| Forfatter |
|
haydn Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 27 Marts 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har ikke den store tekniske viden, så derfor må jeg spørge jer, hvad betyder Mos-fet? Hvad er modsatte teknik af Mos-fet?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 27 Marts 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
metal oxid semiconductor field effect transistor
hvad mener du med modsat teknik? __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 27 Marts 2011 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kan du udvide din viden om forskellige transistorer og deres egenskaber...
http://da.wikipedia.org/wiki/Transistor
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 29 Marts 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modsatte teknik af en MOS Fet, fint formuleret.
Tube Mania kunne vel have fyret ordene af, en FET altså Felt Effekt Transistor, bliver af nogle ældre kaldt " Transistoren som tror den er et RØR! " __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 29 Marts 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha...ja det kunne jeg vel godt...jeg kan egentlig godt lide dem...bare ikke når de smelter sammen tilsyneladende uden grund. Det har jeg set i adskillige Luxman LV105 og enkelte andre...
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 29 Marts 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
| Ha ha...ja det kunne jeg vel godt...jeg kan egentlig godt lide dem...bare ikke når de smelter sammen tilsyneladende uden grund. Det har jeg set i adskillige Luxman LV105 og enkelte andre... |
|
|
Man kan da godt blive lidt bekymret men den varme udvikling de har, men mon ikke at det er så gennem testet idag at det næppe sker ved nye forstærker?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 29 Marts 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
haydn skrev:
Hej!
Jeg har ikke den store tekniske viden, så derfor må jeg spørge jer, hvad betyder Mos-fet? Hvad er modsatte teknik af Mos-fet?
Mvh. |
|
|
Modsat er måske ikke rette ord, men den anden dominerende type er Bipolar transistor (BJT -Bipolar Junction Transistor) og laves af blandt andre Sanken.
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 29 Marts 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en Creek forstærker, der var vist mos-fet i og den var super god
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 30 Marts 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tube Mania
Engang begik jeg en torskedum fejl. Jeg prøvede en FETRON i en Rør-tester og så kunne jeg vinke farvel til en sådan, jeg købte vistnok 3 men de er alle pist væk. 
FETRON var her beregnet til erstatte et Radiorør, der var ikke så mange typer men et par.
Godtnok OT men prøv Google ordet Perhapsatron (Japansk stil). __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
endukender Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?
Bruger siden: 18 December 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 30 Marts 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvickly skrev:
| Jeg havde en Creek forstærker, der var vist mos-fet i og den var super god |
|
|
Jeg havde en NAD uden MOSFET. Den var også super god. Sikke et paradoks: Både med og uden MOSFET kan det være super godt
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 30 Marts 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er min version af en 'populær' forklaring: FETs er transistorer der opererer lige som rør.
En almindelig transistor (også kaldet bipolar) fungerer som en strømstyret strømgenerator, altså at en strøm gennem base ( styrebenet) styrer strømmen fra Collector til Emitter.
En FET transistor (Field Effect transistor) er en spændingsstyret strøm generator, hvor en spænding på Gate ( styrebenet) styrer strømmen fra Drain til Source
Et rør er også en spændingsstyret strømgenerator, hvor spændingen på Gitteret styrer strømmen fra anode til katode.
Den ens arbejdsmåde for rør og FETs giver dem nogle fælles egenskaber, og den grundlæggende beregning af kredsløb med disse to er faktisk ret ens, hvorimod et kredsløb med bipolare transistorer skal opbygges helt anderledes.
Transistorer - både bipolare og FETs - er lavet af silicium, kan operere ved lave spændinger, og kan fås som både N-kanal og P-kanal. Sidstnævnte gør at de kan bruges som både negative og positive generatorer, og man kan derfor lave et komplementært (symmetrisk) kredsløb.
Rør er lavet ved hjælp af opvarmede elektroder i et vakuum inde i et glasrør, skal have højere spændinger for at arbejde, og fås kun som N-kanal. Derfor er et kredsløb med rør til en hvis grad single-ended per definition.
...håber det hjælper på forståelsen.
|
| Til top |
|
| |
haydn Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 30 Marts 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm... der kan I bare se, hvad jeg ved om teknikken
Modsat teknik af Mos-fet er vist ikke særligt forståeligt. Men er der mindre kraft/slagkraft bag en mos-fet modsat en Dual Mono
konfigureret forstærker? Eller har det intet med det at gøre?
Tak for jeres entusiasme!
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 30 Marts 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
haydn skrev:
Modsat teknik af Mos-fet er vist ikke særligt forståeligt. Men er der mindre kraft/slagkraft bag en mos-fet modsat en Dual Mono konfigureret forstærker? Eller har det intet med det at gøre?
|
|
|
Dual mono fortæller bare at forstærkeren er opbygget med en separat strømforsyning til højre og til venstre - altså som to separate monotrin. Det har ikke noget at gøre med om den er med bipolare, MOSFETs eller rør.
'Slagkraft' afhænger af mange ting.
|
| Til top |
|
| |