Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Tilslutning af højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Jeg står over for at skulle købe en ny forstærker til et sæt eksisterende højttalere. Kan jeg komme ud for, at de ikke kan forbindes - er der nogen fælder? Eller kan man altid få en adaptor til en rimelig pris, der ikke ødelægger lydkvaliteten?
Og hvilke forskellige muligheder for at forbinde dem er der?

Undskyld de, indrømmet, ikke særligt velorienterede spørgsmål.

På forhånd tak.

Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Okay, det kan være, jeg ikke formulerede mig klart nok. Jeg kender til løse ledningsstumper med en klemme på forstærkeren, bananstik og så er der nogen "skruestikterminaler" eller sådan noget?

Kan jeg risikere, at der er nogen af disse muligheder, der ikke kan forbindes? (Eksempel: Jeg har på min højtaler løse ledningsstumper, men kan ikke sætte dem til forstærkeren uden at skulle lodde. Eksempel 2: Jeg har højttalere med skruestikterminaler, men kan ikke sætte dem i min forstærker, der kun kan tage bananstik.)

Jeg har forsøgt at søge på siden, og det kan være jeg bare er en dumpap, men jeg har ikke kunnet finde noget om lige præcis dette.

Endnu engang på forhånd tak

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Der forefindes tre typer, det være sig både på forstærkere og højttalere og dem nævner du selv som "klemmer", "skrueterminal" og "bananstik" ...så det er bare spørgsmålet om at kombinere mulighederne så du får forbindelse imellem forstærker og højttaler.

Det vil hjælpe os andre til at hjælpe dig, hvis du nævner fabrikat/type forstærker og højttaler der er tale om.

Noget helt andet er at der findes forstærkere og højttalere på markedet som ikke passer sammen, derfor er det vigtigt at være obs på at forstærkerens effekt matcher højttalerens følsomhed.

By the way så hedder det ikke dumpap, men istedet dompap ( der er tale om en fugl ).

http://dk.altavista.com/image/results?itag=ody&q=dompap& amp; amp; amp; amp; amp;kgs=1&kls=0

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Der forefindes tre typer, det være sig både på forstærker og højttalere og dem nævner du selv som "klemmer", "skrueterminal" og "bananstik" ...så der er bare spørgsmålet om at kombinere mulighederne så du får forbindelse imellem forstærker og højttaler.

Det ville også hjælpe os andre, hvis du nævnte hvilket fabrikat/type forstærker og højttaler der var tale om.

By the way så hedder det ikke dumpap, men istedet dompap ( der er tale om en fugl ).

http://dk.altavista.com/image/results?itag=ody&q=dompap& amp; amp; amp;kgs=1&kls=0

Ah, det var jeg faktisk ikke klar over. Så lærte jeg også noget i dag. :)

Helt konkret handler det om, om jeg kan forbinde en forstærker, jeg køber via dba.dk (formentlig Nad eller Denon) med nogle højtalere jeg har liggende. Det ene sæt højttalere har vist de der skrueterminaler (de er af mærket Proson Sweden - no 366, men det lader ikke til, der er nogen her, der kender dem - desværre), det andet har "blot" løse ledningsstumper.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Cruzential skrev:

Helt konkret handler det om, om jeg kan forbinde en forstærker, jeg køber via dba.dk (formentlig Nad eller Denon) med nogle højtalere jeg har liggende. Det ene sæt højttalere har vist de der skrueterminaler (de er af mærket Proson Sweden - no 366, men det lader ikke til, der er nogen her, der kender dem - desværre), det andet har "blot" løse ledningsstumper.

Forstår jeg dig korrekt, at du har nogle højttalere, hvor der kommer nogle løse ledningsender ud af kabineterne ? er der farver eller markeringer på ledningerne ?

Jeg har aldrig hørt om de Proson.

Kan se at du har prøvet dig frem herinde før:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58621&P N=1

De ser ellers fine ud:

http://www.proson.se/index.php3?menuid=3

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Du forstår mig korrekt, ja. Der er ingen markering udover, at den ene er sort/grå mens den anden "blot" er grå.

Men de der Proson virker også væsentlig mere kvali, så har en ide om, at det er dem, jeg skal sparke gang i - så skal jeg bare lige finde plads til dem.

Og ja, jeg har prøvet før: netop det der gjorde, at jeg kom igang med at købe en forstærker. Satser stærkt på at få fingre i en af de, der konkret er blevet foreslået i tråden, du linker til.

Så var det bare, at jeg fik paranoia, inden jeg skred til handling. Hvad nu, hvis de ikke kunne forbindes.

Kald mig bare nybegynder.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Cruzential skrev:
Du forstår mig korrekt, ja. Der er ingen markering udover, at den ene er sort/grå mens den anden "blot" er grå.

Men de der Proson virker også væsentlig mere kvali, så har en ide om, at det er dem, jeg skal sparke gang i - så skal jeg bare lige finde plads til dem.

Og ja, jeg har prøvet før: netop det der gjorde, at jeg kom igang med at købe en forstærker. Satser stærkt på at få fingre i en af de, der konkret er blevet foreslået i tråden, du linker til.

Så var det bare, at jeg fik paranoia, inden jeg skred til handling. Hvad nu, hvis de ikke kunne forbindes.

Kald mig bare nybegynder.

Jamen du kommer i hus uanset hvilken forstærker du køber, men er forstærkeren du køber med "kun" bananstik, hvilket vil være ret usandsynligt ( de fleste er med skrueterminaler ), så kan du jo redde det med bananstik, som du køber i løs vægt.

Du kan chekke fase på højttaleren ved at sætte et 9 volt batteri på, tilslut "kun" kortvarigt og hvis basmembranen bevæger sig udad, så er den ledning der sidder på + på batteriet, den ledning som du skal anse som + til din forstærker.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Der er ingen problemer i at bruge dine kabler med en ny forstærker.
En typisk forstærker har skrueterminaler, og med mulighed for bananstik i midten.
Så det er bare at skrue ledningen fast, eller skaf dig nogle bananstik til højttalerkablet (behøves ikke).

Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Det er super - så slapper jeg lidt af igen. :)
Så tror jeg, jeg vil skride til værket så vidt det er muligt - mange tak for hjælpen, begge to.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

selv

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Selv tak

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes