flotte forstærker. Du skal være opmærksom på, at der findes forskellige midler ti ldette og de skal anvendes efter opskriften.

Du kan dog starte med at give alle dine trykknapper og drejeknapper(potentiometre en ordentlig omgang gymnastik ca- 30 - 50 gange frem og tilbage i hele vandringen på knapperne - dette vil måske kunne kurere de værste skratterier. Hjælper dette ikke nævne værdigt, skal du i gang med midlerne.

Du kan ikke høre forskel når du trykker "Subsonic"-knappen" ind og ud. Det er fordi, den knap skærer de allernederste frekvenser ud af lyden. Hvis dine højttalere ikke kan gengive disse særligt kraftige-  så vil netop funktionen på denne knap være meeeget svær at høre virkningen på. Min mavefornemmelse siger, at den nok virker, som den skal. Spiller du på grammofon?? - det er dér, den  kan være god at have, den knap.

Det med at skifte lytter sådan med spredehagl - kan man da gøre. De lytter, som du har skiftet synes jeg nu ikke ser særligt "hærgede" ud. Det med limen tror jeg er en skrøne. Det ser godtnok ikke særligt pænt ud, men det er så dét.

Som nævnt tidligere, så skal man ikke tro alt, hvad man hører - men du har da været fornuftig nok at være god til at dele dit projekt med os herinde.

Din forstærker er fantastisk flot opbygget - og jeg kan sagtens følge dig i at det næsten er synd at sætte låget på igen

Vh

Freddy

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juni 2013 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

hans forstærker var stået af da kondensatorerne af kemisk oprindelese (elektrolytter) var faldet for sidste salgsdato

deres funktion i kredsløbet er at levere strøm og så sidder de i signaglveje og blokkerer for dc

i dyrere konstruktioner bruger man folie koindensatorer i signal vejen

moderne kemiske low esr koindensatorer som elna silmic ll panasonic fc ,og nichicon kz muse ,er i så go kvalitet at de
leverer
entrance high end lyd

så at du oplever at knas forsvinder ,er at psu'en virker korrekt igen og dc blokkerne opfanger dc i kredsløbbet ,så dc ikke
ender i potmetre som knas

et elekrisk aparat med keramiske og kemiske kondensatorer ,der er mere end 20 år gammelt ,er at betegne som defekt
,selvom man sikkert kan få lyd ud 10-20år endu ,efter 20år er apparatet simpelyhen uden for specs ,og bør recappes ,så
den oprindelige lyd vender tilbage

kemiske kindensatorer ,består af en alu beholder med papir og væske i ,du kan tage en af dine nye kondensatorer og klippe
den over og se hvor meget væske der er i ,der kommer en del ud ,og så tage en af de gamle du har udloddet og gøre det
samme med ,der kommer med held en lille dråbe væske ud ,det er gummi proppen i kondensatoren der fejler med tiden og
lader elktrolyt væsken fordampe ,der er især et problem når kondensatoren skal fungere ved høje temparaturer ,så tørrer
de endu hurtigere ud

det er fedt at se du har fået liv i en gammel kæmpe ,thumbs up herfra ,the way to go
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Tak for kondensatorundervisningen  -

Læs gerne mit indlæg igen - og vær opmærksom på, at forstærkere kan fejle meget andet end det at have ældre kondensatorer. Hvis man på uddannelsen som elektroniktekniker/radio/tv-repper blot skulle lære at skifte kondensatorer, så kunne det vel overstås på en halv time, skulle jeg mene.  

Vi hørte jo intet om, hvordan apparatet udviste fejl - og det er godtnok noget kategorisk at kaste de vise ord ud i æteren "skift kondensatorer, så virker den igen" - synes du ikke?

Vh

Freddy

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2013 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hey guys, ta´ jer nu sammen og læs. Den slog ikke relæet til, der var ikke DC på udgangene, udskiftede lytter omkring protection kredsløb fik l****t til at spille igen....... og så fik han "blod på tanden"
Niclas...... godt gået

Nicklassim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Altså kondensatorerne skulle skiftes under alle omstændigheder grundet alderen på dem.
Men for at få den til at køre optimalt igen tror jeg freddy har ret, der er mere end bare lytterne der skal tjekkes.
Og tak freddy for de ekstra råd med at sætte komponenterne tættere på pladen, og det med at få skrat lyden som nu er væk
efter det du sagde man kunne gøre ;)
Du har formentlig ret med subsonic, lydkilden er en pc og højtalerne er ikke oppe i den kvalitet.

Det vigtiske for mig var at den kunne komme til at spille igen og det kan den nu
Så må jeg se nærmere på de råd når jeg vil have den til at spille bedre en gang ;)

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Det med at sætte komponenterne tættere på printpladen:

Ja- det ville jeg gøre med de fleste komponenter-fx elektrolytkondesatorer, så sidder de mere stabilt.

Dog ville jeg altid - med især effektmodstande, holde en vis afstand på ca. 10-15mm - evt. m afstandsrør til benene, da effektmodstande kan blive så satans varme, at de kan ødelægge printboardet og ligefrem kan få printbaneren til at løsne sig fra boardet - uha. (Jeg kan se på dine ok illustrative billeder, at Sansui også selv har hævet de store effektmodstande fra boardet (de lyseblå/grå store typer)

Godt, at du kunne få has på skratteriet. Knapper og drejepots (volume m. mere) har altid godt at at få lidt motion - ellers gror der støv/snavs på kulbanerne og kontakter indeni dem - og sådan noget knaser og knitrer og skaber uro i apparatet. .

Vh

Freddy

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum