Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Opamps - Forslag søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 April 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle

jeg mangler lidt hjælp til nye opamps til min forforstærker.

De originale er OP275GP fra Analog Devices. Nye som jeg har afprøvet er OPA2134PA fra Burr Brown, og det er noget bedre end de originale. Langt mere præcision og hul igennem og mere medrivende.

Men jeg synes at BB´erne er en anelsen hårde i klangen. Det er lidt svært at beskrive, men jeg er 90 % tilfredse med dem, men jeg ville gerne have tilført en smule varme.

Jeg har ingen forstand på opamps, hvad der er kompatibelt og hvordan forskellige lyder. Så det er det som jeg gerne vil have lidt hjælp til.

Forstærkeren er en Jungson primo, som ellers lyder meget godt.

Mvh Ole

Til top Vis OleDP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleDP

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 April 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hvor meget luft er der op til toppen af kabinettet ?

Jeg har sat  http://bursonaudio.com/burson_opamp.htm i mit gear ..... UD med de oppere !   De her http://newclassd.com/index.php?page=38 er også et rætti godt alternativ !

Umiddelbart tror jeg at Burson er den der spiller varmest, da de er lavet med Fet transistore !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 April 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan lyden ændres med bedre opamp. Min foretrukne er AD 8620 som er en dobbeltkreds. Enkeltkredsen hedder
AD 8610.

Dog vil jeg gøre opmærksom på at meget større ændringer i lyden kan opnå ved at f.eks. ændre modstande. Især Riken eller
Arcol giver rigtigt meget varme.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2011 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Selvfølgelig kan lyden ændres med bedre opamp. Min foretrukne er AD 8620 som er en dobbeltkreds. Enkeltkredsen hedder
AD 8610.

Dog vil jeg gøre opmærksom på at meget større ændringer i lyden kan opnå ved at f.eks. ændre modstande. Især Riken eller
Arcol giver rigtigt meget varme.

Er der nogen der siger at lyden IKKE kan ændres med andre opamps .... eller ?

De er bare IKKE beregnet til audio !! Mine 2 forslag sparker i den grad r.. i forhold til ALT andet i opamps ! Har selv prøvet en hel del opamps bla opa 2134 og så min favorit AD823 ....... det ændre bare ikke det faktum at man bør prøve mine 2 andre forslag og høre HVORDAN at ens grej KAN lyde !

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 26 April 2011 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Opamps er ikke hi-end uden omkostninger. Der for forskelle på kredsene, og man burde starte med, at lodde en sokkel på, så du kan prøve dem alle. Jeg grinte lidt over "De er bare ikke regnet til audio".´Alt kan jo diskuteres. Prøv en 5534 hvis det skal være audio-ready og stadig lyde af helvede til.

Der er flere af AD8xx typen, som jeg mener er klart bedre end op275...som ellers skulle være mere audiofil kontra ne5532/34 typen.

OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2011 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Mange tak for jeres input.

Der er faktisk allerede loddet sokler i forstærkeren. Det var derfor at jeg ville forsøge mig lidt frem.

jeg synes faktisk at forstærkeren spiller meget godt. Det kan vel altid blive bedre, men det kan vel også blive mere anderledes end det som jeg gerne vil have.

Min pointe er at jeg gerne vil afprøve opamps som "bare" er plug and play. Jeg vil ikke bygge forstærkeren helt om. Så vil jeg nok helle spare pengene og købe en helt anden forstærker.

Så helst vil jeg bare gerne have forslag til opamps som jeg kan afprøve ugen at skulle gøre andet.

Mange tak for hjælpen.

Mvh Ole

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2011 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Opamps er ikke hi-end uden omkostninger. Der for forskelle på kredsene, og man burde starte med, at lodde en sokkel på, så du kan prøve dem alle. Jeg grinte lidt over "De er bare ikke regnet til audio".´Alt kan jo diskuteres. Prøv en 5534 hvis det skal være audio-ready og stadig lyde af helvede til.

Der er flere af AD8xx typen, som jeg mener er klart bedre end op275...som ellers skulle være mere audiofil kontra ne5532/34 typen.

Kan godt høre at du IKKE har prøvet hverken Burson eller NewClassD for så tror jeg grinet stopper !!   ....NM man skal jo selv lære af sine erfaringer !

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 April 2011 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Undertegnede har skiftet opamps ud med Burson i min DAC. Holy crap batman, det er noget der virker. Kan KLART anbefales.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hej igen

NewClassD produktet tiltaler nok mig mest, pga det lette installation i mine sokler, og så også prisen.

Er der nogle som kan beskrive lyden fra NewClass´s løsning ?.

500 kr pr stk er OK. Jeg kunne jo nøjes med at skifte de 2 som jeg bruger ( der er 2 for ubalanceret indgange og 2 for den balanceret indgang ).

Mvh Ole

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 April 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Damn... 1K for mit vedkommende.... hvis jeg vælger at presse det ned i min DAC magic

Overvejer dog NewclassD regulatorer... da jeg kan forstå at forsyningen er mindst lige så vigtig.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2011 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

OleDP skrev:
Hej igen

NewClassD produktet tiltaler nok mig mest, pga det lette installation i mine sokler, og så også prisen.

Er der nogle som kan beskrive lyden fra NewClass´s løsning ?.

500 kr pr stk er OK. Jeg kunne jo nøjes med at skifte de 2 som jeg bruger ( der er 2 for ubalanceret indgange og 2 for den balanceret indgang ).

Mvh Ole

I min riaa har jeg sat Burson i og  skiftet alle kondensatorene til Panasonic og kan kun sige at sammenligningen med diverse opamps er nærmest overflødig ! Man skal dog være opmærksom på at forsyningsspændingen og diverse afkoblinger i kredsløbet KAN ha indflydelse på lyden også ! Burson reklamere ganske vidst med at deres funker ned til 12 volt .... og de kørte ikke optimalt i min forstærker som lå på 11.98 volt ...... så satte jeg dem over i min RIAA som havde en forsyningsspænding på ca 15 V og SÅ spillede de fantastisk !!   Så vidt jeg husker kan NewClassD gå helt ned til ca 5 volt ! Uden at vide det tror jeg - som jeg skrev tidligere - at Burson spiller en tand varmere end NewClassD gør .... men det er kun et gæt ud fra de transistore som de er bestykket med .... Jeg køber et sæt NewClassD her til efteråret og prøver i min forstærker så vil tiden vise hvordan de spiller, men jeg er ikke det mindste i tvil om at det sparker r.. i forhold til diverse opamps OGSÅ i forhold til dem man "MENER" er velegnet til audio !  

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 27 April 2011 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Har også Burson i min opgraderede Oppo BDP-83 SE. De spiller forrygende og med en åbenhed og nerve, som er absolut betagende

Prøv dem - tror faktisk også de laver en version til sokkelmontering ...

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes