| Forfatter |
|
straszek Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Min meget kabel og teknik interesserede søn, pillede ved højtalerkablerne mens anlæg var tændt, og pludselige forsvandt alt
liv og lys fra min Thule 150b forstærker.
Jeg formoder at der er noget der er kortsluttet - er dert nogen der har erfaring med og det er noget der kan laves / betales
sig at få lavet? - er der evt. noget man kan gøres selv?
På forhånd tak
med venlig hilsnen
Søren
|
| Til top |
|
| |
martin_p Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mål dig frem til det hvis du har styr på det.
|
| Til top |
|
| |
straszek Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg slet ikke styr på :-)
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan være heldig at du blot har blæst en sikring.
Strømmen fra, låget af, led efter en eller flere små glasscylindre på 2cms længde. Er de sorte indeni, eller tråden brændt over så er de gået. Hvis du ikke kan se noget kan de stadigvæk være gået. Pil dem ud og gå til din lokale elektronikmand (elektronik lavpris?) og bed om et sæt nye PRÆCIS magen til. Hjem og sætte i. NB: vær sikker på placeringen - står nogle gange på printet, men det er en god ide at skrive det ned. Herefter sætter du låget på, skruer det fast, tilslut INGENTING, tænd! Hvis der kommer lys i, så kan du slukke og tilslutte højttalere og signalkilder. For at undgå at blæse sikringen igen vær da sikker på at dine højttalerledninger ikke kortslutter.
MEN HVIS...
1) Det ikke lader til at være sikringerne der er gået 2) Du skifter sikringerne og den blæser dem igen med det samme 3) Hvis der på noget tidspunkt kommer røg eller brændt lugt op ad forstærkeren
... så kan du ikke lave det selv. Så skal den til en kvalificeret tekniker, der kan fejlsøge, skifte komponenter, justere til korrekt arbejdsområde etc. Og da fejlen er kommet ved at du har rodet med kablerne, så kan du sagtens have brændt en eller flere udgangstransistorer, emittermodstande og drivertransistorer af.
...så lad os håbe at du er blevet reddet af sikringerne.
|
| Til top |
|
| |
straszek Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, det skal da prøves. Har fundet sikringerne og jeg kan ikke umiddelbart se om der er sprunget, men jeg prøver at købe et
nyt sæt og ser om det gør en forskel.
mvh
Søren
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan tilslutter du strømstikket , hvis det er sådan et 3 benet et du skal sætte ind i din forstærker kan det være at 230 volt sikringen er gået , den sidder i den sorte ting du sætter strømstikket ind i.Brug evt. en lille skruetrækker , så sidder der en sikring der.
madmax
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thules forstærkere er konstrueret således at de lukker ned når ht-terminalerne kortsluttes men spiller igen så snart kortslutningen fjernes.
Jeg ville gå ht-kablerne godt efter (i begge ender) sluk forstærkeren på hovedafb., ikke standby, således at den "resætter" ved opstart.
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis udgangen har været kortsluttet er det ikke usandsynligt at der er røget nogle komponenter i udgangstrinnet. Jeg har selv
prøvet dette med to forstærkere, Marantz SR8500 og NAD C320BEE.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Hvis udgangen har været kortsluttet er det ikke usandsynligt at der er røget nogle komponenter i udgangstrinnet. Jeg har selv prøvet dette med to forstærkere, Marantz SR8500 og NAD C320BEE. |
|
|
Du har ret i at en sikring ikke altid tager hele skraldet. Det kommer an på konstruktionen, signalets peakværdi, temperatur+tolerancer+ andre fysiske forhold ved sikringen - og selv en 3,15AT sikring (en typisk værdi for højttalerudgang) kan kortvarigt lukke temmeligt høje strømstyrker igennem, og nogengange i præcis så lang tid at det tager udgangskredsløbet med sig i faldet.
Men man kan altså også være heldig at det kun er sikringen der er gået, så det er svært at generalisere omkring.
Lidt mere sikker er man med et sikringskredsløb der lukker for udgangen med et relæ. Disse måler typisk på emittermodstandende hvor meget strøm der lukkes igennem udgangstransistorerne, og lukker for udgangen hvis det overskrider en grænse. Men også her kan man risikere afbænding, og så sikrer relæet selvfølgeligt at skaden begrænser sig til forstærkeren, og at den ikke tager ens højttalere med ved at sende 35-40Volt DC ud af udgangen.
100% sikker på ingen afbrænding kan man ikke være, men sikringer og sikringskredsløb virker nu ofte efter hensigten.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg nævnte også blot muligheden da der ikke var andre, som havde nævnt det.
|
| Til top |
|
| |
straszek Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
takker for din mange svar.
Jeg har nu prøvet at pille sikringerne ud, og fjerne strømmen. Efter at have monteret sikringer igen, kan jeg nu godt tænde
forstærkeren, men lyd kommer der ikke noget af.
Er det helt slemt ?
Søren
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tegner ikke godt. Har du et multimeter? for så kan du pille sikringerne u d igen og måle om de virker ( 0 ohm) eller ej (uendelig ohm)
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen, inden vi kaster os ud i en ren gætte konkurrence........ har du gennemgået kablerne, især omkring terminalerne ?
|
| Til top |
|
| |
straszek Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Termineringerne er nu tjekket og de se fine ude.
Hvis jeg skruer forstærkeren op på fuld styrke kan jeg svagt høre noget i den ene højtalter
|
| Til top |
|
| |
straszek Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og jeg har lige testet med en andet kabel samme resultat; Lidt skrattende lyd i den ene højtaler når forstærkeren skrues op
på fuld skrue
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, lige et sidste "det er i hvertfald ikke Thulen" spørgsmål : er højttalerne indtakte ? tjek forstærker med andre højttalere eller tjek med anden forstærker ...... ellers er NriK´s, rigtig fine og uddybende, indlæg kl. 12:38 nok det nærmeste bud - altså rep. af forstærkeren på et autoriseret værksted.....
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
straszek skrev:
Og jeg har lige testet med en andet kabel samme resultat; Lidt skrattende lyd i den ene højtaler når forstærkeren skrues op på fuld skrue |
|
|
Lyder som om du lytter på driver- eller pre-driver transistorerne. Lad være med det , ellers bænder de også af, da de ikke kan trække højttalere. Den skal på værksted.
|
| Til top |
|
| |
straszek Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svar, den ryger en tur på værkstedet og så må jeg vente og se hvad de siger.
|
| Til top |
|
| |
straszek Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
til information kan jeg oplyse at forstærkeren nu er hjemkommet fra værkstedet, prisen blev 1577 kr, og den spiller nu fint
igen
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik du oplyst, hvad der var galt med den? I sidste uge lukkede min Thor mk III ned for lyden, med "protection circuit" skrevet i displayet. De interne sikringer (flinke!) var gået. Efter at have udskiftet alle 4 sikringer i udgangene, fungerede den perfekt igen. Synderen: Min pilfinger af en kravleknægt havde rodet med højttalerkablerne på begge højttalere, og derved fået fin kontakt mellem + og -. Så kan jeg lære at isolere spaderne, kan jeg  Hygge, Brok PS: Et lille stykke malertape på den ene spade i hver side fungerer fint, til jeg får taget mig sammen til at rode med lidt krympeflex.
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |