Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvorfor så stilt om NLE kablene? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Espen R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg leste testen i High Fidelity om disse vanvittig spennende kabler. Spesielt høyttalerkablene vakte min interesse. Ja, jeg har lest tråden som omhandlet disse kabler som ble startet her på forumet, men nå er det blitt så stilt...

Jeg etterlyser flere personer som har hatt disse kabler i øret om å dele sine erfaringer. Fint om de som allerede har kjøpt disse kan poste litt, er de blitt enda bedre etter tilspilling?

Mvh.

Espen

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg forventer at få mine NLE højttalerkabler i løbet af et par uger. Når jeg har lyttet lidt, må jeg se at få postet noget om oplevelsen.

I de anlæg, hvor jeg har hørt dem op mod andre, for mig velkendte kabler, har NLE'erne virkelig været en positiv oplevelse - så jeg glæder mig rigtigt meget

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Espen R skrev:

Jeg leste testen i High Fidelity om disse vanvittig spennende kabler. Spesielt høyttalerkablene vakte min interesse. Ja, jeg har lest tråden som omhandlet disse kabler som ble startet her på forumet, men nå er det blitt så stilt...

Jeg etterlyser flere personer som har hatt disse kabler i øret om å dele sine erfaringer. Fint om de som allerede har kjøpt disse kan poste litt, er de blitt enda bedre etter tilspilling?

Mvh.

Espen

Hej Espen...

Det er klart der bliver stille. Disse kabler er så unikke, at hele pladesamlingen skal høres igen...og igen!  ;-)

NLE-kablerne skal ikke spilles til. De lyder som de skal fra første færd. Ikke noget med flere hundrede timers tilspilning, som visse fabrikater foreslår. Jeg må sige, at det undrer mig, at visse kabler i den meget dyre klasse ikke kan levere 'varen', så de spiller som de "skal" inden for et par timer! Det drejer sig måske om kabler til 100.000 kroner. Tankevækkende....

Jeg har selv NLE højttalerkabler. Og jeg har ikke kunnet konstatere nogen ændring i lyden i den tid jeg har haft dem. Og det vil jeg ikke klage over! Jeg har personligt aldrig hørt bedre kabler. Jeg kan ikke pege på en eneste ting ved lyden, som jeg kunne ønske mig anderledes.

For kort tid siden anskaffede jeg mig et par sæt signalkabler fra NLE. Og det er en gentagelse af historien med højttalerkablerne. Efter ganske få sekunder stod det klart at disse kabler var mindst lige så fantastiske. Endnu en gang er det, i hvert fald for mig, umuligt at kritisere noget. Og det er, efter et par måneder, stadig ikke lykkedes mig at finde noget kritikpunkt. Pludselig går det op for én, at andre kabler simpelthen bare ikke er gode nok. Der er altid ét eller andet galt. Med NLE-kablerne giver det ingen mening at tale om behandlingen af de enkelte frekvensområder; om kablerne er lyse eller mørke; om alle detaljer slippes igennem; om gengivelsen af 'perspektivet' på optagelserne.... Jeg kunne aldrig finde på at kalde et produkt for 100% perfekt, men måske burde jeg gøre en alvorlig undtagelse..?

Jeg kan kun anbefale at prøve NLE-kablerne. For mit vedkommende, er jeg glad for at jeg 'tog springet' og lyttede til dem. Nu kan der høres musik uden den nagende fornemmelse af, at nydelsen kunne være endnu større, hvis bare jeg havde købt et kabel fra "XX" eller "YY"...

Når vi taler om seriøs hifi, kan NLEs priser vel næppe chokere nogen. Der er tidligere blevet sammenlignet med Nordost Valhalla. Jeg tør godt vove den påstand, at man med NLE får betydelig bedre lyd, og samtidig frigør måske 100.000 kroner til at købe andet grej eller musik for!

Og det er vel ikke så ringe?

Sommerhilsner

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Espen R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Takk for et fyldig innlegg Nilau.

At et høttalerkabel ikke trenger innspilling høres nærmest helt utrolig ut. De kablene jeg bruker nå er Infinite Resolution (norske), massive solid core høyttalerkabler i rent sølv, i et bi-wiering oppsett. Og disse trengte tilspilning, faktisk flere hundre timer før de åpnet helt opp! Settet kostet ca. 13.000,- og jeg er faktisk meget godt fornøyd med lyden, de spiller homogent over hele frekvensområdet.

Men kabler er noe fasinerende greier, og jeg blir stadig mere fasinert. Jeg tror det er ennå mer å hente. Den beste kabel er ingen kabel! Jeg tror at alle kabler lager en "bremseeffekt" på lyden/musikken, og maskerer ørsmå, viktige detaljer som gjør at du ikke oppnår den nærheten og intimiteten som er ønskelig. Noe blir borte på veien. Det er her NLE kommer inn i bildet. Når jeg leser testen i High Fidelity, så leser jeg "mellom linjene" at denne NLE kabelen skaper mindre bremseeffekt på musikken enn noen annen kabel. Kanskje. Og etter testen i High Fidelity å dømme er de svært dynamiske, også dette et tegn på liten "bremseeffekt".

Jeg forstår det slik Nilau, at når du setter inn en NLE kabel i anlegget hører du umiddelbart at her er noe ut over det sedvanlige. Du trenger ikke "høre etter". Forstår jeg deg riktig? Hvis så er tilfelle, er dette et meget positivt tegn.

Espen R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Jeg forventer at få mine NLE højttalerkabler i løbet af et par uger. Når jeg har lyttet lidt, må jeg se at få postet noget om oplevelsen.

I de anlæg, hvor jeg har hørt dem op mod andre, for mig velkendte kabler, har NLE'erne virkelig været en positiv oplevelse - så jeg glæder mig rigtigt meget

Venter i spenning på din anmeldelse av kablene.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 03:22 | IP-adresse registreret  

Espen R skrev:

Takk for et fyldig innlegg Nilau.

At et høttalerkabel ikke trenger innspilling høres nærmest helt utrolig ut. De kablene jeg bruker nå er Infinite Resolution (norske), massive solid core høyttalerkabler i rent sølv, i et bi-wiering oppsett. Og disse trengte tilspilning, faktisk flere hundre timer før de åpnet helt opp! Settet kostet ca. 13.000,- og jeg er faktisk meget godt fornøyd med lyden, de spiller homogent over hele frekvensområdet.

Men kabler er noe fasinerende greier, og jeg blir stadig mere fasinert. Jeg tror det er ennå mer å hente. Den beste kabel er ingen kabel! Jeg tror at alle kabler lager en "bremseeffekt" på lyden/musikken, og maskerer ørsmå, viktige detaljer som gjør at du ikke oppnår den nærheten og intimiteten som er ønskelig. Noe blir borte på veien. Det er her NLE kommer inn i bildet. Når jeg leser testen i High Fidelity, så leser jeg "mellom linjene" at denne NLE kabelen skaper mindre bremseeffekt på musikken enn noen annen kabel. Kanskje. Og etter testen i High Fidelity å dømme er de svært dynamiske, også dette et tegn på liten "bremseeffekt".

Jeg forstår det slik Nilau, at når du setter inn en NLE kabel i anlegget hører du umiddelbart at her er noe ut over det sedvanlige. Du trenger ikke "høre etter". Forstår jeg deg riktig? Hvis så er tilfelle, er dette et meget positivt tegn.

Hej Espen

Ja, du har forstået det rigtigt. Du behøver mindre end 5 sekunder for at forstå at der er noget ganske specielt der sker...

Du har også ret med hensyn til 'bremseeffekt'. Man får helt klart det indtryk, at der er 'fri passage' af signalerne. Andre kabler virker lidt mere 'langsomme'. Men det betyder ikke at NLE klinger lyst (det er ellers et almindeligt 'trick'). Man får virkelig fornemmelsen af at høre hvad éns udstyr egentlig kan yde. Det betyder naturligvis, at underlødigt udstyr udstyr straks afsløres. På den anden side kan man ikke sige at NLE-kablerne kan betegnes som over-analytiske. Det er i det hele taget en meget speciel kvalitet. De gode ting man opnår, sker tilsyneladende ikke på bekostning af noget andet. Alting er i en form for balance. Det er vist en meget sjælden egenskab...

Disse forhold gælder både for signal- og højttalerkablerne. Og du får dynamik, detaljer og præcision. Men intet er overeksponeret. Balance på må være kodeordet. 

Som sagt har jeg ikke kunnet konstatere, at der er sket nogen ændring i lyden fra første dag og til nu. Og det skulle da også være Niels Larsens intention, at hans kabler aldrig må ændre sig. Heller ikke efter 20 års brug eller mere! 

Med venlig hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Selv om jeg ikke selv har kablerne endnu, så har jeg som sagt lyttet til dem flere gange, og jeg kan kun tilslutte mig Nilaus beskrivelse. NLE-kablerne lyder umiddelbart "rigtigt", og det tager kun få sekunder at blive klar over dette.

Niels Larsen filosofi er da også, at signalet skal kunne komme igennem kablet så uforandret som muligt. Jeg vil vove at påstå, at det er lykkedes til noget nær perfektion!

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

NLE-kablerne skal ikke spilles til. De lyder som de skal fra første færd. Ikke noget med flere hundrede timers tilspilning, Så prøv at låne et par nye kabler om et par md. og lyt så til dem og dine så kan vi få at vide om der er forskæld. som visse fabrikater foreslår. Jeg må sige, at det undrer mig, at visse kabler i den meget dyre klasse ikke kan levere 'varen', så de spiller som de "skal" inden for et par timer! Det drejer sig måske om kabler til 100.000 kroner. Tankevækkende....

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Espen R skrev:

Mvh.

Espen

De er ok , hvis jeg skal sætte finger på noget er det bunden .

Men til de 10000kr jeg har givet må det siges at være et fund , især når jeg tænker over hvad jeg ellser har smidt ud på de skide kabler .
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Espen R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Kan du spesifisere nærmere dette med bunden?

har du hørt noen kabler som spiller bedre, uansett pris? 

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Espen R skrev:
jensen skrev:

Ja et kabel som jorma er bedre i bunden og TC8 også .

Men top og mellemtonen er det bedste jeg har hørt .

Espen R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Takk for svar!

Men da snakker vi uansett om et kabel i den absolutte toppklasse.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Espen R skrev:
jensen skrev:

Hej !

Der er ikke noget i vejen med sølvkabler i bunden, det ligger nok i resten af det setup det er koblet til nemlig at det ikke kan frenbringe de fine bas toner et sølv kabel kan frenbringe.

Mange jager efter PA bas

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad det er, som NLE-kablerne ikke gør godt i bunden?

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

kan man få et link til NLE?  

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Al den positive omtale fik mig til at søge en forhandler. Fandt ikke nogen!
Hvor har i andre købt jeres?

mvh
Lars

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

taget fra en anden tråd:

Nilau skrev:

Du finder dem, så vidt jeg ved, kun hos NL Elektronik i Lyngby.

Men prøv og ring til Niels Larsen på 45884412. Han er en meget venlig mand!

Jeg ved, han har talt om muligvis at fremstille nogle demosæt, men om han har fået det gjort, er jeg ikke klar over.

De kabler er det simpelthen et must at prøve. Men det er 'risikabelt'...you know..! ;-)

Hvis du er så heldig at kunne nøjes med 2-metersæt, er det noget billigere end mine. Jeg husker ikke lige prisen, men det er noget med kr. 5.xxx

Mvh.

Niels L. (Nilau)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25715&K W=witzel&TPN=2

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Mashuro skrev:
kan man få et link til NLE?  

Det gør Niels Larsen selv.

N.L. Elektronik
Nybro Vænge 67
2800 Kgs. Lyngby

tlf. 45 88 44 12

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:
Espen R skrev:
jensen skrev:

Hej !

Der er ikke noget i vejen med sølvkabler i bunden, det ligger nok i resten af det setup det er koblet til nemlig at det ikke kan frenbringe de fine bas toner et sølv kabel kan frenbringe.

Mange jager efter PA bas

Har jeg skrevet noget om det ??????????????

Jeg har hørt mange sølv kabler og mange af dem var ikke noget .

Det sjove er man ser tit folk skrive at sølv er meget lyser i lyden , det er nu kobber der har de problemer .

Mange af de sølv kabler jeg har hørt har ikke været åbent nok .

Jeg synes ikke det er helt så detaljert i den helt dybe bund .

Og om der findes et bedre kabel til prisen ja det gør der , men det er bare finde det .

Og sådan er det med meget andet .

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Espen R skrev:

Takk for svar!

Men da snakker vi uansett om et kabel i den absolutte toppklasse.

Ja er det , har jeg også skrevet , men det er kun lige til der fines et nyt top kabel ikke .

Længer er den ikke .

Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum