Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Skifte pærer i Technics SEA900S-VU-metre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Salome
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Halløj I Hi-fi-kyndige :)

Jeg er så oldschool, at jeg har et højtelsket Technics-anlæg, som jeg nægter at skifte ud. Det drejer sig om forstærker/forforstærker SE-A900S / SU-C800U, grammofon SL-BD22D, cd-afspiller SL-PG380A og radio ST-GT350.

Det fungerer upåklageligt, men pærerne i SE-A900S-forstærkerens VU-metre er gået, og det ærgrer mig, det spiller ingen rolle for lyden, men det ser nu så kønt ud, når lyset virker.

Jeg tør ikke skifte pærerne selv, selvom jeg godt kan få nogle nye hjem billigt fra UK. Og min gamle, dygtige radioreparatør, som kunne fikse alting ude i baglokalet er lukket og gået på pension.
Så hvor går man hen nu - i København/på Frederiksberg - eller hvem bestikker man til at ordne sådan en sag :) - og er det smart at købe pærerne hjem selv på forhånd? For det lader til at det ikke lige er sådan noget, butikker almindeligvis har på lager ... tror jeg, eller tager jeg fejl?
Jeg vil så nødig til en stor corporate hifi-butik, hvor de kræver en formue i ren administration og man skal vente i månedsvis på at få anlægget igen, jeg kan jo ikke undvære musikken. Der ligger en ellers vældigt fancy hifi-butik i mit nabolag, men de har haft en god vens forstærker i over to måneder, og det er simpelthen for ringe.

Håber nogen kan bidrage med info eller kender en biks eller nogen, der kan ordne sådan noget ... på forhånd tusind tak. :)

Til top Vis Salome's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Salome

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Kan anbefale JA på Howitzvej.De kan klare den opgave.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

smølfen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hvad jeg kan se udfra servicemanualen skal du bruge 10 stk dioder

https://www.encompassparts.com/webwiz/wwiz.asp?wwizmstr=WEB. SEE&partnumber=1126868

Til top Vis smølfen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølfen

Salome
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

^ Ti stk. dioder??!? Men der sidder en lampe til venstre, som gik ud, og en til højre, og de gik ud lidt efter hinanden. Hvordan kan det være ti dioder, når det var et lys og så et til? Vil gerne have de samme lamper i igen. :)

Jeg kan ikke åbne linket til servicemanualen, så jeg kan ikke se, hvad du mener ved at kigge der, sorry. :(

Anyway, her står der at det er disse lamper, er det ikke det? Eller er de de samme - jeg kan ikke forstå det med 10 stk.

http://www.electronicrepair.org.uk/osCommerce/product_info.p hp?products_id=712

Salome
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Kan anbefale JA på Howitzvej.De kan klare den opgave.

carsten

Tak for forslaget :).
JA - hedder det det? Kender slet ikke stedet, er det en radiobutik eller ??

smølfen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Så må jeg have set forkert

Salome
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

smølfen skrev:
Så må jeg have set forkert

Åh - som sagt kan jeg ikke åbne linket, så jeg kan slet ikke se, hvad der står der. Ævs.

Men tak for forslaget, er stadig meget interesseret i input, også om hvorvidt jeg skal købe lamperne hjem selv, inden jeg går til et eller andet sted og får skiftet dem. :)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Salome skrev:

^ Ti stk. dioder??!? Men der sidder en lampe til venstre, som gik ud, og en til højre, og de gik ud lidt efter hinanden. Hvordan kan det være ti dioder, når det var et lys og så et til? Vil gerne have de samme lamper i igen. :)

Jeg kan ikke åbne linket til servicemanualen, så jeg kan ikke se, hvad du mener ved at kigge der, sorry. :(

Anyway, her står der at det er disse lamper, er det ikke det? Eller er de de samme - jeg kan ikke forstå det med 10 stk.

http://www.electronicrepair.org.uk/osCommerce/product_info.p hp?products_id=712

Du skal, iflg. servicemanualen, bruge 10 stk lamper. Bestillingsnummeret er XAMR131, hvilket passer med dem du selv har fundet.

Der sidder 2 små printplader med 5 lamper på hver. De 5 lamper sidder i serie så hvis en af dem afbryder vil alle 5 stoppe med at lyse. Det er altså muligt at der kun er to der er defekte, men det vil nok være en god ide at skifte alle 10 samtidigt.

Det er nok noget af det nemmeste en radiotekniker kan komme ud for, så enhvert værksted kan udføre reparationen uden problemer. Jeg har dog ikke noget bud på prisniveauet hos forskellige værksteder i København. M.h.t. reparationstiden må det være et spørgsmål om den tid det tager at få lamperne hjem hvis de ikke har dem på lager. Men du kan måske lave en aftale med værkstedet om at de bestiller lamperne (evt mod et symbolsk depostitum) og kontakter dig når de har dem hjemme. Så kan det måske laves fra dag til dag.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Salome skrev:

JA - hedder det det? Kender slet ikke stedet, er det en radiobutik eller ??

Det må være dem her han tænker på :

http://www.ja-radio.dk/content.asp?ID=440

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Præsis
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Milde kinesre 5 stk i serie a 8 volt, det er 40 volt! Er det virklig normalt ? Jeg ved gode det giver et mere ensartet lys, men sikke dog et lysshow. Omvendt det er også lidt det der står i annoncen.

Der er en alternativ pære her:

http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id=14929&am p;am p;VariantIdSelected=&togglevat=1

noget billigere og 90% lige så god, - vil jeg tro. Jeg kender den ikke.

Her er et bedre link

http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp?SetLng=1&pr oductid=14929

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Ifølge dem der sidder i skulle det være 8 volt typer.

link

Ifølge nettet skulle der sidde 5 stk i serie og så 2 x 5 parallelt = 10 stk pr side.

En lidt trist måde at lave det på da 2 sprungede pærer kan være skyld i ingen lys
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Det har ingen større betydning om du vælger 8 volt eller 9 volt typer, 9 volt typen vil lyse lidt mindre og holde lidt længere (alt andet lige), jeg ser dog at den originale type bruger 0,1A og den jeg fandt bruger 0,05A, så den vil give noget mindre lys. Den fysiske størrelse er vist nogenlunde ens.

At de sidder i serie, lige som juletræskæder, er der ikke noget specielt i. Men det betyder at de alle slukker, hvis én springer, tilgengæld kan du bypasse den ved at erstatte den af en 82 ohm/1w modstand. Modstanden vil selvfølgelig ikke lyse, men det vil de andre pærer og det er så et spørgsmål om er pænt og kraftigt nok.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at det sjældent betaler sig at nøjes med at skifte de defekte lamper (eller bypasse med modstand). Når de første ryger varer det nok ikke længe før de næste følger efter. De har jo været brugt lige meget. Desuden udsættes de øvrige lamper for mekanisk påvirkning når man arbejder med printet for at skifte den defekte, hvilket måske også fremskynder processen.

9 volt 50mA vil give meget svagere lys. De forsynes med 38 volt AC, altså ca 7,6 volt pr lampe.

Da han skriver at han ikke tør skifte dem selv og at han gerne vil have de samme lamper igen, er der ikke så meget at være i tvivl om. Arbejdsløn m.m. er ca det samme om han skal have skiftet 2 eller alle 10. Og han vil nok også helst nøjes med at skulle undvære forstærkeren en gang.

Derfor bør han vælge den sikre løsning og få alle 10 skiftet samtidigt og til den oprindelige type.

Om han skal bestille dem hjem selv eller få værkstedet til at bestille dem før indlevering synes jeg at han skal aftale med værkstedet. Det er jo dem der skal afgøre hvad de vil være med til.

Salome
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle jeres svar - og jeg er i øvrigt en pige, og dermed ikke en "han" :).

Nu forstår jeg det med de ti pærer, og det er fint med mig, jeg vil bare gerne have det til at se ud, som det gjorde da det virkede. Og det er nu ikke noget overdrevet lysshow overhovedet, det er et meget blødt, pænt afdæmpet lys ... forstærkeren er den, som kan ses på billedet her:

Og jeg vil gerne have skiftet alle, da de jo som Stanley siger alle er blevet brugt og dermed slidt.
Så 8 volts it is :).

Jeg vil prøve at køre forbi JA-radio og høre dem, om de kan det med at få pærerne hjem mod depositum og så lave det, når de er der, så jeg ikke skal være uden forstærker, mens de er undervejs.

Nu siger I så dog, at det er noget af det nemmeste at lave overhovedet - og så tænker jeg ... hvis der nu sidder en herinde, som er fra KBH, og som godt kunne tænke sig at gøre det for noget god rødvin eller noget, så sig endelig til. :)

smølfen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Den melder jeg mig på

Salome
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

smølfen skrev:

Den melder jeg mig på

Iiiih, gør du? Jeg sender dig lige en pb.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Salome skrev:

Mange tak for alle jeres svar - og jeg er i øvrigt en pige, og dermed ikke en "han" :).

Sorry. 

Så gik det igen galt med at tage for givet at det er mænd man skriver med herinde.

Salome skrev:

Nu siger I så dog, at det er noget af det nemmeste at lave overhovedet - og så tænker jeg ... hvis der nu sidder en herinde, som er fra KBH, og som godt kunne tænke sig at gøre det for noget god rødvin eller noget, så sig endelig til. :)

Jeg er jo desværre ikke fra København, så jeg håber I bliver enige om en løsning.

Salome
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Helt i orden, Stanley - jeg ved godt, det som regel er mænd, der går op i Hi-fi. Kvindfolk går som regel mere op i, at stereoanlæg, højttalere og den slags ting er grimme og onde og derfor skal være små, bortgemte og nuttede. Ligesom plader uuuuha da heller ikke må stå fremme, men skal skjules nede i skuffer og bag låger på et eller andet krummelyret tøsemøbel.

Om man forstår sit eget køn, tsk - må jeg i denne forbindelse have lov til at bringe en undskyldning på kvinders vegne til ALLE mænd, som er blevet tyranniseret til at skulle leve med små skodhøjttalere, minianlæg fra supermarkeder eller andet pladderudstyr. Det er for galt.
Hvilket jo sikkert end ikke er jer, da I jo er herinde og går op i det og dermed vel også har fået tilkæmpet jer retten til at have en god lydbastion i hjemmet, hehe. Nå, men så bare sympati, hvis I skal høre for det.

Salome
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Og jo tak, jeg har fået bestilt pærer og lavet en deal med smølfen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes