Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Philips renov. ca. 1950-60? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
adm80
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2013
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2013 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Supercharger: Mit rør lyser slet ikke noget der ligner - det klip du har
sendt mig... På billedet oven for kan du se hvilke rør der er i radioen.
(Billede af bagplade)

Rørene er
Ecl 82
Eaa91
Ech81
Ecc83
Em80..
Hvilke rør som præcist gør hvad har jeg ikke helt styr på, da jeg som
sagt mangler diagram. Men hvis nogen kort kan beskrive hvert rør og
deres funktion ville det da være dejligt men lidt info omkring. Sådan
en radio holder jo ikke evigt, så jo mere viden man har, jo større
chance er der også for at holde den kørende..
Til top Vis adm80's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adm80

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 24 Juni 2013 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

8045d lampen er en 6,3 v 0,32 a.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juni 2013 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Den er fra ca. 1950.
Hvis du kun kan se lyset (det grønne) svagt er der 2 muligheder. Når den ikke står på en station, skal du næsten ikke kunne se noget, men når den er tunet ind på en station, skal der være 2 grønne "flapper" fra hver side i røret, som går mere eller mibdre sammen, jo bedre den står på stationen. Så har du igen 2 muligheder. Enten er overførslen fra detektoren dårlig (kondensator eller vokset/afbrudt modstand), så den ikke indikerer, det den skal. 2: røret er brændt ud, så det  ikke kan lyse længere og skal skiftes

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 24 Juni 2013 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

http://www.magiceyetubes.com/

Klik på display patterns.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

adm80
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Kan du evt. fortælle hvad de andre rør gør. Det em 80 rør i fronten
skal da kun som jeg ser det lave "gøjl" hvis det er af typen "magic eye
" det er jeg dog ikke sikker på det i virklighedden er. Men rigtigt nok
lyser det ikke ret kraftigt. Det kan være det skal skiftes. Radioen tuner
fint, og kan spille rigeligt højt, så ved IK om det bare er slidt..

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Juni 2013 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

EM80 skal lyse klart lys/græsgrøn - den er ikke "dunkel" - men altså ...klar og luminant. Den bevæger sig i en vifte, som BoydK nævner jf signal. altså noget, der bevæger sig enten i "takt med signalet" eller som et resultat af, hvor godt stationen er tunet ind. Altså de nævnte to "flapper" -én fra hver side. Gløden er synlig i bunden af røret.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

adm80
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2013 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Ok ... Tror jeg vil prøve at bestille et nyt rør så..

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 25 Juni 2013 kl. 05:31 | IP-adresse registreret  

Radiohistorisk Forening har på deres liste diagrammer over Menuet BDK-301U, BDK-363U og BDK-304A. Altså ikke den ønskede model, men måske kan diagrammerne alligevel fortælle noget brugbart??

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 25 Juni 2013 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

adm80 skrev:

Supercharger : Godt set vedr. illuminationspæren. ja den er defekt. så manglen en ny. Typen er selvfølgelig en phlips model 8045D-00. Jeg ved ikke om den er svær at finde. Kender i et sted hvor den kan købes. ?

Boydk: Skarpt set.. Det er EM 80 rør. og det gløder grønt. Man kan dog kun se det om aftenen. Men det gløder ikke ret meget. Er det mon på vej til at gå i stykker.?? Skal jeg bestille et nyt. ? og hvor kraftigt skal det gløde?? Når du nu mener EM80 passer bedre på alderen, hvor gammel skyder du så radioen til, for jeg ved det ikke.

Mvh

Denne video må være et godt bud på, hvor klart/kraftig fosforet skal lyse http://www.youtube.com/watch?v=SuAsDPAt3XE

Du kan bestiille et nyt EM80 her http://www.audiotubes.com/bjtubes.htm til $25

Update: Fandt flere her http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p4069.m570.l1313.TR3. TRC2.A0.Xem80&_nkw=em80&_sacat=0&_from=R40  Så kan du og pengepung vælge  men vil klart vælge et NOS rør eller hvor sælger garanterer at røret er testet og OK

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

adm80
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Aristona.. God pointe.. Bdk 304A, kan jeg se minder rigtig meget om.
Det må klart være en søstermodel. Super godt med et diagram som
ligner lidt. Jeg kan endda se der er en model som hedder bdk 394A
og når man åbner det står der det er det samme som bdk 393A. Altså
min model. Dog er der ikke noget diagram, så må nøjes med bdk
304A, som ligner en del. Jeg var ikke opmærksom på at man også
kunne søge længere nede i dokumentet. Jeg har haft skrevet til radio
historisk forening, men de kunne ikke hjælpe med modelnummeret.
At vil så alligevel finder noget som ligner er godt.

adm80
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2013 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg bestilt et EM80 Magic Eye samt en pære til baggrundslys. Det bliver spændende at se om jeg kan få udslag på røret, som i div. youtube klip.

Jeg er blevet lidt mere nysgerrig vedr. Rør forstærker, så tænker mit næste projekt må gå på at bygge en selv. Er der nogle af er der ligger inde med
et simpelt diagram for sådan en forstærker. Jeg tænker en lille phono stereo forstærker på 10 til 20 w. Dvs. Linjeindgang og udgang direkte til
højtaler gennem nogle eller et rør.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Juni 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Det findes ikke .
Jo, som OTL direkte til højttaler, men sandsynligvis noget for kompliceret til en 1. gangs DIY´er.
Ellers er du nødt til at have en udgangstransformator, men ved lav effekt (10-20 watt som du skrev) er det indenfor rækkevidde af en "normal" pengepung. Der findes utroligt mange kit´s på nettet. Bare igang med noget Google-søgning. Kommer ikke med links hér, da det så vil vælte ind med bud på noget, der er meeeeeeeget bedre.

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 26 Juni 2013 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

adm80 skrev:
Så fik jeg bestilt et EM80 Magic Eye samt en pære til baggrundslys. Det bliver spændende at se om jeg kan få udslag på røret, som i div. youtube klip.

Jeg er blevet lidt mere nysgerrig vedr. Rør forstærker, så tænker mit næste projekt må gå på at bygge en selv. Er der nogle af er der ligger inde med
et simpelt diagram for sådan en forstærker. Jeg tænker en lille phono stereo forstærker på 10 til 20 w. Dvs. Linjeindgang og udgang direkte til
højtaler gennem nogle eller et rør.

Glem ikke at poste en ny video klip med de nye dele monteret  

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

adm80
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2013 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig.. det skal jeg nok. Pære og rør skulle være afsendt

Jeg kan se at der er gramofon indgang på radioen. så hvis ellers den
virker, så kan man jo forstærke et linjesignal. Det var egentlig det jeg
mente , om man ikke kan få et færdigt print med rør på til den slags.
Kan se der er massere af den slags på ebay. Så ved jeg hvad jeg skal
lave til vinter

adm80
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2013 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Så var det lige så godt det hele, også driller det lige lidt alligevel. Når
jeg tuner på FM, taber radioen nogle gange signalet og den begynder
at "skrige".

Det bliver den så ved med indtil jeg tuner ind på på et sted hvor jeg
ved der er en kanal (eks. P3). Hvis jeg så trykker AM og tilbage på FM
kommer FM båndet tilbage og spiller fint. Hvis jeg ikke tuner ind på
en kanal og trykker AM FM igen fortsætter den med at "skrige".
Mærkeligt...

Man skal som nævnt højere oppe være lidt af en "haj" for at hold en
sådan en gammel sag kørende..måske wd40 på kontakt elementerne
kunne hjælpe

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2013 kl. 04:21 | IP-adresse registreret  

Det er både interessant og morsomt at følge med i problemerne, men kommet så langt fristes jeg alligevel til at spørge, hvad det er du vil. Du har tydeligvis godt fat på det tekniske, og som teknisk øvelsesprojekt synes det at være det rette eksemplar, du har fundet. Men hvor meget vil du ofre - tid/kroner - og måske uden sikkerhed for tilfredsstillende resultat. Og er meningen også at nyde sådan en gammel sag som en slags legetøj og rent faktisk til musiklytning, med den som regel lidt anderledes lyd, som kan fascinere. Måske sætte grammofon til? Skal den også stå som en pryd? En erindring om andre tider. Er du faldet for netop denne type design, eller er andre udseender også ok?

Hvad jeg tænker er, om du også kunne fristes af en model, som stadig virker efter alle disse år, så du ikke skal kere dig om det tekniske fra starten, men blot nyde det antikke vidunder. Kunst der giver lyd fra sig. Jeg har for sjov fundet 4 forslag til at skifte hest (og vist i rimelig køreafstand?), og priserne kan jo ofte forhandles. Man kan bestemt diskutere design, og personligt er jeg ikke vildt begejstret, men de er markante eksempler for deres årgange og fortæller en historie. Men fylder i landskabet. Du har dem her: http://www.dba.dk/anden-radio-capella-antik/id-1001041279/    http://www.dba.dk/anden-radio-bang-olufsen/id-1000885346/    http://www.dba.dk/anden-radio-philips-bi-amp/id-1000951867/    http://www.dba.dk/anden-radio-philips-fin-g/id-1000957721/                                       Linnet&Laursen, det gode hedengangne kvalitetsmærke, har lavet betydeligt flottere radioer end denne, men mon ikke den alligevel leverer præsentabel lyd? Philips med pladespiller under låget. Jo, det var en sjov tid. Men upraktisk.

Du kan jo også købe alle 4 - samt bogen om hvordan man starter et radiomuseum - hvis den findes. Det skal ikke skorte på forslag.

adm80
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2013 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt at se en personlighedsprofil på baggrund af et projekt…men ja…. den rammer da ikke helt skævt, og så alligevel… Jeg bruger mest forummet til at genopfriske min ”glemte viden”, jeg selv brugte, da jeg som teenager brugte loddekolben en hel del i disse år. Senere blev det til elektronik og el-teori. Endvidere gav det en rigtig god forståelse…

I dag, mange år senere, beskæftiger jeg mig med tekniske og langt mere sofistikerede løsninger, indeholdende tallene mellem 0 og 1.

Min plan er bestemt ikke at fylde stuen med finerplader, med indbyggede højtalere, men den systematiske proces i at fejlfinde og reparere, er alligevel sjov, hvis man da lige kan få hul på det. En radio som spiller, som en god DAB radio, er ikke det jeg ønsker. Blot en original, med tilhørende lyd. Jeg kvitterer herpå blot de mange gode indlæg. At købe en anden radio er ikke min plan. Så jeg forholder mig ikke til dine link, da det ikke bliver et tema. Man kan betragte det som en hobby, ligesom veteranbiler osv..

Mvh,-

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juni 2013 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

adm80 skrev:
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal"><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial; FONT-SIZE: 11pt; mso-ansi-: DA">Det er sjovt at se en personlighedsprofil på baggrund af et projekt…men ja…. den rammer da ikke helt skævt, og så alligevel… Jeg bruger mest forummet til at genopfriske min ”glemte viden”, jeg selv brugte, da jeg som teenager brugte loddekolben en hel del i disse år. Senere blev det til elektronik og el-teori. Endvidere gav det en rigtig god forståelse…<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><O:P></O:P></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal"><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial; FONT-SIZE: 11pt; mso-ansi-: DA"><O:P></O:P></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal"><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial; FONT-SIZE: 11pt; mso-ansi-: DA"></SPAN> 

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal"><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial; FONT-SIZE: 11pt; mso-ansi-: DA">I dag, mange år senere, beskæftiger jeg mig med tekniske og langt mere sofistikerede løsninger, indeholdende tallene mellem 0 og 1.<O:P></O:P></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal"><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial; FONT-SIZE: 11pt; mso-ansi-: DA"><O:P></O:P></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal"><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial; FONT-SIZE: 11pt; mso-ansi-: DA">Min plan er bestemt ikke at fylde stuen med finerplader, med indbyggede højtalere, men den systematiske proces i at fejlfinde og reparere, er alligevel sjov, hvis man da lige kan få hul på det. En radio som spiller, som en god DAB radio, er ikke det jeg ønsker. Blot en original, med tilhørende lyd. Jeg kvitterer herpå blot de mange gode indlæg. At købe en anden radio er ikke min plan. Så jeg forholder mig ikke til dine link, da det ikke bliver et tema. Man kan betragte det som en hobby, ligesom veteranbiler osv..</SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal"><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial; FONT-SIZE: 11pt; mso-ansi-: DA"></SPAN> 

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal"><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial; FONT-SIZE: 11pt; mso-ansi-: DA">Mvh,-</SPAN><O:P></O:P>

Ja - jeg forstår dig godt. Nogle gange er det sjovt og særdele lærerigt at se om man kan få liv i de gamle ting. Nogle siger: "det kan ikke betale sig". Og hvad så ?. Jeg udvikler / bygger og restaurere selv mange ting, bare fordi jeg synes det er sjovt, lærerigt og interessant.
Så klø du bare på med at få din fine radio til at fungere.

Øhh - hvad sker der lige for citat funktionen - siden man pludselig får HTML koderne med i citatet ?.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2013 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Personlighedsprofil? - det var nu ikke tanken med indlægget. Det var nysgerrighed -
samt altså et eventuelt forslag. Men det blev afklaret, og så trækker jeg mig
planmæssigt tilbage. Samtidig med at jeg opdager, at jeg havde glemt dine indledende
ord. Som afslører, at du vel ikke er så fjern fra mine tanker om, at nogle flere skulle
få øjnene op for disse radioer som interessante antikviteter, på linie med hvad amatør-
og luksuskrejlere ellers går op i. Og ikke bare ser det som en bedaget teknisk genstand.
Men emnet hører hjemme i en tråd for sig. Du syntes, at radioen var smuk og måtte eje den,
og det forstår jeg godt. Den er tæt på at være tidløs og adskiller sig fra mange andre på
samme alder. Og faktisk var du jo også selv inde på, om arbejdet ville være tiden værd.
Jeg synes netop ikke, at disse radioer er "finerplader, med indbyggede højtalere".
Naturligvis er det en hobby,- men der er også nogle, der har indtil flere veteranbiler,
som hobby.

Jeg håber, du får den 100% i stand, så du kan nyde den som funktionel kunst.

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juni 2013 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hej. jeg har fulgt tråden, og syntes det er et spændende projekt, du har kastet dig ud i . Så bare klø på . men snyd os ikke for billeder eller video.
mvh space

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes