Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Om *klipning* i forstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

I følge wikipedia, kan begge løsninger kaldes aktive.

Citat: "Such speakers are available with passive or active crossovers built into them"

Så for at komme tilbage til trådens oprindelige emne, så gælder dette for både den ene eller den anden implementering. Den/de indbyggede forstærkere er underlagt præcist de samme regler for forstærker forvrængning og klipning.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jah - hvis forklaringerne og definitionerne på "en aktiv højttaler" ifølge Wikipedia skal tages for pålydende, så kan jeg jo ikke
fortsætte med at trompetere for noget andet, med mindre jeg også skal prøve at beklikke forklaringerne dér - og det magter
jeg ikke.

go' søndag

vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
I følge wikipedia, kan begge løsninger kaldes aktive.

Citat: "Such speakers are available with passive or active crossovers built into them"

Så for at komme tilbage til trådens oprindelige emne, så gælder dette for både den ene eller den anden implementering. Den/de indbyggede forstærkere er underlagt præcist de samme regler for forstærker forvrængning og klipning.

Jeg har luret lidt over det her fænomen (medens i slog i bolledejen ), da min vinkel også (oprindelig) var, at en aktiv sag selvfølgelig krævede, at både et aktivt filter samt forstærker indbygges i højttaler.

Men da jeg så kom til kombinationen: 1 stk. fuldtonehøjttaler og forstærker i samme kasse, så knækkede kæden. Den vil aldrig kunne blive aktiv, da den ikke har et aktivt filter (unødvendigt)... øv 

Så den 'aktive højtaler' her i DK er antagelig endnu en af vores fantastiske undersættelser af udensogns sprog.

Jeg tror meningen hele tiden har været, at det 'aktive' er tilslutning af 110/220 Volt stærkstrøm til kassen. Og nok 80-90% af befolkningen opfatter det som 'der er strøm til højttaleren', og ikke til forstærkeren - lige ud af landevejen for perlehøns.

Det er kun os stakler her på H4A, der går i selvsving

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det er vist rigtigt. Så snart højttaleren skal sættes til stakkontikten, så betegnes den som "aktiv".

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det er vist rigtigt. Så snart højttaleren skal sættes til stakkontikten, så betegnes den som "aktiv".

Så sælger jeg da mine forstærkere...fluks................... Gad vide hvor meget lyd der kommer ud..

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:

allanowich skrev:

Så sælger jeg da mine forstærkere...fluks................... Gad vide hvor meget lyd der kommer ud..

....ha ha ha hvis det franske højttalere, så si'r det bøøøøøhmmm!!

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

En elektrostat skal vist have strøm, men den er vel ikke aktiv?

Hvad hedder et system med aktivt delefilter, hvor filter og forstærker sidder uden for højttaleren, det er vel ikke en "aktiv højtaler"?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:

Hvad hedder et system med aktivt delefilter, hvor filter og forstærker sidder uden for højttaleren, det er vel ikke en "aktiv højtaler"?

Det vel "bare" en højtaler med elektronisk delefilter? Men flere producenter bruger termen "aktiv" - også selvom forstærkeren og delefilteret er placeret udenfor kabinettet.

Jeg betragter også selv en "aktiv højtaler", som en højtaler med intern forstærker og elektronisk delefilter. Delefilteret spiller den væsentligste rolle i min bog.

Jeg har selv en aktiv højtaler med 4th order elektronisk delefilter, og sværger heller ikke til andet. Før det, havde jeg ejet en del passive og gode systemer, men jeg ser flere fordele (og hører bedre lyd) med et aktivt system + elektronisk delefilter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes