Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Underligt problem med anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steffen Lønstru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har et virkeligt underligt problem med mit anlæg som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg var til en større fest som jeg lånte mit anlæg til, og under festen kom den op på at spille max i adskillige minutter (dumt, jeg ved det! Men ikke mig som var dj), hvilket resulterede i at forstærkeren slog fra. Det har den gjort før (dog under væsenligt mindre belastning), og normalt skal den bare køle af og så virker det igen. Manglen på musik resulterede i at festen bevægede sig videre, men efterfølgende begyndte det virkelige problem.

Nu hvor jeg har sat anlæget op igen så er det en mærkbar forringet lyd, især omkring den høje mellemtone. Jeg tror ikke højtaleren er sprunget, for så ville den da slet ikke kunne spille? Plus den efter min mening ville ramme stort set alt musik lige meget. Iøvrigt virker det til at begge højtalere er lige ramt.

Men det virker derimod til at det specielt er lidt mere højfrekvent musik som den rammer, hvorimod det musik som generelt er lidt dybere er mindre ramt (men man kan dog sagtnes høre det).

Nu undre det mig virkeligt hvad det kan være for et problem som jeg har? Jeg har tjekket og dobbelttjekket alle kablerne, og de sidder som de skal. Jeg har ikke ret meget mulighed for at låne andres komponenter for at finde ud af hvor fejlen sidder, da jeg ikke kender ret mange med samme størrelse anlæg som mig.

Mit anlæg består af to dali 850 højtalere, en NAD C352 forstærker og en Cambridge DVD89 CD/dvd afspiller.

Håber der er nogen derude som har en idé til hvad der kan være i vejen med mit anlæg?

På forhånd tak

Steffen
Til top Vis Steffen Lønstru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen Lønstru

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Det er en meget lille forstærker til et par meget tunge højttalere, jeg tror mellemtone og evt. diskant er brændt af. De kan ofte godt give lyd fra sig alligevel, men MEGET dæmpet. Var soft clipping slået til på forstærkeren?

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Steffen Lønstru skrev:

Nu hvor jeg har sat anlæget op igen så er det en mærkbar forringet lyd, især omkring den høje mellemtone. Jeg tror ikke højtaleren er sprunget, for så ville den da slet ikke kunne spille? Plus den efter min mening ville ramme stort set alt musik lige meget. Iøvrigt virker det til at begge højtalere er lige ramt.

Men det virker derimod til at det specielt er lidt mere højfrekvent musik som den rammer, hvorimod det musik som generelt er lidt dybere er mindre ramt (men man kan dog sagtnes høre det).

En højttalerenhed kan f. eks. se ud som denne :

Svingspolen bevæger sig i en smal rille i magneten når enheden spiller. Den består af en tynd lakeret tråd der er viklet omkring et rør. Hvis der spilles for højt bliver tråden varm. Det kan medføre at lakken bobler op eller at spolen bliver skæv. Da der ikke er ret meget plads i rillen, kan det betyde at svingspolen rammer mod magneten, hvilket vil lyde som forvrængning. Ved mindre skader på svingspolen kan det være svært at høre på noget musik, men tydeligt på andet. Ved større skader kan svingspolen sætte sig fast så enheden næsten ikke siger noget. Endelig kan tråden også brænde over så enheden er helt tavs.
I dit tilfælde kunne det være diskantenhederne der er lettere beskadigede. Musik med stort indhold af toner omkring delefrekvensen mellem diskant og mellemtone vil få diskantenhedernes svingspoler til at bevæge sig mere og dermed forvrænge.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

JitH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med jer andre..

Det lyder som om at højtalerne har taget skade

Steffen Lønstru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hmm, det lyder desværre som det er det som er problemet. Men er det ikke lidt underligt at jeg brænder begge højtalere af på samme tid? På den anden side, der var MEGET belastning på den aften, så det skal nok passe.

Jeg går ud fra det ikke er noget som kan fixes uden at skulle købe en ny mellemtone enhed? Som nok kommer til at koste kassen. Suk.

Mht at det skulle være en for lille forstærker, så fik jeg ellers at vide i hifiklubben at den forstærker godt ville kunne trække dali 850 uden prblemer...? Men ok, hifiklubben er jo heller ikke ufejlbarlige. Og nej, så havde jeg desværre glemt at slå soft clipping til, hvilket jeg dagligt slår mig selv HÅRDT for

Men mange tak for de hurtige svar, sætter pris på det.

Steffen

Til top Vis Steffen Lønstru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen Lønstru

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Check denne tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73076&K W=Sund 

Dels kan du finde gode ideer og måske de enheder du mangler.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Steffen Lønstru skrev:
Hmm, det lyder desværre som det er det som er problemet. Men er det ikke lidt underligt at jeg brænder begge højtalere af på samme tid? På den anden side, der var MEGET belastning på den aften, så det skal nok passe.

Jeg går ud fra det ikke er noget som kan fixes uden at skulle købe en ny mellemtone enhed? Som nok kommer til at koste kassen. Suk.

Mht at det skulle være en for lille forstærker, så fik jeg ellers at vide i hifiklubben at den forstærker godt ville kunne trække dali 850 uden prblemer...? Men ok, hifiklubben er jo heller ikke ufejlbarlige. Og nej, så havde jeg desværre glemt at slå soft clipping til, hvilket jeg dagligt slår mig selv HÅRDT for

Det er desværre ret almindeligt at begge højttalere ødelægges når der holdes fest. Dels spilles der ofte meget højt, som du jo også skriver. Og desuden lytter man som regel ikke særlig koncentreret til musikken. Det betyder at man ikke er så kritisk med lydkvaliteten, bare det er højt, så man generes ikke af forvrængning (klipning). Når en forstærker klipper signalet, medfører det at der afsættes væsentlig større effekt i mellemtone og især diskantenhederne end normalt. Kombinationen af høj styrke og forvrængning er altså gift for dine højttalere.
De fleste forstærkere kan bringes til forvrængning hvis man skruer for højt op, så jeg synes egentlig ikke hifiklubben har sagt noget forkert.

Inden du evt. køber nye enheder, skal du lige være helt sikker på om det er diskant eller mellemtoneenhederne du skal skifte. Du kan evt. finde et stykke musik hvor fejlen høres tydeligt og så pille ledningerne af diskantenhederne. Hvis forvrængningen er væk er diskantenhederne defekte. Prøv evt. det samme med mellemtoneenhederne bagefter, til du er helt sikker på hvor forvrængningen kommer fra. Du har desværre ret i at enhederne er ret dyre, så det ville være ærgerligt at købe de forkerte enheder.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 April 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Steffen Lønstru skrev:
Mht at det skulle være en for lille forstærker, så fik jeg ellers at vide i hifiklubben at den forstærker godt ville kunne trække dali 850 uden prblemer...?

Trække uden problemer der ikke det samme som at den kan spille dem op til diskotekslydtryk. Uanset set hvad så er det stadig hifi-komponenter, ikke PA-komponenter, og der findes sjældent anlæg i de danske stuer der kan spille helt om til der hvor volumenknappen ikke kan drejes mere uden at det giver problemer.

Havde forstærkeren været monstrøst større kunne det måske have reddet højttalerne, fordi den så ikke begynder at forvrænge og dermed spiller rent, men hvis højt lydtryk er formålet, så er NAD'en for lille, ja

Held og lykke med reparationen.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009
Sendt: 01 April 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har selv et par dali 850, kunne godt lyde noget hen af det der skete med mine, min højtaller lød meget "hul" fik anskaffet mig et par nye diskanter (scan speak 2905/9700 til 400 kr.) sys de spiller bedre nu og de ikk så skringer som jeg sys de originale var men lyt evt. helt op af dine diskanter og derefter mellem tonen så kan du ofte tydligt hører hvad der brændt af :)
Til top Vis lisborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lisborg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes