| Forfatter |
|
not_batman Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
har skiftet riaa (jolida jd 9), og den får meget mere ud af min audio technica oc-9/mlII end den gamle project tube box. har
indstillet riaaen til MC low, 100 ohm input resistance og 47 pF input capitance. det burde være som foreskrevet.
vi bor i en ret gammel lejlighed med elendig strømføring, og når visse kontakter bruges + vaskemaskinen centrifugerer, så
kommer det bittesmå tørre "klik" i lyden. det er ikke nødvendigt at have musik kørende, "klikkene" kommer alligevel.
jeg antager, at det må være netstøj?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det er netstøj du oplever. Helt præcist kalder man den type støj "spikes".
Jeg ville prøve med et simpelt netstøjsfilter. Jeg benytter selv et billigt og enkelt "gør-det-selv" filter fra Brinck elektronik, og min erfaring siger, at det også vil kunne hjælpe dig.
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
En helt sikker metode til at kvæle 'spikes', er med et RC-led der hvor de bliver 'født'. En modstand på 100 Ohm i serie med en 100 nF /400V kondensator mellem fase og nul, og placeret lige ved den skyldige kontakt, kvæler ethvert knald/klik.
Det er nok lettere sagt end gjort, især hvis det kommer fra naboens køleskab
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er derfor, at et netstøjsfilter skal sidde mellem anlægget og alle andres køleskabe 
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
en skilletrafo gør alt bedre end snubbers
|
| Til top |
|
| |
not_batman Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for tipsne, men synes der mangler links!?  hvor køber man det bedste/billigste? kan man lave det helt selv, hvis man er
pædagog med ti tommelfingre?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan lodde (og har en fornuftig loddekolbe) kan du sagtens selv lave det. Ellers hold øje med KSB - af og til er der nogle Jørgen Schou netstøjsfiltre til salg for omkring 150-250 kr.
Søg efter dem på Brinck (som vist ikke har dem mere?), Aage Nielsen (som måske endda slet ikke eksisterer mere?), eller det som LC Audio sælger, selv om det er "dyrt".
Men der bør som regel være ét pr. apparat. Du skal altid sørge for at filtret kan levere det som de tilsluttede apparater trækker, og som andre nævner skal man være varsom med at anvende dem til integrerede forstærkere eller effekttrin da de netop trækker for meget strøm i forhold til hvad et netstøjsfilter normalt er dimensioneret til.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har dette - model br507:
http://www.brkit.dk/byggesaet/br505507.html
Og det sidder mellem stikkontakt og strømskinne, altså ét filter til hele anlægget. Og det fungerer fint... ingen problemer med dynamik-kompression. Tværtimod ændres højfrekvensen mod det blidere og behageligere, fordi højfrekvent støj fjernes. Jeg har ikke problemer med "spikes" (klik), så filteret bruges kun til at fjerne støj.
|
| Til top |
|
| |
not_batman Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
har lige skrevet til brink:)
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. jeg kan tilslutte mig byggesættet, dem har jeg lavet en del af og til prisen er de gode. Husk en ordentlig kasse, brink har dem. den jeg brugte var den runde plastic model, der var nem, at skille af. netfilteret kan bruges på alt, med godt resultat .http://www.brkit.dk/byggesaet/br505507.html.
byggesættet tager under 10 minutter at lodde og samle , god fornøjelse. Endvidere har du mange små signal kilder, brug en god stikdåse i enden , og det virker
mvh space
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon tip Mikkel,
Det er billigt, og det VIRKER __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
not_batman Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
loddekolben er et problem, men det fikser vi os ud af!  så må stikdåsen komme til evaluering senere hen, jeg er normalvis
en af de der "typer", der ikke tror på "specielle kabler"
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Not_batman. Jeg tror du misforstod mit indlæg, hi hi. Når man har fået samlet byggesættet, sætter man en stikdåse i enden af den, da de byggesættet kan udglatte op til 2000 watt. altså enheder der såsom tunere cd afspiller og grammofon osv, da de ikke trækker den store strøm, så blev den vist lige sat på sin byggeplads.
mvh space
|
| Til top |
|
| |
Tejs Dragheim Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spaceman_2 skrev:
Hej Not_batman. Jeg tror du misforstod mit indlæg, hi hi. Når man har fået samlet byggesættet, sætter man en stikdåse i enden af den, da de byggesættet kan udglatte op til 2000 watt. altså enheder der såsom tunere cd afspiller og grammofon osv, da de ikke trækker den store strøm, så blev den vist lige sat på sin byggeplads.
mvh space |
|
|
Er det helt skidt at smide en halv stor intg. forstærker efter sådan et filter? ( NAD S300 ) Eller ville det hjælpe at købe 2 stk ? En til CD, Pladespiller, RIAA og en til forstærkeren? eller gir det stadig ikke nok "hul igennem" ? Mvh __________________ KontraJazz
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 2 effekttrin, forforstærker, CD-afspiller, samt pladespiller koblet på ét 1300 watts filter, og det fungerer uden problemer.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også mit på et enkelt filter. Kører fint også.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
not_batman Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
faldt over et brugt opera consonance netstøjfilter til 400,- inklusiv forsendelse. det håber jeg dur - der er dog "kun" 3 udgange
på - kan man smide en stikdåse med to stik i den ene udgang på boksen og så stadig få samme resultat? gid man var
elektriker
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
not_batman skrev:
faldt over et brugt opera consonance netstøjfilter til 400,- inklusiv forsendelse. det håber jeg dur - der er dog "kun" 3 udgange på - kan man smide en stikdåse med to stik i den ene udgang på boksen og så stadig få samme resultat? gid man var elektriker  |
|
|
Så længe du overholder hvad den kan trække, kan du roligt gøre det. Du kan evt sørge for at nul og fase, er den samme på alle tilsluttede apparater, altså at de er ens vendt i stikdåsen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
not_batman Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, der kommer stadig små spikes i ny og næ...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
not_batman skrev:
| hmm, der kommer stadig små spikes i ny og næ... |
|
|
Du skal lige bemærke, at en mc pick up jo kræver meget højere følsomhed i riaa delen og at det er dette, det giver den ekstra følsomhed for udfra kommende støj. Kabler i forbindelsen med opstillingen vil opføre sig som antenner. Det er den lave impedans ved mc, der i forhold til mm's høje impedans og kapacitet, der gør det mere modtageligt for støj. Prøv at lægge kablerne lidt anderledes. Er det meget generende, må du istedet gå over til en mm pick up. Det vil hjælpe.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |