Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Overvejer en XTZ A100 D3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2011 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har erfaret, at mine Mission højttalere fortjener en god forstærker, og er derfor på jagt efter sådan en.

Pt. har jeg en lille Marantz med 50watt og 4,5kg, men den kan ikke levere det der skal til, for at mini Missions spiller den
vellyd, som de nu engang er i stand til.

Så pt har jeg min kollegas Primare I20 mk3 på prøve, og det er en helt anden verden, end jeg er vandt til. Mission
højttalerne spiller som jeg aldrig har turde at drømme om - flot og detaljeret på en meget kontrolleret måde. De spiller
faktisk så godt, at jeg ikke behøver en sub længere...

Med et budget på 5000 kr., har jeg derfor kig på XTZ's monster, som virker som et priskup.

Men kan sådan en krabat hamle op med en god gammel Primare, og skal XTZ'en køre i klasse a mode for at kunne levere
varen? Jeg har ikke brug for en elradiator, da jeg i forvejen har både brændeovn og gulvvarme :)

Tips og indputs er meget velkomne

På forhånd tak
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juni 2011 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg har læst mig til leverer den fint varen i klasse AB...så køb du bare og lyt...

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juni 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Bare kør forstærkeren i Klasse A/B, så har du en forstærker hvor anmeldere rundt om i verden siger "tænk at det kan lade sig
gøre til den pris"

Giv et ring til danstv.dk, så kan i nok lave en fornuftig aftale. Dan skulle være en rigtig fin fyr :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2011 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Bare kør forstærkeren i Klasse A/B, så har du en forstærker hvor anmeldere rundt om i verden siger "tænk
at det kan lade sig
gøre til den pris"

Giv et ring til danstv.dk, så kan i nok lave en fornuftig aftale. Dan skulle være en rigtig fin fyr :)

Hvad mener du med fornuftig aftale?

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Juni 2011 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

hvis du er sikker på at det skal være den XTZ så har fyndborsen.se ellers en "demo-model" hvor der er 900SEK at spare. http://www.fyndborsen.se/demo-ex/xtz-class-a-100-d3-silver/b lack

Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2011 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
hvis du er sikker på at det skal være den XTZ så har fyndborsen.se ellers en "demo-model" hvor der er
900SEK at spare. http://www.fyndborsen.se/demo-
ex/xtz-class-a-100-d3-silver/b lack

Ja det er ikke mange penge, for sådan et monster... Har læst et sted, at den kan måle sige lydmæssigt, men en Primare I30.

Jeg tror nu alligevel jeg vil købe en ny i dk - så har man jo nemmere ved at bruge returret, hvis nu den ikke falder i god jord...

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Snakkede lige med Dans TV, og de havde kun den rene sølv på lager, så jeg valgte at købe demo'en fra fyndborsen...

Glæder mig til at se, hvad de er for en bandit ;)

Tak for jeres besvarelser

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Tror ikke du bliver skuffet. Giv endelig en melding tilbage når du har modtaget den og lyttet til den et par dage :)

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2011 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Giv endelig en melding tilbage når du har modtaget den og lyttet til den et par dage :)

Selvfølgelig...:)

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Lidt opfølgning på mit forstærkervalg....

Købte som sagt en såkaldt demo udgave, af XTZ A100D3 fra fynborsen til reduceret pris. Jeg kunne dog ikke se, at
emballagen havde været brudt - så tvivler meget på, at den nogensinde har været pakket ud....:)

Nu har jeg haft den i knap en uge, og har fået lyttet til rigtig meget forskelligt musik, og jeg er meget imponeret af den. Den
har formået at få mine Mission højttalere op på et niveau, som jeg ikke havde troet på. Lyden er meget detaljeret og ren, og
i sær i klasse a mode, kan den virkelig få nakkehårene til at rejse sig Noget musik afslører nemmere klasse a, end
andet - især Mark Knopflers stemme kan afsløre hvilken mode forstærkeren opererer i.

Sammenlignet med den lånte Primare I20, vil jeg sige at XTZ'en gør det mindst ligeså godt i a/b mode - faktisk lidt bedre.

Mht finnish og kvalitets indtryk vinder Primare'en - materialekvaliteten er generelt højere. Dermed ikke sagt at XTZ'en er
ringe skruet sammen, men der er ikke fokuseret så meget på kvalitetsindtryk og udseende, men det afspejler jo prisen
meget godt.

Jeg spiller alt min musik fra en Mac Mini, som er tilsluttet optisk digitalt, men jeg fandt dog ret hurtigt ud af, at købt musik fra
Itunes store i AAC er no go. XTZ'en afslører straks den komprimerede lyd, hvilket afspejler sig i dårlig dynamik. Her er det
eneste rigtige flac eller Apple lossless - så spiller det :)

Ulemper:
Forstærkeren kræver god ventilation i klasse a mode, hvilket jeg ikke har for meget af, i mit nuværende Ikea møbel. Jeg
skal have fundet en løsning, så forstærkeren kan ånde lidt bedre.

Der er ca 2 centimeter luft over forstærkeren, og måske kun 3-4mm i siderne. Jeg har fjerne bagpladent på tv møblet, men
tror gerne den vil have mere luft

Nogen der har et forslag til forbedringer uden at jeg skal købe nyt møbel? Det hjælper vel ikke meget at bore nogle store
huller i siderne, med et kop bor?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Og så til næsten det halve af hvad Primaren har kostet . Endnu en tilfreds XTZ ejer.

Der er allerde huller i siden på svinet, så tvivler på det hjælper noget. Så skulle det være huller i møblet du sku bore eller
installere blæsere i møblet somehow?

At køre klasse A derfra hvor den står nu er nok ikke det den har allerbedst af

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Og så til næsten det halve af hvad Primaren har kostet . Endnu en tilfreds XTZ ejer.

Der er allerde huller i siden på svinet, så tvivler på det hjælper noget. Så skulle det være huller i møblet du sku bore eller
installere blæsere i møblet somehow?

At køre klasse A derfra hvor den står nu er nok ikke det den har allerbedst af

Jeg havde skam heller ikke tænkt mig, at bore huller i forstærkeren

Det var siderne på møblet, jeg tænkte på at bore i...

Ja den bliver lidt lun i klasse a, men vil nu heller sige at den er stegende efter en halv time, med volumen godt skruet op...

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den nye forstærker.
Angående dit "møbel-problem" så har jeg fornylig hjulpet en med at ændre et Ikea-møbel så det ikke "kvalte" forstærkeren. Møblet var ikke helt magen til dit, men konstruktionen med en skuffe nederst og hylde øverst var som på dit møbel. Vi skruede skuffen ud/af og flyttede hylden (den din forstærker står på) lidt op, hvorefter forstærkeren blev placeret under hylden (her så det bedst ud med forstærkeren neders, men kan selvfølgelig gøres omvendt). På den måde kom der god plads over forstærkeren, så den kunne komme af med varmen (I det tilfælde jeg omtaler var siderne ikke et problem for det var lidt bredere end dit møbel).
Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

SørenD skrev:
Tillykke med den nye forstærker.Angående dit "møbel-problem" så har jeg fornylig hjulpet en med at
ændre et Ikea-møbel så det ikke "kvalte" forstærkeren. Møblet var ikke helt magen til dit, men konstruktionen med en
skuffe nederst og hylde øverst var som på dit møbel. Vi skruede skuffen ud/af og flyttede hylden (den din forstærker står
på) lidt op, hvorefter forstærkeren blev placeret under hylden (her så det bedst ud med forstærkeren neders, men kan
selvfølgelig gøres omvendt). På den måde kom der god plads over forstærkeren, så den kunne komme af med varmen (I
det tilfælde jeg omtaler var siderne ikke et problem for det var lidt bredere end dit møbel).

Hej Søren

Tanken har faktisk været vendt på nogle gange, men måske et problem, da hylderne deler en fælles metal nod, men alt kan
vel
lade sig gøre, hvis man anstrenger sig lidt ;)

Blev forstærken flyttet ned hvor hylden står, kunne man jo også skjule nogle huller i sidevæggende...

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg lige boret et par huller i hver side - så må vi se om det kan skabe lidt mere luft.

Sidder lige og lytter til Eric Clapton unplugged - kæft det lyder godt i klasse a mode :)

Så mangler jeg bare subwooferen, som skulle komme i morgen...

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hvornår taler vi om forstærkeren er for varm - 50 grader? Jeg har læst i en test, at anmeldere har banket den på på 53 grader,
ved at give den klø i klasse a mode.

Jeg har pt en probe liggende direkte oven på forstærkenens køleprofil, og i skrivende stund har den kørt 3 timer i a/b mode, og
temp. siger 37,4 grader, og omgivelses temp. er 24 grader - det kan man vel ikke sige er slemt?

Jeg prøvede i går i klasse a, men den gik over 40 grader, og her stopper mit thermometer - skal lige have fat i et andet...

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Din fine XTZ forstærker skal have mindst 10 cm fri luft opad for at ventilere korrekt. Den er ikke egnet til klasse A drift i de omgivelser du giver den  .
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Din fine XTZ forstærker skal have mindst 10 cm fri luft opad for at ventilere korrekt. Den er ikke egnet
til klasse A drift i de omgivelser du giver den  .

Ja ville nok være optimalt, men fisker lidt efter hvor varm den må blive...

Jeg kunne jo prøve at banke den igennem på auto, og se hvornår/om den går i a/b mode

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

@HM, Det behøver du ikke gøre. Du skal benytte/anbringe apparatet som fabrikanten foreskriver. Din løsning ender med bål og brand over tid! Du brænder ca. 300Watt af når den kører i klasse A. Endvidere ødelægger du ladelytterne og andre komponenter der ikke kan "få luft".

Jeg har 2 stk. AP100 stående i fri luft - på gulvet, og begge bliver i tomgang ca. 55 grader på kølepladerne og det bliver din også + ca. 10 grader pga. manglende ventillation!

Kører du den derimod i klasse A/B mode er der ingen temperatur-problemer - med mindre du spiller højt over laaaaanng tid

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2011 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

@HM, Det behøver du ikke gøre. Du skal benytte/anbringe apparatet som fabrikanten foreskriver. Din
løsning ender med bål og brand over tid! Du brænder ca. 300Watt af når den kører i klasse A. Endvidere ødelægger du
ladelytterne og andre komponenter der ikke kan "få luft".

Jeg har 2 stk. AP100 stående i fri luft - på gulvet, og begge bliver i tomgang ca. 55 grader på kølepladerne og det bliver
din også + ca. 10 grader pga. manglende ventillation!

Kører du den derimod i klasse A/B mode er der ingen temperatur-problemer - med mindre du spiller højt over laaaaanng
tid

Jeg tvivler på at min nogenside har været over 50 grader i klasse a - nu har jeg då heller ikke spillet i timevis i klasse a. Jeg
skal faktisk spille et godt stykke tid, før den kommer over 40 grader i klasse a, og så har jeg skiftet til a/b, da mit
thermometer ikke går længere...

Nu prøver jeg at spørge XTZ, hvad de mener er en sund temp. for deres forstærkere...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes