Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Korkplader - hvor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Så skal du bruge 4 stk korkslibeklodser. Vægten af højttalerne i et så lille punkt, skal nok få spikeskoene til at grave sig lidt ned i korken. Forsøget koster under en 100 kr, såeh?!

Kan korken godt holde til det? Det er ikke sådan det smuldre og vupti højttaler på gulvet?

/Jonathan

Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

1 tomme tykt kork kan holde til en hel del!

Men køb en enkelt korkslibeklods, og giv den så kogende vand, træd den dybt under fode, og se kan den ikke sagtens kan holde til denne behandling.

Vi taler vel om et tryk på 40 kilo delt med 4, fordelt over rundt 5 cm^2, altså et tryk på 2 kg/cm^2.

Et kig på mine korkslibeklodser (3 stk under 24 kg højttaler, hvilende på 3 x ca 3 cm^2 er lig rundt 3 kg/cm^2) viser, at man stort set ikke kan se trykmærker på korkslibeklodserne; det handler om en halv millimeter max!

http://www.kork.de/de/speziell/index.html taler om druckfestigkeit på 1,5 kg/cm^2! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Men køb en enkelt korkslibeklods, og giv den så kogende vand, træd den dybt under fode, og se kan den ikke sagtens kan holde til denne behandling.

Vi taler vel om et tryk på 40 kilo delt med 4, fordelt over rundt 5 cm^2, altså et tryk på 2 kg/cm^2.

Et kig på mine korkslibeklodser (3 stk under 24 kg højttaler, hvilende på 3 x ca 3 cm^2 er lig rundt 3 kg/cm^2) viser, at man stort set ikke kan se trykmærker på korkslibeklodserne; det handler om en halv millimeter max!

http://www.kork.de/de/speziell/index.html taler om druckfestigkeit på 1,5 kg/cm^2! 

Men hvad er så smartest? 2 foran + 1 bagpå, eller omvendt? Forstår du hvad det er jeg mener ;)

/Jonathan

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

helledie skrev:
F.Christians skrev:

Men k�b en enkelt korkslibeklods, og giv den s� kogende vand, tr�d den dybt under fode, og se kan den ikke sagtens kan holde til denne behandling.

Vi taler vel om et tryk p� 40 kilo delt med 4, fordelt over rundt 5 cm^2, alts� et tryk p� 2 kg/cm^2.

Et kig p� mine korkslibeklodser (3 stk under 24 kg h�jttaler, hvilende p� 3 x ca 3 cm^2 er lig rundt 3 kg/cm^2) viser, at man stort set ikke kan se trykm�rker p� korkslibeklodserne; det handler om en halv millimeter max!

http://www.kork.de/de/speziell/index.html taler om druckfestigkeit p� 1,5 kg/cm^2! 

Men hvad er s� smartest? 2 foran + 1 bagp�, eller omvendt? Forst�r du hvad det er jeg mener ;)

/Jonathan

Det kommer nok an på højtalerens vægtfordeling
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:
helledie skrev:
F.Christians skrev:

Men k�b en enkelt korkslibeklods, og giv den s� kogende vand, tr�d den dybt under fode, og se kan den ikke sagtens kan holde til denne behandling.

Vi taler vel om et tryk p� 40 kilo delt med 4, fordelt over rundt 5 cm^2, alts� et tryk p� 2 kg/cm^2.

Et kig p� mine korkslibeklodser (3 stk under 24 kg h�jttaler, hvilende p� 3 x ca 3 cm^2 er lig rundt 3 kg/cm^2) viser, at man stort set ikke kan se trykm�rker p� korkslibeklodserne; det handler om en halv millimeter max!

http://www.kork.de/de/speziell/index.html taler om druckfestigkeit p� 1,5 kg/cm^2! 

Men hvad er s� smartest? 2 foran + 1 bagp�, eller omvendt? Forst�r du hvad det er jeg mener ;)

/Jonathan

Det kommer nok an på højtalerens vægtfordeling

Jeg tror den er tungest i røven. Så 2 bagtil og 1 foran? Men kan de stå på spikes? Tror nemlig ikke jeg kan pille mine spikes af, så måske det er næmmere at kyle 4 klodser under?

/Jonathan

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

helledie skrev:
Jeg tror den er tungest i røven. Så 2 bagtil og 1 foran? Men kan de stå på spikes? Tror nemlig ikke jeg kan pille mine spikes af, så måske det er næmmere at kyle 4 klodser under?

En højttaler vil typisk være tungest fortil - her sidder enhederne, og baflen kan være gjort tykkere end resten af kabinet-væggene. Bagtil sidder allerhøjest et delefilter med en tung spole.

At købe 2 klodser ekstra koster ikke det store - dengang jeg købte mine kostede de 8 kr. stykket i Jem&Fix. Så kan du eventuelt prøve begge løsninger.

For at undgå at spikes synker ned i klodserne kan du eventuelt bore med sådan et fladbor (aner ikke hvad det hedder), så du kan lave et hul på f.eks. 10 mm i diameter og f.eks. 2 mm dybt. I hullet kan du så placere en passende mønt e.l. (diameter og dybde laves naturligvis i forhold til den valgte mønt e.l.), så står spikes på en fast flade. Skal det være luksus-udgaven får du fat i deciderede spikes-sko

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

helledie skrev:

En højttaler vil typisk være tungest fortil - her sidder enhederne, og baflen kan være gjort tykkere end resten af kabinet-væggene. Bagtil sidder allerhøjest et delefilter med en tung spole.

At købe 2 klodser ekstra koster ikke det store - dengang jeg købte mine kostede de 8 kr. stykket i Jem&Fix. Så kan du eventuelt prøve begge løsninger.

For at undgå at spikes synker ned i klodserne kan du eventuelt bore med sådan et fladbor (aner ikke hvad det hedder), så du kan lave et hul på f.eks. 10 mm i diameter og f.eks. 2 mm dybt. I hullet kan du så placere en passende mønt e.l. (diameter og dybde laves naturligvis i forhold til den valgte mønt e.l.), så står spikes på en fast flade. Skal det være luksus-udgaven får du fat i deciderede spikes-sko

Jeg har spikes-sko til dem ;) Så der er vel ingen grund til jeg skal lege med bor eller noget - er ikke specielt handy, skal jeg sige dig :-) Men vil da prøve mig frem

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

helledie skrev:
Jeg har spikes-sko til dem ;) Så der er vel ingen grund til jeg skal lege med bor eller noget - er ikke specielt handy, skal jeg sige dig :-) Men vil da prøve mig frem

Super! I første omgang kan du bare prøve at lægge spikes-skoen ovenpå kork-klodsen, og skulle du så ønske at lave den eksklusive udgave kan du prøve med boret. Jeg har selv gjort det, og det var ikke svært, men det kræver selvfølgelig at du har en boremaskine (batteri, strøm er alt for voldsom) og det omtalte bor med nogenlunde den rigtige diameter.

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

helledie skrev:

Super! I første omgang kan du bare prøve at lægge spikes-skoen ovenpå kork-klodsen, og skulle du så ønske at lave den eksklusive udgave kan du prøve med boret. Jeg har selv gjort det, og det var ikke svært, men det kræver selvfølgelig at du har en boremaskine (batteri, strøm er alt for voldsom) og det omtalte bor med nogenlunde den rigtige diameter.

Jeg har rent faktisk en Black and Decker bormaskine, men har kun nogle sh*tty bor. Men jeg må da prøve mig frem :) Tusind tak for tippet. Skal nok vende tilbage, når jeg har prøvet det. Der går nok lige en måneds tid dog, da vi skal til at flytte :(

/Jonathan

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

helledie skrev:
Jeg har rent faktisk en Black and Decker bormaskine, men har kun nogle sh*tty bor.

Ah ah! Ikke et normalt bor, men et fladbor (det viser sig nu at det hedder det faktisk ). Se f.eks. http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=100804&pno=62397& amp;pointer=0, på billedet kan du se hvad jeg mener. De fås med alskens diametre, og kan, ligesom kork-klodserne, købes i Jem&Fix for ca. de penge siden angiver.

Kun med sådan et bor får det et flot hul

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

helledie skrev:
Jeg har rent faktisk en Black and Decker bormaskine, men har kun nogle sh*tty bor.

Ah ah! Ikke et normalt bor, men et fladbor (det viser sig nu at det hedder det faktisk ). Se f.eks. http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=100804&pno=62397& amp; amp;pointer=0, på billedet kan du se hvad jeg mener. De fås med alskens diametre, og kan, ligesom kork-klodserne, købes i Jem&Fix for ca. de penge siden angiver.

Kun med sådan et bor får det et flot hul

Ahh... Mon ikke jeg kender en, der har sådan et ;) Men det kunne da være lidt blær og få lavet sådan et :-)

/jonathan

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jep; højttalerne vejer mest foran.

Jeg har brugt 2 foran og 1 bagpå, og mit gæt er, at de ligevægtigt støtter højttalerne med rundt 8 kg pr stk (højttalerne vejer 24 kg pr stk).

Løfter man lige højttalerne bagerst, så kan man næsten/stort set ikke (det handler ikke om mere end en halv millimeter!) se trykmærker af højttaler-basen; den rører korkslibeklodsen med højest 5 x 60 mm = 3 cm^2 = 2,66kg/cm^2. Og sårn har højttalerne stået i mindst 2 år, uden nogen probs af nogen art. (udover at bassen altså mangler en kende i "attack" kontra spikes på et parketgulv)

Bruger man spikes og spike-shoes, så skal der selvfølgelig bruges 4 korkslibeklodser. En Ø 30 mm spike-shoe vil ikke gnave sig væsenligt ned i korken, så meget kan jeg garantere!

Halvvejen mellem spikes og kork hedder iøvrigt Sportimex gummigulv; det giver mere attack i bassen, men dæmper gulvlydene en hel del mindre. Til high-end standerhøjttalere på solide standere ville jeg nok benytte gummigulvet.

Afkobling er højere videnskab, os lægmænd må bare afprøve en masse forskellige materialer. Hvad der lyder "perfekt" i den ene sammenhæng, er måske for meget i andre sammenhæng! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Det er en ganske alm. gulv højttaler jeg har (Audiovector m3 sig.) så jeg tror jeg starter med kork. Havde faktisk overvejet sd-fødder - bestilte også et par på et tidspunkt, men har aldrig hørt noget fra dem, så er lidt gået væk fra den ide igen. Men glæder mig meget til at prøve det her, for det gulv jeg havde før spillede godt nok meget med :-)

/Jonathan

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Vægtoptimerede SD-fødder er nok en kende bedre end simpel kork, men kork er hammerbilligt!

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Vægtoptimerede SD-fødder er nok en kende bedre end simpel kork, men kork er hammerbilligt!

Ja det er lidt langt fra 50 kr. til de 550 et par sd-fødder koster :-) Så jeg starter lige i den billige ende.

/Jonathan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes