| Forfatter |
|
xiuxiu Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 225
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
har lige købt et par bi-wire kabler, som jeg skal bruge til mine b&w højttalere. har været vant til at bruge single-wire og er derfor i tvivl om hvor de røde/sorte banan stik skal sidde. er det lige meget i hvilke sorte/røde terminaler de sorte/røde stik skal sidde så længe de bare har ens farve, eller er der et system. altså at den ene røde skal sidde i den nederste røde osv?
__________________ Mvh Thomas
Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
|
| Til top |
|
| |
xiuxiu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
håber mit spørgsmål gav mening :)
Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du biwirer sætter du i forstærkerenden de røde ledninger i plus og de sorte i minus i samme bøsninger. På højttaleren fjerner du evt. kortslutningsbøjler, og monterer den ene røde ledning i plus til bassen, og den anden røde ledning i plus til diskanten. Ligeledes monterer du de to sorte på samme måde. Håber du forstår..
mvh
|
| Til top |
|
| |
xiuxiu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er altså lige meget hvilken rød på kablet der sidder i den nederste eller øveste røde på højttaleren?
Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart ja, men jeg har set enkle kabler hvor det ene sæt ledere er tykkere end det andet. Dette var så beregnet til bas.
|
| Til top |
|
| |
xiuxiu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
tusind tak for hjælpen :) har købt et brugt Oehlbach bi-wire kabel og det er lige tykt i alle ledere så vidt jeg lige kan se...om jeg så kan høre forskel på single-wire og bi-wire er/bliver så en anden sag :)
Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har samme højttalere som dig, og jeg har sat biwire´t mine 3 frontkanaler. Du samler som sagt ledningerne som skal i forstærkeren således: sort+rød i samme banan stik og i samme udgang. Det samme ved den anden højttaler. Ved højttalerne kommer du bare stikkene i efter farve.
Men kan din Onkyo 805 ikke bi-ampes, det kan klart anbefales. Jeg fik en klart renere klang. jeg kunne ikke spille så højt, men betydelig renere. Det skal lige siges at det er en betydelig vanskeligere måde det skal sammensættes på. Er faktisk ikke sikker på du henter noget ved kun at biwiré højttalerne - jeg kunne ikke høre forskel...
|
| Til top |
|
| |
xiuxiu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
så har jeg vist gjort det rigtigt :) den kan godt bi-ampes men har ikk lige fået kigget på det endnu men det ku være meget sjovt at prøve
Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
|
Når du biwirer sætter du i forstærkerenden de røde ledninger i plus og de sorte i minus i samme bøsninger. På højttaleren fjerner du evt. kortslutningsbøjler, og monterer den ene røde ledning i plus til bassen, og den anden røde ledning i plus til diskanten. Ligeledes monterer du de to sorte på samme måde. Håber du forstår..
mvh
|
|
|
Kortslutningsbøjler på højttalere fremstillet til at kunne bi-wires, skal ikke fjernes hvis højttaleren tilsluttes uden brug af biwiring, vel?
|
| Til top |
|
| |
xiuxiu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
sån som jeg har forstået det skal de kun fjernes hvis man bi-wire....
Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
|
| Til top |
|
| |
Eagles Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 12 Februar 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
xiuxiu skrev:
| sån som jeg har forstået det skal de kun fjernes hvis man bi-wire.... |
|
|
Korrekt.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 12 Februar 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicoleif skrev:
mørch skrev:
|
mvh
|
|
|
Kortslutningsbøjler på højttalere fremstillet til at kunne bi-wires, skal ikke fjernes hvis højttaleren tilsluttes uden brug af biwiring, vel?
|
|
|
Hør nu "kortslutningsbøjlerne" er der jo netop for at forbinde "øvre og nedre" del af delefilteret, når man ikke bruger biwire - hvis man ikke fjerner dem ved biwir'ing, så går hele idéen jo fløjten!
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, men nicoleif kan jo bekræftes i sit spørgsmål: Hvis man ikke bruger biwiring, så skal kortslutningsbøjler (eller kabler) anvendes for at "højttalere fremstillet til biwiring" vil fungere efter hensigten.  __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan
Kan være forskellig fra
Jeg har kun fået sparsom undervisning om elektricitet i folkeskolen, men så vidt jeg ved er de to ting da elektrisk ens? __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Jeg har kun fået sparsom undervisning om elektricitet i folkeskolen, men så vidt jeg ved er de to ting da elektrisk ens?
|
|
|
Så har du da nået at lære noget. De to ting er elektrisk ens, men der er alligevel mange der mener at de lyder meget forskelligt.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Sveske skrev:
Jeg har kun fået sparsom undervisning om elektricitet i folkeskolen, men så vidt jeg ved er de to ting da elektrisk ens?
|
|
|
Så har du da nået at lære noget. De to ting er elektrisk ens, men der er alligevel mange der mener at de lyder meget forskelligt.
|
|
|
Det r en ommer... :o) Forskellen er at signalet til diskanten ikke først har været igennem bas/mellemtonernes lavpasfiltrering, med den forringelse det nu måtte give.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Forskellen er at signalet til diskanten ikke først har været igennem bas/mellemtonernes lavpasfiltrering, med den forringelse det nu måtte give.
|
|
|
Okay, så har du åbenbart gået i en anden skole end Svedske og mig. Jeg har aldrig lært noget om " bas/mellemtonernes lavpasfiltrering", hverken i folkeskolen eller under min efterfølgende tekniske uddannelse. Det er dog aldrig for sent at lære noget nyt, så jeg vil da gerne høre mere om fænomenet, hvis du kan forklare det nærmere. En henvisning til hvor jeg evt. kan læse om det har selvfølgelig også interresse.
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Stanley skrev:
Sveske skrev:
|
|
|
|
|
|
Det r en ommer... :o)Forskellen er at signalet til diskanten ikke først har været igennem bas/mellemtonernes lavpasfiltrering, med den forringelse det nu måtte give. |
|
|
Og det er netop her, jeg mener at misforståelsen ligger. At tænke på strøm som en flod der dirigeres ind i bassen og ud igen til diskanten er altså forkert, og jeg er rimelig sikker i min sag. Læg mærke til at jeg illustrerer en højttaler til bi-wiring med både enkelt wire og biwire. og om man deler signalet ved forstærkeren eller ved terminalerne er altså fuldstændig ligegyldigt.
EDIT: Så vidt jeg ved da. Jeg vil meget gerne rettes. Er der nogen herinde der er uddannet på området eller på anden måde har ordentlige kompetencer til at udtale sig? __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man bi-wire kan man anvende forskellige typer kabel til henholdsvis bas og diskant. -nogle foretrækker forskellige typer metaller, hvilket jeg udemærket kan forstå. -men man skal op i koncert/PA anlæg for at have brug for 4-6kv.d.
Nogle filtre er så dårligt opbygget at det uden tvivl ville hjælpe at bi-wire....
Mine egne vil det kun ødelægge lyden at bi-wire pga opbygningen.... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er de der bøjler ikke 'kortslutningsbøjler' - der er ikke noget, der bliver kortsluttet. Det er forbindelsesbøjler!!!
Hvis en højttaler er konstrueret til bi-wiring er delefiltrene separate, derfor enten bøjler/jumpere eller bi-wiring mellem terminalerne.
Det er iøvrigt bedst at føde ind i diskantterminalerne først og derefter ned til basterminalerne, skulle man ikke ønske at bi-wire.
|
| Til top |
|
| |