| Forfatter |
|
kbbajer Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Overvejer at starte et firma, hvor man kan betale sig fra at få rippet sit musikbibliotek, fra cd'er til digital form, så de kan gemmes på computeren, telefonen, en iPod eller hvad man nu er til.
Har i den forbindelse brug for at vide, om det er noget folk overhovedet kunne finde på at benytte sig af, så det ville være alle tiders, hvis I gider udfylde dette spørgeskema: https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dER5Zjk0Wkl 6cHMyTElTMFJ3NXRrN0E6MA
Burde ikke tage mere end et minut eller to :)
Yderligere informationer:
Transport af cd'er frem og tilbage er der taget højde for i prisen pr. cd
Hvorfor skulle jeg betale andre for at gøre det? spørger nogen. Ja hvis du ikke lige synes du har tid og lyst til at rippe din musiksamling på 100+ cd'er, kunne du jo betale en maskine for at gøre det :)
Andre kvaliteter og formater: Ja, man vil selvfølgelig kunne vælge andre kvaliteter end 192kbps mp3, dette var blot et eksempel. FLAC, Apple Lossless samt mp3 i andre kvaliteter er også muligt, til lidt højere stk. priser.
Jeres svar bliver naturligvis ikke set af andre end mig (ikke at der er nogen personlige spørgsmål)
Venlig hilsen, og på forhånd tak Kristian
__________________ bajerblog
|
| Til top |
|
| |
Buyer no 1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er andre der har tænkt i samme baner, men har måttet indstille det:
http://www.streamtech.dk/ripping-service-51/
Jeg ved dog ikke om der er sket nogen ændringer vedrørende lovligheden, siden Streamtech lagde idéen på hylden.
|
| Til top |
|
| |
kbbajer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arhmenaltså, hvorfor er Danmark så besværligt et land at bo i?! Tak for info.. kan kun håbe på at det bliver lavet om på et tidspunkt jo :) Vil i øvrigt stadig gerne høre jeres mening, så udfyld endelig skemaet alligevel :) vh
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En gang ville jeg have overvejet det, men nu er det for mit vedkommende overstået, og jeg kan nok overskue selv at rippe nyindkøb. Et par kommentarer:
- Synes det er urimeligt at tage højere pris for flac, alac etc, end fx. mp3. Det koster dig/jer jo ikke en bønne ekstra at rippe til andre formater - såfremt det ikke er tale om at disk(-plads) er inkluderet i prisen?
- Enkoder hastighed er jo sjældent et problem set i forhold til læse-tiden, som ved kvalitetsrip plejer være ret lang.
- Nogen ville måske ønske kopier i flere formater - så vil det naturligvis også være OK at tage ekstra betalt pr. format.
- Lovgivning? mp3 er vel stadig et rettighedsbeskyttet format, ligesom wma, alac, aiff, m4a, mpeg-4, og mange andre formater. Normalt vil det sige at 'nogen' skal betale for brugen af en- og dekoderne. Flac, ogg og deslige er selvfølgelig OK, men det var måske værdt at undersøge sagen?
PS! Ideen er fin og dette er ikke for at sable den. Blot nogle af mine tanker om emnet.
|
| Til top |
|
| |
kbbajer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit indlæg Den robot der skal købes ind til formålet, har indbyggede enkodere og programmer, hvorfor licensen for brug af mp3 skulle være betalt. Så vidt jeg har forstået. Det tager længere tid, og fylder flere arkiv-dvd'er at rippe til flac, og det er derfor kun er naturligt at det koster mere. Vh Kristian
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kbbajer skrev:
Hej alle
Overvejer at starte et firma, hvor man kan betale sig fra at få rippet sit musikbibliotek, fra cd'er til digital form, så de kan gemmes på computeren, telefonen, en iPod eller hvad man nu er til.
|
|
|
Du bør nok lige få undersøgt lovligheden i det du har gang i, inden du starter noget op. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
kbbajer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jan Jeg er blevet informeret om, at det er en ekstra tilføjelse til den danske ophavsretslov, oven på de direktiver vi er pålagt fra EU. Meget underligt, synes jeg. __________________ bajerblog
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kbbajer skrev:
@Jan
Jeg er blevet informeret om, at det ved en ekstra tilføjelse til den danske ophavsretslov, oven på de direktiver vi er pålagt fra EU.
Meget underligt, synes jeg.
|
|
|
ovenstående giver vist ikke mening :)
Men bortset fra det, hvordan vil firmakonstruktionen se ud ? Det ligner en dødssejler i mine øjne.
(udstyr, logistik, tid, og alt det andet...........)
Jeg har lidt svært ved at se der kan være økonomi i tingene, ikke fordi jeg vil være sortseer, men drive firma er sgutte nogen dans på roser. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
kbbajer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor giver det ikke mening? Dansk lov om ophavsret hviler på et EU-direktiv, og ifølge dette skulle der ikke være noget i vejen for, at betale sig fra selv at skulle digitalisere sin musik som man kan det i andre lande inden for EU. Vi har dog i Danmark en tilføjelse til denne lov, Ophavsretsloven §12, som siger at det ikke er i orden. Og hvad tænker du på mht. til firmakonstruktionen?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kbbajer skrev:
.........Og hvad tænker du på mht. til firmakonstruktionen?
|
|
|
Jeg tænker på præcis det jeg skriver .
Jeg kan ikke se der er økonomi i det.
uanset du omsætter for mer eller mindre end 50.000 skal der aflægges regnskab overfor SKAT, det tager tid, og du skal indkøbe materialer
Der skal dælme rippes en hel del :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden ting er afskrivningen på sådan en maskine og hvornår den er tjent ind. Lad os for sjov sige det tager 5 år for maskinen at tjene sig selv ind (ved kopiering af X antal CD'er per år).
Så skal man være meget sikker på at download ikke helt overtager, for så er der ikke nogen forretning tilbage efter 5 år, og dermed ikke noget overskud på langt sigt (mere end 5 år).
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke på forretningsmodellen ...
Selve handlingen med at rippe er for mig sidestillet med situationen i 80´erne hvor så godt som alle LP´er for mit vedkommende blev genkøbt som CD´er - dvs. jeg ønskede at løfte til det nye medie. I mellemtiden er salget af CD´er stærkt faldende og mange butikker lukker fordi folk - og ihvertilfælde ungdommen - allerede har taget streaming og download til sig. Dvs. de har et minimalt behov for ripning. Og da der ikke er tegn på et blivende marked for CD´er i stor skala som for blot 10 år siden, betyder det kun, at du går ind i en døende forretningsmodel, uden udsigt til vækst - for der bliver ikke ligefrem flere CD´er at rippe, når salget viger.
Målgruppen, der er tilbage er samlere som mig, hvor ripning er lavt prioriteret eller nærmest en ikke-mulighed ... dels styret af "samlergenet", dels ønsket om at have musikken på det fysiske medie. Det har jeg tænkt at fortsætte med, sålænge der kan købes CD´er. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fin idé. Der findes mange af den slags firmaer i England, hvor det koster fra ca. 2 kr. pr. cd. Du sender cd'er og får dem og en ekstern harddisk tilbage med musik i det format, du har valgt. Jeg ville gladeligt have betalt et dansk firma for at rippe mine 700 cd'er. Tror bestemt, der er potentiale, hvis juraen tillader det.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kbbajer skrev:
| Jeg er blevet informeret om, at det ved en ekstra tilføjelse til den danske ophavsretslov, oven på de direktiver vi er pålagt fra EU. |
|
|
Der mangler altså et udsagnsord. Hvad er du blevet informeret om?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor var du inden jeg begyndte at rippe mine 1.000+ CD'ere... men nu efter nogle måneder er jeg færdig. Lovligt eller ej, jeg havde glædeligt betalt mig fra det... Nogen der kender en arbejdsløs, for jeg skal måske starte forfra igen, da jeg gerne vil over i FLAC filer, da mit Sonos ikke kan se tag'sne i WMA lossless
Alternativt, kender nogen et gratis og NEMT konverterings program, som kan lave WMA Lossless om til FLAC ?? __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
Hvor var du inden jeg begyndte at rippe mine 1.000+ CD'ere... men nu efter nogle m�neder er jeg f�rdig. Lovligt eller ej, jeg havde gl�deligt betalt mig fra det... Nogen der kender en arbejdsl�s, for jeg skal m�ske starte forfra igen, da jeg gerne vil over i FLAC filer, da mit Sonos ikke kan se tag'sne i WMA lossless
Alternativt, kender nogen et gratis og NEMT konverterings program, som kan lave WMA Lossless om til FLAC ?? |
|
|
Google er din ven. Footbar2000 er også din ven.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
google "convert WMA Lossless to FLAC" giver 61200 hits
|
| Til top |
|
| |
rasmusvn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
|
Hvor var du inden jeg begyndte at rippe mine 1.000+ CD'ere... men nu efter nogle måneder er jeg færdig. Lovligt eller ej, jeg havde glædeligt betalt mig fra det... Nogen der kender en arbejdsløs, for jeg skal måske starte forfra igen, da jeg gerne vil over i FLAC filer, da mit Sonos ikke kan se tag'sne i WMA lossless
Alternativt, kender nogen et gratis og NEMT konverterings program, som kan lave WMA Lossless om til FLAC ??
|
|
|
Løsningen, der virker:
dbPoweramp
Jeg mener, der er en trial.
Benyt Batch konverter med "Dynamic": [IFVALUE]album artist,[album artist],[IFCOMP]Various Artists[][IF!COMP][artist][][]\[album]\[track] [artist] - [title]

|
| Til top |
|
| |
kbbajer Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@jan, det er jo heldigvis for dig, min hovedpine :)
@kjelden, er godt klar over at det er en "branche" der jo har rippet sig selv død, i løbet af en forholdsvis kort årrække. jeg har jo heller ingen forhåbninger om, at folk bliver ved med at købe cd'er, for bagefter at få dem digitaliseret hos mig. det er tænkt som en service til folk, som én gang for alle vælger at få rippet hele biblioteket. og du skal nok nærmere regne med at den er afskrevet i løbet af et par måneder :) og det er et ganske realistisk bud.
@hrmand læs de to ovenstående svar :) og så er det jo ikke tænkt som noget jeg skal leve af, men mere som et godt og overskueligt firma at starte ud med, uden de store muligheder for at brænde nallerne.
@terp uha, hvor har du set det til 2 kr? det var dog forfærdeligt billigt ;) og så hedder det vidst foobar2000 :)
@jazzman, så skulle der være rettet på begge dele ;)
@riverking, skal med glæde stå til rådighed hvis det bliver til noget :)
@alle, tak for interessen __________________ bajerblog
|
| Til top |
|
| |