| Forfatter |
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 26 Februar 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever nogle kraftige knald i mine højttalere, når mit køleskab slår til og fra. Jeg har læst mig frem til at en 230V VDR modstand skulle kunne løse problemet. Kan nogen fortælle mig hvordan sådan en helt præcist skal tilsluttes, samt hvor jeg kan få fat i den? Mvh
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 26 Februar 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Njaa...en kondensator(5nF min 250V ac) placeret over køleskabets termostat-kontakter ville måske også løse problemet, men din forstærker burde ikke være følsom over for det.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
En polyesterkondensator på 100 nF/630V i serie med en 100 Ohm modstand, anbragt mellem nul og fase, helt tæt på den støjende kontakt, vil snuppe 'braget'. (Er kontakten 2-polet, skal begge sider af kontakten støjdæmpes). Kondensator+modstand findes færdiglavet, indstøbt i epoxy (Jeg har et læs af dem, kannibaliseret fra gamle computere).
Men det er bare symptombehandling - køleskabet kan vist godt trænge til en ny termostat 
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
alterego skrev:
En polyesterkondensator på 100 nF/630V i serie med en 100 Ohm modstand, anbragt mellem nul og fase, helt tæt på den støjende kontakt, vil snuppe 'braget'. (Er kontakten 2-polet, skal begge sider af kontakten støjdæmpes). Kondensator+modstand findes færdiglavet, indstøbt i epoxy (Jeg har et læs af dem, kannibaliseret fra gamle computere).
Men det er bare symptombehandling - køleskabet kan vist godt trænge til en ny termostat 
|
|
|
Tror du eventuelt du kan sende mig nogle stykker? Og det er i øvrigt ikke kun når køleskabet slå til og fra at det knalder i højttalerne. Også pæren i køleskabet, emhætten og lyset i soveværelset giver forstyrrelser. Men de er meget mindre. Er der noget i vores el-installation, der er mærkeligt? __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa.. Et filter på netledningen til anlægget, kan måske gøre underværker.
Prøv at vende netstikkene, så nul of fase bytter plads. Når du rører ganske let ved metalkabinetter, må det helst 'snurre' så lidt som muligt.
Det er ikke noget problem at poste en flok 'gnistkvælere', men i virkeligheden burde du låne min hjemmestrikkede pulstæller. Hjemme er der langt mellem de korte 'spikes' - højst en om ugen (Ved indstillingen +50V). I et møntvaskeri går den øjeblikkeligt amok, selv ved +500V.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at det er luftbårent, og at det er dine højttalerledninger som opsamler støjen, måske altså?!
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
alterego skrev:
Prøv at vende netstikkene, så nul of fase bytter plads. Når du rører ganske let ved metalkabinetter, må det helst 'snurre' så lidt som muligt.
Det er ikke noget problem at poste en flok 'gnistkvælere', men i virkeligheden burde du låne min hjemmestrikkede pulstæller. Hjemme er der langt mellem de korte 'spikes' - højst en om ugen (Ved indstillingen +50V). I et møntvaskeri går den øjeblikkeligt amok, selv ved +500V. |
|
|
Jeg er ikke så meget for et filter på anlægget. Ville det ikke kvæle noget dynamik? Hvilke netstik skal jeg være opmærksomme på? Dem alle, eller det til forstærkeren? Hvad vil jeg få ud af en pulstæller? Er det for at finde ud af hvor store spændingspulserne er? __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Jeg tror at det er luftbårent, og at det er dine højttalerledninger som opsamler støjen, måske altså?! |
|
|
Hvis det er luftbårent, vil det så også komme når anlægget er slukket? Eller kun når der er signal på? Min nuværende forstærker er en klasse A/B med et gain på 32dB. Min tidligere forstærker var en lille klasse D forstærker, og med den oplevede jeg aldrig noget knalden. __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
alterego skrev:
|
Det er ikke noget problem at poste en flok 'gnistkvælere', men i virkeligheden burde du låne min hjemmestrikkede pulstæller. Hjemme er der langt mellem de korte 'spikes' - højst en om ugen (Ved indstillingen +50V). I et møntvaskeri går den øjeblikkeligt amok, selv ved +500V.
|
|
|
Jeg er ikke så meget for et filter på anlægget. Ville det ikke kvæle noget dynamik?
Hvilke netstik skal jeg være opmærksomme på? Dem alle, eller det til forstærkeren?
Hvad vil jeg få ud af en pulstæller? Er det for at finde ud af hvor store spændingspulserne er?
|
|
|
Et filter på forstærkerens netledning er ofte en forbedring.
Det er så mange netstik som muligt - men tag dem et ad gangen, og føl på kabinetterne. Jo mindre 'snurr' jo bedre.
En pulstæller reagerer, når korte 'spikes' (ned til et mikrosekund) farer gennem ledningerne. Reagerer tælleren, f.eks. når køleskabet starter/stopper, så har du en af synderne.
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
alterego skrev:
Et filter på forstærkerens netledning er ofte en forbedring.
Det er så mange netstik som muligt - men tag dem et ad gangen, og føl på kabinetterne. Jo mindre 'snurr' jo bedre.
En pulstæller reagerer, når korte 'spikes' (ned til et mikrosekund) farer gennem ledningerne. Reagerer tælleren, f.eks. når køleskabet starter/stopper, så har du en af synderne.
|
|
|
Jeg vil prøve at kigge på netkablerne et efter et. Hvorfor mener du at jeg skal undersøge om det er køleskabet der er synderen med en pulstæller? Det er helt tydeligt at der kommer et knald hver gang det slår til eller fra. Så er det så ikke bare at få sat den VDR modstand på? __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan leve med de andre, mindre, støjkilder, og nøjes med at 'kvæle' køleskabet, så er det da bare et (eller to, hvis både fase og nul afbrydes/sluttes) RC-led, som skal over termostatens kontakter.
"Fortæl mig din adresse, og jeg skal sige dig hvor du bor" Så sender jeg en flok af dem.
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
alterego skrev:
Hvis du kan leve med de andre, mindre, støjkilder, og nøjes med at 'kvæle' køleskabet, så er det da bare et (eller to, hvis både fase og nul afbrydes/sluttes) RC-led, som skal over termostatens kontakter.
"Fortæl mig din adresse, og jeg skal sige dig hvor du bor" Så sender jeg en flok af dem. |
|
|
Det er køleskabet der giver de højeste knald. Når andre ting slår til
eller fra, er knaldene meget mindre. De er så lave at jeg ikke er bange
for at der sker højttalerne noget. Desuden kommer knaldene fra
køleskabet ud af det blå, så det er lidt forskrækkende. Emhætten ved
man jo selv hvornår man tænder og slukker, så der er forstyrrelserne
forventede.  Jeg har sendt dig en PB.  __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke om du har ryddet op i 'ormegården'. Hvis du har så se bort fra dette indlæg, men på det første billede af dit anlæg ser det ud til at net-kabler og signal-kabler ligger i et rod. Signal-kabler må aldrig ligge side om side med net-kabler for så inviterer man støj til at indvadere anlægget.
Hvis dette ikke er problemet kan du prøve at afmontere alle kabler til forstærkeren undtaget net og HT...derpå prøve om forstærkeren stadig 'knalder'. Hvis den gør er den problemet...hvis den ikke gør det kobler du signal på et efter et indtil kilden er fundet.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |