Emne: Hvorfor så stilt om NLE kablene? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 08 August 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Jeg regner med at få mine NLE kabler i denne uge, men skal desværre på ferie umiddelbart efter, så lytteindtryk kommer nok til at vente lidt. |
|
|
Spoken like a true hifi nerd  
Fladt når ferie og andre ligegyldige begivenheder kommer i vejen...
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
Aksa skrev:
| Jeg regner med at få mine NLE kabler i denne uge, men skal desværre på ferie umiddelbart efter, så lytteindtryk kommer nok til at vente lidt. |
|
|
Spoken like a true hifi nerd  
Fladt når ferie og andre ligegyldige begivenheder kommer i vejen... |
|
|
Hehe - ja, det var jo med lidt ironi i stemmen
Og ville lige sikre, at folk ikke sad og strakte hals for at kigge efter mine lytteindtryk __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Kurt Von Kubik
Jeg tror ikke det er svært at forstå pointen -
Jeg mener bare, at det måske er sværere at forstå hvad man lytter efter, vurderet lidt ud fra, at det er lidt forskelligt hvad folk lytter efter, mener og kan lide. Ikke alle har den samme opfattelse af lyd og nogle kan bedre lide det ene frem for det andet. Derfor er det sådan med god og rigtig lyd her i et skrivende forum - en umulighed at blive enige om hvad der er det bedste og hvad der er det rigtige- vurderet ud fra 50 forskellige setup og meninger, herunder de investerede kroner i det samlede setup. Men det er jo i grunden pragtfuldt at vi ikke alle kun kan lide moderen og istedet tager datteren - de lyder ikke ens når man skruer op for lyden.
Men ellers er vi enige.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Jeg er helt uenig med dig. Når man grundigt forsøget at skifte mellem forskellige apparater/kabler eller hvad ved jeg, så har jeg endnu aldrig oplevet, at man ikke sagtens kunne blive enige om at beskrive ændringerne. Selv Linn fans kan undertiden finde ud af, at beskrive forskellen på 2 lytteoplevelser. At nogen så finder en lind sammenrodet grød mere attraktiv end en mere veldefineret lyd, er så en helt anden sag. Men som udgangspunkt er det min erfaring, at man fuldstændigt oplever det samme. Når det kommer til kabler, så er der endnu mindre at diskutere. Hvis målet er at få overført signalet uden at påvirke det, så skal et "tilsat" kabel være 100% lydmæssigt usynligt. Er det ikke det, så er det ikke anvendeligt til det formål. Gør det ét eller andet ved lyden, som man godt kan lide, så fred være med det, men så er det ikke længere et seriøst high end kabel, der som udgangspunkt blot overfører signalet.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man er til høj troværdighed og autentisk reproduktion, så syntes jeg det er svært at argumentere mod din logik kurt. Det er også smart at sætte kablerne i forlængelse så man kan høre forskellen eller i det mindste konstatere om der er en hørbar* forskel overhovedet. * for dem der nu hører
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
exotic skrev:
Hvis man er til høj troværdighed og autentisk reproduktion, så syntes jeg det er svært at argumentere mod din logik kurt. Det er også smart at sætte kablerne i forlængelse så man kan høre forskellen eller i det mindste konstatere om der er en hørbar* forskel overhovedet.
* for dem der nu hører  |
|
|
Det samme er i øvrigt muligt med f.eks. preamps og sågar også poweramps, det kræver dog en belastning og en spændingsdeler. Læs mere her http://www.sonicdesign.se/amptest.htm
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også været meget interesseret i NLE kabler. De lyder til at kunne levere varen. Men jeg tvivler dog på, at jeg vil kunne opnå en forbedring. Jeg er selv fan af Kimber, har Bifocal XL. Jeg har næsten ikke hørt noget bedre.
Mht kabelstrip har jeg prøvet følgende: Audio magic har tre højttalerkabler på programmet der egner sig til strip. Op til 6 kvadratmm. Split kablet, fjern isoleringen og hør hvad der sker. Det er højst overraskende! Dette er vel og mærke meget rent kobber! Super. Jeg har små træklodser som afstandsstykker!
Kabler gør en forskel!
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mine NLE kabler er lige kommet med posten i dag... glæder mig til at høre dem på mit eget setup....
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Hvis målet er at få overført signalet uden at påvirke det, så skal et "tilsat" kabel være 100% lydmæssigt usynligt. Er det ikke det, så er det ikke anvendeligt til det formål. |
|
|
Ja, selvfølgelig. Jeg kan ikke se hvordan man skulle kunne misforstå det - det er logik i min verden.
Knoxville skrev:
| mine NLE kabler er lige kommet med posten i dag... glæder mig til at høre dem på mit eget setup.... |
|
|
Det bliver spændende at høre om dine erfaringer.
Det har du for så vidt ret i. Der er forskel på kabler, men de bør efter min mening ikke give en forskel i lyden.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Von Kubik.
Du har ret med hensyn til at det er bedst hvis kablerne ikke eksisterer og tilfører musikken noget. Men problemet er så bare - at resten tilfører en hel del, lige fra indspilningen begynder og resten af vejen i vores setup. At så kablerne kan og skal være neutrale er da helt fint og også korrekt. Vi er bare langt ude i noget som er en stor farvelade fra ende til anden. At man så kan begrænse det og gøre det bedst muligt helt fra indspilningen og til slutresultatet hjemme i stuerne, det er noget andet - men det kræver også grej i den meget dyre ende og er ikke realistisk for mange. Jeg tror at dem der har købt noget i HiFI klubben, Fona elelr lignende steder, til en billig pris, fordi det ikke går op i det påp samme måde som dig og mange af os andre, er rimelig ligeglade med om der er en betoning fra den beskedne elektronik eller kablerne. Og dermed mener jeg - jeg tror det bliver svært at blive enige med alle om det i et skrivende forum, da vi nok må forstå at alle ikke har mulighederne eller lysten til at køre den helt derud.
Og så tilbage til trådens oprindelse NLE - ikke mere ordkløveri, om så det er dig eller mig m.fl.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
At nogen så finder en lind sammenrodet grød mere attraktiv end en mere veldefineret lyd, er så en helt anden sag. Nogen mener sågar at den mere rodet lyd, er mere korrekt end den veldefinerede. Men som udgangspunkt er det min erfaring, at man fuldstændigt oplever det samme. Men når det kommer til en vurdering af "mest korrekt", er vi alle forskellige...Selvom vi måske hører den samme ændring, vil der altid være uenighed omkring hvilket kabel der repræcenterer "reel lyd".
Når det kommer til kabler, så er der endnu mindre at diskutere. Hvis målet er at få overført signalet uden at påvirke det, så skal et "tilsat" kabel være 100% lydmæssigt usynligt. Der findes ikke et ka´bel der er 100 % usynligt. Alle kabler filtrerer, nogen mere end andre. Hvis vi smækker dit clearwater ind i min kæde, vil alle kunne høre, at det ikke er specielt clear Og sætter vi mit kabel i din kæde, vil det ligeledes kunne høres. Desuden spiller der en række faktorer ind, som fintrimning, koblinger, etc. Er det ikke det, så er det ikke anvendeligt til det formål. Så finder du aldrig et kabel. Gør det ét eller andet ved lyden, som man godt kan lide, så fred være med det, men så er det ikke længere et seriøst high end kabel, der som udgangspunkt blot overfører signalet. TEST: Prøv at sætte yderligere 3m. kabel af dit nuværende ind i kæden. Hvis det ikke kan høres, så skal stigbøjlen enten pudses med grov Brasso eller skiftes
|
|
|
Konklusion: alle kabler filtrerer, nogen mere og anderledes end andre.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl. jas.
Bravo - jeg er helt enig med dig, mine oplevelser er de samme.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Kurt von Kubik skrev:
At nogen så finder en lind sammenrodet grød mere attraktiv end en mere veldefineret lyd, er så en helt anden sag. Nogen mener sågar at den mere rodet lyd, er mere korrekt end den veldefinerede. Det kommer helt an på, hvor man befinder sig i forhold til instrumenterne. Er det en udendørskoncert, så er der dælemig dømt definition. Indendørs kan rummet hurtigt gøre kål på det. Multimikede optagelser bør alt andet lige være totalt overdefinerede. Men som udgangspunkt er det min erfaring, at man fuldstændigt oplever det samme. Men når det kommer til en vurdering af "mest korrekt", er vi alle forskellige...Selvom vi måske hører den samme ændring, vil der altid være uenighed omkring hvilket kabel der repræcenterer "reel lyd". Det har jeg kun oplevet med Linn freaks, de vil partout have mildhed, afstand og fodstamp på alt.
Når det kommer til kabler, så er der endnu mindre at diskutere. Hvis målet er at få overført signalet uden at påvirke det, så skal et "tilsat" kabel være 100% lydmæssigt usynligt. Der findes ikke et ka´bel der er 100 % usynligt. Alle kabler filtrerer, nogen mere end andre. Hvis vi smækker dit clearwater ind i min kæde, vil alle kunne høre, at det ikke er specielt clear Og sætter vi mit kabel i din kæde, vil det ligeledes kunne høres. Desuden spiller der en række faktorer ind, som fintrimning, koblinger, etc. Det er da rigtigt. Er det ikke det, så er det ikke anvendeligt til det formål. Så finder du aldrig et kabel. Muligvis ikke. Gør det ét eller andet ved lyden, som man godt kan lide, så fred være med det, men så er det ikke længere et seriøst high end kabel, der som udgangspunkt blot overfører signalet. TEST: Prøv at sætte yderligere 3m. kabel af dit nuværende ind i kæden. Hvis det ikke kan høres, så skal stigbøjlen enten pudses med grov Brasso eller skiftes Det er skam prøvet
|
|
|
Konklusion: alle kabler filtrerer, nogen mere og anderledes end andre. |
|
|
Det har jeg vist aldrig sagt at de ikke gør. Men rigtig mange gør det ret vildt og nogle ganske få gør det ikke ret meget. Endnu færre tilføjer filtervirkningen homogent, så kabler kan sagtens være mere eller mindre akustisk "usynlige". Mine CW er slet ikke perfekte, men dog rimeligt homogene, så dem er jeg sådan set lidt tvunget til at acceptere. Man kan sagtens finde kabler, der gør enkeltdiscipliner mere påfaldende, men det er slet ikke det jeg er ude efter. Jeg vil have kablerne så anonyme som det overhovedet er muligt. Her er i øvrigt et rigtigt billigt trick i den retning - se lige prisen - 6 EUR for 10 stk.
Cost saving hint
Price for 10 pcs.: EUR 6,00 http://www.lautsprechershop.de/
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Kurt Von Kubik.
Du har ret med hensyn til at det er bedst hvis kablerne ikke eksisterer og tilfører musikken noget. Men problemet er så bare - at resten tilfører en hel del, lige fra indspilningen begynder og resten af vejen i vores setup (Vil du så foreslå, at man sovser det endnu mere til?). At så kablerne kan og skal være neutrale er da helt fint og også korrekt. Vi er bare langt ude i noget som er en stor farvelade fra ende til anden. At man så kan begrænse det og gøre det bedst muligt helt fra indspilningen og til slutresultatet hjemme i stuerne, det er noget andet - men det kræver også grej i den meget dyre ende og er ikke realistisk for mange. (Det har intet med prisen at gøre) Jeg tror at dem der har købt noget i HiFI klubben, Fona elelr lignende steder, til en billig pris, fordi det ikke går op i det påp samme måde som dig og mange af os andre, er rimelig ligeglade med om der er en betoning fra den beskedne elektronik eller kablerne. (sikkert, men læser de her på sitet) Og dermed mener jeg - jeg tror det bliver svært at blive enige med alle om det i et skrivende forum, da vi nok må forstå at alle ikke har mulighederne eller lysten til at køre den helt derud. (det må man da selv om)
Og så tilbage til trådens oprindelse NLE - ikke mere ordkløveri, om så det er dig eller mig m.fl.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
gl.jas skrev:
|
kvk:
Når det kommer til kabler, så er der endnu mindre at diskutere. Hvis målet er at få overført signalet uden at påvirke det, så skal et "tilsat" kabel være 100% lydmæssigt usynligt.
gl.jas: Der findes ikke et ka´bel der er 100 % usynligt. Alle kabler filtrerer, nogen mere end andre. Hvis vi smækker dit clearwater ind i min kæde, vil alle kunne høre, at det ikke er specielt clear Og sætter vi mit kabel i din kæde, vil det ligeledes kunne høres. Desuden spiller der en række faktorer ind, som fintrimning, koblinger, etc. Det er da rigtigt.
kvk: Er det ikke det, så er det ikke anvendeligt til det formål.
|
|
|
gl.jas:
Konklusion: alle kabler filtrerer, nogen mere og anderledes end andre.
|
|
|
kvk:
Det har jeg vist aldrig sagt at de ikke gør.
gl.jas:
Dine udtalelser fra ovenstående, kunne ellers godt tolkes således, ja kan vel ikke tolkes meget anderledes, eller.....?
Nå men det bør vi nu ikke tærske langhalm på. Kabler filtrerer, og hvilke der filtrerer mest homogent bliver vi ligeledes heller aldrig enige om. Hvis vi sætter 10 hifi-svende til at lytte på kabler "en masse", kommer der garanteret 10 forskellige bud på det mest homogene kabel. Wanna bet......!
Men nu var det jo NLE-kablet vi kom fra. Er det godt og homogent...?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
gl.jas:
Dine udtalelser fra ovenstående, kunne ellers godt tolkes således, ja kan vel ikke tolkes meget anderledes, eller.....?
Nå men det bør vi nu ikke tærske langhalm på. Kabler filtrerer, og hvilke der filtrerer mest homogent bliver vi ligeledes heller aldrig enige om. Hvis vi sætter 10 hifi-svende til at lytte på kabler "en masse", kommer der garanteret 10 forskellige bud på det mest homogene kabel. Wanna bet......!
Men nu var det jo NLE-kablet vi kom fra. Er det godt og homogent...?
|
|
|
Jamen at jeg har valgt som jeg har, har ikke noget at gøre med, at de opfylder ethvert krav jeg måtte stille, men foreløbigt er det de mindst ringe jeg er stødt på. D501 som signalkabel er dog forbandet tæt på, at være t rigtig godt kabel. CW er mere et homogent kabel, som jeg gerne så komme til verden i en lidt mindre douche version, men med alle øvrige egenskaber i behold - hvor finder jeg lige det? I din verden er det NordOst der gør sig, og det har jeg en vis forståelse for. Jeg vil dog aldrig kunne bruge så højinduktive kabler i mit set-up, uden dagligt at blive irriteret over dem. Jeg har mange gange foreslået eksperimenter, som i bund og grund overdriver - og dermed illustrerer hvad det er man gør, når man laver forskellige geometrier og udformninger. Lang afstand mellem + og - lederen og derefter en tæt sammensnoning er én afde sjovere oplevelser.  Prøv selv! NLE kablerne lægger jo også op til den slags eksperimenter, eftersom det er enkeltlederkabler, som man selv kan bestemme geometrien på. Til NLE HT kabel ejerne kan jeg da netop foreslå, at prøve at holde afstand mellem lederne og dernæst lægge dem tæt sammen, evt. sno dem sammen. Det har i øvrigt meget større betydning end stikkene, men når man nu kan vælge, så synes jeg da Oelbach rørbananerne er seje, hvis de bliver loddet helt ude i spidsen.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Von Kubik.
Stop og lad os komme tilbage til trådens oprindelse - nu er det teori og postulater.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
De mere generelle betragtninger må da kunne overføres til NLE skulle man tro, der bliver ovenikøbet opfordret til test, men det er måske undenfor emnet. Det lyder lidt som om trådens oprindelse handler om stilhed. Nej nu stopper jeg.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exotic
Jeg tror alt det man kan sige om NLE og kabler generelt, er taget i betragtning og vendt her i tråden. Og jeg giver dig ret, lad os få testet og få nogle lytteindtryk fra NLE folket, og så op i R.... med alle teorierne, det er et nyt kabel vi vil vide noget om. Mine egne og Kubikkens mange lange erfaringer med HIFi test af dit og dat kabler, bør nok ikke fylde så meget her i tråden, men det blev desværre drejet lidt den vej.
Kurt Von Kubik
Nej jeg er ikke generelt Nordost mand, jeg er til alle gode kabeltyper og god musik, så må teorier og alt det der for min skyld gerne være A eller B, for det opfører sig alligevel individuelt fra setup til setup.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og vi stiller tilbage til studie 1, hvor der netop er sket noget:
Jeg fik mit NLE højttalerkabel i dag, og jeg har også haft mulighed for at lytte lidt på det. Jeg vil helst ikke komme med for mange betragtninger lige nu, men én ting er meget klart (ud over lyden), og det er, at dette kabel besidder en meget høj grad af homogenitet.
Herr von Kubik - hvis det er en af de dyder, som De værdsætter, bør De absolut lægge øre til dette kabel __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa
Tilykke med dine nye kabler - se at få dem spillet til, vi glæder os til at høre spændende nyt med dine oplevelser - giv det tid. Senere kunne vi måske lytte kabler sammen og prøve at lave lidt test sammen - her eller der, det kunne være spændende at studere et par forskellige kabeltyper, specielt det nye NLE.
toftdahl@webspeed.dk Tlf. 2620 1609
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|