| Forfatter |
|
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert, min L70, blev solgt idag, så nu skal jeg have Rotel.. Mmm Rotel
Men med 06'eren må jeg da kunne trække mine Dali 400, uden at skulle have effektforstærker og alt muligt til senere? 
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Lækkert, min L70, blev solgt idag, så nu skal jeg have Rotel.. Mmm Rotel
Men med 06'eren må jeg da kunne trække mine Dali 400, uden at skulle have effektforstærker og alt muligt til senere?
|
|
|
Ja det burde være rigeligt. Integreret giver normalt den bedste lyd for pengene, når vi ikke taler high-end. Lad være med at
bilde dig selv ind at du kan nøjes med mindre hvis du helst vil have 06'eren. Det er bare for ærgerligt at købe en mindre og så
gå og mugge over at den er for slap. Det bliver for dyrt hvis du skal til at udbygge med en effekt senere. Så hellere købe en
integreret der er kraftig nok fra starten.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis. Men regner med lige at låne en hjem, og se. Men syntes 06'eren er fin. Samme lækre design, bare med kræfter nok. 
Den vil nok få problemer med nogle store b&w højtalere, men til dali går det nok. 70 watt i 8 ohm, konfigurerligt - Begge kanaler samtidig. Jeg tror den er stærkere end man lige regner med 
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet en 70 watt's rotel, og det fungerede fint på mine Dali 850.
Og så synes jeg lige at vi skal slå fast, at watt er watt. Uanset hvordan man kommer frem til en watt værdi, så er watt stadig watt. 1 watt = 1 joul pr. sekund.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rotel plejer at have stor strømkapacitet i forhold til effekten, så de trækker fint højttalere i det virkelige liv. Det samme kan siges om Harman Kardon og Onkyo.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så rotel har ligesom Harman Kardon, Nad osv. Mere kræft, end der egentlig står på papiret? 
Men nu det jo også begge kanaler samtidig, og endnu bedre, så det konfigurerligt. Så den har vel 2x100-110w dynamisk 
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Så rotel har ligesom Harman Kardon, Nad osv. Mere kræft, end der egentlig står på papiret? 
Men nu det jo også begge kanaler samtidig, og endnu bedre, så det konfigurerligt. Så den har vel 2x100-110w dynamisk  |
|
|
Det er ikke til at sige. Hverken om den har mere effekt end den er opgivet til, eller hvad den dynamiske effekt er. Den dynamiske effekt skal jo måles som peaks, hvilket vil sige at det afhænger af hvor store intervaller der er ved målingen. Og så er effekten målt kontinuerligt, ikke konfigurerligt  . Kontinuerligt kan ses som continue, altså at effekten er målt vedvarende. At nogle mærker siges at være kraftigere end andre, trods en lavere effektopgivelse, kan også være et tegn på at der er nogle producenter, der er noget optimistiske når de opgiver effekten på deres udstyr. Til sidst vil jeg sige at jeg også tror at den rotel er nok til dine Dali 400. Jeg har målt hvor meget effekt jeg bruger ved moderat lydniveau hos mig selv (92 dB følsomhed), og der brugte jeg 20 watt peak. Så hvis forstærkeren er fornuftigt opbygget, og det tror jeg den er, får du ingen problemer.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden fejl man tit ser er at 8 ohm opgives til 50 watt, 4 ohm til 100 watt, 2 ohm til 200 watt. Så ser det på papiret ud som om den er teoretisk perfekt og med overdimensioneret strømforsyning.
I virkeligheden er den måske på 80 watt i 8 ohm og 120 watt i 4 ohm og så videre.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
Og så synes jeg lige at vi skal slå fast, at watt er watt. Uanset hvordan man kommer frem til en watt værdi, så er watt stadig watt. 1 watt = 1 joul pr. sekund.
|
|
|
Det er da rigtigt at 1W er 1W, men der er forskel på hvordan man opgiver wat...er det lige til øllet..eller er det stok-konservativt opgivet. Nogen gange er det kun RMS 1Khz andre gange er der opsat mål som 20Hz til 20Khz under x forvrængning osv.
Ældre Pioneer og Marantz produkter er opgivet efter skrappe normer og 'nøjes' man med måle 1Khz RMS på sådan nogle vil man opdage at de giver 30-50% mere end opgivet. De vejer så også derefter 20-30kg. Idag findes der 100W forstærkere på 10-13kg og er der noget man ikke kan gradbøje så er det transformatorer. Dog kan man presse dem ned ivægt ved at acceptere større tab (varme)...det må jo være det man gør. Min 120W Pioneer er cool running (1100W PSU)...ligeledes min Marantz 250W (1600W PSU)...dvs de bliver aldrig varme...selv efter dages uafbrudt drift. Det er noget jeg kan lide for varmen er en dræber overfor elektrolytter og transistorer.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Ascari skrev:
Jeg har prøvet en 70 watt's rotel, og det fungerede fint på mine Dali 850.Og så
synes jeg lige at vi skal slå fast, at watt er watt. Uanset hvordan man kommer frem til en watt værdi, så er watt stadig watt.
1 watt = 1 joul pr. sekund. |
|
|
Det er da rigtigt at 1W er 1W, men der er forskel på hvordan man opgiver wat...er det lige til øllet..eller er det stok-
konservativt opgivet. Nogen gange er det kun RMS 1Khz andre gange er der opsat mål som 20Hz til 20Khz under x
forvrængning osv.
Ældre Pioneer og Marantz produkter er opgivet efter skrappe normer og 'nøjes' man med måle 1Khz RMS på sådan
nogle vil man opdage at de giver 30-50% mere end opgivet. De vejer så også derefter 20-30kg. Idag findes der 100W
forstærkere på 10-13kg og er der noget man ikke kan gradbøje så er det transformatorer. Dog kan man presse dem ned
ivægt ved at acceptere større tab (varme)...det må jo være det man gør. Min 120W Pioneer er cool running (1100W
PSU)...ligeledes min Marantz 250W (1600W PSU)...dvs de bliver aldrig varme...selv efter dages uafbrudt drift. Det er noget
jeg kan lide for varmen er en dræber overfor elektrolytter og transistorer.
mvh |
|
|
Vægten har kun noget at sige, hvis det drejer sig om en traditionel strømforsyning. En switch-mode strømforsyning gør det
muligt at kombinere lav vægt og masser af effekt. En Crown CTS1200 f.eks. er en klasse AB amp som yder 600w@8ohm (og
det er "NAD-opgivelserne" for at følge trådens termer  ). Den har en vægt på 10kg.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nååå...jeg tænkte jo kun på HIFI forstærkere...ikke PA Jeg kender da godt de forstærkere...de kommer jo jævnlig på operations-bordet pga eksploderede PSU'er.
Det her er da også imponerende...2 X 150W kontinuerlig og 14kg...meen det er heller ikke usædvanlig med et brændt hul i printet godt og vel på størrelse med en femmer.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c2 75bee-_effektforstarker_standard.htm
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puh.. Jeg har meget at lære endnu. Er jo også kun "lærling"  
Men mange tak for hjælpen alle sammen. Det har virkelig hjulpet mig mod det rigtige. 
Igår fik jeg bestilt Rotel RA-06, men den er desværre i restordre, så den kommer først her sidst i marts 
forresten; igår sad jeg og savlede ned i mit Rotel katalog, og bagpå stod der kontakt i forskellige lande. Der stod B&W Group.. Er Rotel et datterselvskab af B&W?  
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
|
Puh.. Jeg har meget at lære endnu. Er jo også kun "lærling"  
Men mange tak for hjælpen alle sammen. Det har virkelig hjulpet mig mod det rigtige. 
Igår fik jeg bestilt Rotel RA-06, men den er desværre i restordre, så den kommer først her sidst i marts 
forresten; igår sad jeg og savlede ned i mit Rotel katalog, og bagpå stod der kontakt i forskellige lande. Der stod B&W Group.. Er Rotel et datterselvskab af B&W?  
|
|
|
Nej det mener jeg ikke , men de har til huse i det samme kontor komplex i england og det siges at B&W og Rotel er meget tæt knytte sammen B&W bruger Rotel til alle deres test .Det siges at Rotel er designet til netop B&W.
madmax
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke hvordan XTZ bærer sig ad med produktion og distribution af eks.v. AP100, men den forstærker er REN prisdumpning. 23kg totalt gennemtænkt 2*50W/8 Ohm Klasse A eller 2*110W A/B - og mit gæt er >1*400W/8Ohm brokoblet - får det målt een af dagene på jobbet. Her i huset køres 2 stk. brokoblet ud i 1,8Ohm. De trækker monster-lækkert og kælderdybt. Gang prisen med 4, 5 eller 6, og i har den nærmeste konkurrent.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania: Tak, for tilbuddet men vil ikke have XTZ..
Madmax: Det lyder skam godt. Ligesom Hi-fi klubben og Dali er tæt knyttet. For havde nemlig tænkt på at få B&W næste gang. - På alle Rotels billeder med højtalere er det nemlig B&W og det ser lækkert ud sammen 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
|
tube mania: Tak, for tilbuddet men vil ikke have XTZ..
Madmax: Det lyder skam godt. Ligesom Hi-fi klubben og Dali er tæt knyttet. For havde nemlig tænkt på at få B&W næste gang. - På alle Rotels billeder med højtalere er det nemlig B&W og det ser lækkert ud sammen  |
|
|
Det kan godt være det ser lækkert ud sammen, men lyder det nu også lækkert sammen i dine ører? Det er jo ikke sikkert.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah. Jeg syntes B&W lyder godt nok, var meget stor fan før i tiden, men syntes at de har en lidt for lukket mellemtone.
Tror måske jeg havner i noget System Audio, eller JBL måske 
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Ascari skrev:
|
|
|
Det er da rigtigt at 1W er 1W, men der er forskel på hvordan man opgiver wat...er det lige til øllet..eller er det stok-konservativt opgivet. Nogen gange er det kun RMS 1Khz andre gange er der opsat mål som 20Hz til 20Khz under x forvrængning osv. |
|
|
Helt enig, jeg var også inde på noget af det samme i et senere indlæg. Det eneste man i bund og grund kan gøre, for at sikre sig at l**tet trækker som det skal, er at prøve det med sine højttalere. Nu har jeg ikke hørt de ældre Pioneer eller Marantz, men jeg havde en gammel JVC engang. 80 watt i 8 ohm, stor trafo og 16 kg. på vægten. Det var en fin sag må jeg indrømme, den var dog for lille til mine højttalere
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ascari
Den gamle JVC havde godt nok en pæn strømforsyning, ligesom så mange andre gode forstærkere på den tid. Men hvad hjælper det, når forstærkeren i udgangen er sikret med livrem og seler, så den ikke kan afgive sin strøm til belastningen (højttaleren). Men sådan gjorde man desværre.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |