Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Musik-rippingservice (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

kbbajer skrev:
@terp uha, hvor har du set det til 2 kr? det var dog forfærdeligt billigt ;)

Det var canadisk, fandt jeg ud af, da jeg læste nærmere. Og det var faktisk så lavt som 1,35 kr pr cd.
Ripstyles hedder de.
De engelske undersøgte jeg for et par år siden, og kan simpelthen ikke huske, hvad de hed. Fandt et par stykker for lidt siden på en overfladisk googlesøgning, men der var priserne nærmere 5-6 kr. pr stk., så det kan godt være, det nærmere er der priserne ligger, selvom det skulle være underligt, at canadiere kan gøre det så meget billigere.

kbbajer skrev:

@alle, tak for interessen

Selvtak.
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
google "convert WMA Lossless to FLAC" giver 61200 hits

Det er jo netop det... 61200 hits, hvor skal man starte,? Og når man som jeg ikke er en haj til PC og tilhørende programmer, hvad skal man så vælge...

Men tak til alle for svar!

Erik Kjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

dbPoweramp er simpelthen et must i enhver seriøs rippers arsenal.

Den har den bedste CD-rippingsfunktion jeg har set - og den er lynhurtig i konverteringen mellem forskellige formater.

Jeg har selv rippet min samling flere gange i takt med at lagerplads er blevet billigere fra mp3 128 kb (senere 320 kb) og endeligt til FLAC. Det er kun ved den seneste ripping til FLAC at jeg har brugt dbPoweramp og i forhold til tidligere gik det som en leg.

Med hensyn til OP idé, vil jeg ikke være blandt målgruppen da jeg nærmest er neurotisk med at få tagget mine filer korrekt og på en konsistent måde og her er autotagging fra nettet ikke en mulighed da det ofte er stavemongoler som har lagt taggene ind der. Desuden er en stor del af min samling så nichepræget at ingen har lagt tagging ind på nettet.

Ellers en okay idé med de forbehold som andre allerede har postet (vigende marked og legalitet m.m.)

Til top Vis Erik Kjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik Kjær

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Sorry for OT - men Erik, 1) hvad er "tagging" og 2) er der lydmæssige fordele ved dBPoweramp i forhold til iTunes, hvis man
ved begge ripper i Apple Lossless?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

kbbajer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

jeg har lige snakket med en meget sød dame hos kulturministeriet, og ja, den er god nok: det er ulovligt i Danmark, at få hjælp af andre end folk fra sin husstand, til at rippe musiksamlingen. hendes bedste bud på eksistensen af denne lov var, at det når musikken først er digitaliseret, er alt for nemt at sprede den til andre, eller lige tage et par ekstra kopier til vennerne.

måske en ok måde at begrænse piratkopieringen på.. for ti år siden altså. i dag er musik så lettilgængeligt via internettet, at jeg har svært ved at se, hvorfor en pirat skulle vælge at score sig gratis og ulovlig musik, på en så omfattende måde. men okay, man må jo gå ud fra, at denne lov bliver taget til revision på et tidspunkt, og tjekket for om den er tidssvarende. indtil da må folk med større cd-samlinger klare sig selv :/

vh

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Ophavsretsloven
Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.
...
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om
1)
musikværker,...

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
Ophavsretsloven

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden møde.
...
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om
1)
musikværker,...

Som jeg vurderer er der en kattelem åben. Du må ikke bruge fremme medhjælp, right.
Men man kunne starte en forretning, hvor man lejede ripperobotten ud på timebasis.
Rent praktisk skulle den nok stå et centralt sted i en større by, hvor kundegrundlaget ville være i orden. Det ville nok ikke kunne svare sig at flytte den rundt i landet a la jukebox-udlejning.

At leje en ripperobot en time eller to svarer imo til at leje en computer til at rippe med, og så længe, man ikke får hjælp (fremmed medhjælp), så holder det sig vel inden for lovens rammer. Der kan selvfølgelig ligge en vejledning til ripperobotten ligesom man får en manual med, når man køber en computer, men egentlig hjælp/vejledning ville man ikke kunne yde uden at bryde loven. Selvfølgelig svært ikke at hjælpe, når der sidder en med spørgsmål ;-)

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Sorry for OT - men Erik, 1) hvad er "tagging" og 2) er der lydmæssige fordele ved dBPoweramp i forhold til iTunes,
hvis man
ved begge ripper i Apple Lossless?

Tags indeholder information om kunstner, album, genre etc.
Der burde ikke være forskel, om det bliver rippet i iTunes eller dbPoweramp, hvis du har slået fejlkorrektion til i iTunes.
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2011 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
terp2004 skrev:
Ophavsretsloven

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden møde.
...
Stk. 4.
1)
musikværker,...

Som jeg vurderer er der en kattelem åben. Du må ikke bruge fremme medhjælp, right.
Men man kunne starte en forretning, hvor man lejede ripperobotten ud på timebasis.
Rent praktisk skulle den nok stå et centralt sted i en større by, hvor kundegrundlaget ville være i orden. Det ville nok ikke kunne svare sig at flytte den rundt i landet a la jukebox-udlejning.

At leje en ripperobot en time eller to svarer imo til at leje en computer til at rippe med, og så længe, man ikke får hjælp (fremmed medhjælp), så holder det sig vel inden for lovens rammer. Der kan selvfølgelig ligge en vejledning til ripperobotten ligesom man får en manual med, når man køber en computer, men egentlig hjælp/vejledning ville man ikke kunne yde uden at bryde loven. Selvfølgelig svært ikke at hjælpe, når der sidder en med spørgsmål ;-)

Tror sgu' du har fat i noget her...

Indtægterne i firmaet, kunne så også komme fra, at køre/sende rippe robotten rundt i landet...

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2011 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Erik Kjær skrev:

dbPoweramp er simpelthen et must i enhver seriøs rippers arsenal.

Den har den bedste CD-rippingsfunktion jeg har set - og den er lynhurtig i konverteringen mellem forskellige formater.

Jeg har selv rippet min samling flere gange i takt med at lagerplads er blevet billigere fra mp3 128 kb (senere 320 kb) og endeligt til FLAC. Det er kun ved den seneste ripping til FLAC at jeg har brugt dbPoweramp og i forhold til tidligere gik det som en leg.

Med hensyn til OP idé, vil jeg ikke være blandt målgruppen da jeg nærmest er neurotisk med at få tagget mine filer korrekt og på en konsistent måde og her er autotagging fra nettet ikke en mulighed da det ofte er stavemongoler som har lagt taggene ind der. Desuden er en stor del af min samling så nichepræget at ingen har lagt tagging ind på nettet.

Ellers en okay idé med de forbehold som andre allerede har postet (vigende marked og legalitet m.m.)

Ved du hvordan dbPoweramp  udfører selve konverteringen? Her tænker jeg specifikt på om det ligger filerne dobbelt ved en konvertering, så man har 2 biblioteker; et i WMA lossless og et i FLAC ? Det kommer jo til at fylde en del (faktisk ca. det dobbelt af hvad man nu har liggende af rippet musik), eller om det tager én WMA fil, konvertere og sletter/erstatter den med FLAC fil, så man stadig kun har et "lille" bibliotek ??

Erik Kjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Marts 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

RiverKing skrev:

Ved du hvordan dbPoweramp  udfører selve konverteringen? Her tænker jeg specifikt på om det ligger filerne dobbelt ved en konvertering, så man har 2 biblioteker; et i WMA lossless og et i FLAC ? Det kommer jo til at fylde en del (faktisk ca. det dobbelt af hvad man nu har liggende af rippet musik), eller om det tager én WMA fil, konvertere og sletter/erstatter den med FLAC fil, så man stadig kun har et "lille" bibliotek ??

Nu er det noget siden jeg konverterede filer (mest mellem FLAC og ALAC) - i dag ripper jeg stort set kun nye CD-er. Jeg sidder ikke ved mine hjemme-PC nu, så jeg ved ikke nu om man kan indstille programmet til at slette source-filerne automatisk efter endt konvertering (men vil antage det). Jeg slettede dog mine manuelt.

Ang. tagging som en spurgte om tidligere, så indeholder taggingen alle informationer om kunstneren, albummet, udgivelsesår osv, samt gerne et cover-billede også. Jeg er som nævnt lidt manisk med at taggingen er i orden, da det gør det meget nemmere at finde specifikke numre i Foobar2000 eller hvilken afspiller man nu bruger. Jeg bruger programmet mp3tag http://www.mp3tag.de/en/

På trods af navnet håndterer det ikke kun mp3'er men også andre formater - heribland FLAC. Det er nemt at lave batch-kørsler (altså eksempelvis at hente tag-oplysninger fra fil-navne fra mange filer på en gang, eller omvendt at omdøbe filerne ud fra taggene). Jeg skal ikke kunne sige om andre tagging-programmer er bedre, da jeg har brugt dette her i årevis og været fuldt tilfreds med det. Måske andre herinde kender andre gode programmer.

mvh Erik

Til top Vis Erik Kjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik Kjær

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes