Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: XLR er det meget bedre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mijupe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 27 December 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Ville gerne hae lidt input omkring XLR har pt et forstærker sæt som ikke undestøtter XLR, så ville gerne høre jeres mening,  inden jeg går på jagt efter ny forstærker kombi
Til top Vis mijupe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mijupe

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 December 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lige skiftet fra RCA til XLR og synes at XLR giver mere ro, mere dynamik og mere åbenhed i lyden.

Edit: Men der er også kommet en lille smule støj i højttalerne. Lidt allá en svag radiostøj. Husk nu at gå efter lyden også og ikke kun forbindelserne bag på...

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hej Mijupe!

Først og fremmest ja, jeg tror godt man kan beskrive XLR som værende bedre, selvfølgelig kommer det an på hvilke komponenter du har bag. Så vidt jeg har forstået omhandler det også meget omkring hvordan signalet bliver behandlet når det når forstærkeren. Der er 2 ledere i XLR, tror nok de er snoet, og når det når forstærkeren bliver de 2 leders signal holdt op med hinanden, og forskelligheder bliver filtreret fra, så teoretisk set er der en mulighed for digitalt at fjerne uønsket støj i signaloverførslen. Noget i den retning er jeg blevet forklaret det. Det har også andre fordele som Mastervol også er inde på.

MVH.

Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 27 December 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej !

For nu lige at starte fra begyndelsen ved at bruge Hifi4alls egen ordbog ang. balanceret signal: "En hifi - enhed behandler det samme signal i to spejlvendte, symmetriske kredsløb. Lydsignalet kommer ikke i forbindelse med stel, og princippet giver lavere forvrængning og større ufølsomhed over for støj."

Balanceret udstyr har intet med digital behandling at gøre .....men det at man benytter 2 identiske kredsløb pr. kanal, gør hele konstruktionen temmelig kostbar

Først når man vil overføre signalet til/fra en anden enhed, kommer Xlr-stik & kabel ind i billedet .....altså, ordbogen igen: "XLR-stik: 3-benet stiktype, der er meget udbredt inden for professionel lyd sammenhæng og i musikerudstyr.

Benyttes især til balancerede signaloverførsler."

Dvs. at Xlr- & Rca-stik/kabler overføre "bare" de 2 forskellige signaltyper.

Hvad der ellers kan udledes af emnet, er der, heldigvis,  skrevet utrolig mange indlæg om her på Hifi4all  

Bond

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 December 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg først og fremest sige at at jeg har prøvet det og min mening er at XLR vs RCA stik er nok en smagssag og det skal prøves hvad der er godt eller skidt.

Fordelen ved XLR er at du kan trække det over lange afstande uden at miste noget signal styrke. Plus XLR er balanceret signal, men der findes enheder som har pseudo balanceret og andre som er ægte balanceret, det sidste forkommer mig bedst da der er enheder i ens maskine som behandler signalet direkte og ikke som i pseudo bliver med få komponenter lavet og til RCA eller er direkte koplet til RCA.

RCA er godt hvis der er kort afstand til ens enheder, så mister man ikke så meget signal.

Hvis du kan komme til det så prøv det!

Du kan læse det og om det på denne side: http://en.wikipedia.org/wiki/XLR

tossi
Branchemedlem
Branchemedlem
Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 December 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Der er 2 ledere i XLR, tror nok de er snoet, og når det når forstærkeren bliver de 2 leders signal holdt op med hinanden, og forskelligheder bliver filtreret fra, så teoretisk set er der en mulighed for digitalt at fjerne uønsket støj i signaloverførslen.

Det er ikke helt rigtigt, det er rigtigt at man har 2 leder og en jord og man i de fleste tilfælde vælger at sno dem. Iden med det er er de leder + og - er 180 grader fase vendt med fælles jord. Den støj der så kommer ind på lederne i kablet har samme fase både i + og - og ved at så kun forstærke forskellen i mellem de 2 leder, har man effeiktivt fjernet støjen da den er den samme i begge ledere

Til top Vis tossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tossi

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Sendt: 28 December 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Det forunderlige ved XLR teknologi er, at før signalet når højttalerne alligevel bliver konverteret til et "rca" enkelt signal...Så det er jo en smagssag om man vil have det....

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 December 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

BasHunter skrev:
Det forunderlige ved XLR teknologi er, at før signalet når højttalerne alligevel bliver konverteret til et "rca" enkelt signal...Så det er jo en smagssag om man vil have det....

Det forstærkede "signal" er stortset ufølsomt over for støj også derfor man ikke skærmer højtalerkabler.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 December 2007 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke forestille mig at XLR/bal. skulle miste mere signal over lange traek i forhold til RCA/ubal.
Men balanceret overfoersel er mere robust over for indstraalet stoej end ubalanceret:

Ubalanceret: To ledere, nul og signal. Hvis du har et signal x og en stoej e, bliver resultatet x+e-0 = x+e,
altsaa stoej paa resultatet.

Balanceret: Tre ledere, nul, signal (x/2) og inverteret signal (-x/2). Det endelige signal maales som forskellen
paa signal og inverteret signal fra input. Saa hvis vi igen har en stoej e der bliver indstraalet paa signal-lederne
bliver resultatet: x/2+e - (-x/2+e) = x, stoejen gaar altsaa ud mod sig selv! Saa paa den maade er balanceret
overfoersel en fordel, specielt naar kablerne er lange og ligger taet paa stroemfoerende ledninger osv.

Mht. til stikkene synes jeg XLR stik er meget bedre designet end RCA. XLR har bedre kontakt fordi de kan laves luft-taet og
med klik-laas, og XLR har ikke problemet med at nul brydes foer signal naar man hiver stikket ud. RCA stik er egentlig
noget skrammel og bruges da heller ikke i den profesionelle verden. Men RCA stadig sagtens vaere den bedste loesning
i et konkret anlaeg.

Ulempen er at der skal laves baade et signal og et inverteret signal ved kilden og disse skal udredes igen ved
modtageren. Hvis grejet er fuldt balanceret opbygget hele vejen igennem kraeves der ikke noget ekstra
for at goere det, men for alm. single-ended enheder skal der ekstra komponenter i signal-vejen til konvertering.

I mit eget anlaeg er valget let: Min CD spille er fuldt balanceret hele vejen igennem, saa der er ingen ulemper, og
min forstaerker har kun balancerede indgange (selv om den egentlig er single-endet internt).

Konklusion: XLR er mest praktisk, men det kommer an paa det konkrete anlaeg hvad der lyder bedst, proev dig frem.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

jr-audiotone
Branchemedlem
Branchemedlem

JR Audiotone

Bruger siden: 19 November 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 29 December 2007 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:

Hej !

For nu lige at starte fra begyndelsen ved at bruge Hifi4alls egen ordbog ang. balanceret signal: "En hifi - enhed behandler det samme signal i to spejlvendte, symmetriske kredsløb. Lydsignalet kommer ikke i forbindelse med stel, og princippet giver lavere forvrængning og større ufølsomhed over for støj."

Balanceret udstyr har intet med digital behandling at gøre .....men det at man benytter 2 identiske kredsløb pr. kanal, gør hele konstruktionen temmelig kostbar

Først når man vil overføre signalet til/fra en anden enhed, kommer Xlr-stik & kabel ind i billedet .....altså, ordbogen igen: "XLR-stik: 3-benet stiktype, der er meget udbredt inden for professionel lyd sammenhæng og i musikerudstyr.

Benyttes især til balancerede signaloverførsler."

Dvs. at Xlr- & Rca-stik/kabler overføre "bare" de 2 forskellige signaltyper.

Hvad der ellers kan udledes af emnet, er der, heldigvis,  skrevet utrolig mange indlæg om her på Hifi4all  

Bond

OBS: VIGTIG MELDING.

Vedr. balanseret XLR Standart er der 2 standarter DEN AMERIKANSKE OG EUROPÆISKE.

Forskellen er at der er byttes rundt på + og - signalet på benene i produkterne , så det gælder om at sjekke m produksenten hvilken ben der er brugt til plus hvis du vil kombinere Balanceret udstyr fra forskellige produksenter.

OBS: Dette kan også have indvirkning på signal føringen på tilkoblet signal kabel. ( lydsignaturen)

I praktisk betyder det at fasen vendes - problemet kan løses ved at bytte rundt på + og - på højtalerne.

VÆR OPMÆRKSOM PÅ PROBLEMET.

Mvh. Johnny Rasmussen

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 29 December 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

BasHunter skrev:

En ægte balanceret forstærker fører selvfølgelig det separate + & -  signal ud på højttaler terminalerne..... 

Så selv ""....

Bond

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

jr-audiotone skrev:
Vedr. balanseret XLR Standart er der 2 standarter DEN AMERIKANSKE OG EUROPÆISKE.

Er du sikker paa det? Jeg mener det er Japsernes, der er inverteret i forhold til resten af verden.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 29 December 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
jr-audiotone skrev:

Er du sikker paa det? Jeg mener det er Japsernes, der er inverteret i forhold til resten af verden.

Det er helt korrekt, at det er amerikansk vs. europæisk standard.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

BasHunter skrev:

Det er ikke helt korrekt. I den proffesionelle verden ønsker man at reducere støj ved lange kabeltræk (ofte mellem 2 til 10 meter) og her er udstyret som sådan ikke balanceret opbygget, og et lille kredsløb sørger derfor for konvertering til og fra balanceret til ubalanceret.

I high end verdenen er det lidt anderledes idet man ønsker at fjerne stelvejene fra signalvejen. Derfor opbygger man hele kredsløbet (typisk effekt og forforstærke) fuldt balanceret. Dvs. der er 2 + 2 forstærkertrin til en stereoforstærker. 

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
I high end verdenen er det lidt anderledes idet man ønsker at fjerne stelvejene fra signalvejen.
Derfor opbygger man hele kredsløbet (typisk effekt og forforstærke) fuldt balanceret. Dvs. der er 2 + 2
forstærkertrin til en stereoforstærker.

Jeg kan gaa med til at det tit ses i forforstaerkere, men mht. effekttrin er langt de fleste alm. single-ended. Mark
Levinson 33 og 33H er svjv. fuldt balanceret, men alle de mindre modeller er ikke. Hvem laver ellers fuldt balancerede
effekttrin?

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

hansen skrev:
jr-audiotone skrev:
Vedr. balanseret XLR Standart er der
2 standarter DEN AMERIKANSKE OG EUROPÆISKE.
Er du sikker paa det? Jeg mener det er
Japsernes, der er inverteret i forhold til resten af verden.

Wikipedia siger at der kun er een standard (den amerikanske). Udstyr der ikke foelger den, foelger ingen
standard. Saa jeg vil tro at det meste udstyr i dag har pin 2 hot.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Kjeldsen skrev:
I high end verdenen er det lidt anderledes idet man ønsker at fjerne stelvejene fra signalvejen.
Derfor opbygger man hele kredsløbet (typisk effekt og forforstærke) fuldt balanceret. Dvs. der er 2 + 2
forstærkertrin til en stereoforstærker.

Jeg kan gaa med til at det tit ses i forforstaerkere, men mht. effekttrin er langt de fleste alm. single-ended. Mark
Levinson 33 og 33H er svjv. fuldt balanceret, men alle de mindre modeller er ikke. Hvem laver ellers fuldt balancerede
effekttrin?

Aragon

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Kjeldsen skrev:

hansen skrev:
jr-audiotone skrev:
Vedr. balanseret XLR Standart er der
2 standarter DEN AMERIKANSKE OG EUROPÆISKE.
Er du sikker paa det? Jeg mener det er
Japsernes, der er inverteret i forhold til resten af verden.

Wikipedia siger at der kun er een standard (den amerikanske). Udstyr der ikke foelger den, foelger ingen
standard. Saa jeg vil tro at det meste udstyr i dag har pin 2 hot.

Wikipedia er lavet af brugerne og kan derfor tage fejl. Det er nogle år siden jeg var i branchen, og da var der to standarder.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Den korrekte forbindelse ligger i navnet .. XLR:

1 - X = Xternal (skærm)
2 - L = Line (ikke inverteret signal)
3 - R = Return (inverteret signal)

Men det er korrekt, at især japanske apparater bytter rundt på 2 og 3.

Iøvrigt skal man passe på, for mange apparater snyder. Jeg har set Rotel, Bow Technology, Accuphase m.fl. som blot sætter en IC i udgangen af forforstærker eller CD som splitter signalet op. I den efterfølgende forforstærker/effektforstærker sidder så et tilsvarende lille print lige ved XLR-bøsningen som laver det hele tilbage til single-ended igen. Med andre ord fup og svindel. I sådanne tilfælde lyder den ikke balancerede forbindelse da også bedre.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 December 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Jeg kan gaa med til at det tit ses i forforstaerkere, men mht. effekttrin er langt de fleste alm. single-ended. Mark Levinson 33 og
33H er svjv. fuldt balanceret, men alle de mindre modeller er ikke. Hvem laver ellers fuldt balancerede effekttrin?

Audio Research for at nævne en producent. De laver også fuldt balancerede forforstærkere og cd-afspillere.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes