Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Igang med pc-musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg vil igang med at ligge cd'en ind som flac-filer. Har forløbeligt bestilt en Aune-dac. Tænker at bruge en af de helt billige
netbooks(fylder kun lidt...er billig...og skal ikke bruges til andet) til at styre det med og kobler en extern harddisk på. Vil ikke
have huset andre pc'er blandet ind i det. Er det ikke bare så'n jeg skal gøre det? Noget jeg skal være opmærksom på? Kommer
kvaliteten til at lide nød i forhold til mellemklasse cd-afspillere? Ved godt at det er en begynder-dac....men opgradering kan jo
forekomme i vores passion

Hvad ville fordelen ved en squeezebox være ud over at jeg kan betjene det hele fra lænestolen? Jeg skal vel stadig have filerne
placeret et sted udenfor squeezebox'en?

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en fin plan. Jeg har en Aune tilsluttet her ved min computer og jeg synes den gør et rigtigt fint job, både som dac og som lyttebøf-forstærker. Du skal dog være opmærksom på at rca/phono udgangene på bagsiden kører linieniveau så du skal have en forstærker med volumenkontrol efterfølgende.

Om det holder lydmæssigt i forhold til din cdafspiller må du lytte dig frem til. Jeg skiftede til et computersetup da min cdspille døde og jeg føler ikke jeg har manglet noget..

Hvad angår squeezebox har du ret, det handler om betjeningskomfort og ja, en squeezebox skal have musikken fra en ekstern kilde, fx. en computer, en nas eller en usb harddisk.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

finnbrodersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

tja, din netbook kan sikkert uden problemer kører SBServer og dermed fx. føde en SBTouch med data
Til top Vis finnbrodersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnbrodersen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Et alternativ er en mini PC som Asus Eeebox 1501 (eller en af de mange andre).

Jeg har sådan en, og en 15" TFT skærm. Det er kun skærmen og en mus jeg har fremme. Et tastatur ligger klar i en skuffe lige under. Skærmen kan også være en touch udgave, eller kæb en touchskærm med indbygget PC. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

køb dig et rigtig godt eksternt lydkort i stedet for aunen som jeg syntes lyder decideret elendigt.
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Marts 2011 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
køb dig et rigtig godt eksternt lydkort i stedet for aunen som jeg syntes lyder decideret elendigt.

For sent.....Aune er på vej fra Østen! Ang lydkvaliteten er der da vist delte meninger om det. Hvor om alting er så er det da en
billig måde at komme igang med DAC'eriet.

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Min netbook (købt 2nd hand men ubrugt) med standard lydkort lyder altså en del bedre end min Pioneer 1990 CD-spiller og min
tuner via netradio på høj kvalitet.

Vil dog lige se på, om et eksternt usb-lydkort er bedre, har et Audiotrak Maya E5x liggende. Well, det er ikke ringere, måske en
smule mere musikalsk.

Iøvrigt bruger jeg ogg-format i højeste kvalitet til pop og flac til klassisk og VLC-mediaplayer på Windows XP.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes