Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: sammel selv projekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

ja nu faldt jeg tilfældi over det her: http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=72870&n=1 som er til salg. er det noget vær?

har du/i en ide om hvordan det vil komme til at spille? hvor dybt vil den kunne gå? og især hvordan det vil spille højt musik god med lydtryk i?

til at trekke den havde jeg tænkt mig at bruge en effektforstærker og et aktivt delfilter..

er det bare mig eller er kabinetstørlsen rat lille?

og hvad med prisen hvordan ser den ud i jers øjne?

håber på lidt hjælp.. tak.
Til top Vis lassse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassse

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

lassse skrev:

er det bare mig eller er kabinetstørlsen rat lille?

Det er bare dig, 49 liter er rigeligt, mere end den skal have hvis man taster enhdens data ind i et beregningsprogram, dog kender jeg ikke vægten på slaven og dens opførsel i kabinettet, den har jo os en indvirkning.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Du bliver ihvertfald ikke snydt, hvis du vælger at købe det. xxls 12 koster ca. 1500fra ny og slaven ca. 800.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

men har i nogle ide om hvor dybt den vil gå (hz) og hvor højt den vil spille.. og om den vil ejne sig til musik? høj musik?

da det først er fornylig jeg hørte om der var noget der hed slave bas er jeg lidt på bar bund.. har læst mig frem til det fungere som en port?

det enste jeg rigtig har hørt af subs er cerwin vega cls 15s og cls 12s hvordan vil den evt. opføre sig i forhold til dem?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Er nødt til at vide hvilken model af en XXLS det drejer sig om. Flere modeller på markedet.
Og om slaven er standard og hvilken vægt membranen har. Man kan med fordel øge eller mindske membranvægten på en slaveenhed.

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

uden og vide mer om anongsen end jeg kan læse mig frem til vil jeg tro, det drejser sig om Peerless XXLS 12" Passive [P830548] (425gr) og 12" XXLS Subwoofer (830844 )
for efter hvad jeg kan læse mig frem til på nættet skulle de to passe sammen..

så hvis vi lader som om det er dem hvordan vil det så spille

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

OK.

Regner vi med målene 40x35x35, og lader det være MDF på 19mm tykkelse, så får vi ca. 35 liter.

Enheder:
Peerless XXLS 12" 830844
Peerless XLS 12" Passive 830548

Så får jeg umiddelbart et F3 på 54 Hz, hvilket ikke lyder af så meget, men man skal ind og kigge på frekvensgangen, for rigtigt at se hvor dybt den spiller.

Her ses det at den faktisk spille med meget pænt niveau ned til 20Hz.
At den er ca. 10dB nede ved 20Hz betyder ikke det store med roomgain og evt. subforstærker med gain.

Alt i alt en subwoofer der absolut kan spille dybt med pænt lydtryk.

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

ja det ser jo ok ud med min ringe erfaring...

hvor og hvordan har du regnet det ud?

nogle ide om hvordan den vil spille i forhold til fx en cv cls 15s sub?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har et regneark jeg bruger.

Der er et utal af disse regneprogrammer på nettet.

Cerwin Vega vil ikke komme i nærheden af at spille så dybt. Sikkert ligeså højt, og måske lidt højere, men slet ikke så dybt - vil også tvivle på lydkvaliteten på CV.

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

er super glad for din hjelp da jeg er på rat bar bund..

jeg har nu langt belet ind på 2 stk. kabinetter med en aktiv og en slave i vær.. kan jo næsten regne ud at 2 er bedere end en.. eller?

men har nu også læst mig frem til at man kan forhøje eller forminske vægten på slaver enhederne hvis det have nogle betydning? og hvis hvad vil så være det optimale for det her kabinet?

det er tiltænkt at jeg vil trække de 2 subs med en effektforstærker og med et aktivt delfiler(reckhorn) men hvor meget effekt skal jeg bruge? eller er det en dårlig løsning?
evt. nogle anbefalsesværdie forstærker i prislege 2500kr.

og som en siste ting skal der bruges dempnings matriale? og hvor meget? og hvor kan man købe det?

tror det var det hele

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

To er også bedre end en.

Det er netop på vægten af membranen, man kan rykke på frekvensgangen. Men det er et større projekt at få en succes ud af i praksis, da man typisk får brug for måleudstyr.

De slaver er fine som de er standard, men vi kan måske tweake lidt efterfølgende - men en ting er udregning af det optimale, en anden hvordan de fungere i praksis.

Man kan aldrig få for meget effekt, men finder du en effektforstærker på 2x200W 4 Ohm, så burde det være fint, selvom mere er at foretrække. Har set mange bruge digitalforstækere/ICE-forstærkere til subwoofere, og så er vi typisk oppe i 500W per subwoofer. Har selv brugt en Zappulse digitalforstærker til en subwoofer, hvor den fik 2x600W i 4 Ohm. Men mindre kan altså også gøre det. hellere en god 200W forstærker end en halvdårlig 400W forstærker.

Kan ikke lige komme på en amp jeg kan anbefale, men jeg kan anbefale at kigge her på siden i brugtmarkedet. Der kan du ofte finde brugt guld.

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

nå så blev jeg da lidt kloger igen..

havde sådan set tænkt og købe en denon poa 2200 da jeg har en i forvejen, så det ikke ser helt ondsvat ud når de står ved siden af henanden men syntes ikke jeg kan finde nogle til salg..

nå men når du ikke kommer med forslag må jeg jo og så vil jeg håbe du kan svare på om det er l**t eller hvad?

http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?cPath=38_124& products_id=19825
eller:
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?cPath=38_124& products_id=19587
eller:
http://www.theelectronicsshop.co.uk/hq%20power%20qubic2300.h tm
eller:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=75075

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg stiller mig lidt tvivlende over for kvaliteten af de produkter, men jeg er også blevet hifi-kræsen med årene

Men den sidst Crown forstærker, ville nok være mit valg.
Nu kender jeg ikke specifikt den Crown model, men har da hørt mange steder, at Crown levere hæderlig kvalitet til prisen.

Jeg ser ellers forholdsvist jævnligt en Denon POA 2200 til salg herinde. Du kan sætte en købsannonce i. Det skulle være en ok forstærker til projektet.

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

ja det gik sku hurtig med at få svar på en købsannonce på en poa 2200 er lige blevet tilbudt en så håber den vil kunne trække de to subs uden problemer hvis jeg ender med at købe den..

jeg har jo en poa i forvejen og mindes at den havde meget godt styr på mine gamle cv højtaler med 15" bas i vær..
og syntes også den klare mine nuværne dali 850 fint

men der var lige en ting jeg ikke fik svar på..
og det var om der skal dæmpervat i sub kasserne. det skal der vil men hvor meget? og hvor kan man evt. købe sådan noget henne?

og så lige en lallersiste ting når man køber terminaler skal man så give fler 100 kr for dem, eller ville noget thansen være fint nok:http://www.thansen.dk/product.asp?c=1719291209&n=1200268 082&pn=1222803423
(ved godt det er et dumt sted og spare 100 kr men hvis der ingen forskæl er..)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Dæmpevat dæmper de dyberste frekvenser, og jeg vil derfor ikke anbefale at bruge det.
Man kan bruge en anelse med fordel, man ligger løst inde i kabinettet bag enheden, men kun ganske lidt.
Det kan f.eks. købes hos DanskAudioTeknik.dk.

En POA burde nok kunne få dem til at spille.

Med terminaler er det bedst de bare kan tage lidt tykke kabler, men dem fra THansen er sikkert udemærket til dette projekt.
Du kan evt. se hvad DanskAudioTeknik har liggende, de ligger inde i København.

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

da jeg nu har lidt nyge oplysninger i "projektet" vil jeg lige bede om lidt hjælp igen..

den aktive enhed er stadi Peerless XXLS 12" 830844

men den passive er nu 830547 det vil sige den der kun vejer 290gr

men kan du evt. sige mig hvilken vægt der er optimal i det kabinet du regnet på sist?
fordi som jeg forstår det så kan man endre vægten på den passive enhed som man vil...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Grafen for 830547 enheden ligner den tidligere, men den er hævet lidt fra 30Hz og op, så nu bliver F3=33 Hz, hvilket kunne se ud som om den spiller dybere end den tungere passive enhed, men ved 20Hz, er der mindre output.

På den tidligere graf, er outputtet ved 20Hz ca. 98-100dB, med 830547 er det 94-96dB - altså mindre volumen ved 20 Hz med 830547.

Men HUSK nu! At dette er teoretiske beregninger, og virkeligheden kan ligge langt fra, så snart de bliver placeret i et reelt rum.

Som udgangspunkt, vil jeg sige at teorien ser ok ud, nu kommer arbejdet med at placere de to subwoofere i dit lokale.
Placeringen af dem vil betyde langt mere end nogle gram på slaveenheden.

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

oki men det bliver jo spændende og forsøge sig med plaseringen så..

tak for alt hjælpen vender tilbage med rasultatet når jeg har fået testet det..

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Ja, glem i første omgang det med massen af slaven, og flyt rundt på subwooferne.

Prøv at læse den del 6 af Arne Rodahls Lyd og Højttalerbyg, der står en masse gode guldkorn om lige præcis dette emne.
Lyd og Højttalerbyg 6. del

Du skriver bare, hvis du har flere spørgsmål.

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

så fik jeg endelige delene hjem.. og de er nu bægge samlet.. enheder og terminaler er plevet pakkede med tætningslister først så kassen er 100% tæt og alle tilslutningerne er loddet sammen for optimal forbindelse.

men desvære har jeg ikke fået mít aktive delfilter hjem endnu da det er bestilt i tyskland..
og og den denon poa2200 som jeg har købt en mer af kommer først den 18.4

så var nød til at "tæste" i min bil, ja bare for lige og se om det virkede der sidder en jbl forstærker i der er delfilter på 1*150 i 4 ohm (så var godt klar over jeg ikke skulle pryle den)

men hold kæft et slag der var i den i forholdt til det "bras" der sidder i bilen.. lang mer kontroleret bas!! var overraskene god til musik i hværtfald i en bil

men da jeg jo har en poa 2200 i forvejen ville jeg lige høre om man kunne tæste uden delfilter eller kan det skade den? ved godt det ikke lyder godt men mer for at finde en placering til den osv..?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes