| Forfatter |
|
Sambora Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går lidt og overvejer en DAC til afspilning af MP3-filer på mit anlæg der består af følgende: Primare I30 Primare CD31 Primare T23 Dynaudio Focus 140 Velodyne SPL-10 Så kender I niveuet... Nu er spørgsmålet så hvor meget jeg skal ofre på udstyret (og det skal helst være brugt). Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal ofre på det endnu. Jeg skal lige lade mig inspirere at denne tråd. Jeg har kigget lidt på Hegel. Men her skal jeg vel altid have en PC koblet på for at styre numrene. Havde også overvejet om der fandtes en model, hvor harddisken kunne kobles direkte på og man så styrer filerne via et display på DAC'en. Men så er jeg vel ude i en QUEEZEBOX og hvordan er kvaliteten på den?
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
| Havde også overvejet om der fandtes en model, hvor harddisken kunne kobles direkte på og man så styrer filerne via et display på DAC'en. |
|
|
Sådan en dims hedder en squeezebox touch. Hvis det skal se dyrere ud kunne det måske være en af modellerne fra http://www.olive.us/..
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Jeg går lidt og overvejer en DAC til afspilning af MP3-filer på mit anlæg der består af følgende:
Primare I30 Primare CD31 Primare T23 Dynaudio Focus 140 Velodyne SPL-10
Så kender I niveuet... Nu er spørgsmålet så hvor meget jeg skal ofre på udstyret (og det skal helst være brugt). Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal ofre på det endnu. Jeg skal lige lade mig inspirere at denne tråd.
Jeg har kigget lidt på Hegel. Men her skal jeg vel altid have en PC koblet på for at styre numrene. Havde også overvejet om der fandtes en model, hvor harddisken kunne kobles direkte på og man så styrer filerne via et display på DAC'en. Men så er jeg vel ude i en QUEEZEBOX og hvordan er kvaliteten på den?
|
|
|
Hvis du kun vil afspille komprimeret musik(mp3), så behøver du ikke en dyr DAC. Den indbyggede i diverse Squeezeboxe kan sagtens klare det job. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Jeg går lidt og overvejer en DAC til afspilning af MP3-filer på mit anlæg der består af følgende:
Så kender I niveuet... Nu er spørgsmålet så hvor meget jeg skal ofre på udstyret (og det skal helst være brugt). Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal ofre på det endnu. Jeg skal lige lade mig inspirere at denne tråd.
Jeg har kigget lidt på Hegel. Men her skal jeg vel altid have en PC koblet på for at styre numrene. Havde også overvejet om der fandtes en model, hvor harddisken kunne kobles direkte på og man så styrer filerne via et display på DAC'en. Men så er jeg vel ude i en QUEEZEBOX og hvordan er kvaliteten på den?
|
|
|
Primare og mp3 filer !!! 
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Primare skal du op i en AUDIO PERFECTWAVE DAC M. BRIDGE, den ville give dig alt det du ønsker og lidt til
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=183165
En AYRE QB-9 USB DAC kan også bruges
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=184430
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Sambora skrev:
|
|
|
Primare og mp3 filer !!!  |
|
|
Ja... Primare og MP3-filer. Jeg ønsker blot at kunne afspille mine MPS-filer over mit anlæg på bedst mulige måde.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal bruge en squeezebox så skal du vel også have en netværksharddisk (NAS).
Det kan sikkert lade sig gøre, men det lydder for mig som en halvdyr løsning. Jeg har valgt at lade computeren være tændt, da man så kan søge i sin musik på en hurtig og effektiv måde. Jeg kender ikke squeezebox, men kunne forestille mig at det er lige så besværligt, som på en bærbar afspiller.
Ang mp3 filer, så må jeg indræmme at jeg (på min Primare) har svært ved at høre forskel på 320 kbps mp3 og FLAC. Derfor har jeg nu samlingen liggende i FLAC alligevel.
|
| Til top |
|
| |
VECTRA Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Januar 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du køber en Logitech Touch, set hos Elgiganten til under 2000 kr., og en harddisk med egen strømforsyning, hvorpå du lægger
dine filer.
Derefter kontakter du Elektronik Lavpris i Århus, og siger at du mangler en strømforsyning (PSU) med en ordentlig
transformator på 5 Volt, da den medfølgende PSU lyder rigtig rigtig rigtig skidt.........for det gør den.
Det koster dig ca 500 kr. for sådan en ny forsyning, og max et par timer med montage og udmåling af den (gør det selv).
Harddisk også omkring de 500 kr. alt efter str.
Så er du kørende, og der skal bruges minimum 5000 kr. på en separat DAC før der er noget at hente der.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Logitech Touch har egen indbygget server, så en NAS er overflødig. Der er så også tilgang til en million milliard internet radio
stationer, efter du har sat Touch til din internetforbindelse. Tråd eller ikke tråd.
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
enig med vectra
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Sambora] Jeg går lidt og overvejer en DAC til afspilning af MP3-filer på mit anlæg der består af følgende:
gør dig selv en stor tjense rip din musik i flac eller WAV lossless der vinder du super meget
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som et alternativ til at køre Squeezebox Server på selve Touch'en og en USB-disk med filerne tilsluttet Touch'en direkte, kan du også lade din computer køre Squeezebox Server, og så have dine musikfiler liggende på computerens harddisk eller på en USB-disk tilsluttet computeren. Kræver naturligvis en router. En NAS er ikke nødvendig. Uanset om du vælger den ene den anden Squeezebox server-opsætning, så kan du betjene Touch'en henne fra computeren (SqueezePlay), eller fra en smartphone, eller fra Touch'ens egen skærm/remote control. Den analoge udgang i Touch er udmærket, og du kan sagtens starte uden ekstern DAC. Du skal ikke ændre din serversopsætning, placering af filer mm, hvis du senere skyder en ekstern DAC ind i mellem Touch'en og forstærkeren. Enig i, at du bør rippe i Flac (tabsfrit). Du skal stort set bruge samme tid på at rippe i Flac som i MP3. En bedre PSU er en god idé, især hvis du kører analogt ud fra Touch'en. Gevinsten er vistnok mindre, hvis du benytter ekstern DAC.
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle jeres input... jeg er ved at læse og ikke mindst forstå dem...  Jeg skal ikke rippe mine CD'er... har min elskede Primare CD31 og den skal fodres med alt godt fra CD-hylderne. Men fy fy fy så har jeg som så mange andre nogle MP3-filer liggende på en ekstern haddisk. Dem vil jeg gerne have jeg kan afspille over anlægget. Harddisken er en WD uden strøm... kører kun med USB. Så min tanke var en DAC, som jeg kunne fodre med WD'en. Men jeg gider ikke have min PC tændt for skulle bladre i filerne, så en Squeezebox er jo nok løsningen. Men hvis jeg nu valgte denne løsning, ville man så kunne sætte en form for monitor/styreenhed til at gøre PC'ens arbejde. Jeg aner ikke om det findes...
|
| Til top |
|
| |
volleborg Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Tak for alle jeres input... jeg er ved at læse og ikke mindst forstå dem... 
Jeg skal ikke rippe mine CD'er... har min elskede Primare CD31 og den skal fodres med alt godt fra CD-hylderne.
Men fy fy fy så har jeg som så mange andre nogle MP3-filer liggende på en ekstern haddisk. Dem vil jeg gerne have jeg kan afspille over anlægget. Harddisken er en WD uden strøm... kører kun med USB. Så min tanke var en DAC, som jeg kunne fodre med WD'en. Men jeg gider ikke have min PC tændt for skulle bladre i filerne, så en Squeezebox er jo nok løsningen. Men hvis jeg nu valgte denne løsning, ville man så kunne sætte en form for monitor/styreenhed til at gøre PC'ens arbejde. Jeg aner ikke om det findes...
|
|
|
Det er netop det, en Squeezebox Touch kan. Det er hvad du kalder en styreenhed. Der følger en fjernbetjening med, og man kan også styre Touch ved at trykke direkte på skærmen. Du behøver ikke en ekstern dac som Hegel HD2 i første omgang; der er indbygget en i Touch'en. Jeg har en Touch og har normalt filerne på en NAS, men har også en WD 2,5" ekstern harddisk uden ekstern strømforsyning, og den arbejder fint sammen med Touch'en
|
| Til top |
|
| |
volleborg Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående Hegel HD2, så ser jeg, at den ikke har egen strømforsyning. Det er så også spørgsmålet, om en Squeezebox Touch kan levere strøm nok til både en ekstern DAC og harddisk
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Touch'ens PSU (3A) er netop bygget til at kunne drive en USB-disk uden egen forsyning.
| |
2Bak Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læste ikke dit indlæg ordentligt, sorry.
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
2Bak skrev:
| Touch'ens PSU (3A) er netop bygget til at kunne drive en USB-disk uden egen forsyning. |
|
|
Som det står i manualen, så skal harddisken have sin egen forsyning. Jeg har 2 Touch.
Med mindre der er kommet en ny PSU, så er den på 1,5 A, og ikke 3 A.
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
VECTRA skrev:
2Bak skrev:
| Touch'ens PSU (3A) er netop bygget til at kunne drive en USB-disk uden egen forsyning. |
|
|
Som det står i manualen, så skal harddisken have sin egen forsyning. Jeg har 2 Touch. Med mindre der er kommet en ny PSU, så er den på 1,5 A, og ikke 3 A. |
|
|
Den PSU, der fulgte med min Touch, er på 5V, 3A, og kan sagtens drive en USB-disk uden egen forsyning. Det har jeg afprøvet.
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2011 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man få Squeezebox og en Android telefon til at snakke sammen???
|
| Til top |
|
| |