Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Tommelfingerregel ved køb af NAS? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andje00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg overvejer at investere i en NAS, som skal bruges til backup af diverse filer og i forbindelse med min Ps3 til billedfiler samt streaming af dvd rips, hvis dette er muligt?

Man skal selvfølgelig være opmærksom på diskpladsen, og vurdere hvor mange TB man har brug for. Men er der udover det nogle tommelfingerregler og minimums specifikationer jeg bør overholde i forbindelse med valg af NAS?

Til top Vis andje00's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andje00

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke lige om det kan kaldes en tommefingerregel, men generelt synes jeg pris og performance hænger sammen når man kigger på en oversigt som http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_nas& Itemid=190&chart=13&fcache=on . Kigger du på modellerne og sammenligner med priserne på edbpriser.dk tegner der sig et ret tydeligt billede, det kan godt være du kan købe en nas til en tusse der på papiret ser ud til at kunne det samme som den til 2000, men der er hastigheden til forskel.

Så kommer spørgsmålet om hvor meget hastighed du har brug for? Til streaming af dvdrip og musik og den slags er der ikke brug for det vilde, det er højst noget med at det tager lidt længere tid at uploade de nye dvd'er du lige har rippet. Når du skriver backup af diverse filer, så bliver det måske lidt mere relevant med en hurtigere nas hvis der er tale om mange og store filer, specielt hvis det er noget du gør ofte. Måske gør det ikke den store forskel om det tager 2 minutter eller 6 minutter at uploade en dvd når du kun ripper 2-3 dvd'er om måneden, men hvis du tager backup to gange om ugen kan det godt blive trættende at det tager 45 minutter hver gang i stedet for et kvarter - det kan du nok bedst selv vurdere.

Sidst, men ikke mindst, synes jeg du bør kigge på hvad du ellers får med i pakken. En moderne nas kan typisk meget mere end blot at opbevare filer, nogle nas har indbygget fotoalbum der nemt og hurtigt laver websider med dine billeder, nogle kan downloade torrents for dig mens du sover, nogle kan fungere som mailserver og meget mere, ting som du måske ikke lige har i tankerne her og nu, men som måske kan vise sig at være fede senere. Du bør også overveje hvor meget support du har brug for, Qnap og Synology er populære mærker så der vil typisk være flere der har et bud på opsætningsproblemer og den slags end hvis du vælger et mere ukendt mærke.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes