| Forfatter |
|
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil opnå; at få den bedste lyd fra 2 forstærker. Tager du f.eks. Rotel, som har en lyd, åben og detaljeret lyd, men som mangler lidt punch i bunden. Og så tager du Nad, som har den der varme, bløde afrundede lyd, men som kan virke lidt lukket i mellemtonen.
Ved at kombinere de 2 forstærkere, Rotel til diskanterne, og Nad, til basserne, så får man den optimale lyd. Og det at Bi-ampe giver en støre "firhed" i forhold til at vælge forstærkere.
Det er sådan at jeg ligenu ikke rigtig har plad eller økonomi til at have 2 forstærkere. Så derfor vil jeg købe den lille Rotel først, og så drive mine Dali 400, med den. Så ville jeg senere kombinere, ved at købe en NAD effektforstærker og sætte til Rotel'ens Pre-out - Så vil jeg opnå mere dynamik i lyden, og genrelt, vil der komme mere ro, på tingene, fordi Rotel, godt kan virke lidt hidsig.
Så jeg, køre fra Rotel'en til Dali'ernes diskant, og Nad'en til deres bas/mellemtone enheder.
Er det helt tosset? 
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er det egentligt.
Den beskrevne form for biamp'ing er IKKE rigtig biamp'ing. Biamp'ing forudsætter, at du fjerner delefilteret i højttalerene, og at du laver filtrering FØR effektforstærkerene.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb én ordentlig kraftig forstærker som kan levere det den skal kunne, både mht. lydtryk, lydkvalitet og klang. Jeg synes det andet er lidt en "hovsa løsning"
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så bi-amping er slet ikke så godt? Jeg må ærligt indrømme, at det også har sat sin begrænsninger i mit højtaler valg, f.eks. Dynaudio, bruger ikke bi-wiring, System Audio, bruger det kun på topmodeller, Martin logan kan helle ikke bi-wire/bi-ampe.
Syntes bare det var smart, med at kombinere flere forstærkere, når der nu er terminalen til det på højtalerne..
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Så bi-amping er slet ikke så godt? Jeg må ærligt indrømme, at det også har sat sin begrænsninger
i mit højtaler valg, f.eks. Dynaudio, bruger ikke bi-wiring, System Audio, bruger det kun på topmodeller, Martin logan kan helle
ikke bi-wire/bi-ampe.
Syntes bare det var smart, med at kombinere flere forstærkere, når der nu er terminalen til det på højtalerne.. |
|
|
Jo rigtig bi-amping er godt. Men så skal det gøres på den måde Erlingt og jeg beskriver det. Jeg tror ikke du vil få så
meget ud af din løsning.
Som andre har nævnt, så opgrder til én amp som giver dig den lyd/klang og effekt der opfylder dit behov.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah. Der er jo den storebror, RA-1520, som har 2x60w. 
Hvad så med at køre desideret forforstærker, og effektforstærker. Giver DET en bedre lyd? 
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Tjah. Der er jo den storebror, RA-1520, som har 2x60w. 
Hvad så med at køre desideret forforstærker, og effektforstærker. Giver DET en bedre lyd?  |
|
|
Det kan det gøre. Det kommer an på hvad grej det er, og hvem som hører. Lidt som at spørge om kan kan lide æbler eller pærer  __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg kan både lide æbler og pære 
Så det er en smags sag. Hmm.. syntes ikke at rotel har nogen forstærkere til ordentlige penge hvor jeg føler, at jeg vil få "watt nok" - Men det nok ligesom med NAD - watt'ne er undervurderet
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg bruger Argon's HA2, som forforstærker og så rotel's RB-1562, som effektforstærker
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg forstår slet ikke hvordan der skulle kunne komme lyd ud af rotel'en, hvis du bruger pre-out til at føre signalet over i en effektforstærker. så bypass'er man jo effektdelen i rotel'en?
"keep it simple" har altid været et godt og brugbart motto. man må gøre op om hifi skal høres eller om det er "legetøj" til sjov og eksperimenteren. selvom man selvfølgelig godt kan kombinere de to muligheder :)
hvad har du af forstærker nu? det kan jo godt være at det er dine dali 400, som vidst nok er en gammel model, der ikke lever op til dine lydidealer. da jeg engang hørte et sæt, synes jeg, de virkede meget indelukkede, som om der var en dyne indeni. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
|
jeg forstår slet ikke hvordan der skulle kunne komme lyd ud af rotel'en, hvis du bruger pre-out til at føre signalet over i en effektforstærker. så bypass'er man jo effektdelen i rotel'en?
|
|
|
det tror jeg næppe. Det kan sagtens fungere.
Det er også nævnt at bi-amping kun giver mening med aktiv deling, det er jeg nok heller ikke helt enig i. Godt nok får forstærkeren det fulde signal ind, men den bliver jo ikke bedt om at aflevere store strømme i basområdet, da den kun ser mellemtone/diskant eller muligvis kun diskant.
Hvis forstærkeren til bassen presses lidt voldsomt, bliver den forhøjede forvrænging heller ikke sendt videre til resten af højttaleren.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en NAD L70, som jeg egentlig er glad for. Problemmet er at jeg ikke kan slå sub'en fra. Jeg har prøvet, alt muligt, men det er ligesom om at nogle af mine knapper ikke virker.
At den køre med sub kronisk, gør at mine Dali 400, ikke får "bas nok" og defor er jeg ikke tilfreds med lyden.. 
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
|
Jeg har en NAD L70, som jeg egentlig er glad for. Problemmet er at jeg ikke kan slå sub'en fra. Jeg har prøvet, alt muligt, men det er ligesom om at nogle af mine knapper ikke virker.
At den køre med sub kronisk, gør at mine Dali 400, ikke får "bas nok" og defor er jeg ikke tilfreds med lyden.. 
|
|
|
hvis udgangspunktet er en l70, kan jeg godt forstå du gerne vil opgradere til en stereoforstærker. ellers kunne du jo evt prøve at integrere en sub i systemet.
der er dette sæt på dba:
http://www.dba.dk/forstaerkersaet-rotel-rc960bx/id-71888467/
forforstærkeren har to outputs, så man både kan tilslutte den medfølgende effektforstærker OG en ekstra, evt en billig nad eller lignende. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skam en sub indover :)
Men jeg gider ikke den Nad mere. Det er tid til nyt 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
|
så man skal bare skrue ned, når den forvrænger 
Men mon ikke den kan trække mine 'letdrevne' dali 400, dali går jo meget op i, at de er nemme at drive. |
|
|
Den kan sagten trække din Dali 400 til gode brugbare lydtryk.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den NAD jeg har nu, har 2x60w, og når jeg spiller så jeg syntes det er forholdvis højt. Så spiller jeg ved volumen 35, og den går til 62-63 eller sådan noget. så cirka halv styrke..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|