Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvorfor så stilt om NLE kablene? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Aksa

Jeg er enig, der er plads til forskelligheder - men jeg tror ikke det er ikke noget med forskellige skoler.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 August 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Men Toftdahl - jeg er jo altid nysgerrig (ellers lærer man aldrig noget ), så jeg kunne da godt tænke mig at høre, specifikt hvilke kabler, du synes er gode. Hvad bruger du selv, hvis jeg må være så fri at spørge?

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Aksa.

Jeg er på vej ud, så det bliver kort - kabler med udgangspunkt i kobber.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Aksa.

Jeg er på vej ud, så det bliver kort - kabler med udgangspunkt i kobber.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Joeh, det kunne jeg jo meget let selv regne ud ....

Det kunne være rart med nogle specifikke anbefalinger og angivelser af navne på kablerne.

Hvis du ikke vil poste det her, er du velkommen med en PB.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 August 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Men Toftdahl - jeg er jo altid nysgerrig (ellers lærer man aldrig noget ), så jeg kunne da godt tænke mig at høre, specifikt hvilke kabler, du synes er gode. Hvad bruger du selv, hvis jeg må være så fri at spørge?

Jeg mener at have læst, at Toftdahl er NO bruger.
Valhalla tror jeg.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Aksa skrev:
Jeg mener at have læst, at Toftdahl er NO bruger.Valhalla tror jeg.

Nåeh, sådan .....

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Aksa

Jeg har et udvalg af forskellige kabler, og ganske rigtigt som Kubiken refererer , en del Nordost. Jeg skal ikke fremhæve det enne fra det andet, men lad mig sige det sådan. Skal man vurdere pris og lyd, så er Nordost for dyre til de ekstremt dyre priser.
Nordost spiller ikke dårligt, men prisen er vanvittig. Nordost skal købes brugt og til den rigtige pris, så har man det nok lidt bedre. 
Jeg har meget fine oplevelser med Norost Valhalla og SPM, sammen med mine Martin Logan højtalere. Nordost har det med at spille det man sender igennem, og hvis elektronikken har tendenser til lyse, hårde og skingre gengivelser, så får man det serveret råt for usødet, men det kan man vel næppe laste kablerne. Der ville et varm og lidt dæmpet kabel, der ikke kan gengive det hele, sikekrt være det bedste. 
Derimod er det fint hvis man har et setup med fin harmoni i elektronikken. Derudover har jeg jo testet og anvendt alskens kabler. 
Jeg skal kke gøre mig til talsmand for noget mærke eller model, da du også ved at det er så individuelt hvad folks ører kan lide og deres elektronik formår eller ikke formår - synergien igen og igen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Aksa

Jeg har et udvalg af forskellige kabler, og ganske rigtigt som Kubiken refererer , en del Nordost. Jeg skal ikke fremhæve det enne fra det andet, men lad mig sige det sådan. Skal man vurdere pris og lyd, så er Nordost for dyre til de ekstremt dyre priser.
Nordost spiller ikke dårligt, men prisen er vanvittig. Nordost skal købes brugt og til den rigtige pris, så har man det nok lidt bedre. 
Jeg har meget fine oplevelser med Norost Valhalla og SPM, sammen med mine Martin Logan højtalere. Nordost har det med at spille det man sender igennem, og hvis elektronikken har tendenser til lyse, hårde og skingre gengivelser, så får man det serveret råt for usødet, men det kan man vel næppe laste kablerne. Der ville et varm og lidt dæmpet kabel, der ikke kan gengive det hele, sikekrt være det bedste. 
Derimod er det fint hvis man har et setup med fin harmoni i elektronikken. Derudover har jeg jo testet og anvendt alskens kabler. 
Jeg skal kke gøre mig til talsmand for noget mærke eller model, da du også ved at det er så individuelt hvad folks ører kan lide og deres elektronik formår eller ikke formår - synergien igen og igen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Nu er det her en tråd om hvorfor der er så stille omkring NLE, men alligevel vil jeg lige vende den påstand du fyrer af en omgang, nemlig: At NO skulle spille det man hælder igennem dem.
Det gør de ganske enkelt ikke.
De gør som alle andre kabler noget forkert, den måde NO har valgt at prioritere på, passer vel egentlig rimeligt til dagens sløve elektronik, men neutralt er det definitivt ikke.
Jeg har hørt NO, jeg har prøvet at forlænge mine egne kabler med NO, og konklusionen bliver ikke anderledes end, at det blot er en alternativ måde, at manipulere med lyden på.
Ser man på kablernes opbygning, så står man med noget i hænderne, som ser højinduktivt ud mod til gengæld at have en lav kapacitet. Det reagerer opamp baseret elektronik særdeles voldsomt på. Derfor har man ofte ganske radikale reaktioner på NO.

I min verden egner fladkabler sig ikke til lyd, ligesom teflons enorme udbredelse som dielektrikum er mig ubegribelig. Jeg har hidtil aldrig hørt et teflon isoleret kabel, som ikke var tydeligt betonet.

MHT priserne og NO, så vil jeg mene, at det dyreste de laver, vel koster en rund 100 mand pr. meter i fremstillingsomkostninger, og det er endda rimeligt dyrt skulle jeg mene.
Neutric stikkene har jeg i en anden sammenhæng prøvet - ?????
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik

Det er din mening og den vil jeg ikke angribe eller gå i rette med, sådan er vores oplevelser og ører heldigvis så forskellige - med eller uden teflon. 

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Kurt Von Kubik

Det er din mening og den vil jeg ikke angribe eller gå i rette med, sådan er vores oplevelser og ører heldigvis så forskellige - med eller uden teflon. 

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Når man forlænger ét kabel med et andet, så skulle resultatet gerne være RESULTATET og ikke en mening.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik

Resultatet er måske betonet af meninger, og ikke mindst andre parametre. Og som jeg skrev tidligere - det er din opfattelse, og den skal jeg ikke angribe - og ingen af os har patent på god lyd, ligesom vores setup måske ikke er det eneste ene.

Herefetr skulle vi måske lade tråden fortsætte i NLE ånden - og ikke teoretiske finurligheder igen og igen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Nå ja!

Glem NO!
Et NLE kabel skal også kunne indsættes i kæden, uden at det påvirker lyden.
Det er den ultimative test. Indsæt et kabel, check efter ændringer.
Hvis du intet hører, så har du enten det perfekte kabel, eller også har du nået opløsningsgrænsen for hele eller dele af dit set-up, begge dele gør det meningsløst at fortsætte jagten efter lydløse kabler - enten har du dem allerede, eller også har du ikke brug for dem.

Btw det virker ikke som om, at distributionen af NLE kablet er specielt effektiv må jeg sige, for det er da det element der gør, at NO overhovedet har solgt nogle.

Begge har fået en forrygende test i HF, så startskuddet har da egentlig været lige godt. Nu mangler der bare nogen ude i butikkerne til at pushe produktet hver dag, det gør en forskel.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik

Jeg opgiver totalt den dialog - der er ikke nogen mening i at diskutere distributionen, det har jo intet med sagen / lyden at gøre. 
Lad dog tråden handle om oplevelserne med NLE / sølvkabler, istedet for alle de lange teoretisk begrundede input / output, det giver ikke rigtigt nogen mening.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Kurt Von Kubik

Jeg opgiver totalt den dialog - der er ikke nogen mening i at diskutere distributionen, det har jo intet med sagen / lyden at gøre. 
Lad dog tråden handle om oplevelserne med NLE / sølvkabler, istedet for alle de lange teoretisk begrundede input / output, det giver ikke rigtigt nogen mening.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

¨
Båt der!
Tråden handler om HVORFOR DER ER SÅ STILLE OMKRING NLE KABLERNE.

Hællå der

Så dedt giver netop mening.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Og nu må vi så sige, at der faktisk ikke er så stille endda. Jeg synes da ikke, at det er off-topic at lave en lille afstikker til NO, når man fra flere sider hører, at folk sælger derers Valhalla til fordel for NLE

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 August 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det er blevet drøftet/besvaret tidligere, og jeg må indrømme at jeg ikke orker at gennemtrave denne eller andre NLE tråde, så jeg prøver lige her

NLE højttalerkablet kommer så vidt jeg ved kun i 2 eller 4 meters længde. Er der nogen der ved hvorfor man ikke kan få det i den ellers så populære længde på 3 meter?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen.

Det skulle da undre mig meget hvis det skulle være tilfældet, såfremt du insisterer på at få det i 3 meter, så burde det kunne lade sig gøre - i modsat fald må de have drukket af potten.
Men det bedste du kan gøre, er at ringe til NLE, der var kontakt oplysninger tidligere i tråden.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Nå ja!Glem NO!Et NLE kabel skal også kunne indsættes i kæden, uden at det påvirker lyden.Det er den ultimative test. Indsæt et kabel, check efter ændringer.Hvis du intet hører, så har du enten det perfekte kabel, eller også har du nået opløsningsgrænsen for hele eller dele af dit set-up, begge dele gør det meningsløst at fortsætte jagten efter lydløse kabler - enten har du dem allerede, eller også har du ikke brug for dem.Btw det virker ikke som om, at distributionen af NLE kablet er specielt effektiv må jeg sige, for det er da det element der gør, at NO overhovedet har solgt nogle.Begge har fået en forrygende test i HF, så startskuddet har da egentlig været lige godt. Nu mangler der bare nogen ude i butikkerne til at pushe produktet hver dag, det gør en forskel.

Egentlig en meget god idé med at forlænge det ene kabel med det andet. Jo mindre ændring af lyden, jo bedre må det nye kabel jo være - hvis man altså går efter 0 egenlyd.

Jeg regner med at få mine NLE kabler i denne uge, men skal desværre på ferie umiddelbart efter, så lytteindtryk kommer nok til at vente lidt.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Nå ja!Glem NO!Et NLE kabel skal også kunne indsættes i kæden, uden at det påvirker lyden.Det er den ultimative test. Indsæt et kabel, check efter ændringer.Hvis du intet hører, så har du enten det perfekte kabel, eller også har du nået opløsningsgrænsen for hele eller dele af dit set-up, begge dele gør det meningsløst at fortsætte jagten efter lydløse kabler - enten har du dem allerede, eller også har du ikke brug for dem.Btw det virker ikke som om, at distributionen af NLE kablet er specielt effektiv må jeg sige, for det er da det element der gør, at NO overhovedet har solgt nogle.Begge har fået en forrygende test i HF, så startskuddet har da egentlig været lige godt. Nu mangler der bare nogen ude i butikkerne til at pushe produktet hver dag, det gør en forskel.

Egentlig en meget god idé med at forlænge det ene kabel med det andet. Jo mindre ændring af lyden, jo bedre må det nye kabel jo være - hvis man altså går efter 0 egenlyd. Dejligt at nogen efterhånden forstår pointen

Jeg regner med at få mine NLE kabler i denne uge, men skal desværre på ferie umiddelbart efter, så lytteindtryk kommer nok til at vente lidt.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik

Jeg tror ikke det er svært at forstå pointen -

Jeg mener bare, at det måske er sværere at forstå hvad man lytter efter, vurderet lidt ud fra, at det er lidt forskelligt hvad folk lytter efter, mener og kan lide. 
Ikke alle har den samme opfattelse af lyd og nogle kan bedre lide det ene frem for det andet. 
Derfor er det sådan med god og rigtig lyd her i et skrivende forum - en umulighed at blive enige om hvad der er det bedste og hvad der er det rigtige- vurderet ud fra 50 forskellige setup og meninger, herunder de investerede kroner i det samlede setup.
Men det er jo i grunden pragtfuldt at vi ikke alle kun kan lide moderen og istedet tager datteren - de lyder ikke ens når man skruer op for lyden.

Men ellers er vi enige.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum