Emne: Hvorfor så stilt om NLE kablene? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Aksa
Tilykke med dine nye kabler - se at få dem spillet til, vi glæder os til at høre spændende nyt med dine oplevelser - giv det tid.Senere kunne vi måske lytte kabler sammen og prøve at lave lidt test sammen - her eller der, det kunne være spændende at studere et par forskellige kabeltyper, specielt det nye NLE.
toftdahl@webspeed.dk Tlf. 2620 1609
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Jamen, det kunne da være hyggeligt  Lad os finde ud af noget om et stykke tid. Faktisk skulle der være meget lidt tilspilning med NLE - ifølge det jeg har hørt - men jeg vil nu lade det spille et stykke tid, inden jeg kommer med uforbeholdne udtalelser. Homogeniteten er jeg dog overhovedet ikke i tvivl om, og uden at sige for meget, kan jeg da godt nævne, at de gode indtryk, jeg har fået efter lytning på NLE andre steder, holder sig, når kablet kommer på herhjemme. __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl.
Meget lidt smart at du lægger både telefonnummer og din mailadresse ud i offentligt forum, eller er du bare helt vild med spammails?
Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens (modifix)
Jeg er enig med dig, det er en risiko med spam. Indtil nu er jeg forskånet - og har mange positive henvendelser, som giver en fælles glæde og oplevelse, i vores lille musikverden.
I øvrigt helt rart at høre et par ord fra dig.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
...tja, jeg har også modtaget mine nye NLE kabler, og at dem til at spille.....
Jeg har kun lyttet kort, men homogeiteten er det mest (eller mindst) iøjnefaldende, og så virker det som dynamikken får en ekstra tand...
der vil komme et mere dybde gående indlæg når jeg har fået lyttet rigtigt på kablet....
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Toftdahl skrev:
|
Aksa
Tilykke med dine nye kabler - se at få dem spillet til, vi glæder os til at høre spændende nyt med dine oplevelser - giv det tid.Senere kunne vi måske lytte kabler sammen og prøve at lave lidt test sammen - her eller der, det kunne være spændende at studere et par forskellige kabeltyper, specielt det nye NLE.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Jamen, det kunne da være hyggeligt Lad os finde ud af noget om et stykke tid. Faktisk skulle der være meget lidt tilspilning med NLE - ifølge det jeg har hørt - men jeg vil nu lade det spille et stykke tid, inden jeg kommer med uforbeholdne udtalelser. Homogeniteten er jeg dog overhovedet ikke i tvivl om, og uden at sige for meget, kan jeg da godt nævne, at de gode indtryk, jeg har fået efter lytning på NLE andre steder, holder sig, når kablet kommer på herhjemme. |
|
|
Tilspilning eller indbrænding af kabler hører vist lidt til i den mere exotiske del af hifi woodoo åndemaneriet. Jeg medgiver, at når man klasker et nyt kabel på sit line-up, så sker der typisk en hel masse. Det helt sjove er endda, at hvis man fjerner ét kabel og sætter et andet ind helt magen til, så vil der endda også være en vis chock effekt. Specielt hvis det kabel der bliver fjernet, har siddet der en rum tid. Jeg mener dog at det stammer fra kontaktfladerne, der bliver rengjort ved på/afmonteringen. Sidst jeg hoppede på den, var da jeg testede 2 ens løbeværker op mod hinanden. Det ene med ny laser, det andet med den originale. Forskellen var helt enorm, og jeg var lidt rystet over det. Men da jeg skiftede tilbage igen - og lavede skiftet mange gange, så viste det sig, at det slet ikke kunne gentages. Kontaktfladerne var blevet revet lidt op af beværgelserne. Indbrænding af kabler tror jeg hænger nøje sammen med samme fænomen. Den helt rene kontakt kan ofte virke lidt nærgående, en uges tid senere ser det hele lidt mere tilforladeligt og sammenhængende ud. For multicore kabler har det også lidt med kontaktflader langs corerne at gøre. Dvs. elektroner der vælger at hoppe fra core til core, danner overgange. Roder man derefter med kablet, så begynder man forfra. Kabler der er solid core, eller består af individuelt isolerede corer, kan man ikke rigtigt forvente andre ændringer på, end kontaktfladerne på stikkene. Hvor hurtigt det går, afhænger som oftest af, hvor meget DC der går i ledningen. Jo mere DC, jo større sandsynlighed er der for små mængder galvaniske processer. I tilfældet NLE, hvor isolationen er lavet af teflon, som er et stof, der meget vanskeligt indlader sig på, at reagere med noget som helst af nogen som helst årsag, kan man ikke påregne lydmæssige ændringer forårsaget af det materiale. Da der er 2 corer i HT kablet, vil der sikkert være ændringer som følge af, at der dannes overgange mellem de 2 corer. Hvis man kan lade kablet ligge helt uden, at det på nogen måde bevæges - inkl. af akustisk eller mekanisk energi, så burde de sætte sig i samme tempo som kontakterne i øvrigt.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen Kubikken dog... Kabel-teori er du da godt nok professor i var ?
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Von Kubik
Nu bør vi nok finde en anden tråd til alt det teori og gætteri. Lad NLE folket komme til orde, nu har vi haft vores forskellige udladninger her. Der er alligevel ikke nogen der kender den dybere filosofi, og fænomenet omkring kablerne og deres mangfoldige måde, at præsentere lyden på og specielt ikke hvorfor. Gjorde vi det, ville det hele være meget nemmere. Stor respekt for de forskellige lytteindtryk og meninger - tilbage til tråden og lad os glædes over når der er noget der lyder godt.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Kurt Von Kubik
Nu bør vi nok finde en anden tråd til alt det teori og gætteri. Lad NLE folket komme til orde, nu har vi haft vores forskellige udladninger her. Jamen find du dig bare en anden tråd at hygge dig i - so long Der er alligevel ikke nogen der kender den dybere filosofi, og fænomenet omkring kablerne og deres mangfoldige måde, at præsentere lyden på og specielt ikke hvorfor. Jo det er der i høj grad nogen der gør. Gjorde vi det, ville det hele være meget nemmere - det er rent faktisk nemt. Stor respekt for de forskellige lytteindtryk og meninger - tilbage til tråden og lad os glædes over når der er noget der lyder godt.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Kurt Von Kubik
Nu bør vi nok finde en anden tråd til alt det teori og gætteri. Lad NLE folket komme til orde, nu har vi haft vores forskellige udladninger her. Der er alligevel ikke nogen der kender den dybere filosofi, og fænomenet omkring kablerne og deres mangfoldige måde, at præsentere lyden på og specielt ikke hvorfor. Gjorde vi det, ville det hele være meget nemmere. Stor respekt for de forskellige lytteindtryk og meninger - tilbage til tråden og lad os glædes over når der er noget der lyder godt.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Ja
Nu har jeg prøvet det på flere speaker og på en del amps .
Jeg holcer ved det med bunden , den er ikke god nok , ikke defineret nok , det er som om det mixer det hele sammen .
Men værre er det med toppen nu , for at sige det lige ud føj man bliver træt af det .
Det er første gang jeg har hørt nogle af mine cd med så meget ss , men det skal så også siges det er ikke på alle mine amps ikke på min rør kaj der køre det ok, men på de andre går det galt .
Så igen på jagt efter nye kabler
Så forslag til nogle kabler er velkommen , men kun nolge man har hørt .
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Ja
Jeg holcer ved det med bunden , den er ikke god nok , ikke defineret nok , det er som om det mixer det hele sammen .
Men værre er det med toppen nu , for at sige det lige ud føj man bliver træt af det .
Det er første gang jeg har hørt nogle af mine cd med så meget ss , men det skal så også siges det er ikke på alle mine amps ikke på min rør kaj der køre det ok, men på de andre går det galt .
|
|
|
Interessant. Jeg har efterhånden hørt NLE højttalerkablerne i flere meget forskellige systemer, og toppen har altid været meget flot! Det er den i øvrigt stadig i mit eget system, som benytter en SS ringradiator i toppen, og denne enhed har tidligere gang på gang afsløret det, når der var "dårligdomme" i diskantområdet i forbindelse med den ene eller den anden komponent - herunder også kabler.
Men - som bekendt kan forskellige kombinationer af grej give uventede resultater. Held og lykke med den videre søgen, Rene __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Kabler
Sølvkabler har det desværre med at spille lidt klemt - og giver ikke det naturlige i musikken, som fra en live scene. Specielt i bunden / bassen kniber det, de kommer ikke dybt og bredt nok ud. Man kan måske kalde det - mere analytisk og mekanisk musik, som i korte perioder kan være charmerende, men i længden trættende og for tyndt. Det er facts man ikke kommer uden om, hvadenten sølvkablerne kommer fra den ene eller den anden producent.
Min personlige holdning er - at man bør undgå sølvkabler i sit setup, jeg / vi har testet dem igen og igen, på adskillige setup's, og de giver en mere analytisk musik og mangler evnen til at give en glad musikalsk live musik.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Det er godt nok nogle 'grove' udtalelser.
Og jeg er helt uenig. Her på bjerget har 'vi' også "testet" og "testet" og er kommet frem til helt andre resultater! Og det er facts man ikke kommer udenom... 
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau.
Jeg kan ikke lige få øje på nogle grove udtalelser. Hvad har i testet på / med - setup. Ren nysgerrighed-
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Toftdahl skrev:
|
Kabler
Sølvkabler har det desværre med at spille lidt klemt - og giver ikke det naturlige i musikken, som fra en live scene. Specielt i bunden / bassen kniber det, de kommer ikke dybt og bredt nok ud. Man kan måske kalde det - mere analytisk og mekanisk musik, som i korte perioder kan være charmerende, men i længden trættende og for tyndt. Det er facts man ikke kommer uden om, hvadenten sølvkablerne kommer fra den ene eller den anden producent.
Min personlige holdning er - at man bør undgå sølvkabler i sit setup, jeg / vi har testet dem igen og igen, på adskillige setup's, og de giver en mere analytisk musik og mangler evnen til at give en glad musikalsk live musik.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Det er godt nok nogle 'grove' udtalelser.
Og jeg er helt uenig. Her på bjerget har 'vi' også "testet" og "testet" og er kommet frem til helt andre resultater! Og det er facts man ikke kommer udenom... 
Mvh.
Niels
|
|
|
Jeg mener at hr. Jørgen Toftdahls udtalelser må være baseret på sessions og lytteindtryk udført med inferiørt eller måske endda mistilpasset udstyr, mine oplevelser er i direkte modstrid med hr. Jørgen Toftdahl's erfaringer - jeg vil glæde mig til at lytte til Nilau's øbro-anlæg en af dagene..
Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
jensen skrev:
Ja
|
|
|
Interessant. Jeg har efterhånden hørt NLE højttalerkablerne i flere meget forskellige systemer, og toppen har altid været meget flot! Det er den i øvrigt stadig i mit eget system, som benytter en SS ringradiator i toppen, og denne enhed har tidligere gang på gang afsløret det, når der var "dårligdomme" i diskantområdet i forbindelse med den ene eller den anden komponent - herunder også kabler.
Men - som bekendt kan forskellige kombinationer af grej give uventede resultater. Held og lykke med den videre søgen, Rene  |
|
|
Ja kabler kan drille meget .
Jeg tro bare det er min lille krell der viser hvad de kabler kan og ikke kan .
Men sammen med Zeus og JR er de ret gode , men den krell er også mere åben , og har prøvet to andre kabler og der var problemt væk .
Jeg tro de kabler vil passe rigtig godt til ICE
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix
Jeg har bestemt ikke noget mistilpasset udstyr - tværtimod har jeg adskillige muligheder for at ændre og korrigere, hvilket også er gjort. Derudover er det ikke baseret på mit udstyr alene, men også andre setup's og lyttere. Jeg påstår ikke det / de er dårlige, slet ikke, men kabler baseret på sølv, synes bare at have disse tilbagevendende tendenser, som tidligere beskrevet - uanset fabrikat. Endelig er jeg jo ikke den eneste der refererer til eksakt samme lytteoplevelser med sølvkabler.
Men jeg tror godt jeg kan sige, at jeg som andre ser frem til at høre fra dem i tråden, der spiller med NLE kablerne. Det er da kun positivt hvis folk får en god lytteoplevelse, og heldigvis er det jo hverken den ene eller den anden der har patent på sandheden eller gode HiFi oplevelser / lyd. Man kan jo godt glæde sig over andres gode oplevelser og nyindkøbte grej, jeg har under ingen omstændigheder problemer med det.
Og så undlad bare det der Hr.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm - Rene, var den lille Krell ikke ret ny? Måske den ikke er helt "brændt" ind? Jeg kender den jo desværre ikke ikke, så det var blot en tanke - i betragtning af mine oplevelser, som har været uden det problem, du beskriver, også på heftigt grej. Men fred være med det - du må som sagt ud og lede videre __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Hmm - Rene, var den lille Krell ikke ret ny? Måske den ikke er helt "brændt" ind? Jeg kender den jo desværre ikke ikke, så det var blot en tanke - i betragtning af mine oplevelser, som har været uden det problem, du beskriver, også på heftigt grej. Men fred være med det - du må som sagt ud og lede videre  |
|
|
Den har kørt godt 3 md .
Men jeg vil tro dette kable passer fint til alt udstyr der har lidt varm klang .
Men skal lige prøve noget i næste uge , nogle andre amps .
Jeg prøvet dem på en ML331 og der gik det helt galt .
nu prøver jeg nogle MIT SB transp .
Der skal prøves transparent cable OPUS MM Speaker Cable og ders REF model .
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Aksa skrev:
Hmm - Rene, var den lille Krell ikke ret ny? Måske den ikke er helt "brændt" ind? Jeg kender den jo desværre ikke ikke, så det var blot en tanke - i betragtning af mine oplevelser, som har været uden det problem, du beskriver, også på heftigt grej. Men fred være med det - du må som sagt ud og lede videre  |
|
|
Den har kørt godt 3 md .
Men jeg vil tro dette kable passer fint til alt udstyr der har lidt varm klang .
|
|
|
Spændende sager - du må fortælle, hvordan det går (måske i en anden tråd, så vi ikke "forurener" denne for meget).
Jeg vender nok tilbage her i denne tråd med mine indtryk af NLE-kablerne efter min ferie. __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
jensen skrev:
Aksa skrev:
|
|
Den har kørt godt 3 md .
|
|
|
Spændende sager - du må fortælle, hvordan det går (måske i en anden tråd, så vi ikke "forurener" denne for meget).
Jeg vender nok tilbage her i denne tråd med mine indtryk af NLE-kablerne efter min ferie. |
|
|
vi laver bare en om kabler så kan den jo køre løs  .
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 14 August 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen: Var det ikke noget med at afprøve de nyeste kabler fra www-in-akustik.com, omtalt i den seneste udgave af det tyske Stereo (August)... Aktive kabler, stort set uden induktion!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|