Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Bedst mulige lyd fra PC til Receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens.

Min udgang i mit gamle lydkort er gået i stykker og skal derfor ud og kigge på noget nyt.

Hvad er den bedste måde at overføre lyd fra PC til en Receiver nu om dage?

Lydkort?

USB Lydkort?

Hvilke kabler bruger man, hvis det skal være bedst muligt?

Jeg har en Denon AVR-1911 Receiver.

På forhånd tak.
Til top Vis El Dueño's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af El Dueño Besøg El Dueño's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Eksternt usb lydkort, og nogle anstændige kabler

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Eksternt usb lydkort, og nogle anstændige kabler

Ja det var også det jeg tænkte.

Hvilke kabler tænker du på?

Bare en 2xphono til minijack? (Analogt)

Eller findes der nogle digitale muligheder nu om dage? Såsom toslink/optisk måske?
Til top Vis El Dueño's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af El Dueño Besøg El Dueño's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke nogen specielle kabler i tankerne - blot RCA fra lydkort ,  til RCA på forskrækkeren

Digitalt ?  Tjaeh - hvis forstærkeren har digital indgang kan det vel også bruges, om det er "bedre" kommer da an på DAC'en i forstærkeren (hvis en sådan findes)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Har du en digital udgang i din computer, ville den nemmeste løsning vel være at smide et kabel direkte fra computer til
forstærker og benytte dens indbyggede DAC.

Denne får fine ord med sig på vejen:
Prodigy Cube

Billigt alternativ der også gør det godt for pengene:
Behringer UCA-202
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Har du en digital udgang i din computer, ville den nemmeste løsning vel være at smide et kabel direkte fra
computer til
forstærker og benytte dens indbyggede DAC.

Denne får fine ord med sig på vejen:
Prodigy Cube

Billigt alternativ der også gør det godt for pengene:
Behringer UCA-202

Mange tak - Når vi taler DAC, hvilken kabel skal man bruge? Bare en toslink?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

jeg ville bruge digital udgange fra pc. USB, Toslink, coaxial. og fra DAC analogt (RCA) til forstærkeren

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger coax udgangen på min Medion HTPC, og kører digitalt ind i processoren. Af lydkort kan jeg anbefale det jeg selv bruger M-Audio - suverænt lydkort. Det kan købes hos aage til ca 1200,-
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Nikolaj_S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2009
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

well hvis du ser de mest ambitiøse pc bygge projekter til audio, så er lynx på første pladsen, og Asus Essence (ca. 1400) som et  prisbilligt alternativ, sidste kort fordi der er er brugt rigtgt meget energi på at isolere kortet fra PC'ens mange grimme støjkilder.

appropos støj anbefaler de fleste at bruge optisk, da det er den eneste måde du er galvanisk isoleret fra elektronisk støj fra din PC.

er selv igang med at bygge en PC audifil afspiller, og det som man bruger mest tid på er at isolere støjkilder, og få noget linær reguleret strøm de følsomme steder.

Men når det er gjort kan du relativt simpelt bygge en afspiller som kan slå de fleste meget high end CD afspillere af banen.
Til top Vis Nikolaj_S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nikolaj_S

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg gør selv brug af HDMI udgangen fra min bærbar. Det gør det betragteligt bedre end dens minijask stik/ s/spdif(eller hvad det nu hedder, og som jeg har prøvet). På den måde bruger jeg min recivers DAC, og der er ingen bøvl med støj. Jeg ved jo så ikke om du har mulighed for at gøre det samme.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

M2tech er så absolut en af de bedste måder ( til under 1000kr ) at få det digitale signal ud af PC'ern.

Derefter er det bare at vælge en DAC man syntes om. Skal det være billigt er der masser af gode kits på ebay. Og brugtlisten herinde er også et fint sted.

MEd hensyn til kabler er det jo en religions krig. Personligt mener jeg det er helt ude i hampen at bruge flere tusinde kroner på den slags.

Køb et kabel af god kvalitet, det koster vel en 2-4oo kr og ikke mere end det.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Mange tak for jeres svar.

Jeg overvejer pt. om jeg skal investere i et godt USB lydkort og derigennem køre med en digital kabel såsom coaxial eller
toslink.

Desuden har jeg opdaget, at min computer er besiddelse af en digital udgang, hvilken jeg vil afprøve, hvis jeg finder en kabel
jeg kan låne af en bekendt.

finnogangela
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

El Dueño skrev:

Jeg overvejer pt. om jeg skal investere i et godt USB lydkort og derigennem køre med en digital kabel såsom coaxial eller
toslink.

Desuden har jeg opdaget, at min computer er besiddelse af en digital udgang, hvilken jeg vil afprøve, hvis jeg finder en kabel
jeg kan låne af en bekendt.

Uden at kende lydkortet i din pc vil jeg tro, du vil opleve en væsentlig forbedring ved at køre digitalt ud og lade din Denon klare digital til analog konverteringen.

Medmindre du har brug for de analoge til digitale indspilningsmuligheder (et godt) usb lydkort giver dig, ville jeg i stedet - som reenberg - anbefale M2tech Hiface Usb-S/pdif som næste logiske opgradering.

En anden detalje er at kigge på afspillersoftware/pc opsætning, så du sikrer dig at du har det rene (ikke-resamplede) signal ud.

Lad os vide hvad der sker - men start med det enkleste

Ps: Jeg så lige, at din Denon er forholdvis ny med både Hdmi og Usb indgang (Sidstnævnte vist tænkt til Ipod-brug - men kan den mon bruges fra pc (Googl før du evt. prøver, der kan være noget med spændingsforskelle mellem pc og receiver der skal tages i betragtning)
Til top Vis finnogangela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnogangela

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Ingen grund til at købe en M2Tech (endnu) hvis du allerede har en digital udgang i computeren (0'ere og 1'ere er der ikke
meget hokus pokus i). Hop i bilka og køb et kabel til en krøllet fifty, og så har du allerede væsentlig bedre lyd end du har nu, og
synes du så efter det at du stadig ikke er tilfreds med lyden, skal du måske også tænke lidt på hvor megen forbedring din
Denon+Højttalere overhovedet tillader før du investerer flere tusinde kroner på DACs o.l.

Have fun

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

0'er og 1 er der ganske rigtigt ikke noget hokus pokus i, at få dem ud af en PC i en lid strøm derimod, uden at wintendo lige har kastet lidt rundt med det hele er ikke så let enda.

rskriver har ret i at hvis du bruger den digitale indgang på dit anlæg, og tapper signalet fra din computer er det ikke det digitale led der er det store problem.

På mit anlæg gav det et overraskende stort lyft i lydkvaliteten at få datastrømmen fra en m2tech. At det skyldes mindre jitter, undgåelse af k-mikseren osv og ikke 0'erne og 1 tallerne er jeg nu også ret sikker på ;-).
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
0'er og 1 er der ganske rigtigt ikke noget hokus pokus i, at få dem ud af en PC i en lid strøm derimod,
uden at wintendo lige har kastet lidt rundt med det hele er ikke så let enda.rskriver har ret i at hvis du bruger den digitale
indgang på dit anlæg, og tapper signalet fra din computer er det ikke det digitale led der er det store problem.På mit anlæg
gav det et overraskende stort lyft i lydkvaliteten at få datastrømmen fra en m2tech. At det skyldes mindre jitter, undgåelse
af k-mikseren osv og ikke 0'erne og 1 tallerne er jeg nu også ret sikker på ;-).

Godt ord igen.

Af ren nysgerrighed: Hvad anlæg kører du selv med, hvor forskellen på M2Tech og computerens egen digitale udgang har
været hørbar?

Mvh

Nikolaj_S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2009
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
0'er og 1 er der ganske rigtigt ikke noget hokus pokus i, at få dem ud af en PC i en lid strøm derimod, uden at wintendo lige har kastet lidt rundt med det hele er ikke så let enda.

rskriver har ret i at hvis du bruger den digitale indgang på dit anlæg, og tapper signalet fra din computer er det ikke det digitale led der er det store problem.

På mit anlæg gav det et overraskende stort lyft i lydkvaliteten at få datastrømmen fra en m2tech. At det skyldes mindre jitter, undgåelse af k-mikseren osv og ikke 0'erne og 1 tallerne er jeg nu også ret sikker på ;-).

Det er nu en almindelig misforståelse af al digital lyd er lige god, selvom jeg er helt enig i at et kabel, sålænge det er mekanisk velkonstrueret, ikke gør den store forskel, så er problemer med digital lyd de forkætrede 0'er og 1'er.

Det er sandt at de ikke ænder sig, men det som er problemet er timingen af de 0'er og 1'er, det er derfor man vinder en del ved at købe et high end dedikeret lydkort, frem for at bruge det som sidder i motherboardet.

to af det bedst afprøvede fora for audiofile afspillere  -
http://www.cicsmemoryplayer.com/

http://www.computeraudiophile.com/content/Computer-Audiophil e-Suggested-Hardware-List

http://www.computeraudiophile.com/content/Windows-7-Audio-J- River-Media-Center-14-Configuration
Til top Vis Nikolaj_S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nikolaj_S

sennheiser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Nu ser jeg at du skriver bedst mulig lyd fra pc. Og der kan du ikke komme uden om et internt kort. og nu er der sikkert nogle der vil komme at sige at det er en støj bombe med et internt kort. Men auzentech kort har rigtig gode filtre i forsyningen, så der ikke er problemer med højfrekvensstøj. Jeg mig selv benytter et auzentech x-plosion (mod) med ad8620 opamps. og det spiller bare fantastisk. min far har en nad t765hd og han var da måløs over hvodan hans blev banket i bund. Og han har enda ligt bedre højttaler end mig. bare spørg nogle andre herinde der har solgt deres dyre for-forstærker for et top kort fra auzentech. Men så skal du også benytte de analoge udgange. ht omega er også top kort.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52124&K W=auzentech+x%2Dmeridian

Til top Vis sennheiser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sennheiser

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:

K mixer er kun en problem i Windows XP og ældre OS.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Nikolaj_S skrev:
appropos støj anbefaler de fleste at bruge optisk, da det er den eneste måde du er galvanisk isoleret fra elektronisk støj fra din PC.

Det findes sagtens andre måder at nå galvanisk isolering, f eks en trafo i SPDIF coax inggånge på en DAC.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes