Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til Dali mentor 6 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathiasm86
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jeg var her i dag i hifiklubben og ktradio for at kigge på lidt højttalere samt forstærker til mit stereo setup.
Egentlig var min plan at jeg til at starte med ville købe forstærkeren også bruge nogle højttalere af ældre dato jeg har
herhjemme, indtil jeg havde sparet op til højttaleren - det viste sig hurtigt at gå lidt anderledes til :)

Jeg faldt rimelig hurtigt for Dali mentor 6. Jeg havde kigget på B&W CM9 og synes det var en vildt flot højttaler og jeg havde
regnet med at jeg ville købe dem, men jeg synes faktisk at diskanten var ret "mudret", synes faktisk allerede diskanten var
mærkbart bedre på Lektor 8 og Ikon 7 serierne. Men da jeg så lyttede til mentor 6, der må jeg indrømme at jeg var solgt og
fruen kunne også godt leve med størrelsen :)

Min plan var at jeg ville have købt en HK 3490 forstærker, men der var ikke mulighed for at teste med den forstærker i
hifiklubben. Jeg hørte højttalerene med en NAD, Cambridge og en Lyngdorf (hvor sidstenævnte desværre er udenfor mit
budget).

Jeg synes ikke helt om designet på NAD forstærkerne og hos os der betyder det noget at det også er lidt pænt at kigge på,
synes simpelthen designet er for 80'er agtigt.... Cambridge forstærkerne er dog rigtig pæne at kigge på!

Grunden til at jeg er blevet lidt skeptisk mht. HK 3490 er fordi at jeg mange steder har læst at den godt kan være lidt
mudret/tung i bunden og jeg er selvfølgelig nervøs for ikke at opleve det samme lydbillede med det setup, som det jeg
oplevede i hifiklubben.
Omvendt så kan det vel ikke være så slemt eftersom der er mange der spænder Crown/LAB og andet foran deres
hifihøjttalere og disse forstærkere har vel slet ikke de samme nuancer som hififorstærkere (inklusive HK?).

Det fik mig til at tænke over en anden løsning. Herhjemme der vil musikken i 90% af tilfældene stamme fra streaming
(Wimp) og de resterende fra DAB/Android/Ipod etc...

Måske hører dette spørgsmål bedre hjemme under "Digital" forummet, men er det muligt med Sonos eller andre løsninger at
streame fra Wimp og samtidig have muligheden for at koble en blueray afspiller/fjernsyn til? De viste mig en boks i
hifiklubben som fungerede lidt ala Sonos, som vist nok havde mulighed for ekstra input, men jeg kan desværre ikke huske
hvad den hed... :(
Hvis sådan et system findes, så vil jeg jo i princippet kunne nøjes med en effektforsttærker uden receiver også blot koble en
Sonos (eller lignende enhed på) også bruge den som forforstærker?

Min stue er på 33 kvm og med loft til kip, de mente i hifiklubben at Mentor 6 sagtens ville kunne spille det rum op med lyd, er
i enige i det?
Jeg hører stort set alt musik: dance, pop, lidt techno i ny og næ men også gode gamle som Danser med drenge, Dodo and
the Dodos, Phil Collins etc. (faktisk så er det eneste jeg ikke hører nok jazz, klassisk og virkelig hård rock).
Til top Vis mathiasm86's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasm86

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

du behøver jo ikke absolut købe forstærker og sådan i hifiklubben, jeg hørte LE versionen på et sæt denon DMA og DCD til 15k
hver, det var ikke et match jeg ville lave

den blev godt nok noget påtrængende og stereoperspektivet snævrede ind, da det fik lidt gas

men jeg mener sagtens de kunne spille dit rum op

hvad med evt at kigge på et sæt surum cantus v8f (tror jeg de hedder)

de er lektor 6 overlegen

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

mathiasm86
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Nej det behøver jeg selvfølgelig ikke, men jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre dem med den forstærker jeg kommer til at
købe, så jeg kan få en ide om hvordan det vil lyde, men måske man bare skal springe ud i det?

Jeg kender ikke den omtalte højttaler, en googling siger mig at den hedder aurum cantus v8f, men jeg kan ikke lige finde nogle
priser eller danske forhandlere?

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

http://bowa-hifi.dk/produkter-hoejttalere-gulvhoejttalere

jeg ved at min kammerat som har et sæt højttalere i markedet til bytte, han fik sådan et sæt tilbudt brugt, men om der skulle
penge oveni eller hvad det ved jeg ikke

man kunne jo prøve at oprette en købsannonce

eller skriv til bowa, om de kunne lave en demo for dig

de er rigtig lækre de aurum, i al fald de modeller jeg har hørt, primært deres standerhøjttalere

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

mathiasm86
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hvis der er stk. prisen der står angivet på den hjemmeside, så er det en del over mit budget...

Er der ikke nogen der har et godt bud på en effektforstærker til mentor 6?
Hvis det kan lade sig gøre med en effektforstærker+sonos så må det godt være en NAD, så kan jeg jo bare gemme den væk :)

dmskay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2006
Sendt: 12 April 2011 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

jeg synes en lyngdorf sda 2175 gør det godt - jeg har haft ikon6

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 April 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej Mathias. Har du husket, at hvis du køber Nad, Cambridge eller Lyngdorf, så skal der også være penge til en D/A converter. Så vidt jeg kan se så slipper du herfor hvis du køber HK 3490, fordi den vist har en D/A converter indbygget.

Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 April 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

har lige solgt mine Dali Mentor 6.  havde dem i knap 2 år, og jeg var ikke på noget tidspunkt glad for lyden fra dem.  Havde Kef reference 105/3 før, og Dalierne kom aldrig i nærheden af den nærhed, ro og opløsning jeg kendte fra Kef'erne.  Resten af setup-et var det samme, Jungson cd, Accuphase forstærker.  Uanset hvor meget jeg flyttede rundt på Mentor, forblev lydbilledet rodet, diskanten tenderende til skinger og bassen temmelig ukontrollabel.

Mentor kunne godt spille enkelt musik ved lav lydstyrke.  Men så snart der var mere en bare en enkelt stemme og et par instrumenter, blev lyden anstrengt.

Fik lyst til at prøve noget nyt, så jeg solgte min forstærker og købte en Cayin 252B. Det gjorde ikke Mentor bedre.  Så blev de solgt og jeg købte et par Kef reference model two.  Straks fik jeg mere lyst til at lytte til musik, for al skarpheden var væk.

Endelig købte jeg et par stander-højttalere for en uges tid siden og nu lyder det dejligt.

Pointen ved en lang historie,  lån et par Mentor med hjem inden køb, eller vær sikker på at du har noget fortrydelsesret, hvis de ikke passer til dit rum/øre.

Med alt det her sagt, er jeg alligevel sikker på at mange andre har fantastisk gode oplevelser med deres Dali Mentor 6.  Jeg er bare ikke en af dem

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes