| Forfatter |
|
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg holder mig til integreret forstærkere. I mit anlæg's budget, virker det som om der er flere ulemper end fordele
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
tube mania skrev:
|
Jo...den er go nok...i det meste ældre udstyr findes der strømbegrænsere...det ved jeg som reparatør fordi de er ofte defekte og når hele forstærkeren ellers er Ok kan strømbegrænseren lægge den helt eller delvis ned. Jeg har vist omtalt det før i forhold til Marantz forstærkere...for de er ikke anderledes indrettet...
Her er en et simplificeret schematic af en Pioneer Spec4 med begrænsene indrammet. I det rigtige diagram kan kun det trænede øje se dem...alle andre ser dem som en del af forstærkeren...det er de ikke. Netop denne kan og skal indstilles til 200W i 4ohm. Stiger strømmen yderligere skal begrænseren hindre dette...det siger sig selv at dette medfører lavere effekt i vanskelige belastninger under 4ohm. Sålænge den ikke slår fra og holder pause har den klaret ærterne, men jeg indstillede min til 3ohm...det var godt til nogle højtalere.
|
|
|
De omtalte strømbegrænsere kan udformes på mange sindrige måder og de har alle det til fælles at de skal holde udgangstransistorerne inden for deres SOA. De mest simple holder kun øje med resistiv belastning og tager heller ikke dynamiske forhold med. De mest avancerede holder øje med transistorerne i alle 4 kvadranter og medtager også dynamiske forhold. Altså - en avanceret vil sikre forstærkeren på bedst mulig måde uden at det kan høres ved normale tunge højttalerbelastninger og selv høje effekter. Der, hvor det ofte går "galt" og sikringskredsløbet skal reagere, er ved meget induktive eller kapacitive belastninger - altså hvor spænding og strøm ikke følges ad. Jeg ser intet til hinder for at benytte disse strømbegrænsere når de vel og mærke er konstrueret ordentligt. 
|
|
|
Jeg er enig...i det hele Selv den simple metode i Spec 4 synes jeg er OK, men det er klart at de avancerede er bedre...hvis de er lavet ordentlig...som du siger
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Robert GS skrev:
tube mania skrev:
|
Jo...den er go nok...i det meste ældre udstyr findes der strømbegrænsere...det ved jeg som reparatør fordi de er ofte defekte og når hele forstærkeren ellers er Ok kan strømbegrænseren lægge den helt eller delvis ned. Jeg har vist omtalt det før i forhold til Marantz forstærkere...for de er ikke anderledes indrettet...
Her er en et simplificeret schematic af en Pioneer Spec4 med begrænsene indrammet. I det rigtige diagram kan kun det trænede øje se dem...alle andre ser dem som en del af forstærkeren...det er de ikke. Netop denne kan og skal indstilles til 200W i 4ohm. Stiger strømmen yderligere skal begrænseren hindre dette...det siger sig selv at dette medfører lavere effekt i vanskelige belastninger under 4ohm. Sålænge den ikke slår fra og holder pause har den klaret ærterne, men jeg indstillede min til 3ohm...det var godt til nogle højtalere.
|
|
|
De omtalte strømbegrænsere kan udformes på mange sindrige måder og de har alle det til fælles at de skal holde udgangstransistorerne inden for deres SOA. De mest simple holder kun øje med resistiv belastning og tager heller ikke dynamiske forhold med. De mest avancerede holder øje med transistorerne i alle 4 kvadranter og medtager også dynamiske forhold. Altså - en avanceret vil sikre forstærkeren på bedst mulig måde uden at det kan høres ved normale tunge højttalerbelastninger og selv høje effekter. Der, hvor det ofte går "galt" og sikringskredsløbet skal reagere, er ved meget induktive eller kapacitive belastninger - altså hvor spænding og strøm ikke følges ad. Jeg ser intet til hinder for at benytte disse strømbegrænsere når de vel og mærke er konstrueret ordentligt. 
|
|
|
Jeg er enig...i det hele Selv den simple metode i Spec 4 synes jeg er OK, men det er klart at de avancerede er bedre...hvis de er lavet ordentlig...som du siger
mvh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Tror jeg holder mig til integreret forstærkere. I mit anlæg's budget, virker det som om der er flere ulemper end fordele  |
|
|
Det kan du også roligt gøre...det er ikke før man kommer op i de *finere* modeller det kan betale sig at have separate dele.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være det kommer en dag. Syntes desværre ikke ligenu at jeg hverken har tid eller økonomi til at have High-End. 
Men mon ikke det kommer en dag 
|
| Til top |
|
| |
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er man branchemedlem når man arbejder i Fona, jeg kender en bruger herinde der arbejder i bilkas radio/tv afdeling, skal han så også registreres som branchemedlem?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja...sandsynligvis...
Hvis jeg får en kost i r*ven og fejer fortovet udenfor Fona når jeg går forbi bliver jeg sgu nok osse branche-medlem. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|

Ham jeg kender fejer skidt med kost i bilkas radio/tv afdeling, for han ved ikke mere end den gængse sælger i fona, eller er det omvendt kost med skidt i fona. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah.. I en af mine andre tråde var der folk som blev lidt.. Ja.. over jeg arbejdede i Fona og ikke var branchemedlem. Så Mikkel Gige, har gjordt mig til branchemedlem. 
Derudover! - Jeg har tidligere arbejdet i både Hi-Fi Klubben, expert og en lokal radio/tv forhandler, jeg har derfor været i "branchen" siden 2007, så mon ikke jeg er kvalifiseret til dette forum, som er til for alle...? 
Ang. Fordomme omkring Fona-medarbejdere. Der findes gode og dårlige Fona medarbejdere. Der findes gode og dårlige bartendere. Derfindes gode og dårlige kokke. osv. osv...  
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
tja. Tror det bliver sa ranger  |
|
|
Har du undersøgt markedet? Jeg var ikke særlig imponeret over sa explorer (modellen over ranger til 15000 pr stk) da jeg fik
en dac demonstreret på dem. De lød godt men ikke godt nok til at retfærdiggøre prisen. Synes ikke de var afgørende bedre
end mine højttalere som har kostet 4000 pr stk (ok listeprisen er højere men stadig meget lavere end explorer).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu haft lyttet til SA ranger, og må erkende at keg syntes de mangler lidt. (dybbas).
Generelt spillede de godt, og med en god og åben detaljering. - Men ved dybbasen stod de lidt af. De prøvede skam, men der var nogle fysiske love der spillede ind. Så da jeg personligt godt kan lide f.eks. Robert Miles, Trentemøller, Black Eyed Peas og den slags tror jeg de for hurtigt vil komme til kort.
Da jeg også høre meget rock, havde jeg også en cd med det, med til lyningen. og igen, manglede stortrommen i AC/DC lige det sidste pouch. Det er altså ikke bassen der mangler. Det er dybbassen der mangler. og det er efter min mening kun minimum 2x 6,5" basser der kan klare det fornuftigt.
Når det så er sagt vil jeg sige at til folk der høre akustisk, Jazz, klassisk osv. vil Ranger nok være en fantastisk højtaler. Netop på grund af dens åbne og detaljerede diskant, samt dens lette og luftige mellemtone.
Any ways, jeg fortsætter nu min søgen og vil kigge nærmere på JBL LS-60, da jeg tror de vil passe godt til den forstærker jeg skal køre med (Rotel Ra-06). 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej femtusindtrehundrede happiness
Denne her E4 vil sikkert også være noget for dig. De har en fin bas/dybbas uden bulder. En højttaler til alle genre. 

__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg kan godt lide JBL'erne
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Tjah.. I en af mine andre tråde var der folk som blev lidt.. Ja.. over jeg arbejdede i Fona og ikke var branchemedlem. Så Mikkel Gige, har gjordt mig til branchemedlem. 
Derudover! - Jeg har tidligere arbejdet i både Hi-Fi Klubben, expert og en lokal radio/tv forhandler, jeg har derfor været i "branchen" siden 2007, så mon ikke jeg er kvalifiseret til dette forum, som er til for alle...? 
Ang. Fordomme omkring Fona-medarbejdere. Der findes gode og dårlige Fona medarbejdere. Der findes gode bartendere. Derfindes gode og dårlige kokke. osv. osv...   |
|
|
Uden at afspore tråden eller træde dig over tæerne(for det er ikke ment som en hån), er det så ikke lidt af et stepback at gå fra HFK til Fona ?.... just wondering
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 07:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dét er det! - Men i disse "krise-tide".. Hvis ikke man kan få den man elsker, så må man elske den man kan får. Men! - Heldigvis er mit butikschef også glad for lyd, så vi har meget mere lyd en de fleste Fona'er. Vi har både System audio, JBL's TL-260. Og af forstærkere har vi bl.a. Sony, Harman Kardon, Rotel m.m.
- Det er altsammen ting som de fleste Fona'er ikke har, fordi det ikke umiddelbart er en del af sortiemenget 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til alle dem som har fulgt med i denne tråd, kan jeg nu fortælle, at jeg desværre ikke kunne skaffe den Rotel forstærker, så det blev en Harman/Kardon HK3490, billeder til nysgerige sjæle kan ses i min tråd (link længere nede) - Men i skal alle have tak for hjælpen alligevel
|
| Til top |
|
| |
haug Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 24 Marts 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg lige komme med en kommetar til Sa explorer/ Ranger. Jeg har hørt ranger på primare 30.2som effekt. Der lød det ikke særligt godt, Men give dem primares store effekttrin så kører det
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 24 Marts 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
| .. snip....
men 40watt er ikke bare 40w , der kan være forskel på volt, ampere og modstand.
|
|
|
Som gammel FONA mand, (teknikker) er jeg da efterhånden lidt bekymret for om uddannelsen af sælgerne er gået totalt i fisk :)
Gu' pokker er der ej forskel på volt, ampere og modstand ! Nu må du dælme se at få styr på tingene. 40watt ER 40 watt - punktum !
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |