Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 02:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: brokobling ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hej folkens..
Jeg har overvejet at sætte en basenhed jeg har i overskud fra bilen til mit stue anlæg. Jeg har set flere gøre det, men kunne ikke forstille mig det var toppen. Min forstærker er en Pioneer A-602R, den har en A og B udgang bag på. For at få mest ud af basenheden kan jeg så brokoble min udgang B? altså tage + fra right og - fra left?? På udgang A sidder mine dali gulv højtalere.. Kan dette lades sig at  gøre uden at ødelægge eller skade noget? Håber i kan hjælpe. på forhånd tak :)

Til top Vis tossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tossen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Din forstærker har kun to udgangsforstærkere, 1 højre og 1 venstre. De to sæt terminaler, A og B, trækkes altså af samme forstærkere.

Det du foreslår er ikke brokobling. I de fleste alm. forstærkere er der fælles minus for de to udgange, jeg har ikke noget diagram over din men jeg vil tro at det også gælder for den. Autoforstærkere er ofte konstrueret anderledes.

I dit tilfælde betyder det rent teknisk at du bare kobler basenheden parallelt med den ene af dine gulvhøjttalere. Om du ødelægger forstærkeren ved det afhænger af flere ting bl.a. højttalernes impedans. Den samlede impedans forstærkeren ser bliver lavere i den ene kanal end i den anden.

Lydmæssigt tvivler jeg på at resultatet bliver ret godt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

tossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

okay. har heller ikke høje forventninger.. Det vil sige jeg godt kan sætte den til, jeg skal bare bruge + og - på udgang B..?? 

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

tossen skrev:
okay. har heller ikke høje forventninger.. Det vil sige jeg godt kan sætte den til, jeg skal bare bruge + og - på udgang B..?? 

Det er korrekt, men du læste forhåbentligt også dette :

Stanley skrev:

Om du ødelægger forstærkeren ved det afhænger af flere ting bl.a. højttalernes impedans. Den samlede impedans forstærkeren ser bliver lavere i den ene kanal end i den anden.

Hvis både dine gulvhøjttalere og basenheden er på 4 ohm, bliver forstærkeren belastet med 2 ohm. Det er ikke alle forstærkere der kan tåle det. Der er muligvis ingen problemer, men der er en risiko og den stiger jo højere du spiller.

Et tillægsspørgsmål. Hvad mener du præcist når du skriver en basenhed ? Er det bare en løs enhed uden kabinet ?

tossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

okay. jeg ved ikke om det er 2 eller 4ohms min bas er. hvis det er 2 kan man så godt?? Nej har en kasse til den.. :)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2011 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hej Tossen

Jeg synes, at du skal droppe din ide. Det er ikke nogen god een og hvis din bas blot er løs uden kabinet, får du ingen bas anyway, da over/undertryk udligner hinanden.  Du har dog "æske" til den, men drop det.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Marts 2011 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

tossen skrev:
okay. jeg ved ikke om det er 2 eller 4ohms min bas er. hvis det er 2 kan man så godt?? Nej har en kasse til
den.. :)

Det skal være 8 ohm for begge højttalere - ikke mindre
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

tossen skrev:
okay. jeg ved ikke om det er 2 eller 4ohms min bas er. hvis det er 2 kan man så godt?? Nej har en kasse til den.. :)

Impedansen på dine gulvhøjttalere kan du sikkert læse bag på kabinettet omkring tilslutningsterminalerne. På din basenhed står det nok bag på magneten.

Jeg er enig med Kjeldsen, der skal helst stå 8 ohm (eller højere) på begge. Det vil betyde en samlet impedans på 4 ohm, hvilket skulle være sikkert nok. Jeg fandt et billede på nettet af din forstærkers bagside. Der står noget lige over højttalerterminalerne, som jeg desværre ikke kan læse på billedet (Attention o.s.v.). Mon ikke der står noget med min. 8 ohm hvis du bruger både sæt A og B ?

Hvis du er i tvivl så lad være. Du har en rimelig god forstærker, så det ville da være ærgerligt at risikere at ødelægge den.

Enhederne i dine gulvhøjttalere er afstemt i forhold til hinanden (og delefilter m.m.) via en masse beregninger og test til bedst mulige resultat iflg. konstruktøren. Hvis du bare kobler en tilfældig basenhed ekstra på, får du med garanti et dårligere resultat rent målemæssigt. Hvad du så mener om lyden, kan jeg naturligvis ikke vide, men godt bliver det næppe.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes