janils skrev:
Det er ikke nogen hemmelighed at Accuphase er high end udgaver af Sony.
|
|
|
Hvor i alverden finder du belæg for det udsagn. Bortset fra at Accuphase har brugt stærkt modificerede drev fra Sony så kan
jeg slet ikke se sammenhængen mellem de to firmaers produktlinier. Men det har særligt været sagt om DP-55, som bare
ikke ligner nogen Sony afspiller jeg kender, men derimod ligner en nedskaleret version af DP-65V og DP-75 (færre DAC
chips i parallel og ringere strømforsyning.
Mit formål med tråden er at få opklaret, hvori det rygte finder sin substans.
janils skrev:
Det har haft et meget tæt samarbejde. Det har dog mere været tilfældet før end nu. Tidligere kunne man finde mange
komponenter med Sony logo på og f.eks. CD drevene var lettere modificerede udgaver fra Sony.I de nyeste modeller er dog
mere og mere original Accuphase ind over.
|
|
|
Som Roy Gandy slog fast med syvtommersøm ved lanceringen af Apollo og Saturn har stort set enhver fabrikant af CD
afspillere være i lommen på enten Sony eller Philips hvad angår oem licenserede drev. Derudover har Sony stort set
monopoliseret markedet for RedBook kompatible styringsmekanismer og digitale filtre. Accuphase var faktisk nogen af de
første til at bryde med dele af disse monopoler - de har f.eks. meget tidligt brugt egne styringskredse til de modificerede
Sony drev, frem for Sonys egne. Da Sony indstillede oem produktionen var Accuphase blandt de første, der var klar med
egne drev - som f.eks. Rega også var det.
Som en sidebemærkning var de de første, og måske eneste, som producerede afspillere med diskret opbyggede DA
konvertere (DC-81, DC-81L, DP-70, DP-70V), fordi de ikke var tilfredse med tilgængelige produkter.
janils skrev:
Jeg synes ikke man kan sige at Accuphase og Sony er det samme firma. Det er to meget forskellige kundegrupper og der er
afgjort også forskel på finish, kvalitet og lyden.
|
|
|
Det er velkendt at Accuphase er en udspringer af Kenwood (Kensonic Accuphase), som bestemt ikke er Sony - så nej, det er
ikke samme firma.