Emne: Hvorfor så stilt om NLE kablene? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Aksa skrev:
Man må så sige, at Kimber 8TC klarer sig godt i det fornemme selskab. Til 440 kr. pr. stereometer (iflg. McIntosh's hjemmeside) er det i denne sammenhæng et billigt kabel  |
|
|
Det jo nemlig det, Ydelse/pris forholdet for Kimberen her er et hit. |
|
|
Jep - også selv om jeg kom til at skrive forkert. Prisen er for en singlewire meter. Men det havde folk nok regnet ud
Men selv om man evt. skal bruge 2 x 3 m (altså i alt 6 m til ovennævnte pris), så bliver det alligevel ganske overkommeligt .... __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og det kan vi lide .
hader at købe kabler og især hvis de koster meget .
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Aksa skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Aksa skrev:
Man må så sige, at Kimber 8TC klarer sig godt i det fornemme selskab. Til 440 kr. pr. stereometer (iflg. McIntosh's hjemmeside) er det i denne sammenhæng et billigt kabel  |
|
|
Det jo nemlig det, Ydelse/pris forholdet for Kimberen her er et hit.
|
|
|
Jep - også selv om jeg kom til at skrive forkert. Prisen er for en singlewire meter. Men det havde folk nok regnet ud
Men selv om man evt. skal bruge 2 x 3 m (altså i alt 6 m til ovennævnte pris), så bliver det alligevel ganske overkommeligt ....  |
|
|
Ja og det kan vi lide .
|
|
|
Ja kobber kan man hurtig få købt for dyrt. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Ja og det kan vi lide .
|
|
|
Helt enig. Går altid efter det bedste til prisen - lydmæssigt. Hvad det så er, afhænger af "vandstanden" i pengekassen
Jeg dog nok mene, at NLE er et tilsvarende "best buy". Der er da vist nogle producenter af mange gange dyrere kabler, der skal til at kridte skoene for at følge med __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
kim olsen skrev:
| nu skal jeg ikke udtale mig om NLE, men et billigt kabel der er bedre i bunden end Kimber 8TC (som jeg selv har) er ganske alm studio instalationskabel, 6 kvadrat, til den uhyrlige sum af 40 kr meteren. |
|
|
Jaså, nu kommer der nye bud på banen
Hvor fanger man noget sådant kabel? |
|
|
de fleste musik forretninger og pro/pa shops har den slags, monacor havde også en overgang, endda i en rigtig god kvalitet, jeg ved dog ikke om det er det samme de har endnu. ellers kig forbi det lokale studie, og spørg dem, de har sikkert et par 100 meter ruller de godt vil give lidt af for en kasse øl eller to. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
Aksa skrev:
kim olsen skrev:
| nu skal jeg ikke udtale mig om NLE, men et billigt kabel der er bedre i bunden end Kimber 8TC (som jeg selv har) er ganske alm studio instalationskabel, 6 kvadrat, til den uhyrlige sum af 40 kr meteren. |
|
|
Jaså, nu kommer der nye bud på banen Hvor fanger man noget sådant kabel? |
|
|
de fleste musik forretninger og pro/pa shops har den slags, monacor havde også en overgang, endda i en rigtig god kvalitet, jeg ved dog ikke om det er det samme de har endnu. ellers kig forbi det lokale studie, og spørg dem, de har sikkert et par 100 meter ruller de godt vil give lidt af for en kasse øl eller to. |
|
|
Det er værd at prøve. Jeg går ud fra, at du selv har forsøgt dig? __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men kære Kim da...... efter at have set på disse link og din fine samling tager jeg meget gerne imod forslag og råd vedr. en god single malt whisky, men kabler ???? 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha - det, du kalder studiekabel ligner noget almindeligt multicore, blot i en noget kraftigere udgave. Monacor har vist noget, der ligner, også omkring 6 kvadrat.
Jeg er lidt overrasket over, at det skulle være bedre end 8TC i bunden, men da det prismæssigt er overkommeligt, kan man jo afprøve det ...
I øvrigt, er der ikke nogen - ud over Jensen - som har lyst til at sige noget om NLE-kablernes evner i bassen? __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Aha - det, du kalder studiekabel ligner noget almindeligt multicore, blot i en noget kraftigere udgave. Monacor har vist noget, der ligner, også omkring 6 kvadrat.
Jeg er lidt overrasket over, at det skulle være bedre end 8TC i bunden, men da det prismæssigt er overkommeligt, kan man jo afprøve det ...
I øvrigt, er der ikke nogen - ud over Jensen - som har lyst til at sige noget om NLE-kablernes evner i bassen? |
|
|
det er helt korrekt, ingen hokus pokus her. Mogami laver vist stort set det samme hvis det skal være "navnerent". om det er grundet mængden af rå kobber der giver en bedre ledeevne skal jeg ikke kunne sige. det er gost nok ikke så hifi korrekt da det ikke hedder noget avanceret eller koster en mindre brugt bil, men det virker __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
Aksa skrev:
I øvrigt, er der ikke nogen - ud over Jensen - som har lyst til at sige noget om NLE-kablernes evner i bassen? |
|
|
det er helt korrekt, ingen hokus pokus her. Mogami laver vist stort set det samme hvis det skal være "navnerent". om det er grundet mængden af rå kobber der giver en bedre ledeevne skal jeg ikke kunne sige. det er gost nok ikke så hifi korrekt da det ikke hedder noget avanceret eller koster en mindre brugt bil, men det virker
|
|
|
Men Hr.Olsen, hvis vi lige ser bort fra bassen,hvordan gengiver det så resten af frekvensområdet om man så må spørge. .? __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ikke rigtigt nogle kritik punkter, savner måske noget mere attack i toppen, men jeg er ikke afvisende overfor at det er fordi at det rent faktisk er mere korrekt gengivende. de gengiver ganske dynamisk og flydende, men jeg tester i øjeblikket en K2 og noget Nuforce http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16330&P N=136, bla. med dette kabel, og endnu kun for alvor i basteste fasen.
men jeg må indrømme at jeg bedre kan lide lyden med 8TC, den er mere mig 
skulle nogle være interesseret i at høre forskel, stiller jeg gladeligt op, eller folk kan komme forbi residensen, i den kidnappende/bombesprængende del af odense. mulighed for øl og whisky indkluderet __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
jeg har ikke rigtigt nogle kritik punkter, savner måske noget mere attack i toppen, men jeg er ikke afvisende overfor at det er fordi at det rent faktisk er mere korrekt gengivende. de gengiver ganske dynamisk og flydende, men jeg tester i øjeblikket en K2 og noget Nuforce http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16330&P N=136, bla. med dette kabel, og endnu kun for alvor i basteste fasen.
men jeg må indrømme at jeg bedre kan lide lyden med 8TC, den er mere mig 
skulle nogle være interesseret i at høre forskel, stiller jeg gladeligt op, eller folk kan komme forbi residensen, i den kidnappende/bombesprængende del af odense. mulighed for øl og whisky indkluderet |
|
|
Det lyder da fint - hvornår kommer du forbi København?
P.S. Min samling af malt rummer vist en 20 forskellige - og øl kan også nemt fremtrylles. __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt - "studie installationskablet" fås i helt op til 10 kvadrat hos Elfa. Varenr. 55-654-78.
Men - er det bedre end 8TC (i bunden) i alle tilfælde - og er 8TC bedre (i bassen) end NLE i alle tilfælde?
__________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forsøg hellre 4x6mm massiv fra El-installatør, det spiller! (-efter en time med ful guf) Split op kabelen og den lar seg nesten håndtere..
Mvh. RS __________________ Høyttalerkabler, delefilter samt intern høyttalerkabling er at anse som forlægning av forstærkers strømbaner og bør derfor dimenisjoneres derefter
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
Forsøg hellre 4x6mm massiv fra El-installatør, det spiller! (-efter en time med ful guf) Split op kabelen og den lar seg nesten håndtere..
Mvh. RS |
|
|
Ja, det har jeg hørt før. Et eller andet sted er der jo noget, der kunne tyde på, at lederareal er vigtigt, når man kun taler bas.
Men så kunne man jo prøve med NLE-kablet dobbelt er tredobbelt. NLE har jo i forvejen et pænt stort lederareal, og da der er tale om sølvkabel med væsentligt højere lederevne end kobber, kunne det gå hen og blive rigtigt spændende __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler
Sølvkabler har det desværre med at spille lidt klemt - og giver ikke det naturlige i musikken, som fra en live scene. Specielt i bunden / bassen kniber det, de kommer ikke dybt og bredt nok ud. Man kan måske kalde det - mere analytisk og mekanisk musik, som i korte perioder kan være charmerende, men i længden trættende og for tyndt. Det er facts man ikke kommer uden om, hvadenten sølvkablerne kommer fra den ene eller den anden producent.
Derudover: Efter rigtig mange test's og forsøg, vender den samme løsning tilbage som det optimale, at køre med en forstærker til bunden og en til toppen - Bi-Amp. Det giver den mulighed at man kan køre med de bedst egnede kabler til bassen og de bedst egnede til diskanten, både på signal og højtalersiden. Dermed ikke sagt at et setup med en enkelt forstærker og det rigtige kabel setup ikke kan spille, men i enden for den bedre lyd, synes den løsning at vende tilbage igen og igen, og giver den mest homogene og velspillende musik.
Min personlige holdning er - at man bør undgå sølvkabler i sit setup, jeg / vi har testet dem igen og igen, på adskillige setup's, og de giver en mere analytisk musik og mangler evnen til at give en glad musikalsk live musik.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Kabler
Sølvkabler har det desværre med at spille lidt klemt - og giver ikke det naturlige i musikken, som fra en live scene. Specielt i bunden / bassen kniber det, de kommer ikke dybt og bredt nok ud. Man kan måske kalde det - mere analytisk og mekanisk musik, som i korte perioder kan være charmerende, men i længden trættende og for tyndt.Det er facts man ikke kommer uden om, hvadenten sølvkablerne kommer fra den ene eller den anden producent.
Derudover:Efter rigtig mange test's og forsøg, vender den samme løsning tilbage som det optimale, at køre med en forstærker til bunden og en til toppen - Bi-Amp. Det giver den mulighed at man kan køre med de bedst egnede kabler til bassen og de bedstegnede til diskanten, både på signal og højtalersiden. Dermed ikke sagt at en enkelt forstærker og det rigtige kabel setup ikke kan spille, men i enden for super High End synes den løsning at vende tilbage igen og igen.
Min personlige holdning er - at man bør undgå sølvkabler i sit setup, jeg / vi har testet dem igen og igen, på adskillige setup's, og de giver en mere analytisk musik og mangler evnen til at give en glad musikalsk live musik.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Al respekt for din mening, Toftdahl. Det er måske "facts" i din verden, medens andre mener noget andet (og dette er ikke uvenligt ment)  . Heldigvis er der jo plads til flere meninger om en ting, selv i dette forum, hvor janteloven tit og ofte stikker sit grimme fjæs frem.
Jeg har også hørt en del sølvkabler, som jeg ikke brød mig om, men NLE er en absolut undtagelse. Det lyder overhovedet ikke af "sølv" - heller ikke af kobber for den sags skyld. Rent ud sagt, så lyder kablet i sig selv ikke af noget som helst (eller i hvert fald af så lidt, at det distancerer alle andre kabler, jeg har hørt, og det er ikke så lidt gennem de sidste 30 år  )
Og "klemthed" er der absolut ikke tale om med NLE, tværtimod ville jeg give dem karakteristikken "frihed"!
Jeg er helt enig i din filosofi omkring biamping, og benytter den selv. Hos mig hedder det elektronisk delefilter/equalizer til bassen og almindeligt, passivt filter til diskant/mellemtone. Det virker fænomenalt! Deraf så også min interesse for kablers basformåen ...
Jeg vil anbefale dig at prøve NLE-kablerne en dag, hvis du får lejlighed til det - de er ganske overraskende (men også fuldstændig uden imponatoreffekt i gængs forstand) __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa
Jeg taler ikke om min eller din verden, jeg taler udelukkende om brede oplevelser med sølvkabler, fra mig selv som andre. Jeg skal ikke angribe dit seup eller den måde du lytter på, det finder jeg slet ikke andledning til. Jeg basere også lytteoplevelserne på andres ører også og ikke kun mine egne ører, det ville være for mangelfuldt, derfor anførte jeg også jeg / vi. Angående det at lyttet til de pågældende kabler - det har jeg gjort. Ja de spiller anderledes og jeg skal ikke kritisere dem elller producenten, men de spiller stadig med sølvkablernes formåen eller mangel på samme.
Og fænomenet / problemet bliver endu større / værre når man spiller med et setup i den mere almindelige ende, et setup som dit klarer naturligvis opgaven meget bedre.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Kabler
Jeg taler ikke om min eller din verden, jeg taler udelukkende om brede oplevelser med sølvkabler, fra mig selv som andre.Jeg skal ikke angribe dit seup eller den måde du lytter på, det finder jeg slet ikke andledning til. Jeg basere også lytteoplevelserne på andres ører også og ikke kun mine egne ører, det ville være for mangelfuldt, derfor anførte jeg også jeg / vi. Angående det at lyttet til de pågældende kabler - det har jeg gjort. Ja de spiller anderledes og jeg skal ikke kritisere dem elller producenten, men de spiller stadig med sølvkablernes formåen eller mangel på samme.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Kære Toftdahl. Jeg opfattede det på ingen måde som et angreb eller kritik.
Vi er bare ikke enige om dette emne, og det er helt fint. Også her har mange ører lyttet - og vi må så konstatere, at der er 2 "skoler", som mener noget forskelligt. Fred være med det __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|