| Forfatter |
|
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 14 April 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg bor på kollegie og har en gang imellem problemmer med strømmen. Der sker det at lyset blinker svagt og der kommer et lille knald i højttalerne. det er ikke så slemt men det er da irriterende.
Hvad kan jeg gøre ved det? Netstøjfilter, skilletrafo?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 14 April 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langendorf skrev:
Hej.
Jeg bor på kollegie og har en gang imellem problemmer med strømmen. Der sker det at lyset blinker svagt og der kommer et lille knald i højttalerne. det er ikke så slemt men det er da irriterende.
Hvad kan jeg gøre ved det? Netstøjfilter, skilletrafo? |
|
|
køleskab ?? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 14 April 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske mere en UPS eller power conditioner?
Netstøjfilteret vil filtrere højfrekvent støj fra, og skilletrafoen vil i princippet gøre det samme, foruden galvanisk adskillelse... Men begge to vil være følsomme overfor spændings drop, ved start i køleskabe, ovne osv. hvad der ellers kan lave den slags?
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan meget vel være et køleskab eller andet. Men jeg bor jo på kollegie og jeg er ikke sikker på hvad der er på min sikrings gruppe.
Jeg troede egentlig at en skilletrafo ville kunne gøre det da den vel virker lidt som et batteri? ved godt det langt fra er det samme men den oplagrer vel lidt strøm?
Men en UPS eller power conditioner er vel ret dyre? og en ups kører vel ikke på batterier hele tiden? er det ikke kun når strømmen går?
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 14 April 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
En skilletrafo fungerer ikke som et batteri. Det er "bare" en ganske almindelige transformator der laver 220V om til 220V. Hvis den er stor kan der dog være en smule "latency". Så de drop i forsyningen der varer få milisekunder, er det ikke sikker du lægger mærke til. Klikket som opstår når et køleskab slår til bør også forsvinde. Men den fjerne på ingen måde over-/underspændinger.
Umiddelbart tror jeg godt den kan løse nogle af dine problemer. Men en power konditioner vil nok være det smarteste.
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
StefanR skrev:
En skilletrafo fungerer ikke som et batteri. Det er "bare" en ganske almindelige transformator der laver 220V om til 220V. Hvis den er stor kan der dog være en smule "latency". Så de drop i forsyningen der varer få milisekunder, er det ikke sikker du lægger mærke til. Klikket som opstår når et køleskab slår til bør også forsvinde. Men den fjerne på ingen måde over-/underspændinger.
Umiddelbart tror jeg godt den kan løse nogle af dine problemer. Men en power konditioner vil nok være det smarteste.
/Stefan |
|
|
Det er vel også det jeg skriver, at der oplagres lidt strøm i den.
hvad koster en power conditioner?
Jeg har lige fundet en skilletrafo men jeg er lidt bange for at den er for stor. Han skriver den er på 2 gange 2050va umiddelbart vil den jo så kunne bruges til hele anlægget plus fjernsyn. Men er det for meget for en enkelt stik kontakt?
dba
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo men aaeeeh
Knald fra køleskabe og hvilken fase samme nu er på, at det ikke behøver komme fra selve ledningen. Er det sådant det hedder? __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Langendorf skrev:
Hej.
Hvad kan jeg gøre ved det? Netstøjfilter, skilletrafo? |
|
|
køleskab ?? |
|
|
Prøv med et filter foran køleskabet. Eller et nyt køleskab. De løsninger andre foreslår (Power Conditioner/Skilletrafo) vil næsten koste det samme som et helt nyt køleskab. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
jan_stevns skrev:
Langendorf skrev:
| Hej. Jeg bor på kollegie og har en gang imellem problemmer med strømmen. Der sker det at lyset blinker svagt og der kommer et lille knald i højttalerne. det er ikke så slemt men det er da irriterende. Hvad kan jeg gøre ved det? Netstøjfilter, skilletrafo? |
|
|
køleskab ?? |
|
|
Prøv med et filter foran køleskabet. Eller et nyt køleskab. De løsninger andre foreslår (Power Conditioner/Skilletrafo) vil næsten koste det samme som et helt nyt køleskab. |
|
|
Nu skriver jeg jo at jeg bor på kollegie så løsningen med et køleksab er nok ikke så god en ide :)
Og jeg aner jo ikke om der er flere køleskabe eller andet på den sikrings gruppe.
Men hvad siger i til den skilletrafo jeg linker til?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den du linker til henter strømmen fra 4ooV....den kan du ikke bruge med mindre du har et kraft-stik.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan starte med et netstøjsfilter foran dit stereo grej.
Der sidder nemlig en VDR (Voltage Dependant Resistor - også kaldet varistor) eller flere i, der 'æder' spikes på forsyningen. Det er de spikes som giver det der knald du hører.
Jeg er ikke sikker på hvor man kan købe et nyt, men du kan prøve hos Hifi klubben.
Her er en nem selvbyg version: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=314
Eller led på køb-salg-bytte eller på dba.dk efter et "Peter Körner" eller "Copenhagen transformers" Vær dog opmærksom på at i brugte filtre kan VDR'en være slidt op - de holder kun til et vist antal hundrede afladninger, og så vil filteret kun fjerne højfrekvent støj fra PC og halogen lamper.
|
| Til top |
|
| |