Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bias justering af rør EL34 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arildskov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Image rør forstærker med Electro harmonix EL34 rør med bias spænding på 350mV.

Hvis jeg vil prøve andre udgangs rør er det så bare at finde andre EL34 typer og finde deres anbefalede bias spænding? Vil gerne afprøve forskellige typer og lytte.

Jeg har et sæt Ruby E34L-cz. Hvad vil det sige at de er matched? hvilke parametre i et rør bruger man til at matche.

Nogen der kan anbefale rør typer jeg skal afprøve, forhandlere etc?

jeg bruger forstærkeren udelukkende til mine bånddiskanter i en aktiv tri-amp opstilling.

Til top Vis Arildskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arildskov

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 02 Juni 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Når du angiver din bias til 350mV, er det jo nok en spænding du måler over en modstand i katodekredsen på udgangsrøret. Denne spænding, kan så omregnes til en strøm, som løber igennem modstanden ( og røret) ved hjælp at Ohms lov - det kræver så lige, at du finder værdien på modstanden.

Herefter kan du ved hjælp af dfms's skema ovenfor se, hvilken strøm, du skal sætte din bias til ved den anodespænding, som er i netop din forstærker. Er din anodespænding f.eks. 380V, skal du justere bias'en, så du får en strøm på mellem 37,5mA og 62,5mA - af hensyn til rørets levetid, skal du lægge dig i den lave ende.

Skemaet er generelt for alle EL34 rør, så der er grundlæggende ikke forskellige strømme for de forskellige fabrikater.

At rørene er matchede, betyder at de er udmålt til at have samme (cirka) værdier for tomgangsstrøm (bias indstilling) - dette har betydning, hvis din forstærker ikke har mulighed for justering for de enkelte rør. Kan du på din forstærker justerer bias individuelt, er det af mindre betydning om rørene er matchede.

Jeg har stor glæde af at anvende russiske 6P3S-E rør i stedet for EL34 rør. 6P3S-E er meget billige, du finder dem lettest på ebay.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes