Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: lån/udlån af forforstærker 9800 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

StigCarlsson skrev:
Du kunne jo også spørge dig selv: Hvad ville Tom gøre?

Tom ville helt sikkert ikke have købt digitalt. Han ville bruge en slidt rørforstærker med højttalere, der har hul i pappet
Til top Vis Toft123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toft123

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

roundsound skrev:
Hvordan har du sat dine 99.36 op? Jeg tænker her på skumpropperne i portene og det justerbare delefilter.

Og hvordan står de i rummet?

Højttalerne står i et rum på ca. 3½ x 6 meter og vender på den korte led. Jeg har forsøgt at kompensere for placeringen ved at stille dem så langt fra hinanden som muligt, så de dækker størstedelen af rummet. Der er ikke mulighed for at stille dem på den lange led, selvom det ville være optimalt.

Delefilteret er neutralt, altså ved 0db ved både bas og diskant, og den midterste skumprop er taget ud for at give plads til bassen uden den bliver dominerende. Jeg har forsøgt mig med mange kombinationer indtil videre, og nuværende opsætning virker bedst i mine ører.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

du kan jo bare tage kontakt
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2011 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
du kan jo bare tage kontakt

Den er taget

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lånt en forforstærker, som fandtes i nærheden - en Thule Spirit. Lydkarakteren er anderledes, men igen må jeg indrømme at være kommet lidt til kort. Egentlig er jeg ikke helt vild med lyden, som den er nu, men der må være flere faktorer, der kan spille ind:

1. rummet - jeg er lidt flyttet og har ikke prøvet at afspille på en "kendt" forstærkerlyd.
2. kombinationen - egentlig er der god gengivelse af bas og diskant, men måske er det kombinationen af grej, der giver en "forkert" lyd
3. Mine ører - kan jeg være vant til at høre "dårlig" lyd fra de receivere, jeg har haft at den "gode" lyd er helt uvant for mit lyttemønster?

Er der eventuelt nogen, der har tid og lyst til at svinge forbi og lytte til misæren? Jeg giver som sagt gerne en hyggelig snak, en kop kaffe eller en øl imens :)
Det står vist i første post, men jeg bor i 9800

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

jeg mener at ha beskrevet problemet tidligere i tråden!

Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror bare jeg lukker tråden her...

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:
jeg mener at ha beskrevet problemet tidligere i tråden!

Prøv lige at give manden lidt luft og lad andre komme ham til hjælp for du er vel ikke villig til at køre forbi og lytte og analysere problemet! Det kunne ikke tænkes at det er XTZ højttalerne?

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Har du prøvet og dæmpe diskanten lidt, hvis den er lidt for lys i toppen så når mellemtonen ikke rigtig med og det følse lige som der mangler noget.

Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

JGreen skrev:

Hej

Har du prøvet og dæmpe diskanten lidt, hvis den er lidt for lys i toppen så når mellemtonen ikke rigtig med og det følse lige
som der mangler noget.

Tak for forslaget!
Desværre er der ingen equalizer på Rotel'en, men jeg prøver at "tweake" lidt på det eksterne delefilter på højttalerne. Der er
en -3db indstilling, og hvis bassen kan justeres ned (hvilket jeg ikke kan huske om den kan) kunne de to følges ad :)

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej Toft var det ikke dig jeg solgte den Rotel til?, jeg tror at du skal vænne dig til den nye lyd, det er bare slet ikke det samme med en forforstærker som det er når du har snurrerundt blandet ind i det synes du det lyd skingert på mine Dalier? hvordan er dit rum dæmpet har du trægulv og bare vægge der er mange muligheder
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

cbjohansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej Toft,

Jeg har selv haft et par Thule, men det er nok ikke den vej du skal gå .. Spirit (IA60B) udgaven er lidt i den retning du vil væk
fra, men IA150B er mere det du søger. Har haft dem begge. Jeg vil anbefal dig at prøve at flytte højttalerne lidt tættere, og
væk fra side vægge. Det kan faktisk give en væsentlig anderledes klangbalance og et bredere og dybere perspektiv. jeg
kender ikke dine højttalere, men har selv haft den erfaring som med at flytte rundt med højttalere. Du kan evt. også prøve med
et tæppe foran højtt. hvis det er gulv uden tæppe.
Til top Vis cbjohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbjohansen

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
Hej Toft var det ikke dig jeg solgte den Rotel til?, jeg tror at du skal vænne dig til den nye lyd, det er bare slet ikke det samme med en forforstærker som det er når du har snurrerundt blandet ind i det synes du det lyd skingert på mine Dalier? hvordan er dit rum dæmpet har du trægulv og bare vægge der er mange muligheder

Så fik jeg slettet indlægget for anden gang pga. automatisk udlogning når man logger ind i en anden browser

Jeg tror ikke der er noget galt med den forforstærker jeg købte af dig - nok mere min egen tankeløshed da jeg satte anlægget sammen der er problemet :)

Lige nu kigger jeg på en DAC for at "bløde" lydbilledet lidt op. Hvis nogen har kommentarer til den model, må I meget gerne skrive med - jeg kan intet finde på den på google.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=182329

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

cbjohansen skrev:
Hej Toft,

Jeg har selv haft et par Thule, men det er nok ikke den vej du skal gå .. Spirit (IA60B) udgaven er lidt i den retning du vil
væk
fra, men IA150B er mere det du søger. Har haft dem begge. Jeg vil anbefal dig at prøve at flytte højttalerne lidt tættere, og
væk fra side vægge. Det kan faktisk give en væsentlig anderledes klangbalance og et bredere og dybere perspektiv. jeg
kender ikke dine højttalere, men har selv haft den erfaring som med at flytte rundt med højttalere. Du kan evt. også prøve
med
et tæppe foran højtt. hvis det er gulv uden tæppe.

Ja, den Thule var bestemt ikke nogen god kombination sammen med resten af systemet. Lyden blev nærmest harsk i nogle
numre...
Egentlig fandt jeg ud af, at sat op mod en NAD C325bee (forforstærkerdelen) og Thule, var lydbilledet mere adskilt og
defineret på Rotel forstærkeren - og det kan jeg egentlig godt lide! - så det må være DAC-vejen jeg skal gå.

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

opdatering:
Købet af en Densen forforstærker ændrede markant på lyden i signalvejen. Planerne om DAC er sat i bero, for lyden er helt
perfekt afbalanceret med den nye pre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes