| Forfatter |
|
dr.ralph Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum :)
Jeg skal til at føre min 1200 stk. CD samling over til Apple Lossless format over på mine nyerhvervede 2 TB Time Capsule
NAS enhed. Disse lossless filer vil blive blandet med mine andre musik numre, som jeg har liggende i Mp3 256 og AAC 256 -
så det bliver til ét stort musik arkiv. Dette musik arkiv ønsker jeg at afspille fra 2 enheder - Over mit HIFI anlæg via en
Sonos enhed og over min iMac's/MacBook Pro's Soundsticks.
Jeg har så også en iPhone 4, hvor jeg lytter til musik på, når jeg er på farten. Problemet er, at den kun har 32 GB
hukommelse og derfor vil musik numre i lossless fylde alt for meget på den. Derfor ønsker jeg at lave en særlig separat
folder med musik numre, som jeg 5 stjerne rater (Top rater) i iTunes og som er alle min favorit numre, som jeg naturligvis
lytter mest til. Disse numre ønsker jeg skal ligge klar til at overføre en portion af hver uge, men problemet er, at der ikke
kan være lossless filer her, da de som sagt fylder for meget. Så jeg bliver nødt at have AAC 256 udgaver af alle mine 5
stjerne ratede lossless numre i denne folder. Derfor kan denne folder ikke blandes sammen med min store musik arkiv, da
der jo så vil være dubletter af numre - et i lossless og et AAC 256 - og dette kan Sonos'en ikke holde styr på og jeg risikerer
at afspille AAC 256 numre over mit anlæg istedet for Lossloss udgaven, hvilket ABSOLUT IKKE MÅ SKE !
Hvordan gør jeg dette i iTunes Cartoon programmet :)
Kan det overhovedet lade sig gøre i det Appelske monopol univers ?
I korte træk ønsker jeg det skal se sådan ud:
Én stor folder med hele mit musik bibliotek - et mix af mine lossless musikfiler, mine Mp3 musikfiler og mine AAC musikfiler
- MEN KUN ÈN VERSION AF HVERT NUMMER!
Dette skal ligge på min Time Capsule 2 TB, og skal både bruges til at afspille musik på mit HIFI anlæg via en Sonos enhed
og til at afspille musik fra min iMac/MacBook Pro via mine Soundsticks højttalere på computeren.
Én mindre folder - KUN til brug for min iPhone, hvor der KUN ligger filer, jeg har 5 stjerne rated og kun filer af typen Mp3 og
AAC, som ikke fylder så meget - INGEN LOSSLESS FILER. Dvs. her vil der ligge AAC udgaver af de af mine 5 stjerne ratede
Lossless numre, som jeg gerne vil have over på min iPhone - men da lossless udgaven af disse numre fylder 40-50 MB pr.
nummer, så vil de være blevet lavet om til AAC 256, der kun fylder 7-8 MB pr. nummer.
Håber I forstår min problemstilling - og er dette overhovedet et problem, eller håndteres det let af iTunes ?
Slutteligt vil jeg gerne vide, om jeg kan nøjes med at føre min CD'er over én gang hver i Lossless formatet og så siden hen
tage de af mine 5 stjernede favoritter blandt mine lossless numre og føre dem over i AAC 256 formatet UDEN AT HAVE
CD'EN TIL RÅDIGHED ?
Jeg orker nemlig kun at rippe mine cdér én gang i lossless - ikke 2 gange, først i lossless så i AAC 256. Så vil gerne kunne
vælge de af mine lossless filer, som jeg ønsker skal kopieres til AAC 256 formatet.
Desuden sælger jeg min CD samling, når den er rippet til lossless - så vil vide, om man kan lave en lossless fil om til en AAC
256 og STADIG BEHOLDE DEN ORIGINALE LOSSLESS FIL ?
Jeg har spurgt i flere fora, men uden rigtig at få hjælp. Folk svarer ikke helt konkret på mit spørgsmål, måske fordi jeg ikke
fatter at fatte mig i korthed eller det jeg vil lave er for kompliceret at svare på for de fleste. Håber dette HIFI forum
betragter mit spørgsmål som simpelt og ligetil og let at svare på ;)
På forhånd mange tak for hjælpen :)
__________________ Venlig 'HI FIVE' hilsen
Dr. Ralph
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du nu, af en eller anden uforståelig grund vil kopiere dine dyrt indkøbte CDer over på en harddisk, kunne du så ikke bruge
CDerne som transportabel musik i bilradioen, som jeg formoder der er tale om. Det er da ikke så lidt bedre end at bruge en
telefon !!! som afspiller, når du nu vil vægte kvaliteten hvorfor så ikke bare bruge CDerne.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
madklub Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kendet intet til iTunes, men jeg har lidt samme setup med Slimserver og en mp3-afspiller.
Mine flac-filer ligger på en NAS inde i skabet.
De numrer jeg vil have med rundt konverterer jeg fra flac til mp3. Mit konverteringsprogram (dBPoweramp) kopierer samtidig mp3'erne over i min mp3-mappe på c-drevet.
Og så lige et godt råd: Lad være med at sælge dine CD'ere. Du får intet for dem og du mister alt din musik, hvis din NAS står af. Gem dem i flyttekasser under sengen.
Att.: Hermann prøv lige at shufle rundt mellem 1200 cd'ere mens du kører bil eller cykel. __________________ madklub
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
dr.ralph skrev:
Jeg har spurgt i flere fora, men uden rigtig at få hjælp. Folk svarer ikke helt konkret på mit spørgsmål, måske fordi jeg ikke
fatter at fatte mig i korthed ... |
|
|
Måske
Dette er meget nemmere end du måske tror (med en lille mén). Du samler i udgangspunktet alle dine eksisterende ALAC/AAC filer som du vil have i et stort bibliotek.
Når du tilslutter din iPhone, sætter du kryds ved 'Konverter sange med højere bithastigheder til 128 kbps AAC' i iTunes. iTunes vil således automatisk konvertere alle numre du synkroniserer med din iPhone, til 128 kbps AAC.
Pt. kan man kun vælge 128 kbps (og ikke 256 kbps). Til gengæld er du fri for bøvlet med at have 2 biblioteker. Du kan stadig give numre stjerner i iTunes, og efterfølgende søge på stjerne-ratinger, således at du afgrænser antal numre du ser når du skal synkronisere.
|
| Til top |
|
| |
Gonz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens lave ACC dubletter af dine lossless filer i Itunes uden at skulle rippe dine cd`er igen ! Begge versioner forbliver i Itunes !
|
| Til top |
|
| |
slotman Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 22 Marts 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan vælge at gøre det på 2 måder som jeg ser det.
Rip cd i lossless og lav bagefter en kopi i aac, og nanvgiv det som et nyt album. F.eks. med - AAC efter i titlen, så du har 2 af hver album, hvor
den ene er navngivet med AAC bagefter.
Alternativt kan du køre med 2 iTunes databaser. Mener at huske man kan starte en ny database ved at bruge optionknappen når du starter iTunes,
men er ikke helt sikker på det.
Der ville jeg lave AAC konverteringer af lossless filerne og flytte dem over i ny database. Start den når du vil synk med din iPhone.
Det med at konvertere fra lossless til AAC er ikke et problem. Sæt konverteringsraten til AAC 256, marker de filer du vil konvertere - det kan
sagtens være hele dit iTunes bibliotek- og højreklik og vælg 'konverter til AAC-version'.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Orker ikke lige at finde kabel frem så jeg kan sætte min iPhone til. Men jeg mener da der er en option til at "downsample" musik når det synkroniseres.
Mener at det forbliver ALAC på maskinen, men bliver til AAC på telefonen. Ved godt det ikke er meget at gå ud fra, men se om du kan finde noget i den retning i iTunes 
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 04:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ripper alt i ALAC og sætter så fluebenet til i muligheden "Kopier musik til iPod som AAC 128 kbps" (eller noget i den
retning). Det er siden med indstillinger der kommer frem når du tilslutter din iPhone…
Done deal.
|
| Til top |
|
| |
dr.ralph Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 04:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til alle for svar :)
Mht til at sælge mine cd'er - så sælger jeg dem til en nær ven, der giver 7.500,- for hele molevitten.
Han er samler og får jeg et problem vil jeg kunne låne dem igen uden problemer.
Vil hellere have 7.500,- til en ny BlueRay afspiller end have 1.200 cd'er stående i kælderen
Iøvrigt agter jeg at gå med livrem og seler - vil have en kopi af mine lossless i min TimeCapsule, en kopi i min externe 2 Tb
disk, en kopi i en ældre extern HDD, der står hos min far og så låne mine 2 bedste venner en kopi, så selv hvis lyn og torden
slår ned, så er jeg sikret
__________________ Venlig 'HI FIVE' hilsen
Dr. Ralph
|
| Til top |
|
| |
dr.ralph Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 04:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
StefanR skrev:
Orker ikke lige at finde kabel frem så jeg kan sætte min iPhone til. Men jeg mener da der er en option til
at "downsample" musik når det synkroniseres.
Mener at det forbliver ALAC på maskinen, men bliver til AAC på telefonen.Ved godt det ikke er meget at gå ud fra, men se
om du kan finde noget i den retning i iTunes 
/Stefan |
|
|
Vil gerne have det i 256, og øverste grænse ved denne måde er 128 __________________ Venlig 'HI FIVE' hilsen
Dr. Ralph
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vurderet udfra min egen musiksamling af lossless rippede cd'er, så bør 1200 rippede cd'er ende med at fylde omkring 350-400 GB.
Konverteret til 320 kbit mp3 fylder det ca. en trediedel, igen baseret på min musiksamling. 256 kbit mp3 bør fylde lidt mindre, men lad os bare bruge trediedelen som tommelfingerregel, så ender du med at dine 1200 cd'er fylder omkring 110-120 GB.
Jeg rippede alle mine skiver til lossless, smed dem på min nas og fortalte sonos at den skulle finde musikken der. Efterfølgende lod jeg et program fremstille en kopi af hele molevitten i 320 kbit mp3 så jeg endte op med en flac mappe og en mp3 mappe. Mp3 mappen ved min sonos ikke noget om, den mappe bruger jeg til at læsse musik over på min transportable afspiller.
Det fylder selvfølgelig lidt ekstra at have to komplette varianter, men med din 2TB nas er det nok til at overkomme.
Du behøver kun rippe skiverne en gang i lossless, efterfølgende kan du konvertere dem til alt muligt andet og der findes programmer der kan gøre det automatisk.
|
| Til top |
|
| |
Henrik.E Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 29 Marts 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har mit musik på min com itunes og så har jeg det også på min ipad i 128 ville da godt have det i 256 men kan ikke se
hvor jeg kan det PS spiller så musik via min apple tv2 og en stello dac det lyder sku godt
__________________ VH
Henrik.E
|
| Til top |
|
| |